noot noot r- pagina 8 pagina 9 Atari Roland door Paul Frank Sander Verhaar (22), kleermakerszit, driezitsbank annex praat stoel van wat ouder model, kapsel van wat nieuwer model, ik studeer Sociaal Culturele Wetenschappen'Dit is goed', schiet me kwa gedachte door de kop,studeren, in weekend aan moeders dis, beetje bijklussen bij de Super om de hoek en in z'n vrije tijd DJ-en in het Beest of in Disco Matzo te A 'dam en en passant straks naar de Grote Prijs van Nederland. Die jon gen heeft een rotleven De Belofte-winnaar met een Dance-act. Nog even een nabeschouwing van de Belofte Op 16 mei was het weer zover in 't Beest te Goes. Een verras sende avond met een verrassende uitslag. Het zo-goed-als-debuut van Jeska met zangeres/gitariste Jeska kwam tot uiting door het nog enigszins niet zo gedefinieerde geluid en wat rommeligheid, maar was verrassend 'verfrissend'. Geen kans in het geweld wat volgde, maar beslist een band om in de gaten te houden. Hierna de R&B-act Dynamic Joy. Zeer toegankelijk muziek, leuk om naar te kijken met sprankelende dansers en danseressen, maar best wel gewoontjes en derhalve weinig verrassend. Fiction Defence leek gedoodverfd winnaar, maar toch was de jury blijkbaar onvoldoende overtuigd. De Britrock klonk bui tengewoon degelijk, en het grappige blousje van de zanger paste zeer goed in het geheel, maar om nou te zeggen dat hier sprake was van een vernieuwende band, nou, neen. The PER klonk en stond als een huis, leuk om naar te kijken, maar viel helaas niet in de prijzen. Sandstorm was een heel vreemde eend in de bijt. Hoewel het publiek geen elektroni sche muziek verwachtte, viel het zeer in smaak. De gadgets die Sander gebruikte waren erg leuk, zoals zijn op afstand bespelen van zijn computer, gewoon door het bewegen van zijn handen boven zijn apparatuur. Star Trek was er niets bij. Als uitsmijter ScaleModels, met een voor mij verrassende nieuwe stijl. 'Hoe vond je de Belofte en at dat gedoe er omheen 'Je bedoelt een R&B-act, een Dance act en drie bands, terwijl het een bandcompetitie is/lijkt Ach, ik maak me niet zo druk op de kritiek van een enkele mede-meedinger. Om te beginnen gaat het niet om de muziekstijl, maar om het totaal, dus ook hoe de muziek is, hoe het neergezet wordt. Het vakmanschap- deel. Dan is muziek in mijn ogen universeel. Ik heb me uiter aard ook ingeschreven voorde Dance-competitie bij de GPvN, maar ik ben aan de Belofte begonnen zonder de serieuze in tentie vooraf van 'ik ga winnen'. Ik heb gewoon die demo opge stuurd, ben geselecteerd door de nominatiecommissie enz. En Dance is zeker voor een bepaald publiek, maar is toch behoor lijk populair. Zelfs in Zeeland zit het behoorlijk in de lift (in september wellicht weer)'. Hoe is het allemaal zo begonnen Nou, gewoon met twee ouwe cassettedeckjes, over en weer kopiëren. Daardoor heb ik timing geleerd, en door de Minimix van Stenders en van Inkel (vroeger Curry en van Inkel) ben ik echt geïnteresseerd geraakt in electronische muziek. Enne, ik heb twee jaar gedrumd op de muziekschool. Dat helpt ook wel. En door van mijn vakantiegeld steeds betere spullen te kopen heb ik het opgebouwd. De basis van de elektronische muziek is een ouwe Atari computer. Die dingen kosten een paar honderd gulden. Daarnaast heb ik een Roland-sampler en een keyboard. Mijn tracks maak ik op een gewone 3 Vi floppy, Sandstorm d.w.z. de samples bewaar/laad ik via de floppy in de sampler en de tracks via de Atari. Dat geeft tijdens een optreden weieens een probleem trouwens, want als ik een andere track wil spe len, moet ik van floppy wisselen, en dan vallen er dus gaten in de presentatie. Ik ben bezig om nu een soort overgangs deun tje te maken. Dat is trouwens bij een act zoals bij de Belofte zowiezo een grotere uitdaging. 'Hoe hou je de aandacht van het publiek vast?' Wat dat betreft is het goed dat er nu draaiknoppen op mijn sampler zitten i.p.v. drukknoppen, dan ben je wat minder sta tisch bezig. Bij een echt Dance-publiek bewegen de mensen toch wel. Voor de GPvN moet ik nog eens flink nadenken oven hoe ik het ga aanpakken. Ben ook bezig om een soort toegan kelijker nummer in elkaar te zetten. Daarbij maak ik gebruik van Klezmer (Joodse volksmuziek) en Oosterse invloeden. 'Wat zijn je invloeden en wat gebruik je voor je muziek Ik sample de muziek van de TV, een bandje, CD etc, en ga daar mee aan de slag, met name heeft de VPRO trouwens goede geluiden. En naast die Oosterse invloeden, waar ik dan een stevige beat onder zet, streef ik in principe naar het neerzet ten van een 'toon', niet zozeer een melodie. En verder hou ik van heel veel soorten muziek, jazz, klassiek en ook wel gitaar rock. Uit de Dance sfeer wordt ik beinvloed door o.a. Chemical Brothers, Prodigy (al ben ik daar wel op uitgekeken), Square Pusher (met een enorme jungle beat, maar door de melodie toch heel eh rustig), Verder Autechze, wat een soort oude Hiphop is met nieuwe invloeden erin. Daar hou ik veel van, een oude stijl als tijdloze muziek combineren met nieuwe dingen. Ook leuk is Orbitol en de Future Sound of London. Samenge vat: Experimenteren Avontuur in geluid. Hoe staat het met je kwa CD's en demo's enz? Sinds enige tijd heb ik een platencontract bij Fonky Fibe in Amsterdam (van Rob Boskamp). Op een promo 12' sta ik met het nummer Dawn Delight (noem dat maar Triphop, een langzame instrumentale Hip hop) en ik sta op een verzamel CD (Something Unknown), Hierdoor heb ik af en toe een optreden in Disco Matzo in Amsterdam. En verder discjockey ik op radio Goes (van 9- II op zaterdagavond 105,5 FM) en organiseren we in het Beest waarschijnlijk in September weer 'The Rhythm' als Dance-party. Wacht eens, zei je nou 12' Gebruiken jullie nog vinyl (hoe bestaat het anno 1998) Ja zeker, in een disco moet je toch een beetje kunnen scratchen, en dat lukt je met een CD niet erg. In de scene is vinyl nog behoorlijk populair. In feite is DE platenspeler de Technics SLI200. Dat is een platenspeler waarbij de naald gewoon blijft liggen. Zelf heb ik ook een Piek up-je, maar die is er minder voor geschikt. En dat bewegen met je petje boven je computer Dat is een nieuw speeltje. Het zijn twee optische (zijn ogen niet altijd optisch ogen die bewegingen kunnen 'zien'. De computer vertaalt dat weer naar geluid. Agenda En 31 juli sta ik op Peerock. Ik vervang een uitgevallen act, In feite is dat toch min of meer een gevolg van de Belofte.

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1998 | | pagina 5