Deel IPublic Relations
noot
pagina 10 noot
Public Relations (PR), is de tak van sport die zich ermee bezig houdt
om je band zo veel mogelijk en zo gunstig mogelijk in de media te
krijgen. Met als resultaat dat iedereen je goed vindt zonder dat ze
je ooit hebben horen spelen. Zoals de naam het al aangeeft, de
relatie die je band met het publiek heeft.
Het gunstigst voor je band is een pr-medewerker uit de directe
omgeving van de band zelf, die de media bestookt. Die kan gerust
over de band opscheppen zonder gevoel van (valse) schaamte.
Gebruik die enthousiaste vriend of vriendin dus, laat ze dit artikel
lezen en aan de slag gaan.
De lijstjes
Tot het takenpakket van de pr-medewerker mag gerekend wor
den:
- maken en opsturen van een berichtje in geval van optreden, op
name, nieuwe demo of CD, elk ander nieuws
- zorgen dat er een goede foto bij dit bericht zit
- bellen als het artikel niet geplaatst is
- voorafgaand aan de zending bellen (komt eraan hoor!)
- zorgen voor flyers (met hierop natuurlijk alle optredens de
komende maanden)
- zorgen voor een goede poster (liefst één die
meerdere optredens te gebruiken is)
- het opzetten van een home-page op internet
Ook het verzendlijstje van de pr-man/vrouw moet
compleet zijn. Denk in ieder geval aan:
- De huis-aan-huis bladen in je regio
- De PZC (en de Stem voor sommige regio's)
- De regionale en plaatselijke radio-stations
- De teletekst-pagina's van de plaatselijke TV-kanalen
- De mensen die regelmatig optredens bezoeken
Het opstellen van zo'n lijstje en het maken van zo'n brief zijn de
eerste stappen om een hechte relatie te krijgen met de mensen
die de media beheersen. Hierbij moet je natuurlijk altijd je gevoel
blijven gebruiken. De man of vrouw aan de andere kant moet
natuurlijk niet na het zoveelste telefoontje denken: Shit, daar heb je
die weer! Had ik al vermeld dat contactuele eigenschappen de
belangrijkste eigenschappen zijn voor de pr-medewerker? De ene
redacteur houdt meer van mensen die blijven bellen dan de an
dere.
Werkelijk alles in je band is nieuws. Zodra je de redacteur van de
krant ervan kunt overtuigen dat het ook belangrijk genoeg is om in
zijn krant te zetten zit je goed. Het net geschreven hebben van de
grootste hit van de volgende eeuw is groot nieuws. Een optreden
in Kazachstan is groot nieuws. Een optreden voor de commerciële
TV is groot nieuws. De tour van volgend jaar is groot nieuws. Alles
is nieuws. En zodra een band regelmatig min of meer groot nieuws
heeft, fungeert die band als nieuwsmaker voor de afnemer (de
media). In het gunstigste geval wordt je hun troetelkind, hun ont
dekking.
gee"
g0e
gaat
Kwaliteit
Veel huis-aan-huis-bladen hebben een uit-pagina. Deze pagina moet
gevuld worden met hetgeen de redactie aangereikt krijgt. Als het
stukje van de band goed in elkaar zit, zal het eerder geplaatst wor
den, dan als het helemaal opnieuw geschreven moet worden. Eerst
een korter stukje met de hoofdlijnen dus, gevolgd door één of
meerdere alinea's met details. Als dat van een band is die volgens
de redactie bekend is (omdat je die naam vaak tegenkomt) zal dat
ook eerder geplaatst worden.
Bij het stukje hoort natuurlijk een foto. Voor een krant is een goede
zwart/wit foto belangrijk. Niet belangrijk is of iedereen er lief op
lacht, maar of de foto scherp is, een goede licht/donker-verhou-
ding heeft, en een duidelijk onderwerp. Bij gelijk aanbod zal een
krant eerder voor een goede foto kiezen.
Een band opbouwen
Als de pr-medewerker een tijdje bezig is, is het fijn als hij (of zij)
weet wie er aan de andere kant zit. Probeer niet vanuit de anoni
miteit te werken. Zo kun je iemand direct benaderen en weet die
persoon ook meteen over welke band het gaat. Zo krijgt de
nieuwsbrenger een persoonlijke band met jouw band.
De mensen waar je zeker een band mee moet opbouwen, zijn je
fans, Wat?? Geen fans? Elke band heeft wel mensen die naar een
optreden zijn geweest en best nog es zouden willen komen kijken.
Zorg dus dat die mensen weten wanneer je waar speelt. Ja, het
staat lullig om je publiek te smeken of ze willen komen kijken. Dat
is gelijk een van de redenen om een apart pr-persoon aan te stel
len. Die kan de bekenden benaderen met de volgende data. Bij
afloop van een optreden aan de uitgang een lijstje met volgende
concert-data is natuurlijk ook nooit weg.
Hoewel al deze punten door iedereen wel eens bedacht zijn, zijn
er niet zo gek veel bands in de provincie die zich actief met pr bezig
houden. De reden is natuurlijk dat er best wat tijd in gaat zitten.
Maar als het nu helpt om in Paradiso te komen spelen, is het de
moeite waard om iemand uit de omgeving van de band over te
halen om zich hiermee bezig te houden.
pagina II
Alles is nieuws
TOT
PARADISO