DE GRAVIN
WESTDORPE
noo t
tel: 0118-642680
fax: 0118-640582
pagina 2
pagina 3
NOOT
Nieuwsblad voor de
Zeeuwse popmuziek
jaargang 9, nummer 4
oktober 1998
redactie:
Peter Toussaint (hoofd
redactie.)
Kees van der Heijden
Bert van Leerdam
Hubert Leeman
Peter Scheefhals
Paul Frank
Kaat van der Weide
Eindredactie:
Sander Nobbe
Fotografie:
Bert van Leerdam
Hubert Leeman e.a.
Opmaak:
Frank Husslage
Druk:
Huisdrukkerij Scoop
Middelburg
Uitgave en redactieadres:
STICHTING ZtELiIJD
Stichting Popmuziek
Zeeland
Postbus 108
4330 AC Middelburg
e-mail: spz@freemail.nl
internetadres:
http//webgoed.com/
zeelandrock
telefoon noot:0l 18-682525
kantooruren:0l 18-682680
fax:0118-635311
Voor gratis abonnement:
0118-682525
weer op een eerste plaats komen in een unplugged-wedstrijd van
Brooklyn in Middelburg, dan is dat een geweldige impuls voor ons.
Meer bekendheid zou leuk zijn. Maar echt een hoger doel hebben
we niet zo. Hoewel, echt spelen voor jezelf doe je nooit Dat hou
je ook niet vol. We werken graag klein, voor een kleine zaal.
Natuurlijk proberen we ook wel wat buiten Zeeland te spelen,
maar dat is ook weer moeilijk te combineren met onze studies. En
belangstelling voor wat we doen is er wel want een paar maanden
geleden bijvoorbeeld was er een geluidsman van K's Choice en die
vond het hartstikke leuk wat we deden. Eigenlijk zouden we daar
meer achteraan moeten, want dat zijn leuke opstekers, maar het is
qua tijd eigenlijk niet haalbaar...'.
Maar waarom doe je dan wel mee aan een Brooklyn<ompetitie, echt
geld levert dat toch niet op?
'Ons doel is niet geld, we hebben er plezier in om op te treden.
We zijn blij als de mensen naar ons komen luisteren. Ik moet
toegeven dat we niet commercieel denken, als we dat wel zouden
doen dan zouden we ook moeten investeren in tijd en kwaliteit.
Eerlijk gezegd vind ik dat we dan ook beter moeten worden en
dus meer moeten oefenen. De podium-ervaring wordt bij veel
optreden beter, maar de kwaliteit van wat we dan zouden bieden
zou ons niet bevredigen'.
Ooit won de band, toen nog Fluvopi, de Zeeuwse Kunstbende.
Erik hierover: 'Ja dat was een bijzondere ervaring. Zeker ons
optreden tijdens de finale in Utrecht, voor duizenden mensen, was
wel vreemd'.
Maar waarom zijn jullie daar niet ontdekt?
'Ja, dat is ook zo iets. Het jaar daarop zat ik in de jury samen met
iemand van Mojo en met die persoon had ik echt een flink
meningsverschil over welke band toen moest winnen. Ik lette op
heel andere dingen dan hij. Ik bleek toch niet zo te luisteren als de
gemiddelde luisteraar, wie dat ook moge zijn. Ik denk dat dat
soort mensen meer let op wat er wel en niet verkoopt'.
'Ik vraag me voor mezelf af waar je op moet letten, wat beter
verkoopt of wat jezelf mooi vindt? In zo'n jury komt dat er uit
Hou me ten goede, ik heb niets tegen commercie, en misschien is
Flow ook wel wat commerciëler geworden, in ieder geval ritmi
scher, en misschien is daar wel geld mee te verdienen. Maar voor
mij staat voorop dat wij het leuk moeten vinden wat wij doen!'.
Erik lacht: 'Eerlijk gezegd moet ik soms veel moeite doen om te
ontdekken waarom mensen een bepaalde muzieksoort mooi
vinden
'Voor wat onze optredens betreft hoop ik dat mensen de moeite
nemen om naar ons te luisteren en daar plezier aan beleven en dat
wij er plezier aan beleven om daar te mogen spelen. Ik heb niet de
pretentie dat we mensen op een ander spoor moeten gaan
zetten'.
Wat willen jullie verder, wat zijn de plannen?
Erik: 'Ik wil op termijn een goeie demo maken, als het kan een
CD. Maar dat kost een hoop tijd en geld'.
Op 14 november speelt Flow in
Groede in 'De Groesche Duintjes'.
Alsof ik nog niet genoeg wa
ter heb gezien de laatste tijd
waagde ik op een woensdag
middag na de grote storm de
grote sprong over de
Westerschelde voor een ge
sprek met Paul v. Gimst, ei
genaar van de Gravin te
Westdorpe over het live-gebeu
ren in dit café. Aangekomen
legde ik hem uit dat ik dus stuk
jes schrijf over de Zeeuwse
muziekcafé s. Daarop gaf Paul
me in alle bescheidenheid te
kennen dat de Gravin niet echt
een muziekcafé zou zijn maar
dat hij het gewoon leuk vindt
om live muziek neer te zetten
en dat zijn klanten dit ook zeer
op prijs stellen. Nu is de redac
tie in zijn algemeenheid van me
ning dat café s waar zeer regel
matig live muziek is te bewonde
ren tot 'muziekcafé bestempeld
kunnen worden. Paul heeft al
jaar en dag bands in de Gravin
staan en in principe kun je hier
iedere maand wel bands uit het
hele land maar vooral uit Zee
land horen en zien. Regelmatig
worden er zelfs bands uit Engeland en Amerika gecontracteerd.
Ook tijdens festiviteiten laat hij de kans niet voorbijgaan om in het
café live muziek neer te zetten. In totaal staan er zo n 25 bands
per jaar op zijn planken. Dus wat betreft de Noot mag Paul de
Gravin zeker muziekcafé noemen.
De inrichting van de Gravin is eenvoudig te noemen. Het is een
klein maar gezellig café, zonder een echt podium. Bands staan op
'ooghoogte van het publiek en er is geen p.a. installatie nodig: met
een goede zanginstallatie kom je er ook wel. Mits het niet al te
alternatief klinkt is Paul in voor alle stijlen waarbij naast talent
en originaliteit natuurlijk ook de hoogte van de prijs
voor hem belangrijk zijn. Paul vertelt mij dat er be
ginnende bands zijn die absurd veel vragen, en
noemt daarbij bedragen die in de vier cijfers ko
men. Hij zal niet zo gauw een van deze bands
boeken, ook omdat er altijd wel andere ta
lentvolle bands zijn te vinden die wel een
redelijke prijs voor hun optredens vra
gen. Voor hem is de keus dan al snel
gemaakt! Daarom adviseert hij de
bands om hun kosten op een rede
lijke hoogte te houden. Hij gunt ie
dere band zeer zeker haar onkosten
en vindt het ook redelijk dat de muzi
kanten er zelf ook iets aan overhou
den. Zelf draait Paul zeker geen winst
met deze aktiviteiten. Naast de kosten
van de bands komt er ook nog een en
ander bij dat aan de belastingen moet
worden overgedragen en is het voor hem
door Peter Scheefhals
dus inderdaad geen vetpot. Hij moet het toch vooral hebben van
de bar-opbrengsten waarvan hij de bands kan uitbetalen. En na
tuurlijk mogen we ook niet vergeten dat door de geluidshinder
wet een zaal nog meer op kosten gejaagd wordt omdat zij er voor
moeten zorgen dat deze van een goede geluidsisolatie is voorzien
en dat is toch een aanzienlijke investering.
Hiermee kom ik op een punt waar Paul in verband met vooral
deze bijkomende kosten toch erg mee zit en dat is de verdeling
van de beschikbare subsidies waarover organisaties kunnen be
schikken als zij een band willen boeken. Hij vindt de verdeling hier
van niet evenredig. Cafés die (heel veel) Zeeuwse bands boeken
kunnen namelijk zoals Paul zelf ervaart, geen subsidie aanvragen
als tegemoetkoming in de kosten terwijl menige popfestival-organi
sator en jongerencentrum in verhouding tot de activiteiten die ze
ontwikkelen naar zijn mening een veel te groot deel uit de
subsidiepot krijgen. Volgens Paul besteden deze organisaties ook
niet zo veel aandacht aan de regionale popmuziek en hun beoefe
naars als mogelijk zou zijn en des te meer aan grote namen uit an
dere delen van het land. Juist de café s plaatsen deze bands wel!
Paul stelt vervolgens voor om bij voorbeeld iedere zaal die er voor
kiest een Zeeuwse band te programmeren de mogelijkheid te ge
ven subsidie aan te vragen. Zo worden dus niet alleen de vooraf
geselecteerde zalen geholpen. Ook de Zeeuwse bands zouden er
dus voigens hem meer aan hebben als deze café s uit dit potje
kunnen putten als een tegemoetkoming in de kosten. Op deze
manier zouden er heel wat podia bijkomen waarde bands kunnen
optreden. Een andere reden om eens wat meer aandacht te gaan
besteden aan dit deel van het Zeeuwse clubcircuit is de stijgende
populariteit bij het publiek voor de kleinere zalen. Ik werd hier