POLDERPLEIN VAN TOT m O LA 00 noot noot en Na ALLëHML HANtyes /N os lüchtii [pagina 10 pagina II door Peter Toussaint Eén van de nieuwere wegen die (helpen) leiden tot de eeuwige roem loopt via internet. Het leuke van internet is dat met betrekkelijk weinig midde len de hele wereld jouw band kan bereiken. Je hebt een PC met internetaansluiting nodig, wat creativiteit en tijd en je bent on-line. Nu is het ook weer niet zo dat er dan meteen honderden men sen per dag op jouw 'site' (zo heet het als je een aantal bij elkaar horende internet pagina's hebt) bezoeken, maar als je ervoor zorgt dat er met re gelmaat nieuwe dingen te beleven zijn, komen be zoekers terug. En ja, dan hangt de rest nog steeds af van wat je als band presteert. Maar hoe gaat het in zijn werk? Uiteraard heb je toegang nodig tot internet en daarvoor moetje bij een provider zijn. Er zijn er genoeg, allemaal met hun voor- en nadelen. Zorg er in ieder geval voor dat je tegen lokaal tarief kunt inbellen. Bij de meeste providers krijg je dan gelijk een ruimte beschikbaar voor home-page (1 pagina) of site (meerder pagina's dus). Nadeel is wel dat je dan vaak een wat minder leuke URL (internetadres, afkorting voor uniform recource locator) krijgt. Jouw ruimte krijgt dan meestal het adres van de provider gevolgd door jouw abonnee- naam, bijvoorbeeld http://home.hzeeland.nl/ -ptoussa. Als je dat geen probleem vindt, nix aan de hand. Als je echter een URL wilt hebben waar jouw naam al (een beetje) in voorkomt, dan kan dat ook. Zo is het complete domein van het Afri kaanse Togo opgekocht, vanwege de mooie landsextensie 'to'. E n daar kan je allemaal woor den voorzetten zoals listen, come, surfen zo meer. De namen van deze mooie URL's wijzen dan door naar jouw site-met-mindere naam. Het leuke is dat het nog gratis is ook, maar uiteraard gaat niet helemaal voor niets de zon op. Om ge bruik te mogen maken van faciliteiten moet je meestal betalen in de vorm van advertentieruimte. Ga maar kijken op http://come.to en voor je het weet heb je ook een mooie URL. Omdat dit nog niet helemaal zaligmakend is (en misschien heb je wel helemaal geen ruimte bij jouw provider) zijn er natuurlijk ook andere mogelijkhe den. Tal van organisaties bieden gebruikers gratis ruimte aan, hetzij uit commerciële, hetzij uit ideo logische motieven. Bij de commerciële aanbieders betaal je wederom met een reclame-banner of reclame-pop-up. Ik heb een site gevonden waar zo'n beetje alle aanbieders van gratis ruimte bij elkaar staan (http:// fwpreview.ngworld.net/fwp/personal3.html). Zoek een leuke aanbieder uit en sla je slag. Bij verschillende van deze aanbieders kun je ook hier je eigen URL uitkiezen, meestal gevolgd door een voorvoegsel of extensie. Dit alles doorlopen hebben we nu ruimte bij een aan bieder en kunnen we een site gaan aanbieden met een URL waar de bandnaam in verwerkt zit. Mooi, aan de slag Kijk, een cursus HTML ga ik hier niet geven en dat hoeft ook niet. Het eenvoudigste leer je de code door naar een site te gaan die je wel leuk vindt en daar de pagina's van te kopiëren. Met een tekst-editor kun je dan zien wat de code is en met een beetje moed en doorzettingsvermogen kun je zo al snel je eigen opmaak doen. Bovendien zijn er een boel pakketten waarmee je iets gewoon opmaakt zo als je het eruit wilt laten zien en waarmee je vervolgens je bestand opslaat als html-code. Het belangrijkste van je site is ook niet het gelikte ervan, maar de inhoud. Zorg dat er iets te beleven valt op je site, dat er dingen te lezen zijn en DAT HIJ ACTUEEL IS!! Het dodelijkst voor een website is als hij niet actueel is. Als ik op een pagina kom en ik merk dat daar al een paar maanden niets aan gedaan is, zal ik niet snel terug komen. Als je nu zelf niet zo bar vaak wat te melden hebt en je wilt wel een aantrekkelijke pagina, maak hem dan interactief. Dat kan met bijvoorbeeld een gastenboek. Nu zorgen de bezoekers van de site dat er regelmatig wat nieuws op staat en dat is weer leuk voor andere bezoekers. Nog zo'n belangrijk puntje om in gedachten te nemen bij het maken van een pagina: zorg dat de bestanden niet te groot zijn. Niet iedereen heeft een supersonisch modem en als er dan grote plaatjes op een pagina staan moet je daar errug lang op wachten. En dat is niet leuk. En ik heb geen behoefte aan een cursus Noors, yoga of jongleren, en gitaarspelen kan ik al een beetje. Ook iets aardigs voor een site is een bladzijde met geluidsfragmenten. Er zijn verschillende gangbare formaten (Real Audio, MP3 van Winamp) en een beetje handige jongen (of dame) krijgt het wel voor elkaar om fragmenten van de band tot zo'n formaat te encoderen. Kunnen potentiële boekers, fans of Cd-bestellers alvast horen wat de band doet. En wat er dan natuurlijk ook niet mag ontbreken is de link-pagina met links naar collega-bands. Netjes om vragen en vervol gens netjes plaatsen. Zo zorgen we met zijn allen dat Zee land ook op de digitale kaart komt. (advertentie) NIEUWE RONDE BLOKWEG 2 4305 NG OUWERKERK TEL/FAX 0111-643197 N Als muzikant lees je misschien de NOOT. Hoe je die waar deert is een zaak van jezelf, maar de SPZ zorgt ervoor. De Zeeuwse Belofte en de Zeeuwse Popprijzen? Toch leuk om met de provinciale eer te strijken. Ook SPZ zeg ik dan maar. Een stuk of tien festivals in de provincie programmeren misschien net die ene Zeeuwse band wel die ze zonder de fi nanciële bijdrage van de SPZ niet hadden geboekt, ledereen in het popcircuit kent wel iemand die betrokken is bij de SPZ. En die mensen kennen ook weer een hele hoop men sen. 'Netwerken' noemen ze dat. En door bestuurlijke ver nieuwing komen er meer men sen bij de SPZ die zich inzetten voor allerlei activiteiten. En die kennen ook weer mensen. 'Bundeling' van kennis noemen ze dat in Den Haag, maar daar komen we niet. Wel op het provinciehuis en op het ge meentehuis. Idealistisch Een beetje. Waar is het dan eigenlijk voor De SPZ wil DE belangenbehar tiger zijn voor de Zeeuwse Popwereld. IS de belangen behartiger. Zorg ervoor dat je ons weet te vinden! Vraag jezell af wat wij voor jou kunnen doen. De SPZ is altijd bereid om mee te denken ofte helpen en kan misschien zelfs voor fi nanciering te zorgen. Heb je een waanzinnig muziek-gerela- teerd idee? Laat het de SPZ we ten. We zijn er voor jou! Helaas zijn de (geld)bronnen van de SPZ niet onbeperkt. Binnen ons budget proberen we te doen wat we kunnen, we kunnen er niet aan ontkomen kritisch te zijn naar datgene wat we subsidiëren. Wat dat betreft kun je de SPZ spiegelen aan de beleidskaders van dë provinciale cultuurnota 'Boven het maaiveld', maar ook aan de popmuziek als ongrijpbaar en niet stuurbaar cultureel ver schijnsel. Een onoverbrugbare tegenstrijdigheid? Weet ik niet. Probeer de SPZ maar eens uit. PF

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1999 | | pagina 6