pagina 2 noot noot tel: 0118-642680 fax:01180-640582 0118-682525 pagina De Characte.rstour begon op 5 januari 1998 in Paradiso in Amsterdam, waar de cd werd gepre senteerd. Ongeveer alle platenmaatschappijen met belangen op Nederlandse grond hadden 'manne tjes' gestuurd. Daarmee kwam voor Racoon een droom uit 'We werden constant aangesproken door mensen van platenmaatschappijen, boekingsbureaus enzovoort. Die drukten ons stuk voor stuk hun kaartje in de hand met het advies "Bel ons eens!" Met een broekzak vol met van die kaartjes na een geslaagd optreden naar huis, dat is toch prachtig.' "Tot nu toe houdt Racoon de boot toch nog een beetje af wat platenmaatschappijen betreft 'Een ver tegenwoordiger van de maatschappij waar we graag bij willen tekenen, heeft zeer duidelijk interesse ge toond. Die maatschappij is bereid ons te financieren, zodra wij 12 knallers hebben die zo op de plaat kun nen. Dus nu zijn we keihard aan nieuwe nummers aan het werken. Bij het uitkomen van die cd willen we als het ware met 3-0 voor staan op de andere bands die dan net iets uitbrengen.' Maai- er komt toch binnenkort al een cd uit? Over een paar weken hebben we een stuk of 150 promotiëcd'tjes die we gaan gebruiken om optredens te regelen en om platenmaat schappijen en boekingsbureaus een beetje warm te houden, daar staan 5 nummers op. Die nummers hebben we opgenomen bij Frank Reijgersberg in Sassenheim. Hij is de geluidsman van Nuff Said en heeft ook hun cd 'Red' geproduced. Omdat zijn studio nog vrij klein is, kostte het ons ook niet zo veel.' Dat het verleden gekoesterd wordt, is ze ker. Is ViCT'eM te vroeg overleden? On langs luisterde Dennis met een vriend naar een oud oefen tapeje van ViCT'eM. 'Dat deed eigenlijk wel een beetje pijn. Sommige dingen zijn zo bloedmooi. Moet je nagaan: wat ik nu hoor als ik de Deftones op zet, deden wij drie jaar geleden ook al.' Het verleden is geweest, maar nog lang niet vergeten. Wij wachten op de dag dat Paul eindelijk de tekens van the Gain en Sure verandert in Racoon... NOOT Nieuwsblad voor de Zeeuwse Popmuziek jaargang 9, nummer 3 juli 1998 redactie: Peter Toussaint (hoofd- red.) Kees van der Heijden Bert van Leerdam Hubert Leeman Peter Scheefhals Paul Frank Kaat van der Weide Eindredactie: Sander Nobbe fotografie: Bert van Leerdam, Hubert Leeman, e.a. opmaak: Frank Husslage druk: Huisdrukkerij SCOOP Zeeland uitgave en redaktiea dres: STICHTING ZEELAND Stichting Popmuziek Zeeland Postbus 108 4330 AC Middelburg e-mail: spz@freemail.nl Internetadres: http//webgoed.com/ zeelandrock telefoon: kantooruren:682525 daarbuiten:682680 fax 0118-635311 Voor gratis abonne ment: DE POMPE, door Peter Scheefhals De Pompe is een café dat tot over de Zeeuwse grenzen bekend is bij het Popminnend publiek. Het café staat al jaar en dag bekend om de gedurfde programmering en de grote regelmaat van live optredens, iets wat je tegenwoordig niet vaak tegenkomt. Ik was dan ook zeer nieuwsgierig naar de drijfveer van Han, de uitbater en eigenaar van dit etablissement. Op de vraag hoe lang hij al bezig is met het boeken van live acts in de Pompe kreeg ik het toch wel verrassende antwoord dat hij dat al zo'n 15 jaar doet. Het enthousiasme dat je in de eerste plaats nodig hebt om een podium draaiende te houden straalde er bij hem gewoon van af en ik hoefde dan ook niet veel moeite te doen om hem aan de praat te krijgen. Vol trots begon hij met het opsommen van artiesten die hij in de beginperiodes van hun carrière heeft geboekt. Mijn ach ting rees bij het horen van namen als Wild Romance, Urban Dance Squad, Gorefest en Jeffrey Lee Pierce +(Gun Club.) Het is Han echter niet te doen om grote namen; het tegendeel is eigenlijk meer waar. Het zoeken naar opkomend talent en het programmeren van deze bands is een hobby! Hij ziet het liefst een grote variatie in stijlen, van zwaar progressief tot lekkere blues en ook akoestische acts. De blues kun je in de Pompe meestal op zondagmiddag komen beluisteren en de wat heftigere stijlen op donderdag en vrijdag, bijna altijd 's avonds en altijd gratis toegang. In de zomerperiode is er een pauze in de optredens. Waar een band vandaan komt maakt hem ook niet uit. Han haalt ze net zo lief uit Krabbendijke als uit Amsterdam of zelfs België. Hij heeft in de loop der jaren o.m. door deze grote verscheidenheid aan muziek een vaste klantenkring opgebouwd die hier juist door wordt aangetrokken. Volgens Han zelf hoeft hij het niet in zijn hoofd te halen om nu te stoppen met deze formule 'want anders gaan mijn klanten naar de buren..' en vertelt verder dat hij wel degelijk be seft dat juist zijn gedurfde aanpak de Pompe de repu tatie heeft gegeven dat het een uniek café is en het publiek een extra reden heeft om hier naar toe te gaan. Zelf begin ik de laatste tijd de Pompe ook steeds meer te ontdekken en weet ik nu dat het café ook een ontmoetingsplaats is voor muzikanten, of ze er nu wel of niet hebben opgetreden. Han vindt het een vanzelfsprekende ontwikkeling dat cafés als de Pompe steeds populairder worden bij vooral het jon gere publiek. Dat de jongerencentra op hun beurt aantrekkings kracht bij dit publiek aan het verliezen zijn komt, zo zegt Han, hoogstwaarschijnlijk door hun eigen methode om met alle winden mee te willen waaien of juist veel te behoudend te werk gaan. Altijd willen inspelen op bepaalde rages zegt niets over de pro gressiviteit van een podium en het stijgen van het bezoekersaantal. Volgens Han bereiken ze hiermee alleen het tegenovergestelde doordat ze een reeds gevonden groep vaak afschrikken door hun niet meer te geven waar ze om komen. Er zouden vanaf het begin verschillende activiteiten plaats moeten vinden zodat je dus niet afhankelijk bent van een bepaalde groep. Han liet mij nog even weten dat hij geen voorstander is van het subsidiëren van be paalde bands maar liever ziet dat originele initiatieven hiermee ondersteund worden. Hij werkt zelf het liefst zonder subsidie om dat het hem de vrijheid geeft om de bands te boeken die hij en zijn collega's leuk vinden. Dan rijst bij mij de vraag hoe het finan ciële plaatje bij het boeken van bands er voor hem uit komt te zien. Dat de Pompe hier een redelijke inkomstenpost aan heeft verrast mij wel. Han laat bands meestal zo'n set of drie spelen met pauzes ingelast zodat de nodige drankjes besteid kunnen worden. Hier mee haalt hij weer de nodige omzet om de bands te kunnen beta len. Simpel en effectief. Je hoort zo vaak van programmeurs dat ze zo weinig geld hebben om leuke bands te boeken dat het prettig

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1998 | | pagina 2