noot Band: Tribes Demo: idem Opname: april *95 Info: Jayson Bouwens, Kasteelstraat 83, 4381 SK Vlissingen De Vlissingse Tribes is de band van de gebroeders Bouwens en speelt een recht-toe-recht-aan poppy rock, die flink wordt opge frist door de achtergrond zang van vooral Claudia Coomans. Ik ben heel tevre den over deze band, hoewel er volgens mij compositorisch nog wat te verbeteren valt. Het eerste nummer van de drie (Losing you) zou van mij bijvoor beeld iets ingekort mogen worden. In de vijf en drie kwart minuut dat het num mer duurt gebeuren daar voor te weinig spannende dingen. De andere twee nummers zijn beiden rond de drie minuten en komen dan ook een stuk beter uit de verf. Vooral het laatste, Call me round, wat bijna als een folksong begint er. vervol gens flink oppept. Sologitarist Bryan Quite weet de weg op de gitaar hals goed te vinden en kent (hoera) ook andere ladders dan de gebruikelijke pentatonische. De zang van Jayson Bouwens vind ik wat aan de laid back-kant. Af en toe klinken er 'Hollander- zingt-Engels-klanken' door, maar het is absoluut niet slecht. Jayson heeft goed door waar zijn bereik ligt en blijft daar dan ook binnen. Zoals ik al schreef, Claudia zingt met bezieling en is een goede versterking van het geheel. De leeftijd van de drummer in aanmerking ge nomen (15 jaar) is de drum prima (kan iets strakker) en de bas meer dan voldoende. De produktie is helder en mooi transparant. Band: The juke joints CD: One, two, five...live Opgenomen: Live op 23 december 95 in De Piek in Vlissingen door John vd Putten en Edwin Corveleijn (Profaction) Er schijnt een zonnetje bo ven het graf van Rory Gal lagher. een Zeeuws zonne tje. Zelfs Rory's broer Donal schrijft in één van de voor woorden van de nieuwe CD van The Juke joints kippevel te krijgen van de muziek en natuurlijk in het bijzonder van Gallaghers song 'The Loop' op de CD. Met 'One, two, five...live' heeft het Zuid-Bevelandse gezelschap een document gemaakt. Goeie opnamen, perfecte live-ambiance, ge dreven en routineus - maar nooit te gemakkelijk - en (daar draait het om) ge woon lekkere muziek. Leuk is het intro-woord van Keith Dunn: Je hoort het publiek de adem inhouden als hij zegt dat het gaat rocken van Coast to coast, van Middel burg tot(Dan heb je lef om dat in De Piekte zeggen, haha). De heren maken absoluut geen punt van het vertrek van toetsenspeler Wouter Izeboud. Ik zou bijna zeggen 'als vanouds' rocken The Joints in een van a tot z O uwer kerk) Info: Frank Engels 0118 411602 Op de eerste demo die In Geval Van Noot maakte stond al een versie van 'Blijf maar hier vannacht'. Maar die is niet te vergelijken met boeiend optreden. Kompli- menten voor gitarist Rinus Oudejans' eigen gitaargeluid en voor mondharmonica man 'Sonny Boy' van de Broek. Samen met het rauwe stemgeluid van Peter Kempe is The Juke Joints een band van Europees nivo. BvL Band: In Geval van Noot Demo/CD: Blijf maar hier Opgenomen: In Studio 2 (Wolfert Jumelet, wat het gezelschap hier neerzet, een verschil van nacht en dag. Op beschei den schaal zijn er wat band jes verspreid met de opna men die binnenkort op een mini-cd uitkomen. Op die CD staan drie nummers die zo verschillend zijn dat het voor iemand die de band boekt niet gemakkelijk is in te schatten wat hij in huis haalt. In Geval van Noot is dan ook een gevarieerd gezelschap dat echte onder werpen niet uit de weg gaat pagina 10 Bij het theatrale af, Het eerste nummer (met hit-potentie) is 'Blijf maar hier..' en wat gelijk opvalt is de verfrissende tweede stem van saxofoniste Patricia de Meulmeester die past per fect. Het tweede nummer heet 'Als zij het zegt'. Eerste zinnetje: 'Als ik zeg dat ik de beste ben dan zegt zij dat is bluf' (Bluf?). Het is een licht voetig liefdesliedje, leuk, al leen krijg ik altijd een beetje tenenkrommingen als ie mand iets 'zo fijn' vindt, maar dat kan ook mij liggen. En dan het derde nummer, 'Angst', gezongen door Frank Engels, hakt er in tot op het bot. Het is het ver haal van een kind dat incest- slachtoffer is. Raak gety peerd en prachtig gebracht, maar is dit nog popmuziek? Ik zie hier geen video-clip van. Toch is het goed dat dit soort dingen gebracht wor den want door middel van de muziek bereik je heel veel oren. Of ze het num mer ook 'live' spelen weet ik niet, maar het slaat dan wel een beetje dood, vrees ik. Mijn tip voor de lezer dezes: Ga niet achter het demootje aan maar wacht op de CD. Ik hoop dat de presentatie gepaard gaat met flink wat optredens en daar moet je maar eens kennis gaan ma ken met 'In Geval van Noot'. Ik denk dat we meer van dit gezelschap gaan horen in de toekomst'. Band: Jack Street Band Demo: idem Opname: Studio 2 (Wolfert Jumelet), ja nuari 1996 De Jack Street Band is een coverband en speelt covers van de jaren zestig tot he den. De band bestaat uit Everdina en Marianne Fiebrandt (zusters?) op zang, Rudy Klippel op bas, Jan de Jonge achter drums, Wim Er wordt goed gebruik ge maakt van alle instrumenten, de tenorsax incluis. De uit werking van traditional Railroad Boy is ook van grote schoonheid. De produktie van de demo is ronduit uitstekend. Hulde aan André Szachnowski voor alweer een heel erg mooi klinkende demo. Klippel (broers?) op gitaar en zang en Peter Strating op toetsen. Heb ik dat, dacht ik toen ik de cassette ter recensie toe geschoven kreeg. Weer een bandje vol covers. Nu begon het gelukkig meteen met een eigen nummer, Never let me go, en meteen werd ik getroffen door de bijzon der goede stemmen van Everdina en Marianne. Goed, het klinkt allemaal wat erg netjes, soms wat Hollands, maar toch... Ja, dan zie ik die covers van bijvoor beeld Heart er wel goed uit komen, wat zang betreft. Muzikaal gezien vind ik de originelen van I've heard it through the Grapevine en Because the night een stuk beter, vooral omdat er niets aan toegevoegd is. Ja, toch die coverband hè? Het derde nummer Hear me now is weer een eigen num mer, hoewel de coupletten nogal geleend zijn van Don't let me be misunderstood. Toch klinkt het leuk en een stuk pittiger dan Never let me go, dat ik wat vlak vond. Ook de produktie vond ik vlak. Het geluid zit allemaal erg hoog, de bas is nauwe lijks te horen. Bovendien lijkt het net of toetsen en gitaar wat zweven in toonhoogte. Maar ik denk wel dat de Jack Street Band met de demo de nodige optredens zullen binnenhalen. Band: Mamilla Paradise Demo: Wild Woman Opname: Studio 2 (Wolfert Jumelet/André Szachnowski) Vette funk, een portie rock, wahwah erbij. Wat krijg je dan? In Zeeland is dat Mamilla Paradise. De band bestaat uit zanger/gitarist/ componist Ruud Aerssens, gitarist/wahwah-kunstenaar Guido Wal, Tenorsaxblazer Tonni Tilroe, toetsenist Gerrit v/d Werfhorst, bas sist/trompettist Bas Matthijsse en drummer Rob van Akkeren. Ik heb hun demo Wild Woman met plezier beluisterd. Er staan vijf nummers op, waarvan vier qua stijl te omschrijven als ik al deed. Het vijfde, Railroad Boy, is een ballad. De band speelt strak en met name de bas komt uitste kend uit de verf. Het gitaar- werk is niet van de aller bovenste plank, maar dik in orde. Frontman Ruud maakt optimaal gebruik van de hem bedeelde stem. Hoewel hij enkele stukjes meer uit z'n stem probeert te halen dan er in zit, stoort mij dat niet. De composities zelf zijn soms wat aan de magere kant, maar vervelen niet. Beste nummer vind ik het derde, I have to take care. Het is krachtig en swingend. pagina II PT Juke Joints foto: Adrie Huibregtse BvL lur PT foto: Mamilla Paradise PT band

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1996 | | pagina 6