Deel IPublic Relations noot pagina 10 noot Public Relations (PR), is de tak van sport die zich ermee bezig houdt om je band zo veel mogelijk en zo gunstig mogelijk in de media te krijgen. Met als resultaat dat iedereen je goed vindt zonder dat ze je ooit hebben horen spelen. Zoals de naam het al aangeeft, de relatie die je band met het publiek heeft. Het gunstigst voor je band is een pr-medewerker uit de directe omgeving van de band zelf, die de media bestookt. Die kan gerust over de band opscheppen zonder gevoel van (valse) schaamte. Gebruik die enthousiaste vriend of vriendin dus, laat ze dit artikel lezen en aan de slag gaan. De lijstjes Tot het takenpakket van de pr-medewerker mag gerekend wor den: - maken en opsturen van een berichtje in geval van optreden, op name, nieuwe demo of CD, elk ander nieuws - zorgen dat er een goede foto bij dit bericht zit - bellen als het artikel niet geplaatst is - voorafgaand aan de zending bellen (komt eraan hoor!) - zorgen voor flyers (met hierop natuurlijk alle optredens de komende maanden) - zorgen voor een goede poster (liefst één die meerdere optredens te gebruiken is) - het opzetten van een home-page op internet Ook het verzendlijstje van de pr-man/vrouw moet compleet zijn. Denk in ieder geval aan: - De huis-aan-huis bladen in je regio - De PZC (en de Stem voor sommige regio's) - De regionale en plaatselijke radio-stations - De teletekst-pagina's van de plaatselijke TV-kanalen - De mensen die regelmatig optredens bezoeken Het opstellen van zo'n lijstje en het maken van zo'n brief zijn de eerste stappen om een hechte relatie te krijgen met de mensen die de media beheersen. Hierbij moet je natuurlijk altijd je gevoel blijven gebruiken. De man of vrouw aan de andere kant moet natuurlijk niet na het zoveelste telefoontje denken: Shit, daar heb je die weer! Had ik al vermeld dat contactuele eigenschappen de belangrijkste eigenschappen zijn voor de pr-medewerker? De ene redacteur houdt meer van mensen die blijven bellen dan de an dere. Werkelijk alles in je band is nieuws. Zodra je de redacteur van de krant ervan kunt overtuigen dat het ook belangrijk genoeg is om in zijn krant te zetten zit je goed. Het net geschreven hebben van de grootste hit van de volgende eeuw is groot nieuws. Een optreden in Kazachstan is groot nieuws. Een optreden voor de commerciële TV is groot nieuws. De tour van volgend jaar is groot nieuws. Alles is nieuws. En zodra een band regelmatig min of meer groot nieuws heeft, fungeert die band als nieuwsmaker voor de afnemer (de media). In het gunstigste geval wordt je hun troetelkind, hun ont dekking. gee" g0e gaat Kwaliteit Veel huis-aan-huis-bladen hebben een uit-pagina. Deze pagina moet gevuld worden met hetgeen de redactie aangereikt krijgt. Als het stukje van de band goed in elkaar zit, zal het eerder geplaatst wor den, dan als het helemaal opnieuw geschreven moet worden. Eerst een korter stukje met de hoofdlijnen dus, gevolgd door één of meerdere alinea's met details. Als dat van een band is die volgens de redactie bekend is (omdat je die naam vaak tegenkomt) zal dat ook eerder geplaatst worden. Bij het stukje hoort natuurlijk een foto. Voor een krant is een goede zwart/wit foto belangrijk. Niet belangrijk is of iedereen er lief op lacht, maar of de foto scherp is, een goede licht/donker-verhou- ding heeft, en een duidelijk onderwerp. Bij gelijk aanbod zal een krant eerder voor een goede foto kiezen. Een band opbouwen Als de pr-medewerker een tijdje bezig is, is het fijn als hij (of zij) weet wie er aan de andere kant zit. Probeer niet vanuit de anoni miteit te werken. Zo kun je iemand direct benaderen en weet die persoon ook meteen over welke band het gaat. Zo krijgt de nieuwsbrenger een persoonlijke band met jouw band. De mensen waar je zeker een band mee moet opbouwen, zijn je fans, Wat?? Geen fans? Elke band heeft wel mensen die naar een optreden zijn geweest en best nog es zouden willen komen kijken. Zorg dus dat die mensen weten wanneer je waar speelt. Ja, het staat lullig om je publiek te smeken of ze willen komen kijken. Dat is gelijk een van de redenen om een apart pr-persoon aan te stel len. Die kan de bekenden benaderen met de volgende data. Bij afloop van een optreden aan de uitgang een lijstje met volgende concert-data is natuurlijk ook nooit weg. Hoewel al deze punten door iedereen wel eens bedacht zijn, zijn er niet zo gek veel bands in de provincie die zich actief met pr bezig houden. De reden is natuurlijk dat er best wat tijd in gaat zitten. Maar als het nu helpt om in Paradiso te komen spelen, is het de moeite waard om iemand uit de omgeving van de band over te halen om zich hiermee bezig te houden. pagina II Alles is nieuws TOT PARADISO

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1998 | | pagina 6