3
MtQDBlIIORCGtt EXPORTEERT ROHANOEE REEEAE NAAR RE OOSTERBUREN
01100 HUBERT ICEMAN
(Vervolg van pag.2)
En de regionale pop
organisaties waren ook
niet tevreden. Waarom
dacht je dat regionale
wedstrijden namen
droegen als de wraak
van Brabant en de gesel
van Gelderland. Ge
woon om eens uit te
halen naar de Grote
Prijs.'
Tijdens een popseminair
in januari '95 begon de
vernieuwing van de GP.
Koopman verzamelde
vertegenwoordigers van
de acht regionale va
rianten op de SPZ in
een ruimte. Plus verte
genwoordigers van de
Stichting Popmuziek
Nederland en de Grote
Prijs. ,Dat was de
meest tenenkrommende
bijeenk
omst die ik ooit heb
meegemaakt, ledereen
vond dat er iets moest
gebeuren maar niemand
durfde zijn nek uit te
steken.'
Toch werd er later ver
der gepraat. Veel en
vooral ook vaak. Koop
man reed op het laatst
blindelings in twee uur
en vijf minuten van
Oost-Souburg naar dep-
arkeerkelder bij
Paradiso. Maar het re-
sultaat mag er wezen.
De nieuwe GP heeft
geen voorronden meer.
De provincies leveren
zelf twaalf kandidaten
en de organisatie van de
Prijs doet er nog zes bij.
Die strijen om prijzen
waar Koopman het fijne
nog niet kwijt wil. ,Denk
maar aan werkbudgetten
om CD's op te nemen
maar ook aan een tv-do-
cumentaire over de band
of de kans om op
Noorderslag te staan of
op Pinkpop. Alles is mo
gelijk.'
Dance
Bovendien, en dat is ook
nieuw, komen er naast
de Grote Prijs voor band
nog twee categorieën.
Een voor dance en een
voor songschrijvers,
wiens liedjes dan door
een all star band worden
uitgevoerd. Koopman
ziet het al voor zich, elke
band een bus publiek
mee en een Grote Prijs
die zich uit
strekt over Paradiso, de
Melkweg en de Balie.
Met natuurlijk ruime
aandacht van radio en
televisie.
Koopman voorspelt be
halve voor de Grote
Prijs voor alle popmu
ziek een goede toe
komst. Over twintig jaar
wordt er rock in het be
jaardenhuis ge
speeld, daar is hij zeker
van. Gewoon omdat
daar dan bejaarden zit
ten die met die muziek
zijn opgegroeid. ,Over
vijf jaar zal je het al
merken. Als men
sen die met popmuziek
zijn opgegroeid het voor
het zeggen hebben. Zo
is jazz toch ook uit het
verdomhoekje geko
men? Uiteindelijk zal je
zien dat dat weer ge
beurd. Ook met extre
mere muziek soorten,
ook met house. Mensen
die house-muziek ma
ken zijn ook muzikanten
al zien veel mensen dat
niet. Maar dat zag ook
niemand van de eerste
rockers'.
,Er zijn heel wat Neder
landse bands - en ook
Zeeuwse trouwens - die
in het in het buitenland
beter doen dan in Ne
derland zelf. Hoe dat
komt? Interessante
vraag!'
De brede grijns die ver
schijnt op het gezicht
van de Middelburger
Robin Stevense spreekt
boekdelen. Hier is een
ingewijde aan het
woord. Iemand die de
fijne kneepjes van het
vak kent. Stevense -
muzikant, technicus,
tourpromotor, manager,
om u te dienen - regelt
via zijn stichting Bin Bin
productions vanuit een
Middelburgse nieuw
bouwwijk met redelijk
succes tournees naar
het buitenland. Duits
land, om precies te zijn.
,De popwereld is daar
zoveel groter' meent hij.
,Er gaan scheppen geld
in om. Duitsers willen
goeie acts. Als ze die
vinden dan waarderen
ze het ook. Dat mag
dan wat kosten. De be
dragen die ik daar kan
vragen, daar hoef ik in
Nederland niet eens aan
te denken. Er ligt daar
een grote markt voor
Nederlandse bands
open.
De ervaring van Robin
Stevense ligt vooral op
het gebied van de
reggae. ,Dat vinden ze
prachtig in Duitsland.
Het leeft er nog volop,
of misschien moet je
zeggen weer opnieuw.
In Nederland hebben
reggaebands een puur
slechte naam. Ze wor
den geassocieerd met
dope en wat erger is: ze
komen nooit op tijd, je
kunt er geen afspraken
mee maken, ze zijn niet
te vertrouwen en ze vra
gen idioot veel geld.
Van die verhalen.'
Stevense ontkent niet
dat er bands zijn die dat
vooroordeel volop be
vestigen.
Onprofessionele bands.
Ze gooien er met de pet
naar, bederven de markt
voor de groepen die wel
degelijk de goede instel
ling hebben.'
IJzel
Robin Stevense
promoot bands als
hobby. Er valt, zeker
op de schaal waar
mee hij werkt, geen
brood aan te verdie
nen. Hij belt de zalen
plat, adviseert de
bands, verzorgt de
publiciteit, regelt
contracten en speelt
ook nog een gitaar
partijtje mee als dat
moet. En is niet te
beroerd om zijn leven
te wagen op een
beijzelde autoweg,
zoals in de
nieuwjaarsnacht toen
er even 'doorgere
den' moest worden
om vanuit
Mönchengladbach op
tijd op een podium in
Amsterdam te kun
nen verschijnen.
,lk heb ontdekt dat in
Duitsland de zaken
soms makkelijker te
regelen zijn dan in
(Vervolg op pag.5)