pagina 2 noot noot
tel:
0118-642680
fax:01180-640582
0118-682525
pagina
De Characte.rstour begon op 5 januari 1998 in
Paradiso in Amsterdam, waar de cd werd gepre
senteerd. Ongeveer alle platenmaatschappijen met
belangen op Nederlandse grond hadden 'manne
tjes' gestuurd. Daarmee kwam voor Racoon een
droom uit 'We werden constant aangesproken
door mensen van platenmaatschappijen,
boekingsbureaus enzovoort. Die drukten ons stuk
voor stuk hun kaartje in de hand met het advies
"Bel ons eens!" Met een broekzak vol met van die
kaartjes na een geslaagd optreden naar huis, dat is
toch prachtig.'
"Tot nu toe houdt Racoon de boot toch nog een
beetje af wat platenmaatschappijen betreft 'Een ver
tegenwoordiger van de maatschappij waar we graag
bij willen tekenen, heeft zeer duidelijk interesse ge
toond. Die maatschappij is bereid ons te financieren,
zodra wij 12 knallers hebben die zo op de plaat kun
nen. Dus nu zijn we keihard aan nieuwe nummers
aan het werken. Bij het uitkomen van die cd willen
we als het ware met 3-0 voor staan op de andere
bands die dan net iets uitbrengen.'
Maai- er komt toch binnenkort al een cd uit?
Over een paar weken hebben we een stuk of
150 promotiëcd'tjes die we gaan gebruiken
om optredens te regelen en om platenmaat
schappijen en boekingsbureaus een beetje
warm te houden, daar staan 5 nummers op.
Die nummers hebben we opgenomen bij
Frank Reijgersberg in Sassenheim. Hij is de
geluidsman van Nuff Said en heeft ook hun
cd 'Red' geproduced. Omdat zijn studio nog
vrij klein is, kostte het ons ook niet zo veel.'
Dat het verleden gekoesterd wordt, is ze
ker. Is ViCT'eM te vroeg overleden? On
langs luisterde Dennis met een vriend naar
een oud oefen tapeje van ViCT'eM. 'Dat
deed eigenlijk wel een beetje pijn. Sommige
dingen zijn zo bloedmooi. Moet je nagaan:
wat ik nu hoor als ik de Deftones op zet,
deden wij drie jaar geleden ook al.'
Het verleden is geweest, maar nog lang
niet vergeten. Wij wachten op de dag dat
Paul eindelijk de tekens van the Gain en
Sure verandert in Racoon...
NOOT
Nieuwsblad voor de
Zeeuwse Popmuziek
jaargang 9, nummer 3
juli 1998
redactie:
Peter Toussaint (hoofd-
red.)
Kees van der Heijden
Bert van Leerdam
Hubert Leeman
Peter Scheefhals
Paul Frank
Kaat van der Weide
Eindredactie:
Sander Nobbe
fotografie:
Bert van Leerdam,
Hubert Leeman, e.a.
opmaak:
Frank Husslage
druk:
Huisdrukkerij SCOOP
Zeeland
uitgave en
redaktiea dres:
STICHTING ZEELAND
Stichting Popmuziek
Zeeland
Postbus 108
4330 AC Middelburg
e-mail:
spz@freemail.nl
Internetadres:
http//webgoed.com/
zeelandrock
telefoon:
kantooruren:682525
daarbuiten:682680
fax 0118-635311
Voor gratis abonne
ment:
DE POMPE,
door Peter Scheefhals
De Pompe is een café dat tot over de Zeeuwse grenzen bekend is
bij het Popminnend publiek. Het café staat al jaar en dag bekend
om de gedurfde programmering en de grote regelmaat van live
optredens, iets wat je tegenwoordig niet vaak tegenkomt. Ik was
dan ook zeer nieuwsgierig naar de drijfveer van Han, de uitbater
en eigenaar van dit etablissement. Op de vraag hoe lang hij al bezig
is met het boeken van live acts in de Pompe kreeg ik het toch wel
verrassende antwoord dat hij dat al zo'n 15 jaar doet.
Het enthousiasme dat je in de eerste plaats nodig hebt om een
podium draaiende te houden straalde er bij hem gewoon van af en
ik hoefde dan ook niet veel moeite te doen om hem aan de praat
te krijgen. Vol trots begon hij met het opsommen van artiesten die
hij in de beginperiodes van hun carrière heeft geboekt. Mijn ach
ting rees bij het horen van namen als Wild Romance, Urban Dance
Squad, Gorefest en Jeffrey Lee Pierce +(Gun Club.) Het is Han
echter niet te doen om grote namen; het tegendeel is eigenlijk
meer waar.
Het zoeken naar opkomend talent en het programmeren van deze
bands is een hobby! Hij ziet het liefst een grote variatie in stijlen,
van zwaar progressief tot lekkere blues en ook akoestische acts.
De blues kun je in de Pompe meestal op zondagmiddag komen
beluisteren en de wat heftigere stijlen op donderdag en vrijdag,
bijna altijd 's avonds en altijd gratis toegang. In de zomerperiode is
er een pauze in de optredens. Waar een band vandaan komt
maakt hem ook niet uit. Han haalt ze net zo lief uit
Krabbendijke als uit Amsterdam of zelfs België. Hij heeft in
de loop der jaren o.m. door deze grote verscheidenheid
aan muziek een vaste klantenkring opgebouwd die hier
juist door wordt aangetrokken. Volgens Han zelf hoeft
hij het niet in zijn hoofd te halen om nu te stoppen
met deze formule 'want anders gaan mijn klanten naar
de buren..' en vertelt verder dat hij wel degelijk be
seft dat juist zijn gedurfde aanpak de Pompe de repu
tatie heeft gegeven dat het een uniek café is en het
publiek een extra reden heeft om hier naar toe te
gaan. Zelf begin ik de laatste tijd de Pompe ook steeds
meer te ontdekken en weet ik nu dat het café ook
een ontmoetingsplaats is voor muzikanten, of ze er
nu wel of niet hebben opgetreden.
Han vindt het een vanzelfsprekende ontwikkeling dat
cafés als de Pompe steeds populairder worden bij vooral het jon
gere publiek. Dat de jongerencentra op hun beurt aantrekkings
kracht bij dit publiek aan het verliezen zijn komt, zo zegt Han,
hoogstwaarschijnlijk door hun eigen methode om met alle winden
mee te willen waaien of juist veel te behoudend te werk gaan.
Altijd willen inspelen op bepaalde rages zegt niets over de pro
gressiviteit van een podium en het stijgen van het bezoekersaantal.
Volgens Han bereiken ze hiermee alleen het tegenovergestelde
doordat ze een reeds gevonden groep vaak afschrikken door hun
niet meer te geven waar ze om komen. Er zouden vanaf het begin
verschillende activiteiten plaats moeten vinden zodat je dus niet
afhankelijk bent van een bepaalde groep. Han liet mij nog even
weten dat hij geen voorstander is van het subsidiëren van be
paalde bands maar liever ziet dat originele initiatieven hiermee
ondersteund worden. Hij werkt zelf het liefst zonder subsidie om
dat het hem de vrijheid geeft om de bands te boeken die hij en
zijn collega's leuk vinden. Dan rijst bij mij de vraag hoe het finan
ciële plaatje bij het boeken van bands er voor hem uit komt te
zien.
Dat de Pompe hier een redelijke inkomstenpost aan heeft verrast
mij wel. Han laat bands meestal zo'n set of drie spelen met pauzes
ingelast zodat de nodige drankjes besteid kunnen worden. Hier
mee haalt hij weer de nodige omzet om de bands te kunnen beta
len. Simpel en effectief. Je hoort zo vaak van programmeurs dat ze
zo weinig geld hebben om leuke bands te boeken dat het prettig