meningen 1 n eer i café KOOPMAN: NOOT nieuwsblad voor de Zeeuwse Popmuziek jaargang 7 nummer 1 februari 1996 medewerkers Kees van der Heijden Hubert Leeman Bert van Leerdam Peter Slager Peter Toussaint Aan meningen in deze Noot geen gebrek. Mis schien ligt het wel aan de kou. Door de vorst ge dwongen binnen te blijven denken mensen voor de kachel nog eens na. En vormen zich vervolgens een mening. Peter Wessels ventileert zijn mening over Zeeuwse bands, Hubert Leeman over walsjes en Jan Koopman over de grote prijs. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft deze noot ook nog een stuk of wat recensies. Met, inderdaad, meningen te over. eindredactie: Frank Hilbrands fotografieen opmaak Frank Husslage drukwerk: Huisdrukkerij VMC Zeeland Middelburg redaktieadrés: Stichting Popmuziek Zeeland Postbus 407 4330 AK Middelburg tel. 0118-634880 fax. 0118-640582 Maar er is meer. Informatie bijvoorbeeld. Over zangtechniek en mogelijkheden om in Duitsland aan de bak te komen. En natuurlijk veel info voor en door muzikanten. Mocht je na het lezen van deze Noot ook een me ning of zelfs informatie hebben, bel of schrijf, dan lezen we dat in de volgende Noot. F.Hi. Uiteindelijk denk ik dat het weer net zo als vroe ger wordt Dat zie je nu al gebeuren. Steeds meer café's programme ren bands. Het Schuttershof in Middel burg heeft daar veel suc ces mee maar ook de Ierse pub en dat nieuwe café in Goes.' Jan Koop man, voorzitter van de Stichting popmuziek Zeeland en bestuurslid van de Grote Prijs van Nederland (GP) ziet die ontwikkeling wel zitten. ,Wat zie je nu vaak? Dat een band in en jongeren centrum staat te spelen voor drie vriendinnetjes van de zanger en iemand achter de bar. In een dus beter. Jan Koopman begon zelf als percussionist in de jongerencentra rond Hilver sum. Naar eigen zeggen is hij met percussie be gonnen omdat hij geen gitaar kon leren spelen. ,Het cliché gaat ook voor mij op Ik wilde gi tarist worden omdat die altijd de mooiste vrou wen om zich heen had den. Maar een bongo tussen de knieën, dat had eind jaren zestig ook wel wat'. Na de bongo kwam het drumstel. In Zeeland speelde hij in Carbazol, B-sharp en nu in Baby Bruce. Sinds de oprich- leer je pas echt spelen café is al publiek. Dan leer je daar als band pas echt rekening mee hou den en je gaat er ook nog beter van spelen. Want in een café moet het allemaal net iets zachter en hoor je fouten ting in 1987 is hij voor zitter van de SPZ. Hoe wel hij sinds kort, als bestuurslid van de Grote Prijs, ook landelijk steeds meer van zich laat horen is hij op de eerste plaats muzikant. ,lk weet hoe het is om in een band te spelen en wat voor problemen band heb ben. Dat maakt het makkelijker om met andere muzikanten te praten, ook al zijn ze twintig jaar jonger of maken ze muziek waar ik niet van houd of weinig mee kan. Het gevoel blijft hetzelfde.' Bescheiden Hoewel hij er zelf be scheiden over doet, is Jan Koopman één van de drijvende krachten achter de vernieu wing van de Grote Prijs. Vernieu wingen die volgens hem hard nodig wa ren. Zoals Jan Koop man het be schrijft was dé kweekbak voor jong talent allang niet mee wat hij geweest was. De belangstelling voor de prijs liep te rug, zowel bij band als bij de media. (Vervolg op pagina 3) Jan Koopman. Foto: Hubert Leeman 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1996 | | pagina 2