NOOT vfrrandjes (Vervolg van pag.4) Nederland, aldus Stevense. Ik heb vorig jaar een tournee gedaan voor Xymox, die in de ja ren tachtig toch niet de geringste band was in de new wave wereld. Voor twintig optredens moest ik twee maanden bellen, smeken en soebatten. Vanuit Duitsland word Ik nu gebeld. Dat is dus wel even een ander ver haal.' ,Er bestaat in Duitsland groeiende interesse voor bands uit ons land. De Duitsers willen kwaliteit en er zijn bij ons veel bands die die kwaliteit zonder meer in huis heb ben. De blijvertjes zijn dat, de doorzetters. Want in Nederland heb je een klein circuit en de concurrentie is zwaar. Wie dat overleeft, kan zonder meer de sprong naar het buitenland wa gen. Veel bands denken te snel dat ze er zijn: ze hebben een succesje, scoren een hitje, en gaan dan op hun lauweren rusten of ze gaan belachelijk hoge prijzen vragen. Daar gaat het vaak mis Je moet verder willen en vanaf de grond opnieuw beginnen. Met die instelling kun je be slist succes boeken.' Roots of raggamuffin Robin Stevense 'doet' zo als gezegd in reggea- bands en staat ook van harte achter die muziek. Het is, als het goed is tenminste, eerst en vooral eenlevenshouding. Een echte rasta leeft zeer reli gieus, heeft respect voor alle schepsels. Liefde staat aan de basis. Er zou meer begrip voor die overtuiging moeten zijn. De roots-stroming, reggea in de traditie van grote voorman Bob Marley, is volgens Stevense aan een revival bezig. ,Het is een tijd weggeweest, vercommercialiseerd met bands als UB 40 en zo. Nu is er een kentering. Het jonge publiek staat er weer open voor.' Het heeft volgens Stevense te maken met de hype rondom raggae- muffin in de discotheken. De 'hardcore'-kant die zijn kicks krijgt van sex en agressie. Het is ook wel logisch dat daar te genover weer een stro ming opkomt. Hij ziet er wel perspectief in. Afge zien van de fanatieke gabbers is er een brede groep in het house-pu- bliek die heel open staat voor reggae-elementen. Bubblin' is populair ge worden, en de jungle heeft ook veel verwant schap met de reggae: als basis nemen ze immers vaak van die ouwe reggae-elpees die ze op 45 toeren afdraaien.' De vraag is wel of je de jeugd warm kunt maken voor meer live-concer ten. ,Voor een deel is de belangstelling nooit weggeweest', vindt Robin Stevense. ,Er is in Zeeland altijd een vrij groot publiek geweest voor reggaebands. Maar de schaal is toch te klein. In de discotheken zou het misschien wel lukken. Nu neemt de meerderheid de laatste trein naar de Randstad om met de eerste weer terug te komen. Omdat er hier te weinig gebeurt. Zet je nou eens goeie parties op waar reggae een hoofdrol speelt, dan zal dat best aanslaan.' Robin Stevense heeft met zijn stichting nog veel plannen. ,lk wil ei genlijk een echte belangenorganisatie om reggaebands te onder steunen. Zodat ze niet afhankelijk worden van de geldklopperij van grote management bureaus. Er valt in de marge nog heel wat weg te zetten. Gericht op de belangen van de muzikanten zelf.' bands: Eat Roadkill/ Vict'em single: Hibernate/Plastic Little Man studio: Twee Goese bands sa men op een zoge naamde split-single (d.w.z. elke bands een kantje) van een splinter nieuw Goes platenlabel, Deltone Records. En het is een echte single, van mooi zwart vinyl dus. Alle reden tot nieuws gierigheid. Eat Roadkill was natuur lijk de winnaar van de Zeeuwse Belofte van 1993, en de band heeft met 'Hibernate' een sterk nummer opgeno men. Het is een vrij lang maar goed uitgebalan ceerd nummer, dat de verschillende bronnen waaruit Eat Roadkill put blootlegt en zodoende een representatief beeld van de band geeft. Min puntjes zijn de onvaste zang in het begin van het nummer (trekt later goed bij) en een paar staaltjes van echt 'woor denboek-engels' in de tekst. Een tekst trou wens die verder aardig is, en die in het kort gaat over een persoon die steeds uit zijn knusse winterslaap wordt gehaald, tot zijn grote ongenoegen. De 'Plastic Little Man' van Vict'em zou heel wat over hebben voor een winterslaap, want hij kan de slaap maar niet vatten. Een veront rustende tekst die ech ter wat onevenwichtig van opbouw is. De zan ger heeft een prima stem, maar probeert naar mijn smaak in de heftige stukken teveel als een metalzanger te klinken, terwijl hij dat echt niet nodig heeft. De muziek van Vict'em neigt dus wat meer naar metal, en 'Plastic Little Man' is een zeer gedreven nummer ge worden. Samenvattend is deze single een overtuigend wapenfeit, zowel voor de bands als voor Deltone Records. De vormgeving is aantrek kelijk door het prach tige uitklaphoesje met mooi 'artwork', en het is plezierig dat er een apart tekstvelletje wordt bijgeleverd. Op de produktie van beide nummers valt wel iets aan te merken, maar van het geheel gaat een sympathieke zui verheid uit die onein dig veel meer waard is. De keuze voor vinyl onderstreept dat nog maar eens, alhoewel ik daar tegelijkertijd vraagtekens bij zet. Nog één ding: het blijft vreemd dat bands die bepaald geen slaperige muziek maken in hun teksten de slaap bijna als een ideaal bezingen. Is dat toeval? Ik mag hopen dat slaperigheid niet gaat overheersen, want het mooist is toch popmuziek die zo niet rebels dan toch in elk geval hartstochte lijk is, of niet soms? Ik nodig iedereen uit (en vooral Eat Roadkill en Vict'em zelf) om de redaktie van NOOT daar eens zijn/haar mening over te geven. Makers en liefhebbers van popmuziek, hoe zit dat? PS band: Rodi Dean CD: Rodi Dean, six full cup servings info: 013 50 54 472 opname: Double Noise Recordings (Chris de Cock), november '95 (Vervolg op pag.13)

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1996 | | pagina 4