B
Zeelands nieuwe aanjager binnen de popmuziek,
Cor de Jonge:
noot
'Doe gerust eens gek, we doen al
gewoon genoeg'
noot
lijven geloven in je eigen kunnen en investeren in jezelf. Als
popmuzikant moet je initiatief durven nemen en bereid zijn je
schouders eronder te zetten. Dat is het énige echte houvast dat je
hebt om je een 'vaste' plaats te verwerven in de muziekwereld.'
Adviserende woorden aan het adres van de Zeeuwse pop
muzikant. Aan het woord is Cor de Jonge. Recent door Scoop uit
'tig' kandidaten geselecteerd en aangetrokken om vanaf 1 maart
als aanjager te fungeren in Zeeland Muziekland. Ofwel, zoals dat
netjes omschreven staat in de functieomschrijving: een initiërende
rol te spelen in het diverse werkveld van de
Zeeuwse amateur-popmuziekwereld. Hoog
tijd dus voor een kennismakingsgesprek met
-naar al gauw zal blijken- een bijzonder crea
tief persoon die graag zijn mouwen
opstroopt. Een profiel van een innemend
mens, een pragmaticus en nog een echte
doener van het stempel 'geen woorden
maar daden'.
Enthousiast
De muziekwereld is Cor (40) beslist niet
vreemd. Al vanaf zijn 16e is hij als pop
muzikant actief in diverse bekende en min
der bekende bandjes. Primair als musicus
(saxofonist), maar de laatste jaren in toene
mende mate ook als regelaar en muziek-
pionier. De oprichting van de sterk aan be
kendheid winnende Royal Dutch Disco
Philharmonic (synergy tussen dans en mu
ziek op één podium) is slechts een van de
bekende wapenfeiten van deze gedreven
freelance tekenaar/illustrator, die onder an
dere bekendheid geniet als de geestelijke va
der van de populaire strip Koen Harm in
de PZC. In zijn nieuwe functie als aanjager
binnen de Zeeuwse popscene staat Cor
voor de niet te onderschatten taak om ver
der te bouwen op het fundament dat de afgelopen tien jaar is ge
legd door zijn illustere voorganger: Hubert Leeman (a.k.a. Mister
Popmuziek Zeeland). Een voor de hand liggende vraag is dan al
gauw: hoe ziet hij zichzelf in die nieuwe functie en hoe denkt hij
het te gaan aanpakken?
'Ik mag graag nieuwe ideeën verzinnen en vind het een uitda
ging ze uit te werken. Het continu initiëren en ontwikkelen
van nieuwe ideeën, al dan niet projectmatig, is op mijn lijf ge
schreven. Ik mag graag proberen de juiste mensen te
enthousiasmeren voor nieuwe ideeën. Het draait tenslotte om
de mensen. Zij zijn nog veel belangrijker dan het idee zelf. En
wat betreft de vraag hoe ik deze uitdaging denk te gaan aan
pakken? Nou, het zal duidelijk zijn dat ik in ieder geval begin
met een grondige verkenning van het muzikale werkveld.'
Motivatie
'Een van de doelstellingen van de nieuwe functie is natuurlijk om
zoveel mogelijk bandjes op zoveel mogelijk lokaties te (kunnen) la
ten spelen. En dat geldt voor alle doelgroepen: van de beginners
tot en met de gevorderde bands en de profs. Bij het op een hoger
plan brengen van de Zeeuwse popmuziek, wil ik er in ieder geval
naar streven om continu iets nieuws te bedenken. Elk initiatief1
moet hoe dan ook vernieuwend zijn, iets hebben wat een ander
nog niet doet of heeft gedaan. Iets in de sfeer van programmering
en festivals of zo. Dat 'vernieuwende' geldt
ook voor de bands zelf. Elke band zal er
naar moeten streven om zich ten opzichte
van de anderen duidelijker te onderschei
den en te profileren. Daar zouden ze eens
meer energie in moeten steken. Met name
de doelgroep 'beginners' zal er flink aan
moeten gaan trekken. Het initiatief moet
van de jeugd zelf komen. Zij moeten super-
gemotiveerd zijn. Dat zijn de 'starters' met
de beste kansen,' aldus Cor.
'Overige belangrijke aandachtspunten zijn
het verhogen van zowel kwaliteit als be
schikbaarheid van oefenruimtes. Dat is nog
steeds een crime in Zeeland. Maar ook ge
richte coaching -het begeleiden en advise
ren- zie ik als een belangrijke uitdaging. De
ervaring leert dat nog lang niet iedereen
weet hoe je een goed programma in elkaar
moet zetten, hoe je dat het beste kunt op
bouwen. Wil je het publiek meteen over
donderen met een uit-je-dak nummer of
wil je de avond juist langzaam opbouwen en
pas vlak voor pauze en einde de pan uit-
swingen. Allemaal praktische zaken die, wil
je met blijvend succes optreden, beslist aan
dachtig doorgenomen moeten worden. Kijk, ik ben heel praktisch
ingesteld en de ruime ervaring die ik in bijna 25 jaar in de muziek
heb opgedaan wil ik toch zeker ten goede laten komen aan ande
ren. Alhoewel, een echte band word je natuurlijk pas door heel
veel op te treden,' zegt Cor resoluut en vervolgt na een korte
stilte: 'Weet je wat me nou eigenlijk opvalt? Dat het repertoire van
heel veel aankomende bandjes zo mineur is. Waarom nou niet
meer up-tempo nummers? Kijk eens naar de doorgebroken bands,
die spelen toch allemaal duidelijk majeur. Ach, misschien heeft dat
ook met de leeftijd (lees onzekerheid) te maken en hoort dat wel
bij hun ontwikkeling. Het valt in ieder geval wel op.'
'We moeten in Zeeland een blik in eikaars keuken gunnen. Er
pagina 12
moet meer bij elkaar over de schutting gekeken worden. Ik heb het dan
met name over de interactie tussen de verschillende disciplines in de
muziekwereld. Het uitwisselen van ervaringen en ideeën tussen verschil
lende muziekdisciplines kan toch niet anders dan leiden tot frisse en
bruikbare nieuwe ideeën. Waarom zou bijvoorbeeld een wisselwerking
tussen twee uitersten als jazz en disco niet mogelijk zijn? Dat soort ver
nieuwende ontwikkelingen moet meer in de Zeeuwse popscene plaats
vinden,' meent Cor en vult aan: 'Er moet vooral gestreefd worden naar
een breder publiek. Neem nu de jaarlijkse uit
reiking van de Zeeuwse Popprijzen. Dat is een
geweldig initiatief, maar het publiek dat kwam
opdagen was zeer selectief. Ik denk dat we -
zeker in aansluiting met wat ik hiervoor heb ge
zegd- bij dat soort gelegenheden beslist moe
ten streven naar een veel breder publiek. Dat is
de Zeeuwse popmuziek beslist waard!'
Springplank
Volgens het jaarverslag van de Stichting Popmu
ziek Zeeland is er -ondanks de ingrijpende
'herverkaveling' van het provinciale welzijns- en
cultuurbeleid- nog steeds een stijgende lijn waar
te nemen in Zeeland Muziekland. De Juke
Joints, The Per, De Niro, Edwin Theenaart,
Lytrix, Gorefest, ScaleModels, Trouble In
Paradise, Racoon, Nuff Said, Flivver, Fiction
Defenc/se, Popkoor Blaaaten B.S.U.R., om
meteen maar eens een rits willekeurig bands
op te noemen, zijn duidelijk exponenten van de
hedendaagse Zeeuwse popmuziek. Stuk voor
stuk formaties die in de Zeeuwse popscene
voet aan de grond hebben gekregen. Voor wat
betreft het 'doorbreken' heerst de algemene
mening dat, wil je het echt gaan maken, dan
moet je op zijn minst met je hele hebben en
houden naar de randstad verhuizen. Een
gedachtgang die min of meer wordt onderschreven met het succes van
Nuff Said (Nummer 2 op de Lowlands Top 15 met het nummer Red!)
op nationaal niveau sinds hun verhuizing naar Amsterdam. Een onover
komelijke aderlating voor Zeeland Muziekland?
Cor hierover: 'Veel Zeeuwse bands zijn inderdaad gefixeerd op de rest
van Nederland. Dat zal wel te maken hebben met een soort misplaatst
minderwaardigheidscomplex dat we al van huis uit met ons meedragen.
Er zijn echter meer en misschien wel betere manieren om door te bre
ken of in ieder geval aan de weg te timmeren. Wat dacht je van de mo
gelijkheden bij onze zuiderburen? Daar zou je als band eens je licht
moeten laten schijnen. Misschien is België wel een veel aantrekkelijkere
springplank. Ga maar na: ga je naar de randstad dan ben je al gauw die
'plattelandsband' uit Zeeland. Ga je naar België, dan word je totaal an
ders bejegend. Daar word je volwassen benaderd en ontvangen. Daar
ben je een echte Nederlandse band. En het werkt! Kijk maar naar The
Scene. Die jongens zijn eerst naar België gegaan en hebben van daaruit
gaandeweg Nederland veroverd,' aldus Cor en hij vervolgt onmiddel
lijk: 'In het Zeeuws provinciale overheidsbeleid wordt overigens sterk
gepleit voor een nauwere samenwerking met Vlaams-België. En dat is
helemaal nog niet eens zo'n gek idee gelet op de diverse mogelijkhe
den. Want in België kent ieder dorp, ieder stad zijn eigen festival. En
daar zitten echt grote evenementen bij,' benadrukt een steeds enthou
siaster wordende Cor. 'Neem alleen al de
Lokerse feesten. Dat is een 10-daags festival
waar zo'n 100 bands optreden, verdeeld
over twee podia. Dat is dus vele malen groot
schaliger dan zoals we dat hier bij ons in Zee
land of zelfs in Nederland gewend zijn. Wat ik
er maar mee wil zeggen is dat de benadering,
de beleving in België, compleet anders is dan
bij ons. Zoveel positiever. En ik spreek uit er
varing, want ik heb er afgelopen zomer ruim
twintig optredens gedaan. De houding van de
organisaties daar ten opzichte van bands is
echt een wereld van verschil vergeleken met
Nederland. Hier krijg je bij wijze van spreken
een kleedkamer toegewezen vlak naast de pis
bak en kun je het voor de rest van de avond
uitzoeken. That's it! In België word je daaren
tegen absoluut sympathieker bejegend. Je
moet niet raar staan te kijken als je daar bij
aankomst met een vorstelijke maaltijd wordt
onthaald en vervolgens een royale kleedruimte
met prima faciliteiten krijgt toegewezen.'
'Harmonie, dynamiek en niet te vergeten
theoretische kennis zijn in mijn optiek de
drie belangrijkste aandachtspunten voor ie
dere popmuzikant die het beste voor heeft
met zichzelf en zijn/haar band. Daar is ui
teraard zelfdiscipline voor nodig. Kun je die eenmaal opbrengen,
dan zul je er al gauw de vruchten van plukken! En een gezonde
dosis lef is bij dit alles natuurlijk onontbeerlijk. Voeg daaraan toe
een flinke portie enthousiasme en een verruimende blik die ver
der reikt dan alleen maar popmuziek en je hebt volgens mij de
succesformule om in ieder geval optimaal te genieten van muziek-
maken, al dan niet op professionele basis. En daar gaat het
tenslotte om, nietwaar?' aldus Cor en besluit: 'Nogmaals, je moet
durven anders te zijn dan anderen. In Zeeland zeggen we graag:
'Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.' Die spreuk zou ik
toch graag eens willen omdraaien en projecteren op de Zeeuwse
bands: 'Doe gerust eens gek, we doen al gewoon genoeg!'.
pagina 13
door Dennis Vinkoert
Oefenruimtes
Breder publiek