OPA VERTELT 8 Van 200 man in Schore naar een handje vol bij de Popprijzen Schore oktober 1965. In het Dorpshuis aan het Kerkplein speelde ik met mijn eerste bandje The Mooch uit Goes voor een kleine 200 dorpelingen. Al vonden wij onszelf bijzonder genoeg, het publiek had waarschijnlijk nog nooit van ons gehoord.De simpele aanwezigheid van een bandje was echter reden genoeg om in grote getale naar het zaaltje te gaan. Zo ver liep menige zaterdag- of vrijdagavond. Elk dorp of gehucht had zijn ei gen sociëteit, (in de zes tiger jaren Soos gehe ten) en overal kon je als Zeeuwse band terecht. En overal waren de zaal tjes vol met mensen. Nu, dertig jaar later ko men er amper 200 men sen kijken naar de uitrei king van de Zeeuwse popmuziek is de belang stelling tegenwoordig gering. In de PZC van 3 februari 1996 stond een onrustbarend artikel over de uiterst geringe op komst in de Zeeuwse theaters, zowel bij de Zeeuwse to neelgezelschappen als bij de onbekendere nationale groepen. Hier ligt een duidelijke paral lel. De Youpen van het Hek en de Paul de Leeu wen trekken lang van te voren - via die klote abonnementen - uitver kochte zalen. Zo is het ook in de muziek: Melissa Etheridge zorgt moeiteloos voor een volle Ahoy, de amateur- groepen spelen te vaak voor zelf meegebracht publiek. Aan wie ligt het? Popprijzen, een evene ment waarbij een 10-tal ds aanwezig was om n prijs in de wacht slepen en waarbij ïranpa Nicks Session Band de avond professioneel vulde met muziek. Radio Maximaal en tedio Goes waren ianwezig en ook in e pers had het no- ge gestaan. O.K., zijn anno 1996 al- I blij met zo'n Dekersaantal, maar rincipe is het toch te weinig. m we echter 'gerust' niet alleen voor de Doodgewoon Dertig jaar geleden was een bandje in het dorps huis nog een leuke af wisseling. Nuworden we 24 uur per dag over spoeld met muziek. Op talloze tv stations wor den non-stop clips uitgezonden. Popmuziek is niks bijzonders meer. Bovendien is wat we op het scherm zien van professioneel niveau en dat wordt daardoor ook van het bandje uit de buurt verwacht. Helaas, maar al te vaak voldoet de amateurpopmuziek daar niet aan. Het grote publiek zit daar dus doodgewoon niet op te wachten. 'Als je wil spelen, ga gerust je gang, maar val ons er niet mee lastig,' lijkt men te te denken. Stichting Popmuziek Zeeland is zich hier ter dege van bewust en poogt voortdurend posi tieve aandacht voor de Zeeuwse popmuziek te krijgen. We kennen de Zeeuwse Belofte, de wedstrijd waarin groe pen strijden om deze ti tel en natuurlijk om het prijzenbedrag, dat door veel andere lokale stich tingen als bijzonder flink wordt bestempeld. De jury van dit evenement bestaat bijna per defini tie uit niet-Zeeuwen. Veelal kennen de juryle den de deelnemende groepen niet. Zo is objectiviteit gegaran deerd. Maar.... het blijft natuurlijk altijd appels met peren vergelijken. Zelf houd ik meer van peren (waarmee ik wil zeggen dat je wel dege lijk keuzes kan maken). Het bestuur vande SPZ zet zich hier eigenlijk buitenspel. Zij organi seert de wedstrijd, maar mag niks zeggen. Bo vendien vindt de Zeeuwse Belofte slechts om de twee jaar plaats. Publieksprijs Vandaar dat we op het idee kwamen van de Zeeuwse Popprijzen. Met een schuin oog kij kend naar de Electra Awards die door het Zeeuwse amateur theater jaarlijks worden uitgereikt. Hier neemt de SPZ dus wel stelling. Zij bepaalt hier wie de beste demo of CD ge maakt heeft en wie de beste band is. Hoe arbi trair het ook mag zijn, het bestuur laat hier een mening horen. Toch is ook hier ruimte voor meningen van buiten en daarom is de vierde ca tegorie de Publieksprijs. Het Zeeuwse publiek mag via open inschrij ving bepalen wie zij de beste band vindt. En het is hier dat het dit jaar enigszins misliep. In een uitvoerige brief - ontvangen vooraf gaand aan de prijs uitreiking- wees Kees de Feiter (Crosshead) ons op de feiten. De publiciteit vooraf was warrig en onduidelijk geweest. In het gewaardeerde blad dat je nu aan het lezen bent, beste lezer, stond geheel verkeerd een lijstje met vier bands vermeld waarop gestemd kon worden. Hiermee werd de in druk gewekt als zou de publieksprijs slechts gaan om deze vier bands. Helemaal fout natuurlijk, want het gaat er juist om dat het publiek zijn ei gen favoriet moet kie zen. Samen met wat geharrewar ten aan zien van inleverdata zorgde dit voor een si tuatie waarvan je kan zeggen dat er op die manier nooit even wichtig een winnaar uit kon komen. Het bestuur van Stichting Popmuziek Zeeland is het daarmee eens en zij dient zich daar vol gend jaar terdege re kenschap van te ge ven. Maar gezien de toch wel aanzienlijke ver schillen in aantallen stemmen kan ik vrede

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1996 | | pagina 5