DANCE MUZIEK <<f TECHNICALITY) I noot noot pagina 9 ikmin-.^^K.^Qfl ;r pagina 8 door Bert van Leerdam 'Je moet eigenlijk oppassen dat je Dance-muziek niet zomaar in een hokje stopt', waar schuwt Sjors Kuyt, frontman van '110 Volt Lovers'. 'Je hebt binnen die wereld nog heel wat verschillen. Wij bijvoor beeld gaan uit van echte in strumenten en maken alleen gebruik van een computer. We spelen er dingen op in en die laten we dat ding onthou den. Als we het ingespeelde dan weer nodig hebben dan roepen we het op. Ik denk dat Dance-muziek altijd die link met echte muziek moet hou den, anders vervreemd je te erg'. Samen met Miguel van der Hiele is Sjors de band '110 Volt Lovers'. Onlangs kwamen ze uit met de demo 'Prednison' een uiterst dansbaar teepje. Aan de Zeeuwse belofte de den trouwens maar twee groepen mee in het Dance- genre: E.M.O. en 110 Volt Lo vers. Sjors: 'Een van de jon gens van EMO zit bij mij op school, dus we kennen elkaar. Zij maken overigens op een compleet andere manier muziek dan wij, zij schrij ven echt songs en die vullen ze op het po dium in. Wij stu wen voort op loops, ik vind het voor deel daar van dat dan in^ ^kunt springen op het pu bliek met als gevolg dat je de machine met zich zelf op pad kan la ten gaan waardoor ik, als ik optreed, andere dingen kan gaan doen, ik mag graag gaan rappen tijdens een op treden, of op mijn eigen mu ziek uit mijn dak gaan, dat in spireert erg en dan blijf ook heel dicht bij het volk voor je'. Op de vraag of hij zich nou meer muzikant voelt of computerfreak antwoordt hij resoluut: 'Ik heb helemaal geen bal verstand van compu ters Het enige dat ik gebruik is een goed sequenser-pro- gramma, mij bevalt Cakewalk Pro prima omdat dat 'mense lijk' blijft. De human-feel blijft in stand. Als ik iets inspeel dan geeft dat programma het goed weer. Ik geef trou wens de voorkeur aan de DOS-versie van dat programma omdat die van Windows erg onoverzich tel ijk is. Q- b a s vind r prettig werken omdat het enorm om slachtig is'. r'Het voordeel van rdit soort computer programma's is ook dat rje foutjes vrij gemakkelijk rkunt corrigeren. Dus als een gitarist bij het inspelen een fout heeft gemaakt dan trek ken wij dat nog wel recht bij de nazorg. Ik ben trouwens op dit moment mezelf aan trainen in het moedwillig ver anderen van ingespeelde stuk ken. Heb je wel eens gehoord van een omgekeerde shuffle? Op de plaats waar een drum mer afwijkt van een shuffle daar zit bij mij alles op z'n plek, maar daar waar het bij de drummer goed zit, ver schuif ik alles en dat is gewel dig om te horen'. Het grote nadeel van een dance-act met compu ter is dat een optre den niet echt s nend is. Je gaat niet een hele avond zitten kijken naarj t w e compu tertjes. In rde gabber- rwereld wordt rer dan vaak een lekkere meiden ropen getrokken en 'Ebo-man maakt er Sneer een kunst-uiting van, rdat is alles om te camoufle ren dat er eigenlijk niets te zien is. Sjors Kuyt: 'Dat is inderdaad wel een probleem. Op het podium slepen ze er dan van alles bij, maar als je zo'n act in een discotheek neerzet dan maakt dat niet uit. Het publiek gaat dan zo uit z'n dak dat het plaatje, dus wat de artiesten visueel te bieden hebben, niet uitmaakt. Als een Dance-act op een festival staat dan moet er iets te zien zijn, maar in het club-circuit maakt dat niet uit. Dan is het publiek onderdeel van het feest'. STIJL Als je het over Dance-muziek hebt dan stikt het van termen waar een goebedoelende bur ger geen moer meer van kan maken. Hoe zit dat, wat is bij voorbeeld de stijl van 110 Volt Lovers? Sjors: 'Onze stijl is moeilijk te typeren. Wij leunen enorm op onze Synthesizer, de Junol06. Er zijn overigens heel wat meer dance-acts die met dit apparaat wer ken. Kenmerkend voor ons is het gebruik van break beats, daar begin nen we mee, ik et er dan de typische 4kwarts House- beats overheen, dat is een combina tie waardoor het alle maal lekker gaat lopen, grooven, en dat leidt soms tot jungle-achtige dingen en een andere keer weer voornamelijk tot break beat'. 'Als ons in een hokje wilt stoppen (hij trekt een vies gezicht) kom je uit tussen techno en intelligent- techno uit. Wij maken techno is de originele sfeer zoals die in de jaren '80 in Amerika werd gemaakt'. Dance in Zeeland. Sjors ziet dat eigenlijk niet zo zit ten. In de Randstad is er ruimte waar je terecht kunt en dan kun je het als bandje ver schoppen, maar in Zeeland zitten de jonge ren veel te veel vast aan de commerciële, Top40, dance muziek. 'Het is vrij moeilijk is om met onze muziek door te breken', zegt Sjors, 'maar ik heb sinds kort wel kontakt met een platenmaatschappij in Utrecht en dat ziet er goed uit voor ons. Ze wil len graag materiaal van 110 Volt Lovers uitbrengen. Het zijn spannende tijden... Wij maken blijkbaar dus dingen die ze in Holland niet kunnen maken...'. 'Het zou leuk zijn als we lekker aan het werk kon den in het circuit, maar ik heb er vrede mee als dat tot de zijlijn beperkt blijft, Dan hou ik ook mijn crea tieve ruimte'. drummer.Sandman: wordt vanavond Sandmen. Sander Verhaar uit Kapelle zal van avond bijgestaan worden in zijn triphop-, jungle- en breakbeatrepertoire door. Rudeboy. Sandman is in 't Beest geen onbekende meer Als DJ stond hij, ook met zijn eigen werk, op de Technosis- en de Get Hypnotized- technoparties. Voor Future Underground (Ricardo Driedijk u'rt Middel burg) wordt het de première op de podia. Deze noeste thuiswerker gebruikt bij zijn opnames geen samples, maar speelt alles zelf live in. Van zijn repertoire, dat bestaat uit een kruising van trance en new age, zijn reeds twee nummers verschenen op CD. Eén num mer op de verzamel CD This is Mellow vol. 7' en een num mer op de verzamel CD 'Mellow house vol. 3' van het ICU Records label. Tussen de acts door en na af loop van de optredens zal DJ Remco Bkwo je verder laten swingen tot 02.00 uur op deze eerste Technicality- avond. Technicality is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van de Stichting Popmuziek Zeeland. Vrijdag 16 mei: TECHNICALITY Zaal open 20.30 uur aanvang 21.00 uur einde 02.00 uur Entree: fl. 12.50 met passen: fl. 10.00 Twee maanden geleden de den we een oproep; gezocht: Live-acts voor Technicality; een inventaris van wat er leeft op het gebied van mo derne dansmuziek zoals bij voorbeeld: jungle, techno, ambient en dub, in de provin cie Zeeland. Uit de cassettes die ons zijn toegestuurd heb ben we de volgende zes acts gekozen die je vanavond live, verspreidt over twee podia, kunt aanschouwen. In nu nog willekeurige volgorde zullen dat zijn: Alex K.: Deze techno muzikant is in 1992 begonnen bij de band Mor bid Zone als geluidstechnicus en toetsenist. Hierna is hij verder gegaan met Sjors Kuyt (110 Volt Lovers) in een house-act genaamd Proton Motif Force. Tot tweemaal toe vulden zij de Stadsdans- zaal in Middelburg met zo'n 700 dansende mensen. In 1994 ging Alex K. samen met Wouter Apner verder in het ambient-project Pill. S> <u -j I ,0 Q> Gecontracteerd door het Belgiese platenlabel Nova Zembla brachten zij één al bum uit. Hun tweede album ziet medio 1997 het levens licht. Speciaal voor deze avond brengt Alex K. een set met daarin ambient-house en techno, mogelijk ondersteund door gastmuzikanten. EMO Onno Hoogesteger en Eelke Jager is EMO Na enige individuele projecten is dit duo nu twee jaar bij elkaar. Ze spelen voornamelijk een mix van trance, industrial en drum 'n bass. EMO noemt zich de 'Zeeuwse Ebo-man' en wil vooral iets vernieuwends brengen met hun computers, sampler en diverse synths. 110 Volt Lovers: Sjors Kuyt en Miguel van de Hiele zijn door een combinatie van live soft ware- en hardware-manipula tie, geprefabriceerde tracks en inzet van gastmuzikanten in staat om elk optreden een verrassende wending te ge ven. Techno met hiphop-, drum 'n bass- en ambientinvloeden, geïnspi reerd door muziek uit steden als Detroit, Chicago en New York. Void: staat met drie mensen één drumstel en een batterij aan techniek op 't podium. Een specifieke stijl hebben ze niet; van avond zullen zij zich toeleggen op breakbeat, drum 'n bass en trance, onder steund door een live

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1997 | | pagina 5