BLUES BROTHERS REVUE NOOTVERBANDJES noot noot (Vervolg van pag. 3) in zo'n finale. Een nummer verknallen kost je de titel. Het is dus een momentopname: het zegt niks over andere, misschien wel betere optredens, of over je CD- of demoproduktie die er misschien ook geweest is. En tenslotte: de jury van de Zeeuwse Belofte is zo onafhankelijk mogelijk, heeft zelfs geen bindingen met Zeeland, Maar binnen ons bestuur gingen op den duur stemmen op die zeiden: maar wij hebben ook een mening over wat goeie Zeeuwse popprodukten zijn! We zijn tenslotte de Stichting Pop muziek Zeeland, dan moeten we ook onze nek durven uitsteken." "We hebben nou twee jaar ervaring, en tot dusver hebben alle bands die wij de prijs toekenden, hem dank baar geaccepteerd. Ik denk dat het toch wel een eer is voor ze. In de publiciteit wordt er ook wel gebruik van gemaakt, je ziet het in bio's staan. Zo moet dat groeien." De Popprijzen als een soort Zeeuws Edisongala... "Het gaat niet om de glamour en glitter, we willen er als Stichting Popmuziek Zeeland gewoon een leuk feest van maken. Maar het heeft wel degelijk een belangrijk publi citair doel. We willen ook op deze manier de Zeeuwse pop en sommige bands in het bij zonder, extra in het zonnetje zetten." "Toen we aan Gorefest de prijs voor de beste band in 1994 toekenden was dat natuurlijk late eer. Die jongens hadden al lang aan de weg getimmerd en kunnen dat zelf ook zeer goed. Maar we hebben toch geredeneerd dat we er als Zeeuwse stichting domweg niet omheen kunnen dat Zeeland deze band heeft voortgebracht. De band houdt Goes toch min of meer als thuisbasis, ze zijn het leven de bewijs dat je niet altijd naar de Randstad hoeft te verhui zen om mee te tellen in de muziekscene. Die instelling waarderen we erg "Daar gaan we het als bestuur eerst eens lekker uitgebreid over hebben. Het zal de laat ste keer zijn dat ik het bestuur voorzit. Ik hoop op een leuke laatste vergadering, en ik heb alle vertrouwen in een goede keus." hl Band: Ballerina Pimps Demo: Short of Shit Info: 0117-492114 Opname: Koeieverhuurbedrijf, Purmeriand Ballerina Pumps komt uit Aardenburg en speelt zware metal waarin duidelijk een underground invloed hoor baar is. Zware snelle stukken worden afgewisseld met langzame cleane stukken van bas en/of gitaar. Op de demo Short of Shit staan maar liefst elf eigen num mers, precies één kant van een C-60 bandje vol. De cleane en rustige stukken waarmee bijna alle nummers beginnen en waarin ook vaak gepauzeerd wordt doen mij britpop-achtig aan, om dan weer vol gas verder te gaan. De composities zijn vrij eenvoudig, maar zeker niet verkeerd. Bovendien wordt het door de grote dy namiek absoluut niet saai. Eén ding viel me van begin af aan op: de goede zang van zanger/gitarist Elton Boussen. Niet vaak horen we in dit genre iemand die behalve krijsen ook nog zuiver zingt. Beste nummer vond ik het tweede, Madman's story. Het heeft alles en zou zo van Metallica kunnen komen. Ik denk dat hier de basis voor een goede nieuwe band in het pogo-genre ligt. De productie van de demo is goed, de studio is dezelfde waar o.a. The Ex opnam. Ook over het hoesje ben ik zeer te spreken. Al met al geval hoop ik dat ze snel de Schelde oversteken. Band: Trachina Demo: Trachina Info: 0113-215606 Opname: The Cube, Ossend recht Trachina omschrijft zichzelf als een gitaarpop-band en dat klopt aardig. De vier nummers van hun eerste demo klinken stuk voor stuk heel behoorlijk, al is hier en daar nog wel wat 'ik-heb- nog-een-leuk-stukje-laten- we-het-hier-achter-plakken' te horen. Afgezien daaarvan zijn de composities eenvou dig doch smaakvol gehou den. Opvallend is in het eer ste nummer (Your world) de mooie tweestemmige zang van zangeres Sara Dessi en gitarist/zanger Ruud Verkam man. De drumpartijen van Maurice Rentmeester zijn bovengemiddeld. Het kleine, maar zo fijne drumsolootje in het laatste nummer kon mij bijzonder bekoren. Ik vond sowieso alle partijen heel OK, behalve misschien de anderhalve gitaarsolo die er wat verdrietig bij staat. Bovendien vond ik de zang aan het eind van de demo wel wat erg vlak worden, maar dat kan ook komen doordat die in de mix wat naar de achtergrond is ge drukt. Een mix waar overi gens verder nix mis mee is. In z'n totaal gezien maakt Trachina met deze eerste demo geen slechte start. Als er aan de paar puntjes die nog verbeterd kunnen wor den wat wordt gesleuteld, hebben we voor de toe komst weer een prima band in de provincie. pagina 4 Een Zeeuwse all-star formatie, zo kun je de opstelling wel betitelen van deze bijzondere gelegenheidsband. Bij elkaar gesprokkeld door Collin Hoondert, de grote organisator van de Die Hard- sessie te Heinkenszand, staan onder de naam "The Blues Brothers Revue" veertien rasmuzikanten op het podium die hun sporen verdiend hebben in tal van Zeeuwse bands. De ritmesectie bestaat uit George de Graaf (bas), Paul Goedegebuure (drums) en Lennert Goemans (percussie); de gitaar wordt messcherp bespeeld door Leendert Hanse, keyboards door Paul Notebaart, en de "Horny Horns" vormen samen één van de beste blazerssecties die ooit uit de Zeeuwse klei zijn getrokken, want wie kent niet de namen van Niek van Raay ("Grandpa Nick"), Rinus Zuidweg (in z'n eentje de helft van de Southside Horns, bekend o.a. van Crosshead), Franklin Schieman, Misjavan der Wekken en Frans van de Wende? Dat alles staat ten dienste van de stemmen van Rita Schouwenaars en Cheryl Gerritsen (uit "De Arrogantjes") en tenslotte Jake (Marnix Dalebout) en Elwood (Collin Hoondert) Blues! Met een loeistrakke set van negentien uptempo soul- en blueskrakers uit het repertoire van The Blues Brothers, Aretha Franklin, Label Ie, Sam Dave en anderen is dit gezelschap in staat om elk publiek aan het swingen te krijgen. Wie er getuige van was tijdens de Die Hard-sessie in september j.l., weet genoeg. Kom kijken! pagina 5 WHje ook jouw demo/CDhier besproken zien? Stuur hem dan op aan Stichting popmuziek Zeeland, Postbus 407, 4330 AK Middelburg Maarzit de Zeeuwse popmuziek nou te wachten op een prijs? Maar een band als Gorefest die heeft dat toch niet meer nodig? En wie krijgt nou dit jaar de prijzen? PT PT FOTO: HUBERT LEEMAN BIJ POPFEEST

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1996 | | pagina 3