FESTIVEEL I FESTIVALS noot noot pagina 4 pagina 5 Door Hubert Leeman Je hebt tegenwoordig zowat een organizer (en een snelle wa gen) nodig om het festivalseizoen in Zeeland bij te benen. Aangestoken door de fraaie zomers kent zo langzamerhand elk dorp in onze provincie zijn eigen popfestival (zie ook het artikel van Kees van der Heijden). Mooi zo dus! Maar er is een keerzij. Ik hoorde laatst iemand verzuchten dat het allemaal steeds meer op elkaar gaat lijken, Festivalmoeheid bij het publiek ligt al snel op de loer. Het is in laatste instantie dan toch de programmeur die het verschil uitmaakt tussen een interessant, geslaagd eve nement en alweer zo'n gemoede lijk samenzijn in de openlucht waar de walm van hotdogs zich vermengt met de Nederwiet, de bierpomp maar niet dicht wil, en de ene na de andere rockband zich voor een handvol enthousiastelingen in het zweet werkt terwijl de grote meute zich in een straal van hooguit vijftien meter van de biertent op houdt. Zomer in Zeeland! VAART Gelukkig brengt elk seizoen vol doende interessante programma's voort. Zoals op 18 mei School's Out in Axel - een festival om goed in de gaten te houden want het zou wel eens heel groot kunnen worden - met pittige Zeeuwse bands waarvan we ongetwijfeld meer zui len horen. En zoals Klomppop, nog steeds één van u klassiekers ondanks een paar uiterst magere jaren: dit keer zat de vaart er weer in. Still to come: in Vlissingen Dijkpop en in Hulst Woodrock, beide op 15 juni dus wellicht komt deze NOOT daarvoor net te laat. Met alle respect vor de Hulstenaren lijkt Dijkpop mij het inte ressantst te gaan worden met een line-up van bijna uitsluitend nieuwe bands plus de routiniers van Busted en, niet te missen op de Zeeuwse podia dit jaar Dure As Heil. De eretitel Zeeuwse Belofte legt de band uit Goes bepaald geen windeieren. Het programma van Anywave (20-21 -22 juni in Zierikzee) is zojuist van de persen gerold en we melden het hier maar met een: op donderdag 'swingjazz' van The Handsome Harry Company, op vrijdag The Scene met in het voorprogramma Zeeuws Meisje en Rodi Dean, en tenslotte op zaterdag de klap per véértien Zeeuwse bands alstublieftdankuwel. VREEMDE EEND in volgorde van het affiche: Positive Stroke, Wardog, As de Brandweer, Shinukara, Sure As Heil (natuur lijk) Beltrane, Sound Circus, Doris Day Andere Stukken, Paralysis, Crosshead, Wouws Meisje Them Bones en tenslotte het dans- en feestorkest De Arro- gan-tjesü! Vervol gens vindt in Sas van Gent op 29 juni Rock Around The Bridge plaats, ook een evene ment dat de laatste jaren stilletjes door groeide. Met Beachpop op 20 juli op de Brouwersdam probeert men een echt Zeeuws mega-festival op de kaart te zetten. De Zeeuwse bijdrage is overigens beperkt tot De Arrogantjes en (ja hoor alweer!) Sure As Heil. Die zich wel een wat vreemde eend in de bijt moeten vinden tussen alle dance-geweld. Hoe het ook zij: de organisatie is erin geslaagd om internationaal toonaangevende acts uit de dance-scene te contracteren en met hulp van The Music Factory zou dat wel eens een van de grootse openlucht-parties in Nederland kun nen worden. Dat hoopt althans de organisatie. Het festival-aan bod in Zeeland is met Beachpop ineens heel wat veelzijdiger geworden. Als de zon blijft schijnen kan het werkelijk niet meer stuk. t Door Kees v.d. Heijden Op hemelvaartsdag wordt altijd het Klomppopfestival gehouden in Heinkenszand. Voor de tweede keer werd dit, om kosten te besparen, gekoppeld aan het straa tfestival de zondag erna. Uw correspondent ging naar beide dagen om van de mu ziek te genieten en om uiter aard een verslag te maken. De Nederlandstalige band In geval van Noot opende het festival. Zoals zo vaak op fes tivals voor niet erg veel men sen. Ze stelden twee nieuwe bandleden voor en tevens hun eerste cd-singel. De nieuwe leden sloegen zich goed door de (ingekorte) set. Als tweede op het programma De Arrogantjes. Zij brachten, ook in een nieuwe bezetting, een mengeling van soul en r&b. Naar mijn smaak stonden de blazers hier wat te hard, zodat het wat ging overheersen en op den duur zelfs irritant werd. Ik denk dat deze band wel voor een feestje kan zorgen, maar dan wel 's avonds als er meer mensen zijn (wellicht in Brogum misschien). De eerste band op het buitenpodium was de hardcoreformatie Uppercut. Deze band moest, net als de bluesrockers van The Razor Blade Blues Band, de regen trotseren op het hoofdpodium. Zij hadden V) wel de kansarm tweemaal te spelen en gelukkig bezaten beide groepen een schare trouwe fans die de regen voor het podium trotseerde. De Prodigal Sons speelden een set met snelle en mid- tempo nummers, afgewisseld met enige ballads. Een set die stond als een huis. The Gain stond voor de tweede keer op Klomppop. Ze openden, geïnspireerd door de easy tune rage, met Apache van The Shadows. Door een betere mix kwam hun optreden er veel beter uit dan vorig jaar. Sure as Heil wordt volgens mij nog steeds beter. Het leek wel of ze nu al de finale speelden van de Grote Prijs van Nederland. Kortom een goed optreden, Raimond van het Groenewoud en zijn straffe mannen hadden met enige technische mankementen te maken. Zo was de zang in het eerste nummer enkel over de monitorinstallatie te horen. Een defecte compressor, zo bleek al snel. Ook de zendermicrofoon van saxofonist Bertus Borgers werkte niet, zodat hij afwisselend zong en saxofoon speelde door dezelfde microfoon. Raimond speelde niet al zijn hits om nieuw materiaal ook een kans te geven. Door de professionele houding van Raimond wordt elk optreden van hem toch een gedenkwaardige. Dit optreden was voor veel mensen het hoogtepunt van Klomppop. De Franse band Blankass speelde echte feestmuziek, te vergelijken met bijvoorbeeld Rowwen Heze of The Whisky Priests. Ze kregen op den duur wel wat mensen aan het dansen, maar ja, Zeeuwen zijn toch moeilijk in beweging te krijgen. Als laatste The Bintangs. Deze band moest het al met veel minder publiek doen als Blankass. The Bintangs maken al meer dan dertig jaar dezelfde muziek, liefst met oude spullen, zodat het ook lekker ouderwets klinkt. In de zang was in de eerste nummers dan ook nog vervorming te horen. D'rt was later gelukkig weg. Dat de band nog een aardige partij kan spelen bewezen ze wel, maar ze konden niet tippen aan Raimond van het Groenewoud. Helaas moest Raimond die avond nog een optreden doen, anders had hij het festival beter kunnen afsluiten. Het straatfestival te Ovezande op zondag 19 mei bracht ook nog muziek. Les Chouchoux speelde daar op het buitenpodium voor een goed gevuld terras. Ze brachten vrolijke muziek met folkrock, cajun, polka en musette. Eens iets wat anders van een Zeeuwse band. De volgende drie bands op het festival programma zongen allen Nederlandstalig. Blof als eerste. De grote tent was redelijk gevuld. Wat wil je: Blof treedt op, het is gratis en bovendien mooi weer. Veel mensen zongen de liedjes mee. De band speelde echter zo luid dat dit niet te horen was. Volgende keer wat zachter, Ko. Allez Mama moest het met minder mensen doen dan Blof, maar het feestgehalte in hun muziek bracht wel een dertigtal mensen aan het dansen. Deze band brengt cajun en zydeco die een beetje te vergelijken is met Rowwen Heze. Als laatste was Big Billy Babys aan de beurt. Deze uitsmijter speelde Nederlandstalige hits in smartrock uitvoering. Wel leuk, maar het kon niet tippen aan Blof en Allez Mama. Het verwachte feest bij deze band bleef dan ook eigenlijk een beetje uit. Op I juni, de dag van de muziek, ging uw correspondent naar het Dam rockfestival te M'burg. De organisatoren hadden ervoor gekozen om voor elk wat wils te programmeren, maar wel allemaal rockbands. De eerste band die daar optrad was In geval van Noot. Ze hadden daar opnieuw de ondankbare taak om het festival te openen. Wellicht werd het winkelende publiek aangetrokken door de muziek, want het aantal luisterende mensen groeide snel. Naar mijn mening viel het voor de geluidstechnici niet mee. Een aantal storingen Vervolg op pag. 6)

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1996 | | pagina 3