EM POLDERPLEIN TOT PARADISO LING NOT noot pagina 8 noot Nieuw-Zeeland In 1996 kwamen enkele jon gens uit Vlissingen bij elkaar om af en toe wat muziek te pagina 9 door Dennis Vinkoert Wie aan de muzikale weg timmert weet dat deze bezaaid is met tal van valkuilen en voetangels. Zeker wanneer het aankomt op fiscus en (neven-inkomsten. Wat velen bijvoorbeeld nog (steeds) niet weten is datje door de aard en betaalde werkzaamheden van je creatieve be zigheden als muzikant onder een zogeheten 'artiestenregeling* kunt vallen. Deze regeling heeft bepaalde belastingtechnische consequen ties. Niet alleen voor opdrachtgevers of eventuele tussenpersonen, maar vooral ook voor jezelf. Wil je als muzikant gaan freelancen of doe je dit reeds, dan ben je in principe altijd in loondienst En kun je dus nooit als freelancer wer ken! "löch bestaat hierover nogal wat verwarring. Tijd om de 'ins' en 'outs' van deze nogal ondoorzichtige materie op een rijtje te zetten. Musici hebben veelal slechts een avond of een optreden te maken met een opdrachtgever. Het lijkt logisch om hier voor een freelance overeenkomst te kie zen. Er ontstonden in de horeca echter veel problemen met ver schillende contracten van musici en met name met de verhaal- mogelijkheden van de bedrijfs verenigingen. Voor muzikanten en andere artiesten is daarom een speciale regeling getroffen. Elke artiest die een optreden verzorgt heeft een fictieve dienstbetrekking met de op drachtgever. Er moet door de opdrachtgever sociale lasten en loonbelasting worden afgedragen, de artiest krijgt een netto-bedrag in handen. Op deze regel kan alleen een uitzondering worden gemaakt voor artiesten die beschikken over een zogenaamde zelfstandigheids verklaring. Beschikt een artiest over deze verklaring, dan kan de op drachtgever volstaan met het betalen van een eenmalige uitkoopsom, waar de artiest zelf belasting en premies van afdraagt In principe kun je dus als freelance muzikant met de artiestenregeling in aanraking komen. Maar wanneer vallen je werkzaamheden als freelance muzikant onder de artiestenregeling? Hiervoor heeft de fis cus een zeer duidelijke omschrijving ontworpen: een freelance muzi kant valt onder de artiestenregeling als hij/zij in opdracht van derden een creatieve prestatie verricht en deze prestatie koppelt aan een op treden voor publiek. Val je onder de artiestenregeling dan heeft je opdrachtgever een inhoudingsplicht en moet hij toonheffing op de met jouw afgesproken vergoeding inhouden. Voor jezelf als muzikant betekent dit - indien al je activiteiten onder de regeling vallen - dat over je inkomen vaak al loonbelasting is ingehouden. Aan de hand van je jaaropgaven en ove rige kosten wordt de hoogte van de inkomstenbelasting bepaald. Is er sprake van een tussenpersoon, bijvoorbeeld een boekingsbureau, dan is dit bureau verantwoordelijk voor het inhou den van de toonheffing. Kort samengevat wie als kleine zelfstandige gebruik maakt van de diensten van een freelance artiest, is bijna altijd inhoudingsplichtig voor de loonbelasting. Tenzij er een tussenpersoon tussen zit, dan vervalt deze verplichting. Voldoet een tussenpersoon of opdrachtgever niet aan deze verplichting, dan loopt deze de kans op een naheffing van de fiscus. Voor werknemersverzekeringen (Ziektewet, Werkloosheidswet, WAO) geldt deze inhoudingsplicht niet, dit is en blijft de eigen verantwoording van de freelance artiest Wordt je echter als freelance artiest voor privé-feestjes, jubileum of anderszins privé ingeschakeld, dan is de inhoudingsplicht niet van toe passing en kun je gewoon bruto worden uitbetaald. In de praktijk zal het echter vaak voorkomen datje als artiest zowel bedrijfsmatig als in de privé-sfeer optredens verzorgt Dit betekent datje een degelijke administratie moet bijhouden. Over de bruto-inkomsten moet name lijk afhankelijk van de gemaakte kosten nog wel loonbelasting worden afgedragen. Worden er meerdere artiesten tegelijk geboekt, bijvoorbeeld een muziekband van vijf personen, dan kan de opdrachtgever gebruik maken van de bij de belastingdienst verkrijgbare loonverdelings- verklaring. Hierop kan het totale vergoedingsbedrag over de perso nen van de band worden gespecificeerd: zowel voor de administratie van de opdrachtgever als voor de administratie van de artiesten scheelt dit een hoop rompslomp. Bovendien heeft de loonverdelings- verklaring als voordeel dat de gemaakte onkosten voor het optreden meteen ten laste kunnen worden gebracht van de totale vergoeding. Over het bedrag dat vervolgens resteert moet loonbelasting worden ingehouden. Het kan voorkomen dat de gemaakte onkosten gelijk of hoger zijn dan de vergoeding. In die gevallen is er geen loonbelasting verschul digd. Je dient de kosten dan wel goed te kunnen onderbouwen; want als dit regelmatig het geval is zal de belastingdienst zeer waarschijnlijk in een vroeg stadium een controle uitvoeren. De belastingdienst heeft de loonverdelingsverklaring ingesteld om een betere controle op de geldstromen te kunnen uitoefenen. Een kopie van de verklaring moet direct na het optreden aan de belastingdienst worden gezonden door de leider van de groep. Kom je via een tus senpersoon of een bemiddelingsbureau aan je opdrachten en word je dus ook via dit bureau uitbetaald, dan is het bureau - net als bij de inhoudingsplicht - verantwoordelijk voor het invullen en afhandelen van de loonverdelingsverklaring. Ben je een individuele freelance ar tiest (geen loonverdelingsverklaring), dan geldt een andere regeling. Je kunt dan standaard als algemene kosten 15 procent van de vergoe ding opvoeren. Zijn je werkelijke kosten hoger dan deze vijftien pro cent dan moetje de opgevoerde onkosten schriftelijk onderbouwen. Nogal wat freelance artiesten beschikten - afhankelijk van de aard en de continu<te'it van de activiteiten - over een door de belastingdienst verstrekte zelfstandigenverklaring. Bij freelance artiesten die ever zo'n verklaring beschikten is geen in houding van loonbelasting door de opdrachtgever nodig. De ar tiest verzorgt dan zelf aan de hand van eigen gegevens de afdracht van loonbelasting. Hoe professioneler de freelance ar tiest zijn activiteiten en admini stratie inricht, hoe groter de kans op het verkrijgen van de zelfstandigenverklaring. Ook een bemiddelingsbureau kan bij de belastingdienst een inhoudingsplichtigen-verklaring verkrijgen. In dit geval hoeft de opdrachtgever geen loonheffing in te houden, deze verantwoor delijkheid komt namelijk terecht bij de tussenpersoon/het bemiddelingsbureau. Uit juris prudentie blijkt helaas dat het niet altijd even duidelijk is of een freelancer als artiest kan worden aangemerkt of niet. In een vroegtijdig stadium overleg voe ren met de fiscus kan dus veel onnodige problemen voorko men. Hoge Nood BSUR zoekt nog steeds een goede manager!! Iemand die de PR van de band behartigt, op tredens organiseert en de in middels gemaakte contacten met geïnteresseerde muziek uitgeverijen verder uit werkt. Ben, of ken, je zo 'iemand, bel dan met Gert op 0118-479980 of met Bob op 0118-462093. Walcherse rock-coverband Hard to Handle zoekt zangeres voor leadvocals en backingvocals. Tel.: 0118-553405 of 06 54283711. Theatrale coverband die vooral disco, soul en funk wil gaan spelen, zoekt mensen die een semi-professionele instelling hebben. Gezocht wordt: gitaar, bas, toetsen, saxofoon, trompet, percussie en backing vocals. Bellen met Richard Brand op: 0118-467604 of Belinda de Kam op: 0118-411767. Lytrix is op zoek naar iemand die bij zijn optredens animaties en/of video kan verzorgen. Wie daar zin in heeft belt naar Eelke Jager, 0118-635471 Dood en begraven Tijdens de bluesroute te Goes kreeg uw correspondent te ho ren dat de southern bluesrock band Rodi Dean sinds januari niet meer bestaat Tijdens diezelfde bluesroute zag uw correspondent ook en kele ex-leden van Rodi Dean in een nieuwe band spelen. De band heet The Kings of Cool. Deze is in augustus dit jaar op gericht De leden zijn Gerr'it Rentier - zang en gitaar, Marco Rentier - solo gitaar en zang, Jeroen van't Leven - keyboards en zang, Collin Clement - bas en Lennert Goeman - drums. De muziek die deze band speelt is een mengeling van blues en soul. Voor meer info kan je terecht bij Gerrit Rentier op 0113-413433. Puke is een band die een men geling van punk, hardcore en metal op het (eigen) repertoire heeft staan. Opgericht in de cember 1996 in een wat andere samenstelling dan nu. De be zetting anno december 1998 is: Ronald de Troije - zang, Andre Westrate - zang, Hans Felius - bas, Alex Hebing - gitaar, Bas Cock - gitaar en Andreas Snoep - drums. De band deed al enige optredens op feestjes en in Trinnety te Kapelle. Op het Goese Lyceum nam de band zes nummers op die op een cd-r zijn gezet. Deze is ter promotie voor de band opge nomen, terwijl hij voor de liefhebbers ook te koop is. Voor meer info, boekingen en cd-r aanvragen kan je bellen met Andreas Snoep, telefoon 0113-621556. Ruthless is ook een band die grossiert in de wat hardere muziek. Ze spelen een menge ling van hardcore en metal. Ze brengen zowel eigen nummers als covers. In februari 1998 zijn Pascal Wondergem - zang, Wannes van Belzen - gitaar en Lehino Cacace - drums begon nen. Later kwam daar bassist Ronald Kleinjan bij. De band deed al een try-out en een op treden (met Puke in Trinnety te Kapelle. Voor meer info en boekingen kan je bellen met Pascal Wondergem, telefoon 0118-552259. Fliwer is niet meer zo nieuw, maar na het meedoen aan de kunstbende eerder dit jaar is er weer een serieuze band op Walcheren bij. De Zeeuwse kunstbende hebben ze trou wens gewonnen en in de lan delijke finale werden ze derde. Uw correspondent sprak met ze, nadat hij ze gezien had tij dens de Panta Rhei unplugged finale in het Arsenaal te Vlissingen, waar ze trouwens een eervolle vermelding kre gen. De band vindt het moeilijk om hun muziek te omschrijven, daar er zoveel invloeden in verwerkt worden en daarom houden ze het zelf gewoon op popmuziek. De leden zijn Floris van Werkum - cello, Joëlle Poortvliet - zang, Femke Dieleman - zang, Maarten Reijnierse - percussie en Vin cent Melens - gitaar. Bij deze laatste kan je trouwens boe kingen en meer info vragen op tel.: 0118-624861.

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1998 | | pagina 5