^/NOEftVUNDER noot noot üii -1 11 pagina 2 pagina 3 wat het in Nederland doet (goed) en Griekenland en Japan enzo. Lijkt ons wel waanzinnig om eens in Japan op te treden. De optre dens en de recopable (huh beginnen nu langzamerhand wat op te leveren, want die CD maken heeft een aardige smak met geld gekost Recopable betekent 'de opbrengsten uit royalty s 'Ah En we beginnen ook wat aan merchandize te doen. T-shirt en buttons enzo. Maar vaak vergeten we gewoon te zeggen dat we ook de CD te koop hebben, maar ALS we het tijdens het optre den zeggen, dan verkopen we meestal ook flink wat. 'Hoe hebben jullie elkander gevonden 'Simpelaldus Willy, ik stopte met Bone Child, Marijn en Michiel met Aint Number One, en toen hebben we elkaar gevonden. Het klikt muzikaal gewoon ontzettend goed. Alle stukjes van de muzi kale puzzel vielen op de plek. En dat nu al weer een jaar of vier- vijf. Marijn moest zelf leren zingen, maar dat gaat nu wel 'En jij dan, kwa zingen? Nou, dat viel niet mee in het begin, drummen en zingen tegelijker tijd. Maar nu doe ik het min of meer onafhankelijk van elkaar. 'Professional muzikant 'We gaan er gewoon voor. Natuurlijk willen we prof worden, en we laten ons gewoon door niets en niemand tegenhouden. Dan moet het toch lukken in zekere zin. We hebben ook niet een be paald beeld hoe we dingen gaan aanpakken. We laten een aantal zaken gewoon aan het toeval over als het ware, dus niet van dan- en-dan-moeten-we-op-Pinkpop-staan en dat soort onzin. Dat be lemmert je alleen maar En hoe maken jullie de muziek 'Willy schrijft meestal de teksten, en Marijn maakt de melodieën en zanglijnèn. En dan werken we er met ons drieën aan totdat het af is. Techniek: Willy. 'Ik heb een Sonor High Light Exclusive kiteen echt werk paard. Hij moet er echt zin in hebben. Ik heb het ding al een jaar of 5, en toen ik 14 was heb ik iemand op een Sonor horen drum men. Dat wou ik dus ook. Hij heeft houten ketels, en ik speel op enkele vellen (Renco Power Stroke), ik doe er een paar maanden mee, en met de snare vellen maar een maand. Verder een dubbel bas pedaal, waar ik spaarzaam gebruik van maak. Ik vind dat altijd zo 'vierkant klinken, maar dan probeer ik het met het handen werk meer 'rond te laten klinken. Ik beschouw mezelf als een echte sfeerdrummer. Groot fan van Mitch Mitchel van de Band of Gypsy s. Die man kan zo heerlijk fel zijn. Mijn sticks zijn Pro Mark 5B Millennium II, die ik echt tot de draad verslijt. Ze zijn voor mij echt ideaal, want ik heb natuurlijk al alles geprobeerd. Ze zijn wel een beetje dun trouwens. Cimbalen zijn Zildiam, en vroeger ge bruikte ik veel Pace. Maar die sloeg ik te snel stuk. En verder demp ik helemaal niets. 'Wat vind jij nu belangrijk bij het drummen Marijn: 'Stemmen, man, stemmen "Ik stem mijn kit altijd voor de gig. Echt belangrijk. Ik zet een vinger in het midden van het vel, en tik dan op twee centimeter uit de kant bij een stemmechaniek op het vel. Dan hoor je een boventoon. Die probeer ik bij alle stemmechanieken hetzelfde te krijgen. Als je dat goed doet, hoor je de kit gewoon fluiten tijdens het drummen. Met het ondervel van de snare zit ik altijd een toon hoger. En dan maar zoeken tus sen de balans tussen onder en bovenvel. Ik zoek in fe'rte het mo ment dat ze gaan resoneren. Ik stem trouwens bij elk optreden. Soms duurt dat vijf minuten, soms een uur, maar ik doe het wel. Gitaar: Marijn: 'Ik heb een hele oude Telecaster, tenminste, dat zou kun nen, want het is een model uit de jaren 68/69. Al kan het best zijn dat Fender later nog eens een paar van die modellen met spe cial paint heeft uitgebracht. De elementen zijn ook echt oud, want ze hebben nog maar weinig output. Maar dat vind ik niet erg, want ik ben van mening dat de oversturing uit de versterker moet komen, en niet uit de gitaar. Ik gebruik als lage E de dunste snaar van een basgitaar, want ik heb mijn gitaar 2 hele tonen lager ge stemd als ..eh..normaal. Verder gebruik DDario 011 snaren, waar ik uiteraard de hoge E van weggooi. Dus dan maak ik eigenlijk een 012/013 setje. Dat doe ik omdat ik zo laag speel, waardoor een normale set snaren te veel gaat.eh..nou ja, dan voel ik de snaren gewoon niet Verder gebruik ik nog een Hip Shot. En soms stem ik mijn gitaar bewust vals. Je moet wat, hè... Basgitaar Michiel speelt op een Stingray Bas Music Man (in welke volgorde de naam hoort is ter redactie niet bekend, en zal de redactie ver der ook wordt wezen) met DR-snarén. Einde verhaal. Versterking: Marijn: 'Tja, een Peavey 51/50 buizenbak met een Meso Boogie pedaal. En een Morley wahwah, een hartstikke oud doosje. Maar het liefst speel ik op mijn ouwe Marshall Lead eh.JMP geloof ik. Maar die is stuk Michiel gebruikt een Ampeg voorversterker met een 1200 Watt Peavey eindversterker in combinatie met 2 kasten met 4x 10 speakers. Eigenlijk zoeken we nog een oude Ampeg Top. En we hebben wel een aantal microfoons, want soms kom je in zalen waarbij de mie s gewoon stinken, waar je de brokjes kots en pizza nog in aantreft. In dat geval gebruik ik liever mijn eigen micro foon. Nog mededelingen Eh, ja, we wensen Nimbus veel succes bij de Grote Prijs van Ne derland. door Peter Scheefhals Behalve het in heel Zeeland bekende jongerencentrum Brogum heeft Zierikzee meer te bieden op het gebied van live-muziek, namelijk café de Vlinder. Je hoeft hier op vele zondagmiddagen alleen maar op de tonen van welklinkende popmuziek af te gaan om vanzelf bij de Vlin der aan te komen alwaar Sam, de uitbater en eigenaar van dit café al bij de tap klaar staat om je meteen van het nodige gerstennat te voorzien. Het toeval wil dat de rustieke sfeer van de Vlinder op deze zondag (8.11. 98) grondig verstoord zal gaan worden door een optreden van 'mijn band, ATP (After the party). Dit stuk zal dus in verband met mijn toch al drukke bezigheden van die dag niet echt aan de hand van een interview zijn samengesteld. Deze keer is het meer een impressie vanuit 'de muzikant en eigenlijk komt dit wel goed uit want live-erva ringen vanuit die richting kunnen voor de vele collega s onder de le zers ook wel eens interessant zijn. Daarbij zag ik in mijn functie van vliegend reporter van de Noot toch nog kans om enkele vragen te stellen aan Sam waardoor dit stuk tevens zijn visie op het runnen van een café met live-muziek kan tonen. Zoals al gezegd spelen er op zondagmiddagen bands in het café en dit is toch al weer flink wat jaren zo... Zeeuws of uit andere delen van Nederland maar ook buitenlands, het gebeurt allemaal in de Vlinder. Sam boekt zijn bands in overleg met Brogum en beide programme ringen worden zo ingedeeld dat het niet zal voorkomen dat er op de zelfde dag twee fantastische bands optreden in Zierikzee en het pu bliek een zeer moeilijk keuze moet maken. Natuurlijk zijn door deze methode beide zalen meer verzekerd van een goede zaalvulling. Deze onderlinge samenwerking getuigt van een niet gemist gebrek aan con currentie tussen beide en andere(?) gelegenheden in Zierikzee en kan ook als voorbeeld dienen naar andere zalen. Een feit is in elk geval dat bands en publiek bij deze werkwijze alleen maar baat hebben (voor mij persoonlijk heel belangrijk omdat ik zelf bij deze twee groe peringen hoor.) Een bepaalde eigenschap die blijkt voor te komen bij alle kroegbazen die live-muziek in hun café neerzetten is dat het eigenlijk nooit om de opbrengsten lijkt te gaan maar dat dit gebeurt vanuit pure interesse in popmuziek en het aankomende talent in deze sector. Dit wordt ook grotendeels veroorzaakt door nieuwsgierigheid naar de bands zelf. Is het misschien zo dat zijzelf het liefst ook muzikanten zouden zijn geworden maar dit door een privéTeven opslokkende carrière als Horecaondernemer dit hebben moeten opofferen? Dit verklaart wel hun sympathie met de gelukkigen die de professie van Popmuzikant kunnen uitoefenen in alle glorie en spanning. Ik hoef jullie eigenlijk niet te vertellen dat Sam vrijwel zeker bij de eerste groep hoort en dat zijn belangstelling vele verschillende muzikale stijlen beslaat, van punk naar easy listening en singer/songwriters. Accoustisch of elek trisch, het maakt niet uit als het maar goed is. Ook Sam gunt, net als vele andere uitbaters van cafés, de bands een redelijks vergoeding voor hun podium-uitspattingen. Dat deze uitspat tingen bij het Zierikzeese publiek goed vallen zal uit onderstaand live verslagje duidelijk worden. Na de gebruikelijke stressvorming tijdens de sound-check (want het is in elk café weer een uitdaging om een goed geluid neer te zetten) begon om ongeveer vijf uur ons optreden. Over ruimte op het podium was niet te klagen en ik was (met ai mijn claustrofobie) gerust gesteld. Zelfs het geluid bleek snel afgeregeld te staan omdat de bouw van de Vlinder het toelaat dat het overtollige geluid een weg naar achteren kan vinden. Aan de bar zat al een redelijk publiek op ons te wachten, zij het nog aan de droge, dus rustige kant. Na een dik half uur kwamen de an dere klanten van de Vlinder echter ook binnenzetten en het hek was al heel snel totaal en kompleet van de dijk. Alle remmen werden los gegooid en ook al komen we wel vaker enthousiast publiek tegen; dit hebben wij op zo n manier nog nooit meegemaakt. V\fe werden op een aangename manier verrast door een publiek dat nog waan zinniger bleek dan wij zelf zijn. (hetgeen ik voor onmogelijk achtte) Ze hebben de extra setjes die we hebben gespeeld dan ook zeker verdiend. Een ander iets dat opviel aan de klanten van de Vlinder is het inter nationale karakter. In een stad als bijvoorbeeld Amsterdam is het ge woon dat je bij optredens meer Engels spreekt dan Nederlands maar je staat wel raar te kijken als dit ook in een, laten we eerlijk zijn, klein stadje als Zierikzee het geval is. Voor zover wij weten wa ren er naast Zeeuwen ook Engelsen, Spanjaarden en Brabanders aanwezig in het café. We beschouwden ons gelijk vanaf het begin al lekker thuis op het Vlinder podium. Het voelt goed aan, je publiek staat pal voor je neus en er is rechtstreeks contact waardoor je tussendoor nog een beetje kunt ouwehoeren met verse fans van je band. Een goede zang-instal latie en backline is meer dan voldoende. Meer p/a apparatuur zou alleen maar overkill zijn en afbreuk doen aan je geluid. Oh ja» ze heb ben een stroboscoop en daar weten wij nu ook alles van~ Om dit verhaal af te sluiten kan ik van ATP uit in elk geval meedelen dat de Vlinder al met ai voor bands en publiek zeer zeker de moeite waard is om er te spelen en er naar toe te gaan.. ATP is gelukkig door Sam en klanten nog eens op herhaling ge vraagd. Dat wordt waarschijnlijk één van onze (aankomende) cd-pre- sentaties. Heel ATP kijkt er nu al naar uit' Voor bands die de Vlinder eens wat op willen sturen kan dat altijd. Zie hiervoor het adres hieronder. Adres de Vlinder; Nieuwe bogerdstraat 29 4301 CV, Zierikzee tel. 0111-412841

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1998 | | pagina 2