HUBERT WEG m e B 1 J M A ST EM IRA 1 i FESTIVAL-AGENDA VOOR DE MANAGERS 1 noot l - j I - i pagina 8 pagina 9 Rampspoed en ellende! ONZE Popconsulent Hubert Leeman vond dat het tijd werd voor wat anders. Hubert stond meer dan tien jaar geleden aan de wieg van de Stichting Popmuziek Zeeland, hij stencilde zelf de eerste voorloper (met de naam Gimmick) van NOOT en was eindelijk sinds een jaar officiéél Zeelands popconsulent. Zonder Hubert was er een hele hoop niet mogelijk geweest. Practisch gezien houdt dit in dat vanaf I oktober dit jaar (nu dus) Hubert niet meer mag worden aangesproken op popzaken. Wil je wel contact met de SPZ, Noot of iets dergelijks, bel dan gewoon overdag naar 0118 - 682525 (Leo) of 's avonds naar 0118 - 642680 (Peter). De vacature voor popconsulent bij stichting Scoop (het provinciaal orgaan voor o.a. kunst en cultuur) zal zo spoedig moge lijk worden ingevuld. Ik weet het, het is een beetje magertjes deze Noot, behalw dan als je een bluesband hebt Dit alles j omdat een aantal festivals ter dele zijn gegaan, de contactpersoon niet meer bereikbaar is of omdat er een jaartje wordt overgeslagen. Zij die vol blauwe noten zitten kunnen In ieder geval wel hun materiaal 3 kwijt en hopen op een goed voorseizoen volgend jaar. 'i :$j 3 I Bluestown yofBluesroute Middelburg - t.a.v. Peter Kempe Bonifaciusstraat 2 4434 AD Kwadendamme 0113-649673 festivahgoede vrijdag instuur:ol<tober materiaal:demo+bio, alleen blues en aanverwanten f :T' 3 'l Bluestown vof Bluesroute Bergen op Zoom t.a.v. Peter Kempe Bonifaciusstraat 2 4434 AD Kwadendamme 0113-649673 festival: i e vrijdag april instuur: oktober materiaal: demo+bio, alleen blues en aanverwanten v - fe i i 1 i T f Bluesfestival Kwadendamme t.a.v. Peter Kempe Bonifaciusstraat 2 4434 AD Kwadendamme 0113-649673 festival: 2e vrijdag en zaterdag mei instuur: november/december materiaal: demo+bio, alleen blues en aanverwanten In de serie artikelen gewijd aan die zaken die ook zo belang rijk zijn naast het muziek maken alleen, nu aandacht voor de BUMA/STEMRA, de twee organisaties in Nederland die zich bezighouden met auteursrechten. door Peter Toussaint De Auteurswet Vooral in de buurt van studio's kun je ze nog weieens aantreffen. Mu zikanten die net hun opnames hebben afgerond en schichtig om zich heen kijkend de weg naar huis zoeken. Bang om overvallen te worden, beroofd van de mastertape waarna de schurken een wereldwijde num mer één hit zullen scoren met datzelfde nummer. En geen centje royaltie voor de arme muzikant natuurlijk. Goed, het zal allemaal wel meevallen, maar toch zijn mensen nog wel eens bang dat hun nummer gejat en vercommercialiseerd zal worden. En in feite hebben ze gelijk. Het zal niet de eerste keer zijn dat niet de schrijver, maar iemand anders aan de haal gaat met een compositie en er ook nog goed geld aan verdiend. En gelukkig staat al jaren (vanaf 1912) de Auteurswet aan de kant van die componist Die Auteurswet stelt dat het enkel de maker (componist/tekstdichter) is toegestaan een muziekstuk openbaar uit te voeren of te vermenigvuldigen. En als iemand anders dat wil, dan moet die daar toestemming voor heb ben van die componist/tekst dichter. Of diegene die op an dere manier rechthebbende is (erfgenamen tot 70 jaar na over lijden van de componist/tekst dichter bijvoorbeeld). BUMA Omdat het ondoenlijk is voor elk werk dat je van iemand anders wilt spelen aan de rechthebbende(n) toestemming te vragen, is hiervoor de vereniging BUMA opgericht. Deze verzamelt muziekstukken van de auteurs en verleent toestem ming aan diegenen die dat willen openbaar maken. Uiteraard doen ze dit niet geheel voor nix. Want iedereen krijgt (bijna) altijd toestem ming, als er maar betaald wordt En een redelijk deel van dit betaalde geld komt uiteindelijk weer bij die auteurs terecht die bij de BUMA hiervoor hun muziekstukken hebben gestald. Wat nu te doen als je een geweldig nummer hebt geschreven en je wilt zeker zijn dat als er geld mee verdient wordt, een deel van dit geld in ieder geval in jouw zak terecht komt? De makkelijkste manier is de op name met tekst (en het stuk uitgeschreven) verzegelen en aangete kend naar jezelf sturen. Zo kun je altijd bewijzen dat je dit nummer in je bezit had voordat iemand anders er mee aan de haal ging. Vervol gens het nummer anoniem aan een bekende band (met writersblock) sturen en hopen op een wereldhit Als de kassa's voor die band gaan rinkelen span je een niet te verliezen rechtszaak aan, je koopt een villa op een tropisch eiland en klaar ben je. Mocht je dit wat omslachtig vinden, dan meld je je aan bij de BUMA. Je krijgt een contract waarin staat dat je de BUMA machtigt tot het innen van de auteursrechten en vervolgens kun je een gestage stroom nummers richting Amstelveen doen gaan. Bk nummer wordt geregis treerd en als ze dat nummer tegenkomen in de lijst van ten gehore gebrachte nummers dan deel je mee in de grote (100 miljoen) buit Die wordt regelmatig verdeeld onder die mensen, naar rato van het aantal malen dat het nummer wordt uitgevoerd, het medium (Om roep Zeeland levert een hoop minder op dan radio 3), maar ook tijdsduur, genre en complexiteit van het werk. Inschrijving bij de BUMA kost 100,00, daarnaast kost het lidmaatschap ook nog es 100 piek per jaar. Vreemd genoeg hoeft de BUMA nietje nummer zelf te hebben, ie geeft enkel de titel, de componist en tekstdichter, de datum en de speelduur op. Wat er gebeurt bij een conflict over een nummer is mtj onbekend. Misschien toch maar een bandje in een enveloppe stoppen dus. STEMRA Dan de STEMRA. Onlosmakelijk verbonden met BUMA (ze zitten ook in hetzelfde, uiterst luxueuze gebouw in Amstelveen) dient de STEMRA toch een ander doel. Namelijk het innen van de auteurs rechten als er een beeld- of geluidsdrager wordt uitgebracht. Als er iemand zo'n drager wil uitbrengen, moet hij daar eerst toestemming voor vragen bij de STEMRA. Nu loopt dat bij een demootje zo'n vaart niet, maar je krijgt geen CD de fabriek uit zonder toe stemming van de STEMRA. Die kijken of ze de nummers die op het CD-tje staan terug kun nen vinden in de grote BUMA- computer en vragen daar dan een vergoeding voor, afhankelijk van de persing en de verkoop prijs. De STEMRA heeft met de platenmaatschappijen hier afspraken over en die zorgen dan ook voor de inning. Twee keer per jaar verdeeld de STEMRA de opgehaalde poet over de rechthebbenden. Als je dus een CD met eigengemaakte nummers wilt uitbrengen, moetje een extra zak geld aan de platen maatschappij betalen voor de STEMRA. Na een aantal maanden krijg je daar dan het grootste (nee, niet alles, hoe komen ze anders aan zo'n luxe?) deel van terug. Brengt iemand anders daarentegen jouw materiaal uit dan krijg je uit onverwachtse hoek in één keer een aar dig bedrag overgemaakt Slimme componisten en tekstdichters laten echter de hele band opdraaien voor de STEMRA-bijdrage en wachten vervolgens thuis rustig hun cheque af. De BUMA/STEMRA is bereikbaar onder telefoonnummer 020-3470911 of via postbus 725, II80 AS, Amstelveen. PARADISO^ TOT

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1998 | | pagina 5