POLDERPLEIN VAN UI TOT PARADISO noot noot pagina 10 DIVERSE ANDERE OPTREDENS. ELKE DONDERDAG JAMSESSIE VANAF 20.00 UUR. TOT ZEE EIRE ZONDAC LIVEMUZIEK VANAF 17:00 UUR. pagina II door Peter Toussaint O I n de serie 'van Polderplein tot Paradiso' leek het mij wel aardig om een verhaal over boekingsbureaus te schrijven. Niet omdat ik daar zoveel ervaring mee heb, ik heb nog nooit via een boekingsbureau wat gedaan, maar het leek me logisch dat je (op weg naar Paradiso) toch alle zaaltjes in Nederland wilt vereren met een optreden en dan ben je (toch??) aangewezen op een boekingsbureau. Een zoektocht door de Zeeuwse uitgave van de Gouden Gids, het tele foonboek en vrienden en kennissen brachten mij tot een eerste (onthutsend) vermoeden: Zeeland kent maar éérr bureau van de boekingsstrekking. Dus ik op weg... Bemiddelings Bureau Middelburg (BBM) wordt gerund door Hans en Pia Hamelink. Ze ontvan gen me in hun werkruimte en geven mij de ruimte voor het stellen van mijn vragen. Noot: Ehh.. ja, ik heb naar boekingskantoren ge zocht wat ik kon, maar ik kon alleen jullie vinden. Zijn jullie nu de enige in Zeeland? Hans: Ja, ik geloof het wel. Je hebt nogal wat vergunningen nodig en moet het nodige papier werk verrichten om dit werk goed te kunnen doen. Zo heb je een beschikking nodig van het Ministerie van Financiën (om als werkgever te fungeren), loonbelasting, een aansluitnummer van het GAK, Kamer van Koophandel, een spe ciale vergunning om als bemiddelaar te werken, je moet de database aanmelden in verband met de Wet Registratie Persoonsgegevens.. Noot: Pfffft... Hans: Nou geven veel van die instanties lijsten uit van de mensen die zijn ingeschreven en ik heb er nog geen Zeeuwse collega's in kunnen ontdek ken. Tenminste, geen collega's die helemaal vol gens de regels werken. Er is natuurlijk wel wat kaf tussen het koren en dat is ook meteen de re den waarom boekingskantoren wel in een slecht daglicht staan. Ook in Zeeland zijn er slechte voorbeelden geweest. Met veel poeha dingen aankondigen, maar als het op betalen aankomt waren de pauzes te lang, ben je te laat begonnen of heb je een grote smoel. Ja, dan moet je het als band er niet bij laten zitten want je staat in je recht. Bij een goed bureau kan dat niet zover komen. Noot: Niet? Hans: Nee, natuurlijk niet. Je legt alle afspraken vast (ja, alle afspraken!!). En je bouwt de zaak op wederzijds respect. Be scherm de artiest tegen de klant en andersom en kom tot af spraken. Niet verkopen om te verkopen. Noot: Goed, maar hoe gaat dat dan? Ik bedoel, ik heb een band en wil de wereld veroveren. Ik zoek een boekingskantoor, vind jullie en ik klop aan. En dan? Hans: Dan loop je de kans om van een koude kermis thuis te komen. Zo klopte een paar jaar geleden ook Blof aan. Na een gezellige avond kwamen we gezamenlijk tot de conclusie dat ze,voor hetgeen ze wilden, niet bij ons moesten zijn. Wij zijn geen bureau dat een artiest van werk voorziet, maar een bureau dat een klant van een artiest voorziet. We hebben een bestand en daar putten we uit. Dus als er bij ons geen vraag is naar hetgeen jullie band brengt, dan heb ik ook niets voor je. Noot: (zucht) dat is jammer., maar wat kost dat inschrijven dan? Hans: Het inschrijven kost je wat moeite, verder niets. We hebben dan een gesprek waarin we het hebben over prijzen, tijden, wat is de band, wat brengt de band enzo. Ik probeer een zo duidelijk mogelijk beeld van de band te krijgen en dat leggen we dan vast. Is het geheel vrijblijvend of meer gebon den? Hoe ver ga je, gaat het bureau ook managementzaken voor je doen? En tegen welke kosten? De band moet ook pre cies weten wat het kantoor aan de band verdiend. Naar mijn mening moeten zowel band als bureau precies van elkaar we ten wat ze aan elkaar hebben en moet dat ook vastliggen. Dan kan je (zoals Blof dat dus had) niet voor verrassingen ko men te staan. Krijg je niet ineens aparte rekeningen voor za ken waar je niet om gevraagd had. Of waar je geen rekening van verwacht had. Noot: Hoe zijn jullie er eigenlijk toe gekomen dit kantoor op te rich ten? Hans: Geen idee, dat is eigenlijk per ongeluk gebeurd. Voor heen organiseerde ik als vrijwilliger een Jazzfestival. Pia: Nee Hans, dat deed je niet helemaal alleen. Hans: Nee, dat is waar, maar ik deed wel veel. Dat deed ik een aantal jaren, maar het kostte me zoveel tijd dat ik besloot om ermee te stoppen. Ik liet iemand anders meelopen opdat hij de kar zou kunnen gaan trekken. Juist op dat moment kwam bij mij de vraag of ik niet wat anders wilde organiseren. Ik leg uit dat ik er net mee wilde stoppen, maar al snel bleek dat ze mij persoonlijk wilden hebben en dat het niet voor nix hoefde... Ja, en toen heb ik het bureau maar opgericht. In het begin was het natuurlijk allemaal wat vrijblijvend. Nu organi seer ik complete evenementen met catering, tenten, geluid, podia, licht, ballenbaden, springkussens... Noot: Genereer je ook vraag? Hans: tja, ehh... wel op het gebied van jazz en variété, niet op het gebied van popmuziek. Ik krijg natuurlijk wel eens vraag, maar popmuziek is een specifieke scene en om eerlijk te zijn Zit ik daar niet echt in. Bands die juridisch, administratief of een fiscale structuur zoeken kan ik natuurlijk wel helpen. En ik denk ook tegen een redelijk tarief. Jij moet op zoek naar een dedicated bureau. Noot: een wat?? Hans: Een dedicated bureau. Dat is dus een bureau dat uitgaat van de vraag van de bands, waar ik uitga van de vraag van de klanten. Het was een prettige avond, maar ik ben toch niet helemaal te vreden. Een dedicated bureau, ja. Maar waar vind je die nu weer? Niet in Zeeland, dat is duidelijk. Ik kijk nog maar eens in mijn (na NOOT) meest geliefde popblad, ik zoek in de tele foongids en zoek op internet. AHA! Ik heb er één. Snel de te lefoon erbij en bellen. Het bureau wat ik dit keer bel heet Paperclip Agency en is een grote speler in het nationale boekingsspel. Noot: Hoe werkt dat nu bij jullie? Paperclip:nou, een band schrijft zich in en krijgt een agent. Dat moet dus wel iemand zijn die de band leuk vindt, anders kan hij (of zij) de band nooit echt enthousiast wegzetten. Daarom moet de band met het genre wat ze spelen ook wel bij ons passen. Met de band maken we afspraken over de ex clusiviteit en het territorium. Noot: Paperclip: Nou, we spreken af dat wij alleen de band mogen boeken binnen een van tevoren afgesproken gebied. En dat kan dan Europa, Nederland of een deel daarvan zijn. Als alles afgesproken en vastgelegd is, zetten we de band op onze lijst met bands. Die lijst sturen we naar alle zalen waar we zaken mee (willen) doen. En we zetten een advertentie in OOR. Noot: Hoera! Nu speel ik zelf ook in een bandje en wij zouden best ook wel... Paperclip: Voorwaarde is wel dat je of een platen- of een distributiedeal hebt om optredens te ondersteunen. Als je er gens komt te spelen en er is niets van de band te verkrijgen wordt het moeilijk. Dus vertel het maar... Noot: tuut...tuut...tuut...tuut...tuut (advertentie)

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1999 | | pagina 6