POLDERPLEIN
VAN
UI
TOT
PARADISO
noot
noot
pagina 10
DIVERSE ANDERE OPTREDENS.
ELKE DONDERDAG JAMSESSIE
VANAF 20.00 UUR.
TOT ZEE
EIRE ZONDAC LIVEMUZIEK
VANAF 17:00 UUR.
pagina II
door Peter Toussaint
O
I n de serie 'van Polderplein tot Paradiso' leek
het mij wel aardig om een verhaal over
boekingsbureaus te schrijven. Niet omdat ik daar
zoveel ervaring mee heb, ik heb nog nooit via
een boekingsbureau wat gedaan, maar het leek
me logisch dat je (op weg naar Paradiso) toch
alle zaaltjes in Nederland wilt vereren met een
optreden en dan ben je (toch??) aangewezen op
een boekingsbureau. Een zoektocht door de
Zeeuwse uitgave van de Gouden Gids, het tele
foonboek en vrienden en kennissen brachten mij
tot een eerste (onthutsend) vermoeden: Zeeland
kent maar éérr bureau van de boekingsstrekking.
Dus ik op weg...
Bemiddelings Bureau Middelburg (BBM) wordt
gerund door Hans en Pia Hamelink. Ze ontvan
gen me in hun werkruimte en geven mij de
ruimte voor het stellen van mijn vragen.
Noot: Ehh.. ja, ik heb naar boekingskantoren ge
zocht wat ik kon, maar ik kon alleen jullie vinden.
Zijn jullie nu de enige in Zeeland?
Hans: Ja, ik geloof het wel. Je hebt nogal wat
vergunningen nodig en moet het nodige papier
werk verrichten om dit werk goed te kunnen
doen. Zo heb je een beschikking nodig van het
Ministerie van Financiën (om als werkgever te
fungeren), loonbelasting, een aansluitnummer
van het GAK, Kamer van Koophandel, een spe
ciale vergunning om als bemiddelaar te werken,
je moet de database aanmelden in verband met
de Wet Registratie Persoonsgegevens..
Noot: Pfffft...
Hans: Nou geven veel van die instanties lijsten uit
van de mensen die zijn ingeschreven en ik heb er
nog geen Zeeuwse collega's in kunnen ontdek
ken. Tenminste, geen collega's die helemaal vol
gens de regels werken. Er is natuurlijk wel wat
kaf tussen het koren en dat is ook meteen de re
den waarom boekingskantoren wel in een slecht
daglicht staan. Ook in Zeeland zijn er slechte
voorbeelden geweest. Met veel poeha dingen
aankondigen, maar als het op betalen aankomt
waren de pauzes te lang, ben je te laat begonnen
of heb je een grote smoel. Ja, dan moet je het als
band er niet bij laten zitten want je staat in je recht.
Bij een goed bureau kan dat niet zover komen.
Noot: Niet?
Hans: Nee, natuurlijk niet. Je legt alle afspraken vast (ja, alle
afspraken!!). En je bouwt de zaak op wederzijds respect. Be
scherm de artiest tegen de klant en andersom en kom tot af
spraken. Niet verkopen om te verkopen.
Noot: Goed, maar hoe gaat dat dan? Ik bedoel, ik heb een band
en wil de wereld veroveren. Ik zoek een boekingskantoor, vind jullie
en ik klop aan. En dan?
Hans: Dan loop je de kans om van een koude kermis thuis te
komen. Zo klopte een paar jaar geleden ook Blof aan. Na
een gezellige avond kwamen we gezamenlijk tot de conclusie
dat ze,voor hetgeen ze wilden, niet bij ons moesten zijn. Wij
zijn geen bureau dat een artiest van werk voorziet, maar een
bureau dat een klant van een artiest voorziet. We hebben een
bestand en daar putten we uit. Dus als er bij ons geen vraag is
naar hetgeen jullie band brengt, dan heb ik ook niets voor je.
Noot: (zucht) dat is jammer., maar wat kost dat inschrijven dan?
Hans: Het inschrijven kost je wat moeite, verder niets. We
hebben dan een gesprek waarin we het hebben over prijzen,
tijden, wat is de band, wat brengt de band enzo. Ik probeer
een zo duidelijk mogelijk beeld van de band te krijgen en dat
leggen we dan vast. Is het geheel vrijblijvend of meer gebon
den? Hoe ver ga je, gaat het bureau ook managementzaken
voor je doen? En tegen welke kosten? De band moet ook pre
cies weten wat het kantoor aan de band verdiend. Naar mijn
mening moeten zowel band als bureau precies van elkaar we
ten wat ze aan elkaar hebben en moet dat ook vastliggen.
Dan kan je (zoals Blof dat dus had) niet voor verrassingen ko
men te staan. Krijg je niet ineens aparte rekeningen voor za
ken waar je niet om gevraagd had. Of waar je geen rekening
van verwacht had.
Noot: Hoe zijn jullie er eigenlijk toe gekomen dit kantoor op te rich
ten?
Hans: Geen idee, dat is eigenlijk per ongeluk gebeurd. Voor
heen organiseerde ik als vrijwilliger een Jazzfestival.
Pia: Nee Hans, dat deed je niet helemaal alleen.
Hans: Nee, dat is waar, maar ik deed wel veel. Dat deed ik
een aantal jaren, maar het kostte me zoveel tijd dat ik besloot
om ermee te stoppen. Ik liet iemand anders meelopen opdat
hij de kar zou kunnen gaan trekken. Juist op dat moment
kwam bij mij de vraag of ik niet wat anders wilde organiseren.
Ik leg uit dat ik er net mee wilde stoppen, maar al snel bleek
dat ze mij persoonlijk wilden hebben en dat het niet voor nix
hoefde... Ja, en toen heb ik het bureau maar opgericht. In het
begin was het natuurlijk allemaal wat vrijblijvend. Nu organi
seer ik complete evenementen met catering, tenten, geluid,
podia, licht, ballenbaden, springkussens...
Noot: Genereer je ook vraag?
Hans: tja, ehh... wel op het gebied van jazz en variété, niet op
het gebied van popmuziek. Ik krijg natuurlijk wel eens vraag,
maar popmuziek is een specifieke scene en om eerlijk te zijn
Zit ik daar niet echt in. Bands die juridisch, administratief of
een fiscale structuur zoeken kan ik natuurlijk wel helpen. En ik
denk ook tegen een redelijk tarief. Jij moet op zoek naar een
dedicated bureau.
Noot: een wat??
Hans: Een dedicated bureau. Dat is dus een bureau dat uitgaat
van de vraag van de bands, waar ik uitga van de vraag van de
klanten.
Het was een prettige avond, maar ik ben toch niet helemaal te
vreden. Een dedicated bureau, ja. Maar waar vind je die nu
weer? Niet in Zeeland, dat is duidelijk. Ik kijk nog maar eens
in mijn (na NOOT) meest geliefde popblad, ik zoek in de tele
foongids en zoek op internet. AHA! Ik heb er één. Snel de te
lefoon erbij en bellen. Het bureau wat ik dit keer bel heet
Paperclip Agency en is een grote speler in het nationale
boekingsspel.
Noot: Hoe werkt dat nu bij jullie?
Paperclip:nou, een band schrijft zich in en krijgt een agent.
Dat moet dus wel iemand zijn die de band leuk vindt, anders
kan hij (of zij) de band nooit echt enthousiast wegzetten.
Daarom moet de band met het genre wat ze spelen ook wel
bij ons passen. Met de band maken we afspraken over de ex
clusiviteit en het territorium.
Noot:
Paperclip: Nou, we spreken af dat wij alleen de band mogen
boeken binnen een van tevoren afgesproken gebied. En dat
kan dan Europa, Nederland of een deel daarvan zijn. Als alles
afgesproken en vastgelegd is, zetten we de band op onze lijst
met bands. Die lijst sturen we naar alle zalen waar we zaken
mee (willen) doen. En we zetten een advertentie in OOR.
Noot: Hoera! Nu speel ik zelf ook in een bandje en wij zouden
best ook wel...
Paperclip: Voorwaarde is wel dat je of een platen- of een
distributiedeal hebt om optredens te ondersteunen. Als je er
gens komt te spelen en er is niets van de band te verkrijgen
wordt het moeilijk. Dus vertel het maar...
Noot: tuut...tuut...tuut...tuut...tuut
(advertentie)