noot
noot
r-
pagina 8
pagina 9
Atari Roland
door Paul Frank
Sander Verhaar (22), kleermakerszit, driezitsbank annex praat
stoel van wat ouder model, kapsel van wat nieuwer model, ik
studeer Sociaal Culturele Wetenschappen'Dit is goed', schiet
me kwa gedachte door de kop,studeren, in weekend aan
moeders dis, beetje bijklussen bij de Super om de hoek en in
z'n vrije tijd DJ-en in het Beest of in Disco Matzo te A 'dam en
en passant straks naar de Grote Prijs van Nederland. Die jon
gen heeft een rotleven
De Belofte-winnaar met een Dance-act.
Nog even een nabeschouwing van de Belofte
Op 16 mei was het weer zover in 't Beest te Goes. Een verras
sende avond met een verrassende uitslag.
Het zo-goed-als-debuut van Jeska met zangeres/gitariste Jeska
kwam tot uiting door het nog enigszins niet zo gedefinieerde
geluid en wat rommeligheid, maar was verrassend 'verfrissend'.
Geen kans in het geweld wat volgde, maar beslist een band om
in de gaten te
houden.
Hierna de R&B-act Dynamic Joy. Zeer toegankelijk muziek, leuk
om naar te kijken met sprankelende dansers en danseressen,
maar best wel gewoontjes en derhalve weinig verrassend.
Fiction Defence leek gedoodverfd winnaar, maar toch was de
jury blijkbaar onvoldoende overtuigd. De Britrock klonk bui
tengewoon degelijk, en het grappige blousje van de zanger paste
zeer goed in het geheel, maar om nou te zeggen dat hier sprake
was van een vernieuwende band, nou, neen.
The PER klonk en stond als een huis, leuk om naar te kijken,
maar viel helaas niet in de prijzen. Sandstorm was een heel
vreemde eend in de bijt. Hoewel het publiek geen elektroni
sche muziek verwachtte, viel het zeer in smaak. De gadgets die
Sander gebruikte waren erg leuk, zoals zijn op afstand bespelen
van zijn computer, gewoon door het bewegen van zijn handen
boven zijn apparatuur. Star Trek was er niets bij.
Als uitsmijter ScaleModels, met een voor mij verrassende nieuwe
stijl.
'Hoe vond je de Belofte en at dat gedoe er omheen
'Je bedoelt een R&B-act, een Dance act en drie bands, terwijl
het een bandcompetitie is/lijkt Ach, ik maak me niet zo druk
op de kritiek van een enkele mede-meedinger. Om te beginnen
gaat het niet om de muziekstijl, maar om het totaal, dus ook
hoe de muziek is, hoe het neergezet wordt. Het vakmanschap-
deel. Dan is muziek in mijn ogen universeel. Ik heb me uiter
aard ook ingeschreven voorde Dance-competitie bij de GPvN,
maar ik ben aan de Belofte begonnen zonder de serieuze in
tentie vooraf van 'ik ga winnen'. Ik heb gewoon die demo opge
stuurd, ben geselecteerd door de nominatiecommissie enz. En
Dance is zeker voor een bepaald publiek, maar is toch behoor
lijk populair. Zelfs in Zeeland zit het behoorlijk in de lift (in
september wellicht weer)'.
Hoe is het allemaal zo begonnen
Nou, gewoon met twee ouwe cassettedeckjes, over en weer
kopiëren. Daardoor heb ik timing geleerd, en door de Minimix
van Stenders en van Inkel (vroeger Curry en van Inkel) ben ik
echt geïnteresseerd geraakt in electronische muziek. Enne, ik
heb twee jaar gedrumd op de muziekschool. Dat helpt ook
wel. En door van mijn vakantiegeld steeds betere spullen te
kopen heb ik het opgebouwd. De basis van de elektronische
muziek is een ouwe Atari computer. Die dingen kosten een
paar honderd gulden. Daarnaast heb ik een Roland-sampler en
een keyboard. Mijn tracks maak ik op een gewone 3 Vi floppy,
Sandstorm
d.w.z. de samples bewaar/laad ik via de floppy in de sampler en
de tracks via de Atari. Dat geeft tijdens een optreden weieens
een probleem trouwens, want als ik een andere track wil spe
len, moet ik van floppy wisselen, en dan vallen er dus gaten in
de presentatie. Ik ben bezig om nu een soort overgangs deun
tje te maken. Dat is trouwens bij een act zoals bij de Belofte
zowiezo een grotere uitdaging.
'Hoe hou je de aandacht van het publiek vast?'
Wat dat betreft is het goed dat er nu draaiknoppen op mijn
sampler zitten i.p.v. drukknoppen, dan ben je wat minder sta
tisch bezig. Bij een echt Dance-publiek bewegen de mensen
toch wel. Voor de GPvN moet ik nog eens flink nadenken oven
hoe ik het ga aanpakken. Ben ook bezig om een soort toegan
kelijker nummer in elkaar te zetten. Daarbij maak ik gebruik
van Klezmer (Joodse volksmuziek) en Oosterse invloeden.
'Wat zijn je invloeden en wat gebruik je voor je muziek
Ik sample de muziek van de TV, een bandje, CD etc, en ga daar
mee aan de slag, met name heeft de VPRO trouwens goede
geluiden. En naast die Oosterse invloeden, waar ik dan een
stevige beat onder zet, streef ik in principe naar het neerzet
ten van een 'toon', niet zozeer een melodie. En verder hou ik
van heel veel soorten muziek, jazz, klassiek en ook wel gitaar
rock. Uit de Dance sfeer wordt ik beinvloed door o.a. Chemical
Brothers, Prodigy (al ben ik daar wel op uitgekeken), Square
Pusher (met een enorme jungle beat, maar door de melodie
toch heel eh rustig), Verder Autechze, wat een soort oude
Hiphop is met nieuwe invloeden erin. Daar hou ik veel van, een
oude stijl als tijdloze muziek combineren met nieuwe dingen.
Ook leuk is Orbitol en de Future Sound of London. Samenge
vat: Experimenteren Avontuur in geluid.
Hoe staat het met je kwa CD's en demo's enz?
Sinds enige tijd heb ik een platencontract bij Fonky Fibe in
Amsterdam (van Rob Boskamp).
Op een promo 12' sta ik met het nummer Dawn Delight
(noem dat maar Triphop, een langzame instrumentale Hip
hop) en ik sta op een verzamel CD (Something Unknown),
Hierdoor heb ik af en toe een optreden in Disco Matzo in
Amsterdam. En verder discjockey ik op radio Goes (van 9-
II op zaterdagavond 105,5 FM) en organiseren we in het
Beest waarschijnlijk in September weer 'The Rhythm' als
Dance-party.
Wacht eens, zei je nou 12' Gebruiken jullie nog vinyl (hoe
bestaat het anno 1998)
Ja zeker, in een disco moet je toch een beetje kunnen
scratchen, en dat lukt je met een CD niet erg. In de scene
is vinyl nog behoorlijk populair. In feite is DE platenspeler
de Technics SLI200. Dat is een platenspeler waarbij de naald
gewoon blijft liggen. Zelf heb ik ook een Piek up-je, maar
die is er minder voor geschikt.
En dat bewegen met je petje boven je computer
Dat is een nieuw speeltje. Het zijn twee optische (zijn ogen
niet altijd optisch ogen die bewegingen kunnen 'zien'. De
computer vertaalt dat weer naar geluid.
Agenda
En 31 juli sta ik op Peerock. Ik vervang een uitgevallen act,
In feite is dat toch min of meer een gevolg van de Belofte.