PEEROCK ANYWAVE (2) noot MOSSELROCK noot pagina 4 pagina 5 Vervolg van pag. 3 The Scene te wachten. Het wachten werd beloond. Ik heb The Scene al meerdere malen live aan het werk ge zien, en de band was niet al tijd even enerverend. Maar deze avond in Zierikzee wa ren Thé Lau en consorten flink op dreef. Het lijkt wel of de groep met het uitbrengen van hun nieuwe plaat 'Arena' aan haar tweede (of derde) jeugd begonnen is. De opener Vrede' (de eerste single) was al erg prettig en smaakte naar meer. En er kwam meer. De kritiek dat The Scene vaak als een stelletje zoutzakken op het podium staat werd nu eens weerlegd. Vooral gitarist Eus van Someren en Thé Lau zelf leken erg ontspannen, al hoewel ze het stugge publiek maar langzaam voor zich kon den winnen. Dat de band twij felde bleek halverwege het optreden, toen het publiek zelf mocht kiezen voor een korte akoestische set tussen door, Aarzelend zei het publiek 'ja' en net zo aarzelend begon Lau aan het prachtige 'Slapen dromen zweten', maar tegen de tijd dat 'ledereen is van de wereld'(dat een heuse klassie ker aan het worden is) aan de beurt was ging het dak van de tent af. En dat zakte pas toen The Scene klaar was. De toe gift bestond onder andere uit 'Open' waarbij het publiek - naar een goede Scenetraditie - werd uitgenodigd om op het podium te komen meezingen. Wat mij betreft blijft The Scene één van de meest unieke en integere bands van Nederland. De vrijdagavond werd afgeslo ten in de zaal van Brogum waar Rodi Dean een stevig potje dampende southern blues neerzette. De gebroe ders Rentier en consorten be wegen zich in een genre dat al ontelbare malen is dood verklaard, en net zo vaak weer springlevend is gebleken. Levend was het in ieder geval Reineke Wieman, t Beest '96. Foto: Hubert Leeman. op Anywave, omdat Rodi Dean zijn grote liefde voor de blues liet zien en horen. Het is niet gemakkelijk na The Scene te moeten spelen, maar toch een waardige afsluiter. PS De laatste dag van het Anywavefestival is altijd een dag vol met muziek van Zeeuwse bands. De eerste band was Positive Stroke. Een driemans band die wel wat weg heeft van Therapy. Zij hadden de taak om voor weinig mensen te moeten openen. De tweede band was de punkrockformatie Wardog. Deze speelden vooral in de stijl van The Ramones. Goed gedaan, voor een band die nog niet zo lang bezig is, alleen de podiumpresentatie van de zanger moet nog verbeterd worden. De derde band was As de Brandweer. Deze maakt Nederlandstalige (dialect- rock. Zij speelden beter dan vorig jaar, maar nog niet wat het moet zijn. Vooral de stem van de zanger past niet bij de muziek, of de muziek past niet bij deze bandsamenstelling. Iets als The Pogues of Tom Waits zou beter bij de zanger pas sen. De vierde band was Shinukara. Deze band heeft veel fans, wat resulteerde in een afgeladen zaal. Shinukara betekent vrij vertaald: Het begin van de duisternis. De muziek die de band speelde paste perfect bij de band- naam en deed denken aan The Gathering. Dit kwam ook mede door zangeres Mariette Alblas. Een 18 jarig talent dacht ik zo. Vooral zo doorgaan. Sure as Heil, daar zullen we kort over zijn. Gewoon goed. Daarna Beltane, een drievrouwsmetal/crossover- band (uit R'dam). Wegens suc ces eerder dit jaar weer in Brogum op Anywave. Ditmaal weer een succes. Echte publiekslievelingen ook. Het spelen op zich was echter nog niet wat het zou moeten zijn. Het was vooral te speels, het zou wat zwaarder moeten klinken allemaal. Na Beltane gingen een heleboel mensen eten en voetbal kijken zeker, zodat Sound Circus het nog maar met een vijftigtal men sen moest doen. De band speelde er niet slechter om, maar jammer is het wel na tuurlijk. Doris Day en andere stukken is een gelegenheidsband die alleen covers speelde van o.a. Doe maar, Het goede doel, Toontje lager e.d. Het was vooral een vrolijk geheel op het podium en dit dan ook wel meer worden dan een gelegenheidsband. Plan Bee was een invalband voor Paralysis. Deze poprock band is de voortzetting van Gringo met een nieuwe zan ger. En wat voor zanger. Ein delijk weer eens een goede met nog een goede pre sentatie ook. Crosshead had weer voor meer bezoekers gezorgd. Op het thuispodium is Crosshead dan ook altijd een gezellige boel. Van There's no Better Blues than Rock Roll naar de house van Wouws Meisje. De eerste gedachte bij mij is: wat moet dat worden. Het bleek goed uit te pakken. Er was zelfs een aantal mensen dat op het podium ging dan sen. Na afloop kreeg Jeffrey Klippel, de man achter Wouws meisje, van een aantal dansers een hand van waardering en dat zegt genoeg. Them Bones profiteerde (na de voetbal) van het hoge bezoekersaantal na tienen. Ze speelden muziek die ergens ligt tussen Alice in Chains en Burrri shave. Door het en- thoi .siasme van de bassist, die bijna twee meter lang is en zijn bas zowat op zijn knie heeft hangen, kreeg de band een aantal malen het publiek aan het pogoën en was er zelfs een stagediver te zien. Door enkele wisselingen van microfoons waren er voor de geluidsman even wat problemen, zodat de stemmen onderling niet goed afgesteld waren. Bij het optreden van De Arrogantjes was de tent weer afgeladen. Deze thuisspelende soul en r&b band zorgde dan ook op het juiste uur voor de juiste muziek en de juiste sfeer. Als laatste band was de uit Zierikzee afkomstige Jackstreetband aangetrokken. Als je commercieel denkt dan heb je de juiste keuze gedaan, daar de band het publiek wist vast te houden. Axis je nuchter bent, dan denk je een verkeerde afsluiter, gezien de band niet echt overtuigend overkwam. Gelukkig heb ik nuchter gedacht die dag, want de politie stond na afloop notabene een alcoholcontrole te houden op driehonderd meter van het festival vandaan. Slimme jongens hoor. Gelukkig was ik slimmer en was die dag 'straight edge'. Geen alcohol, geen drugs: des te meer Rock Roll, want daar staat geen limiet voor (hoewel 12 uur wel lang is). KvdH Op vrijdag 26 juli ging uw correspondent naar het Peerockfestival te Colijnsplaat. Hoewel iets te laat aangekomen hoorde ik nog enkele nummers van King for a Day. Aangezien ik deze band wel vaker gezien heb, kan ik ze alleen aanraden om meer eigen nummers te gaan spelen, daar sommige covers die ze spelen niet goed uit de verf komen. Vanavond de cover van Live. Reineke is een meisje dat luisterliedjes zingt zichzelf begeleidend op akoestische gitaar Door de slechte afstelling van het geluid op het bijpodium, duurt het even voordat het optreden goed overkomt Reineke is wel een talent en je moet het maar durven in je eentje. De derde band was In geval van Noot Deze band deed weer gewoon een goed optreden in een serie van velen. Honey I'm home is een meidenband uit Leiden. Ook zij hadden een slecht geluid op het bijpodium. Dit was in hun tweede set gelukkig beter. Ze zijn door een heleboel artiesten beïnvloed. Dat kan je ook horen in hun muziek. Naast covers van Muckey Pup en Cheap Trick spelen ze vooral eigen werk, wat zowel hardcore als metal en gitaarrock bevat Opvallend was de meerstemmige zang, wat een extra dimensie toevoegde aan hun muziek. Daar de band best meer in Zeeland wil optreden is hier het telefoonnummer van zangeres Eliane 071 -5131086. Les Chouchoux is een echte feestband. Ze spelen zowel covers als eigen nummers in een mengeling van cajun, polka, musette als folk. Hoewel er in een nummer een valse start was gemaakt, kan deze band bij uw correspondent niet meer stuk. Dit optreden was wel niet zo'n feest als hun optreden in de Piek te Vlissingen, maar toch er komen enige mensen de dansvloer op. Achteraf bleek dit dan ook de juiste opwarmer te zijn voor de hoofdact Fragment. Deze Engelse band, die al jaren in Nederland vertoeft, speelt hapklare brokken, ofwel alleen covers van bekende artiesten. Ze spelen zowel Nederlandstalige nummers van bijvoorbeeld Doe Maar en Vader Abraham als rockers van The Beatles en U2 e.d. Waar andere bands soms door de mand vallen met covers, weet Fragment al vanaf de eerste klanken te overtuigen en een feestje bouwen. Een ondankbare taak ligt na dit optreden weggelegd voor de Grandpa Nick's Sessie Band. Aangevuld door zanger Pascal Jacobse en zangeres Mary Lou brengen zij een repertoire van soul, funk en R&B. Er waren wel mensen aan het dansen, maar het optreden kon niet tippen aan dat van Fragment en de tent liep dan ook langzaamaan leeg tot ongeveer de helft van de ongeveer 550 bezoekers die waren gekomen. KvdH Sinds vijf jaar is Mosselrock een vast onderdeel van de mosselfeesten in Yerseke. De eerste band die daar optrad was Miss Understood. Zij brachten een mengeling van disco, funk, reggae en symfonische muziek, waarbij de meerstemmige zang van de drie zangeressen het meest opviel. Vooral bij de twee ballads die werden gespeeld, was er hierdoor neiging tot kippevel, ware het niet dat het daar te warm voor was. De Brio's waren aangetrokken om de pauzes op te vullen. Dit deden ze met smart- en smeerlappen, hierbij zichzelf begeleidend met akoestische gitaar en contrabas. Dit was wel leuk, maar niet langer dan twee pauzes en je zag dan ook dat het publiek op den duur er geen interesse meer voor had. The Razor Blade Blues Band speelden een mengeling van covers en eigen werk. Ze deden wel hun best maar kregen niet zoveel reaktie (door het warme weer zeker) van het publiek. Sound Circus deed een veel beter optreden dan op Anywave. Doordat de band deze keer een eigen geluidsman had meegenomen, kwamen een aantal aspecten veel beter tot hun recht. Ook was het zangwerk beter. Zanger Richard de Nooijer verklaarde dan ook op Anywave moe te zijn geweest zodat hij niet goed geconcentreerd was. Op Mosselrock kwam het er wel allemaal goed uit The Gain deed volgens eigen zeggen hun laatste optreden (voorlopig), omdat de slaggitarist tien maanden stage gaat lopen in Engeland. Het was een goed optreden, maar misschien wat verkeerd geprogrammeerd, zo direct na Sound Circus. Bij Eat Roadkill leek het zangwerk er vrolijker uit te komen, geïnspireerd door de zon zeker. Iets dat ik wet wist te waarderen van ze. De Arrogantjes speelden daarna weer vrolijkere deuntjes. Van het publiek kregen ze niet echt veel los, ondanks dat ze hun best deden. Dit bleek achteraf de stilte voor de storm te zijn. De storm heette dit keer Surrender. De fans stonden gelijk massaal van voren, iets wat bij een andere band nog niet was voorgekomen. Bij de eerste tonen was het dan ook gelijk groot feest. Mensen dansten, het bier vloog door de lucht. Feest zou het ook zijn tot de laatste toon. The Bob Color realiseerde zich dan ook dat het moeilijk zou worden om dit te evenaren. Met hun mengeling van soul, funk, ska en r&r kregen ze een gedeelte van het publiek wel aan het dansen, maar dit was pas in de toegift Uiteindelijk zou het dan toch nog een (klein) feestje zijn. KvdH

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1996 | | pagina 3