to&éfc- noot noot 0118 634880 0118-642680 pagina 2 pagina 3 NOOT Nieuwsblad voor de Zeeuwse Po p rn ij v. i e I- jaargang 8. nummer 2 apriï 199/ redactie: Peter loussaint (hoofdred.) Kees van der Pleijden Bert van Leerdam Hubert Leeman Peter Slager Paul Frank Eindredactie: Sander Nobbe fotografie: Bert van Leerdam, Hubert Leeman, e a opmaak: Frank Husslage druk: Huisdrukkerij VMC Zee land uitgave en redaktteadres: STicariNG zeeland Stichting Popmuziek Zeeland Postbus 407 ■4330 AK Middelburg tel: tijdens kantooruren: builen kantooruren: fax:01180-640382 e ma 11s pz@fire e n iail.nl Internetadres: lit tp//www.geoci lies. com\Su nset Stn p\7472 tel.: 0118-634880 fax 0118-640582 Voorgt at/s abonnement: 0118-634880 SCALE door Paul Frank. De ScaleModels zijn de win naars van de Zeeuwse Be lofte, en mogen zich derhalve wentelen in de prettige en minder prettige zaken die daar het gevolg van zijn. Toen Wilfred -naast gitarist ook contactpersoon voor de band- vertelde dat het prima was dat ze geinterviewd wer den door Noot zei hij dan ook 'Je hebt een uur, want we moeten ook nog op radio Goes'. Het interview liep na tuurlijk iets uit de hand, ik scheurde naar huis en moest concluderen dat Radio Goes op mijn kabel niet aanwezig is. Jammer, want ik had best nog wat muziek van ScaleModels willen horen. De telefoon rin kelde de hele avond bij Wilfred in Goes. ScaleModels zijn 'hot'. Wil je nog een biootje mee nemen Tuurlijk. En een pos tertje van Servotron (24 mei in 't Beest). Prima, leuk. Als grafisch ontwerper heeft ScaleModels met Wilfred zo wel een gitarist in hun midden ('Ik ben een gebrekkig gitarist vergeleken met b.v Johnny Shields') als een promotor. Wat is er makkelijker dan de mogelijkheid te hebben je ei gen promo te verzorgen. 'O, we zouden best in 't Beest een CD kunnen opnemen. Gewoon een paar microfoons neerzetten, Alex (de techneut/geluidsman/mixer/ perfectionist) krijgt het voor elkaar, Samen met het team van 't Beest gaat dat lukken', verklaart bassist Leo. Handig om de know-how in eigen huis te hebben. 'Ik vind het belangrijk om contact met het publiek te hebben. Het optreden geeft me een geweldige kick. Ik geloof niet dat iets me meer voldoening geeft dan optreden. Natuurlijk probeer ik iets uit te dragen, maar ik kan alleen niet precies zeggen wat, omdat iedereen dat anders opvat. Ik hou ervan om op te treden. Dat heeft iets met m'n jeugd te maken, maar dat hou ik voor mezelf (uw reporter heeft afgesproken met Eric dit geheim verder niet toe te lichten).' Drummer Martin en bassist Leo zijn helaas afwezig tijdens dit interview, maar ik neem aan dat de woorden van Eric en Wilfred ook hun opvattingen weergeven. Hoe ervaren jullie het winnen van de Zeeuwse Belofte W: Ontzettend leuk. We hadden echt niet gedacht dat we het zouden winnen. Ik vond het ongeveer het slechtste optreden van de laatste tijd. Ik heb ontzettend slecht gespeeld naar mijn gevoel. M'n hand was helemaal verkrampt. E: Maar nadat we begrepen hadden dat we hadden gewonnen dus twee uur nadat we gespeeld hadden kon ik die grijns niet meer van m'n bek krijgen. W: We hadden best nog een paar liedjes willen spelen, hoewel we meestal na een optreden compleet gebroken zijn. Leeg. Daarna lekker genoten. W: In de Piek (tijdens de voorronde) speelden we veel beter. Hoe dan ook, we hebben het opeens ontzettend druk. ledereen wil ons interviewen enzo. E: We vonden de jury trouwens uitstekend, en dan bedoel ik dat het een echte vakjury was, Een gemeleerd gezelschap. PF: Door wie zijn jullie beinvloed? E: We lopen al sinds jongsafaan de Britse popbands af. Daar gebeurt het. Om nou te zeggen dat die of die band ons voorbeeld is... W: Nou ja, de Smith. E: Morressey. PF: En hoe zien jullie de nabije toekomst E: We moeten gewoon nog groeien. Ik begin nu pas echt dat zingen onder de knie te krijgen. Dan bedoel ik dat ik niet meer de hele tijd met de techniek bezig ben, van waar zit dit nootje en waar zit dat nootje, maar dat ik me meer op de performance kan concentreren. W: Verder willen we ons het komende halve tot hele jaar verder ontwikkelen. PF: En wat is jouw kick W: Het maken van de arrangementen. Met z'n allen de oefenruimte in en maar beginnen. Leo speelt hierbij overigens altijd een zeer relativerende rol. Onze rots in de branding. Als we met z'n allen lopen te gillen over wat er allemaal fout gaat dan is het Leo die ons vaderlijk tot de orde roept. Handig wel. Eric maakt -meestal- de teksten. Door een arrangement met z'n allen op te bouwen ontstaat het. En dan op het podium de kick van het arrangement dat aanslaat. Dansende, juichende mensen enzo. Geweldig. PF: En hoe hebben jullie elkaar gevonden E: Toen Wilfred 'beschikbaar' was wist ik meteen dat ik met hem wilde werken. PF: Maar je had voor ScaleModels geen ervaring. E: Klopt, maar ik wist dat ik wilde zingen, en het lukt blijkbaar. PF: Teksten E: Ja, ik probeer m'n teksten te laten kloppen. Geen bijzinnen en 'ik hou van jou' en zo, maar gewoon correct Engels. Maar ze moeten wel multi- interpretabel zijn (de redactie van Noot heeft ook geen idee wat dat woord betekent, maar het is verder wel grappig). Ik bedoel dat iedereen een tekst op zijn manier moet uitleggen. Daarom kan ik ook niet zeggen wat het betekent. W: We proberen wel intelligente teksten te maken, maar vaak gaan ze over non- onderwerpen als make-up, uitgaan. E: Meestal schrijf ik teksten vanuit mijn eigen belevingswereld, dingen die ik heb meegemaakt enzo. We vermijden overigens het schrijven over de 'liefde'. W: Soms moet ik lachen om de teksten van Eric. Dan weet ik dat hij iets bedoelt, al hoor je dat misschien niet letterlijk zo. Echt van 'hoe komt 'ie erop'. Maar in de muziek schuwen we clichés niet hoor, we gebruiken best wel eens trucjes enzo om een nummer te laten klinken. E: Ja, je gooit gewoon een boel echo over de gitaar en zo moffel je foutjes weg. W: Nou moet je niet alle geheimen gaan verklappen, hè. E: Voor mij is (pop)muziek een vorm van communicatie. Overigens wel het meest ondergewaardeerde medium, (uw reporter stelt voor om hierover met ScaleModels bij een andere gelegenheid nog eens een boom op te zetten; wat bedoelt Eric hiermee We zouden een tijdje geleden ergens spelen in één of ander dorp op Beveland, had de dorpsraad besloten dat het niet nodig was om een popconcert te geven. W: Wij zijn trouwens best wel elitair daar waar het popmuziek betreft. PF: W: Nou, als we een bandje horen dat nog niet bekend is dan kunnen we dat bijzonder waarderen, vaak zaten (en zitten) we bij bandjes in de kleedkamer te kletsen. Totdat het moment uitbreekt dat ze bekender zijn, en dat er een bodyguard voor de deur staat Dan zijn we op slag niet geinterresseerd. E: Oasis is ook zo'n voorbeeldje. Die zijn nou bekend. Vind ik complete stront. Komt m'n okselharen uit. W: Dus elitair in de zin dat als men bekend is dat het niet leuk meer is. PF: Opnames W: Nou, met de prijs gaan we in ieder geval apparatuur kopen. En verder hebben we geen geld voor een CD- opname. D.w.z. we zijn redelijk perfectionistisch, en we willen dus een heel goed geluid kunnen neerzetten. E: We zijn denk ik wel nuchter bezig. W: Sommige bands met kwaliteiten wachten veel te veel af. Wij doen gewoon aan alles mee, laten onze koppen overal zien, pakken onze kansen. PF: En die podiumpresentatie van Eric vind ik werelds. W: En de kranten maar schrijven hoe arrogant hij is. En dat is dus gewoon een deel van de act, Acteren/ entertaintment. (Uw reporter onderschrijft dit). Foto: scale Models (Eric); Fotografie: Hubert Leeman.

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1997 | | pagina 2