B Zeelands nieuwe aanjager binnen de popmuziek, Cor de Jonge: noot 'Doe gerust eens gek, we doen al gewoon genoeg' noot lijven geloven in je eigen kunnen en investeren in jezelf. Als popmuzikant moet je initiatief durven nemen en bereid zijn je schouders eronder te zetten. Dat is het énige echte houvast dat je hebt om je een 'vaste' plaats te verwerven in de muziekwereld.' Adviserende woorden aan het adres van de Zeeuwse pop muzikant. Aan het woord is Cor de Jonge. Recent door Scoop uit 'tig' kandidaten geselecteerd en aangetrokken om vanaf 1 maart als aanjager te fungeren in Zeeland Muziekland. Ofwel, zoals dat netjes omschreven staat in de functieomschrijving: een initiërende rol te spelen in het diverse werkveld van de Zeeuwse amateur-popmuziekwereld. Hoog tijd dus voor een kennismakingsgesprek met -naar al gauw zal blijken- een bijzonder crea tief persoon die graag zijn mouwen opstroopt. Een profiel van een innemend mens, een pragmaticus en nog een echte doener van het stempel 'geen woorden maar daden'. Enthousiast De muziekwereld is Cor (40) beslist niet vreemd. Al vanaf zijn 16e is hij als pop muzikant actief in diverse bekende en min der bekende bandjes. Primair als musicus (saxofonist), maar de laatste jaren in toene mende mate ook als regelaar en muziek- pionier. De oprichting van de sterk aan be kendheid winnende Royal Dutch Disco Philharmonic (synergy tussen dans en mu ziek op één podium) is slechts een van de bekende wapenfeiten van deze gedreven freelance tekenaar/illustrator, die onder an dere bekendheid geniet als de geestelijke va der van de populaire strip Koen Harm in de PZC. In zijn nieuwe functie als aanjager binnen de Zeeuwse popscene staat Cor voor de niet te onderschatten taak om ver der te bouwen op het fundament dat de afgelopen tien jaar is ge legd door zijn illustere voorganger: Hubert Leeman (a.k.a. Mister Popmuziek Zeeland). Een voor de hand liggende vraag is dan al gauw: hoe ziet hij zichzelf in die nieuwe functie en hoe denkt hij het te gaan aanpakken? 'Ik mag graag nieuwe ideeën verzinnen en vind het een uitda ging ze uit te werken. Het continu initiëren en ontwikkelen van nieuwe ideeën, al dan niet projectmatig, is op mijn lijf ge schreven. Ik mag graag proberen de juiste mensen te enthousiasmeren voor nieuwe ideeën. Het draait tenslotte om de mensen. Zij zijn nog veel belangrijker dan het idee zelf. En wat betreft de vraag hoe ik deze uitdaging denk te gaan aan pakken? Nou, het zal duidelijk zijn dat ik in ieder geval begin met een grondige verkenning van het muzikale werkveld.' Motivatie 'Een van de doelstellingen van de nieuwe functie is natuurlijk om zoveel mogelijk bandjes op zoveel mogelijk lokaties te (kunnen) la ten spelen. En dat geldt voor alle doelgroepen: van de beginners tot en met de gevorderde bands en de profs. Bij het op een hoger plan brengen van de Zeeuwse popmuziek, wil ik er in ieder geval naar streven om continu iets nieuws te bedenken. Elk initiatief1 moet hoe dan ook vernieuwend zijn, iets hebben wat een ander nog niet doet of heeft gedaan. Iets in de sfeer van programmering en festivals of zo. Dat 'vernieuwende' geldt ook voor de bands zelf. Elke band zal er naar moeten streven om zich ten opzichte van de anderen duidelijker te onderschei den en te profileren. Daar zouden ze eens meer energie in moeten steken. Met name de doelgroep 'beginners' zal er flink aan moeten gaan trekken. Het initiatief moet van de jeugd zelf komen. Zij moeten super- gemotiveerd zijn. Dat zijn de 'starters' met de beste kansen,' aldus Cor. 'Overige belangrijke aandachtspunten zijn het verhogen van zowel kwaliteit als be schikbaarheid van oefenruimtes. Dat is nog steeds een crime in Zeeland. Maar ook ge richte coaching -het begeleiden en advise ren- zie ik als een belangrijke uitdaging. De ervaring leert dat nog lang niet iedereen weet hoe je een goed programma in elkaar moet zetten, hoe je dat het beste kunt op bouwen. Wil je het publiek meteen over donderen met een uit-je-dak nummer of wil je de avond juist langzaam opbouwen en pas vlak voor pauze en einde de pan uit- swingen. Allemaal praktische zaken die, wil je met blijvend succes optreden, beslist aan dachtig doorgenomen moeten worden. Kijk, ik ben heel praktisch ingesteld en de ruime ervaring die ik in bijna 25 jaar in de muziek heb opgedaan wil ik toch zeker ten goede laten komen aan ande ren. Alhoewel, een echte band word je natuurlijk pas door heel veel op te treden,' zegt Cor resoluut en vervolgt na een korte stilte: 'Weet je wat me nou eigenlijk opvalt? Dat het repertoire van heel veel aankomende bandjes zo mineur is. Waarom nou niet meer up-tempo nummers? Kijk eens naar de doorgebroken bands, die spelen toch allemaal duidelijk majeur. Ach, misschien heeft dat ook met de leeftijd (lees onzekerheid) te maken en hoort dat wel bij hun ontwikkeling. Het valt in ieder geval wel op.' 'We moeten in Zeeland een blik in eikaars keuken gunnen. Er pagina 12 moet meer bij elkaar over de schutting gekeken worden. Ik heb het dan met name over de interactie tussen de verschillende disciplines in de muziekwereld. Het uitwisselen van ervaringen en ideeën tussen verschil lende muziekdisciplines kan toch niet anders dan leiden tot frisse en bruikbare nieuwe ideeën. Waarom zou bijvoorbeeld een wisselwerking tussen twee uitersten als jazz en disco niet mogelijk zijn? Dat soort ver nieuwende ontwikkelingen moet meer in de Zeeuwse popscene plaats vinden,' meent Cor en vult aan: 'Er moet vooral gestreefd worden naar een breder publiek. Neem nu de jaarlijkse uit reiking van de Zeeuwse Popprijzen. Dat is een geweldig initiatief, maar het publiek dat kwam opdagen was zeer selectief. Ik denk dat we - zeker in aansluiting met wat ik hiervoor heb ge zegd- bij dat soort gelegenheden beslist moe ten streven naar een veel breder publiek. Dat is de Zeeuwse popmuziek beslist waard!' Springplank Volgens het jaarverslag van de Stichting Popmu ziek Zeeland is er -ondanks de ingrijpende 'herverkaveling' van het provinciale welzijns- en cultuurbeleid- nog steeds een stijgende lijn waar te nemen in Zeeland Muziekland. De Juke Joints, The Per, De Niro, Edwin Theenaart, Lytrix, Gorefest, ScaleModels, Trouble In Paradise, Racoon, Nuff Said, Flivver, Fiction Defenc/se, Popkoor Blaaaten B.S.U.R., om meteen maar eens een rits willekeurig bands op te noemen, zijn duidelijk exponenten van de hedendaagse Zeeuwse popmuziek. Stuk voor stuk formaties die in de Zeeuwse popscene voet aan de grond hebben gekregen. Voor wat betreft het 'doorbreken' heerst de algemene mening dat, wil je het echt gaan maken, dan moet je op zijn minst met je hele hebben en houden naar de randstad verhuizen. Een gedachtgang die min of meer wordt onderschreven met het succes van Nuff Said (Nummer 2 op de Lowlands Top 15 met het nummer Red!) op nationaal niveau sinds hun verhuizing naar Amsterdam. Een onover komelijke aderlating voor Zeeland Muziekland? Cor hierover: 'Veel Zeeuwse bands zijn inderdaad gefixeerd op de rest van Nederland. Dat zal wel te maken hebben met een soort misplaatst minderwaardigheidscomplex dat we al van huis uit met ons meedragen. Er zijn echter meer en misschien wel betere manieren om door te bre ken of in ieder geval aan de weg te timmeren. Wat dacht je van de mo gelijkheden bij onze zuiderburen? Daar zou je als band eens je licht moeten laten schijnen. Misschien is België wel een veel aantrekkelijkere springplank. Ga maar na: ga je naar de randstad dan ben je al gauw die 'plattelandsband' uit Zeeland. Ga je naar België, dan word je totaal an ders bejegend. Daar word je volwassen benaderd en ontvangen. Daar ben je een echte Nederlandse band. En het werkt! Kijk maar naar The Scene. Die jongens zijn eerst naar België gegaan en hebben van daaruit gaandeweg Nederland veroverd,' aldus Cor en hij vervolgt onmiddel lijk: 'In het Zeeuws provinciale overheidsbeleid wordt overigens sterk gepleit voor een nauwere samenwerking met Vlaams-België. En dat is helemaal nog niet eens zo'n gek idee gelet op de diverse mogelijkhe den. Want in België kent ieder dorp, ieder stad zijn eigen festival. En daar zitten echt grote evenementen bij,' benadrukt een steeds enthou siaster wordende Cor. 'Neem alleen al de Lokerse feesten. Dat is een 10-daags festival waar zo'n 100 bands optreden, verdeeld over twee podia. Dat is dus vele malen groot schaliger dan zoals we dat hier bij ons in Zee land of zelfs in Nederland gewend zijn. Wat ik er maar mee wil zeggen is dat de benadering, de beleving in België, compleet anders is dan bij ons. Zoveel positiever. En ik spreek uit er varing, want ik heb er afgelopen zomer ruim twintig optredens gedaan. De houding van de organisaties daar ten opzichte van bands is echt een wereld van verschil vergeleken met Nederland. Hier krijg je bij wijze van spreken een kleedkamer toegewezen vlak naast de pis bak en kun je het voor de rest van de avond uitzoeken. That's it! In België word je daaren tegen absoluut sympathieker bejegend. Je moet niet raar staan te kijken als je daar bij aankomst met een vorstelijke maaltijd wordt onthaald en vervolgens een royale kleedruimte met prima faciliteiten krijgt toegewezen.' 'Harmonie, dynamiek en niet te vergeten theoretische kennis zijn in mijn optiek de drie belangrijkste aandachtspunten voor ie dere popmuzikant die het beste voor heeft met zichzelf en zijn/haar band. Daar is ui teraard zelfdiscipline voor nodig. Kun je die eenmaal opbrengen, dan zul je er al gauw de vruchten van plukken! En een gezonde dosis lef is bij dit alles natuurlijk onontbeerlijk. Voeg daaraan toe een flinke portie enthousiasme en een verruimende blik die ver der reikt dan alleen maar popmuziek en je hebt volgens mij de succesformule om in ieder geval optimaal te genieten van muziek- maken, al dan niet op professionele basis. En daar gaat het tenslotte om, nietwaar?' aldus Cor en besluit: 'Nogmaals, je moet durven anders te zijn dan anderen. In Zeeland zeggen we graag: 'Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.' Die spreuk zou ik toch graag eens willen omdraaien en projecteren op de Zeeuwse bands: 'Doe gerust eens gek, we doen al gewoon genoeg!'. pagina 13 door Dennis Vinkoert Oefenruimtes Breder publiek

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1999 | | pagina 7