HUBERT WEG
m e
B 1
J M A
ST
EM
IRA
1 i
FESTIVAL-AGENDA VOOR DE MANAGERS
1
noot
l
-
j I
- i
pagina 8
pagina 9
Rampspoed en ellende! ONZE Popconsulent Hubert Leeman vond dat het tijd
werd voor wat anders. Hubert stond meer dan tien jaar geleden aan de wieg van
de Stichting Popmuziek Zeeland, hij stencilde zelf de eerste voorloper (met de
naam Gimmick) van NOOT en was eindelijk sinds een jaar officiéél Zeelands
popconsulent. Zonder Hubert was er een hele hoop niet mogelijk geweest.
Practisch gezien houdt dit in dat vanaf I oktober dit jaar (nu dus) Hubert niet
meer mag worden aangesproken op popzaken. Wil je wel contact met de SPZ,
Noot of iets dergelijks, bel dan gewoon overdag naar 0118 - 682525 (Leo) of 's
avonds naar 0118 - 642680 (Peter). De vacature voor popconsulent bij stichting
Scoop (het provinciaal orgaan voor o.a. kunst en cultuur) zal zo spoedig moge
lijk worden ingevuld.
Ik weet het, het is een beetje magertjes deze Noot, behalw dan als je een bluesband hebt Dit alles
j omdat een aantal festivals ter dele zijn gegaan, de contactpersoon niet meer bereikbaar is of omdat er
een jaartje wordt overgeslagen. Zij die vol blauwe noten zitten kunnen In ieder geval wel hun materiaal
3 kwijt en hopen op een goed voorseizoen volgend jaar.
'i
:$j
3
I
Bluestown yofBluesroute Middelburg -
t.a.v. Peter Kempe
Bonifaciusstraat 2
4434 AD Kwadendamme
0113-649673
festivahgoede vrijdag
instuur:ol<tober
materiaal:demo+bio, alleen blues en aanverwanten
f
:T'
3
'l
Bluestown vof Bluesroute Bergen op Zoom
t.a.v. Peter Kempe
Bonifaciusstraat 2
4434 AD Kwadendamme
0113-649673
festival: i e vrijdag april
instuur: oktober
materiaal: demo+bio, alleen blues en aanverwanten
v
- fe
i i
1 i
T
f
Bluesfestival Kwadendamme
t.a.v. Peter Kempe
Bonifaciusstraat 2
4434 AD Kwadendamme
0113-649673
festival: 2e vrijdag en zaterdag mei
instuur: november/december
materiaal: demo+bio, alleen blues en aanverwanten
In de serie artikelen gewijd aan die zaken die ook zo belang
rijk zijn naast het muziek maken alleen, nu aandacht voor
de BUMA/STEMRA, de twee organisaties in Nederland die
zich bezighouden met auteursrechten.
door Peter Toussaint
De Auteurswet
Vooral in de buurt van studio's kun je ze nog weieens aantreffen. Mu
zikanten die net hun opnames hebben afgerond en schichtig om zich
heen kijkend de weg naar huis zoeken. Bang om overvallen te worden,
beroofd van de mastertape waarna de schurken een wereldwijde num
mer één hit zullen scoren met datzelfde nummer. En geen centje
royaltie voor de arme muzikant natuurlijk.
Goed, het zal allemaal wel meevallen, maar toch zijn mensen nog wel
eens bang dat hun nummer gejat en vercommercialiseerd zal worden.
En in feite hebben ze gelijk. Het zal niet de eerste keer zijn dat niet de
schrijver, maar iemand anders aan de haal gaat met een compositie en
er ook nog goed geld aan verdiend. En gelukkig staat al jaren (vanaf
1912) de Auteurswet aan de kant van die componist Die Auteurswet
stelt dat het enkel de maker (componist/tekstdichter) is toegestaan
een muziekstuk openbaar uit te voeren of te vermenigvuldigen. En als
iemand anders dat wil, dan moet
die daar toestemming voor heb
ben van die componist/tekst
dichter. Of diegene die op an
dere manier rechthebbende is
(erfgenamen tot 70 jaar na over
lijden van de componist/tekst
dichter bijvoorbeeld).
BUMA
Omdat het ondoenlijk is voor elk
werk dat je van iemand anders wilt spelen aan de rechthebbende(n)
toestemming te vragen, is hiervoor de vereniging BUMA opgericht.
Deze verzamelt muziekstukken van de auteurs en verleent toestem
ming aan diegenen die dat willen openbaar maken. Uiteraard doen ze
dit niet geheel voor nix. Want iedereen krijgt (bijna) altijd toestem
ming, als er maar betaald wordt En een redelijk deel van dit betaalde
geld komt uiteindelijk weer bij die auteurs terecht die bij de BUMA
hiervoor hun muziekstukken hebben gestald.
Wat nu te doen als je een geweldig nummer hebt geschreven en je wilt
zeker zijn dat als er geld mee verdient wordt, een deel van dit geld in
ieder geval in jouw zak terecht komt? De makkelijkste manier is de op
name met tekst (en het stuk uitgeschreven) verzegelen en aangete
kend naar jezelf sturen. Zo kun je altijd bewijzen dat je dit nummer in
je bezit had voordat iemand anders er mee aan de haal ging. Vervol
gens het nummer anoniem aan een bekende band (met writersblock)
sturen en hopen op een wereldhit Als de kassa's voor die band gaan
rinkelen span je een niet te verliezen rechtszaak aan, je koopt een villa
op een tropisch eiland en klaar ben je.
Mocht je dit wat omslachtig vinden, dan meld je je aan bij de BUMA.
Je krijgt een contract waarin staat dat je de BUMA machtigt tot het
innen van de auteursrechten en vervolgens kun je een gestage stroom
nummers richting Amstelveen doen gaan. Bk nummer wordt geregis
treerd en als ze dat nummer tegenkomen in de lijst van ten gehore
gebrachte nummers dan deel je mee in de grote (100 miljoen) buit
Die wordt regelmatig verdeeld onder die mensen, naar rato van het
aantal malen dat het nummer wordt uitgevoerd, het medium (Om
roep Zeeland levert een hoop minder op dan radio 3), maar ook
tijdsduur, genre en complexiteit van het werk. Inschrijving bij de
BUMA kost 100,00, daarnaast kost het lidmaatschap ook nog es
100 piek per jaar.
Vreemd genoeg hoeft de BUMA nietje nummer zelf te hebben, ie
geeft enkel de titel, de componist en tekstdichter, de datum en de
speelduur op. Wat er gebeurt bij een conflict over een nummer is mtj
onbekend. Misschien toch maar een bandje in een enveloppe stoppen
dus.
STEMRA
Dan de STEMRA. Onlosmakelijk verbonden met BUMA (ze zitten
ook in hetzelfde, uiterst luxueuze gebouw in Amstelveen) dient de
STEMRA toch een ander doel. Namelijk het innen van de auteurs
rechten als er een beeld- of geluidsdrager wordt uitgebracht. Als er
iemand zo'n drager wil uitbrengen, moet hij daar eerst toestemming
voor vragen bij de STEMRA. Nu
loopt dat bij een demootje zo'n
vaart niet, maar je krijgt geen
CD de fabriek uit zonder toe
stemming van de STEMRA.
Die kijken of ze de nummers die
op het CD-tje staan terug kun
nen vinden in de grote BUMA-
computer en vragen daar dan
een vergoeding voor, afhankelijk
van de persing en de verkoop
prijs. De STEMRA heeft met de
platenmaatschappijen hier afspraken over en die zorgen dan ook voor
de inning. Twee keer per jaar verdeeld de STEMRA de opgehaalde
poet over de rechthebbenden. Als je dus een CD met eigengemaakte
nummers wilt uitbrengen, moetje een extra zak geld aan de platen
maatschappij betalen voor de STEMRA. Na een aantal maanden krijg
je daar dan het grootste (nee, niet alles, hoe komen ze anders aan
zo'n luxe?) deel van terug. Brengt iemand anders daarentegen jouw
materiaal uit dan krijg je uit onverwachtse hoek in één keer een aar
dig bedrag overgemaakt Slimme componisten en tekstdichters laten
echter de hele band opdraaien voor de STEMRA-bijdrage en wachten
vervolgens thuis rustig hun cheque af.
De BUMA/STEMRA is bereikbaar onder
telefoonnummer 020-3470911 of via
postbus 725, II80 AS, Amstelveen.
PARADISO^
TOT