noot noot $^^ÖUWf?W yr Vr' N_- lï e* iilan (Y T h 1 tn X a. pagina 6 pagina 7 door Peter Toussaint 4^ "n.y ZÏ^-tfcfaSf JpjjiytfjjfiwrX" t 1 J-r rt UuivftSiurifl ,- iröt,(T^'rTKKmt^ene j ISUtanrfoitSifyi 1^. J *i rt .%.,- --T u T "Ci "f Walcheren ~-~lfe.vjk-sjtr<- Zuicl-Bcv^lrtnd jHr%\ ft /""H liKr^sfcc Jjfa/tf _.^NJ w 1 De gemiddelde mening van de gemiddelde Zeeuwse pop beoefenaar over de kwaliteit van de pop die hij beoefent is gemiddeld zwaar overtrokken. Bijna professioneel is gemiddeld het meest gehoorde omschrijving. Hebben ze het echter over de kwaliteit van hun collega-bands, dan is die mening meestal (genoeg gemiddeld) nogal negatief. Kortom, het beeld dat de Zeeuwse popmuzikant van de kwaliteit van de Zeeuwse pop muziek heeft is negatief, behalve als dat hem- of haarzelf be treft natuurlijk. Wij doen ons best, maar kunnen toch niet tippen aan wat er uit de Randstad komt, hoor je dan. Al menig bovengemiddeld muzikant met ambitie is om dezelfde reden naar die Randstad toe verhuisd, Nu bestaat er gelukkig een fenomeen waar al dat talent uit alle windstreken bij elkaar komt, en waar we die kwa liteit dus kunnen vergelijken. Grote Prijs heet het fenomeen, en het bestaat uit vier finales. Categorieën zijn: dance, bands, singer/ songwriter en r&b/hip-hop. En ja, gedeeltelijk hebben de kankeraars gelijk. Op het gebied van dance en r&b/hip-hop kan Zeeland zich (nog) niet echt meten met de rest. Hoewel, de ontwikkelingen zijn hoopge vend. Maar als je dan hoort dat er voor de singer/songwriter- finale honderden aanmeldingen waren en er blijken van de tig finalisten maar liefst twee uit onze provincie te komen, wil dat toch wat zeggen. Bij de band-finale was elke provincie (en Amsterdam) verte genwoordigd door één band. De winnaar van de provinciale popprijs. Aangezien ik beloofd had aan onze winnaars Scale Models dat ik zou komen (en omdat ik toch wel zou gaan, want het is errug leuk), toog ik met bestuursleden van de Stichting Popmuziek Zeeland naar Amsterdam. Eerst een pizzaatje scoren en dan snel naar de Melkweg, de plaats van de optredens. Een rete-strak schema, dat er ook nog gehandhaafd werd, zorgde voor dertien optredens in drie uur en een kwartier, verdeeld over twee podia. Al snel was ik het met de rest van onze afvaardiging over verschillende dingen eens. A: Wat hebben wij ongelofelijk goeie bands in Zeeland B: Nummer drie, vier en vijf van de Zeeuwse Belofte zouden hier ook nog wel scoren. C: Dus Scale Models moet het helemaal goed doen. en D: wat stond die muziek tijdens opbouwen ongelofelijk hard. Gelukkig moesten de mannen van de Models al snel spelen, want we hadden ze al even gesproken en ze waren behoorlijk zenuwachtig. Voor degenen die al es een optreden van Scale Models gezien hebben, ze speelden op volle energie en alles van de normale optre dens zat er in met nét dat beetje extra. Nog nooit de Scale Models gezien? Gauw gaan doen! Naarmate de avond vor derde bleven eerder ge noemde punten A, B en D staan. Van C raakten we steeds meer overtuigd. We kwamen Wilfred weer tegen en die vertelde dat hij een kwartier voor het spe len nog naar het hotel was geracet om het sleuteltje van zijn koffer te halen. Vandaar dat hij bij het opbouwen zo liep te schutteren. Toen precies op tijd de bands klaar waren gingen we naar Paradiso. Daar begon ook al precies op tijd de win naar van vorig jaar (Green Lizzard) te spelen. Ik ben blij dat ze niet uit Zeeland komen, want wat was dat een zootje. Flauw, voorspelbaar en eento nig, kunstjes waar je zo door heen kijkt. Het enige aardige moment was toen de rappers van de Osdorp Posse met de band mee ging doen. Hoe dan ook, we waren blij toen de prijsuitreiking begon. Daar werd eerst de publieks prijs bekend gemaakt. Ik hoop dat deze prijsvraag in het ver volg geschrapt wordt. Wie krijgt de meeste familieleden in een bus mee naar Amsterdam? Heeft naar mijn idee niets, nix, rien de knots met muziek te maken. Dat bleek toen de winnaars van die prijs een toegift mochten geven. Hierna mocht de sponsor Yamaha de prijzen weggeven voor de beste zanger, bassist, drummer, toetsenist (er waren er volgens mij in totaal maar twee) en de beste gitarist. Verbazing alom (waarop werd er geoordeeld), Wilfred werd uitgeroepen tot beste gitarist. Toch niet het prototype van een gitaarbeul dachten wij en hij zelf was dan ook stomverbaasd. Dan de echte prijzen: Band met meest commerciële potentie, vierde plaats Scale Models. Meest vernieuwende band, derde plaats Scale Models. Beste live act, Scale Models. En de overall winnaar is: Suburbs, maar vlak daar achter (op de tweede plek) Scale Models. Bovendien, de geschiedenis leert ons dat het met de winnaars van de Grote Prijs nooit wat wordt, maar die tweede plaatsen...! Zeeland mag zich dan misschien lang enkel in bluesrock onder gedompeld hebben. Er zijn misschien tijden geweest dat er uit Zeeland niets behoorlijks kwam, maar ze zijn voorbij! Vorig jaar werd er al verheugend positief gereageerd op onze afvaardiging (Sure). Dit jaar is men er in het hele land van overtuigd dat er hele mooie dingen op popgebied gebeuren in Zeeland. Nu de Zeeuwen zelf nog. De bijgaande foto 's zijn gemaakt tijdens de Zeeuwse Popprijzen op 27 December 1997 De opnamen zijn ge maakt door Hubert Leeman. Achtereenvolgens tonen ze, van links naar rechts: -De sessieband met Karin de Koek en Annemiek van der Kraats; -De sessieband met Jan-Chris de Koeijer en -jan Verdoorn van Mindlink, met de hoofdprijs.

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1998 | | pagina 4