DE JURY BEPAALT... noot nieuwsblad voor de zeeuwse popmuziek, jaargang 6, nummer 3, juni 1996 -- - pagina I door Peter Toussaint Alweer een paar weken gele den kwam in de stadsschouw burg te Middelburg heel jong kunstminnend en -makend Zeeland bijeen. Dit alles ter meerdere eer en glorie van de Kunstbende, de wedstrijd in kunst voor jongeren tot 20 jaar. Zoals we van deze bruisende provincie konden verwach ten, was de afdeling muziek het ruimst vertegenwoor digd. Doordat ik zo af en toe wat voor dit blaadje op m'n PC-tje rammel, had de orga nisatie de indruk gekregen dat ik wel wat van muziek zou weten en bood me een plaats in de jury aan. Diep on der de indruk (oh master, I'm not worthy) aanvaardde ik deze erefunctie. Ik mocht dus, met de medele den van de jury, gaan bepalen welk jong gezelschap (van I of meer personen) het beste kon spelen. Nou, ik zal u zeggen, dat viel niet mee. Dat lag niet zozeer aan het niveau van de mededin gers. Er waren er genoeg bij die verder waren dan ik op die leeftijd was. Nee, dat lag aan de spelregels die wij meekregen. Slechts twee van de tien te ver dienen punten waren te beha len met speltechniek, twee voor de invulling van het thema (passie), drie voor de originaliteit en ook drie voor de presentatie. Als dat maar goed gaat. voldeed het beste aan de ons opgelegde criteria. Betekent dit nu dat de rest slecht was? Nee. Ik heb ver schillende bands en solisten gezien die ik nog graag nog IS II IET Helaas ging het dit keer, zoals zo vaak bij dit soort wedstrij den, niet goed. Want het ging dus niet om het bandje dat het beste kon spelen, maar om de origineelste, meeste passionele presentatie. In dit geval wonnen de twee jon gens en één meisje van Naked High. Zij deden voor de grap mee, kwamen daar door geheel onbevangen het podium op, zetten dit op stel ten en liepen aldus met de eerste prijs weg. Daarbij moet ik zeggen dat we het er tijdens het juryberaad snel over eens waren: Naked High eens hoor. Het betekent al leen dat deze mensen niet het hoogste scoorden bin nen de criteria die golden voor de Kunstbende. Dat de organisatie in Utreg die crite ria niet even vooraf kon doorgeven aan de deelne mers is misschien wat minder netjes. Meedoen aan een wedstrijd terwijl je niet weet waar het om gaat kan wat lastig zijn. Waar dan aan te werken? Nou, er is natuurlijk nog een hoop te doen voor de men sen die meededen (ehh.. voor mij ook nog, je bent nooit klaar). Ten eerste waren er verschil lende acts die technisch errug goed speelden. Alleen gebeurde er dan ook errug weinig op het podium. Zeggen we niet als we op zaterdagavond naar het podium gaan 'Effe naar een bandje KIJKEN'? Maar nemen we dan twintig foto's, blijken ze alle twintig hetzelfde te zijn. Nu heeft Pink Floyd daar ook last van, maar die zetten dan een iicht-en-beeia snow neer ter waarde van enkele miljoenen. Kwestie van bud get en sponsoren of zo. Voor de meeste bezoekers van een optreden gaat het om een plezierige avond en daar hoort dan beeld én ge luid bij. Ik heb wel eens aan een tweehonderd-noten-per-se conde friémelaar de suggestie gedaan ook wat te bewegen. 'Maar dan haai ik er maar I58' antwoordde hij verontwaardigd. Nah, da's gedurende negentig procent van het optreden ruim voldoende en bovendien ziet het er dan ook stukken plezieri ger uit. Dan ga je als publiek ook bewegen en merk je niks meer van dat technisch gemisje. Ook originaliteit is zoiets. Nu willen de meeste zatte kroeg tijgers best iets horen waarop Vervolg op pag.2)

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1996 | | pagina 1