DANCE MUZIEK
<<f
TECHNICALITY)
I
noot
noot pagina 9
ikmin-.^^K.^Qfl ;r
pagina 8
door Bert van Leerdam
'Je moet eigenlijk oppassen dat
je Dance-muziek niet zomaar
in een hokje stopt', waar
schuwt Sjors Kuyt, frontman
van '110 Volt Lovers'. 'Je hebt
binnen die wereld nog heel
wat verschillen. Wij bijvoor
beeld gaan uit van echte in
strumenten en maken alleen
gebruik van een computer.
We spelen er dingen op in en
die laten we dat ding onthou
den. Als we het ingespeelde
dan weer nodig hebben dan
roepen we het op. Ik denk dat
Dance-muziek altijd die link
met echte muziek moet hou
den, anders vervreemd je te
erg'.
Samen met Miguel van der
Hiele is Sjors de band '110 Volt
Lovers'. Onlangs kwamen ze
uit met de demo 'Prednison'
een uiterst dansbaar teepje.
Aan de Zeeuwse belofte de
den trouwens maar twee
groepen mee in het Dance-
genre: E.M.O. en 110 Volt Lo
vers. Sjors: 'Een van de jon
gens van EMO zit bij mij op
school, dus we kennen elkaar.
Zij maken overigens op een
compleet andere manier
muziek dan wij, zij schrij
ven echt songs en die
vullen ze op het po
dium in. Wij stu
wen voort op
loops, ik vind
het voor
deel daar
van dat
dan in^ ^kunt
springen
op het pu
bliek met als
gevolg dat je de
machine met zich
zelf op pad kan la
ten gaan waardoor ik,
als ik optreed, andere dingen
kan gaan doen, ik mag graag
gaan rappen tijdens een op
treden, of op mijn eigen mu
ziek uit mijn dak gaan, dat in
spireert erg en dan blijf ook
heel dicht bij het volk voor je'.
Op de vraag of hij zich nou
meer muzikant voelt of
computerfreak antwoordt hij
resoluut: 'Ik heb helemaal
geen bal verstand van compu
ters Het enige dat ik gebruik
is een goed sequenser-pro-
gramma, mij bevalt Cakewalk
Pro prima omdat dat 'mense
lijk' blijft. De human-feel blijft
in stand. Als ik iets inspeel dan
geeft dat programma het
goed weer. Ik geef trou
wens de voorkeur aan
de DOS-versie van
dat programma
omdat die van
Windows erg
onoverzich
tel ijk is. Q-
b a s vind
r
prettig
werken
omdat het
enorm om
slachtig is'.
r'Het voordeel van
rdit soort computer
programma's is ook dat
rje foutjes vrij gemakkelijk
rkunt corrigeren. Dus als een
gitarist bij het inspelen een
fout heeft gemaakt dan trek
ken wij dat nog wel recht bij
de nazorg. Ik ben trouwens
op dit moment mezelf aan
trainen in het moedwillig ver
anderen van ingespeelde stuk
ken. Heb je wel eens gehoord
van een omgekeerde shuffle?
Op de plaats waar een drum
mer afwijkt van een shuffle
daar zit bij mij alles op z'n
plek, maar daar waar het bij
de drummer goed zit, ver
schuif ik alles en dat is gewel
dig om te horen'.
Het grote nadeel van een
dance-act met compu
ter is dat een optre
den niet echt s
nend is. Je gaat
niet een hele
avond zitten
kijken naarj
t w e
compu
tertjes. In
rde gabber-
rwereld wordt
rer dan vaak een
lekkere meiden
ropen getrokken en
'Ebo-man maakt er
Sneer een kunst-uiting van,
rdat is alles om te camoufle
ren dat er eigenlijk niets te
zien is.
Sjors Kuyt: 'Dat is inderdaad
wel een probleem. Op het
podium slepen ze er dan van
alles bij, maar als je zo'n act in
een discotheek neerzet dan
maakt dat niet uit. Het publiek
gaat dan zo uit z'n dak dat het
plaatje, dus wat de artiesten
visueel te bieden hebben, niet
uitmaakt. Als een Dance-act
op een festival staat dan moet
er iets te zien zijn, maar in het
club-circuit maakt dat niet uit.
Dan is het publiek onderdeel
van het feest'.
STIJL
Als je het over Dance-muziek
hebt dan stikt het van termen
waar een goebedoelende bur
ger geen moer meer van kan
maken. Hoe zit dat, wat is bij
voorbeeld de stijl van 110 Volt
Lovers?
Sjors: 'Onze stijl is moeilijk te
typeren. Wij leunen enorm
op onze Synthesizer, de
Junol06. Er zijn overigens
heel wat meer dance-acts
die met dit apparaat wer
ken. Kenmerkend voor ons
is het gebruik van break
beats, daar begin
nen we mee, ik
et er dan de
typische
4kwarts House-
beats overheen,
dat is een combina
tie waardoor het alle
maal lekker gaat lopen,
grooven, en dat leidt soms
tot jungle-achtige dingen
en een andere keer weer
voornamelijk tot break
beat'.
'Als ons in een hokje wilt
stoppen (hij trekt een vies
gezicht) kom je uit tussen
techno en intelligent-
techno uit. Wij maken
techno is de originele sfeer
zoals die in de jaren '80 in
Amerika werd gemaakt'.
Dance in Zeeland. Sjors
ziet dat eigenlijk niet zo zit
ten. In de Randstad is er
ruimte waar je terecht
kunt en dan kun je het als
bandje ver schoppen, maar
in Zeeland zitten de jonge
ren veel te veel vast aan
de commerciële, Top40,
dance muziek. 'Het is vrij
moeilijk is om met onze
muziek door te breken',
zegt Sjors, 'maar ik heb
sinds kort wel kontakt met
een platenmaatschappij in
Utrecht en dat ziet er
goed uit voor ons. Ze wil
len graag materiaal van 110
Volt Lovers uitbrengen.
Het zijn spannende tijden...
Wij maken blijkbaar dus
dingen die ze in Holland
niet kunnen maken...'.
'Het zou leuk zijn als we
lekker aan het werk kon
den in het circuit, maar ik
heb er vrede mee als dat
tot de zijlijn beperkt blijft,
Dan hou ik ook mijn crea
tieve ruimte'.
drummer.Sandman: wordt
vanavond Sandmen. Sander
Verhaar uit Kapelle zal van
avond bijgestaan worden in
zijn triphop-, jungle- en
breakbeatrepertoire door.
Rudeboy. Sandman is in 't
Beest geen onbekende meer
Als DJ stond hij, ook met zijn
eigen werk, op de Technosis-
en de Get Hypnotized-
technoparties.
Voor Future Underground
(Ricardo Driedijk u'rt Middel
burg) wordt het de première
op de podia. Deze noeste
thuiswerker gebruikt bij zijn
opnames geen samples, maar
speelt alles zelf live in. Van zijn
repertoire, dat bestaat uit een
kruising van trance en new
age, zijn reeds twee nummers
verschenen op CD. Eén num
mer op de verzamel CD This
is Mellow vol. 7' en een num
mer op de verzamel CD
'Mellow house vol. 3' van het
ICU Records label.
Tussen de acts door en na af
loop van de optredens zal DJ
Remco Bkwo je verder laten
swingen tot 02.00 uur op
deze eerste Technicality-
avond.
Technicality is mede mogelijk
gemaakt door een subsidie
van de Stichting Popmuziek
Zeeland.
Vrijdag 16 mei:
TECHNICALITY
Zaal open 20.30 uur aanvang
21.00 uur einde 02.00 uur
Entree: fl. 12.50 met passen:
fl. 10.00
Twee maanden geleden de
den we een oproep; gezocht:
Live-acts voor Technicality;
een inventaris van wat er
leeft op het gebied van mo
derne dansmuziek zoals bij
voorbeeld: jungle, techno,
ambient en dub, in de provin
cie Zeeland. Uit de cassettes
die ons zijn toegestuurd heb
ben we de volgende zes acts
gekozen die je vanavond live,
verspreidt over twee podia,
kunt aanschouwen. In nu nog
willekeurige volgorde zullen
dat zijn: Alex K.: Deze
techno muzikant is in 1992
begonnen bij de band Mor
bid Zone als geluidstechnicus
en toetsenist. Hierna is hij
verder gegaan met Sjors
Kuyt (110 Volt Lovers) in een
house-act genaamd Proton
Motif Force. Tot tweemaal
toe vulden zij de Stadsdans-
zaal in Middelburg met zo'n
700 dansende mensen. In
1994 ging Alex K. samen met
Wouter Apner verder in het
ambient-project Pill.
S>
<u
-j
I
,0
Q>
Gecontracteerd door het
Belgiese platenlabel Nova
Zembla brachten zij één al
bum uit. Hun tweede album
ziet medio 1997 het levens
licht. Speciaal voor deze avond
brengt Alex K. een set met
daarin ambient-house en
techno, mogelijk ondersteund
door gastmuzikanten.
EMO Onno Hoogesteger
en Eelke Jager is EMO Na
enige individuele projecten is
dit duo nu twee jaar bij elkaar.
Ze spelen voornamelijk een
mix van trance, industrial en
drum 'n bass. EMO noemt
zich de 'Zeeuwse Ebo-man'
en wil vooral iets
vernieuwends brengen met
hun computers, sampler en
diverse synths.
110 Volt Lovers: Sjors Kuyt en
Miguel van de Hiele zijn door
een combinatie van live soft
ware- en hardware-manipula
tie, geprefabriceerde tracks en
inzet van gastmuzikanten in
staat om elk optreden een
verrassende wending te ge
ven. Techno met hiphop-,
drum 'n bass- en
ambientinvloeden, geïnspi
reerd door muziek uit steden
als Detroit, Chicago en New
York.
Void: staat met drie mensen
één drumstel en een batterij
aan techniek op 't podium.
Een specifieke stijl hebben ze
niet; van avond zullen zij zich
toeleggen op breakbeat, drum
'n bass en trance, onder
steund door een live