JBS recordings s £Z stichting T popmuziek ZBBianü De CD Specialist noot noot npjw in o n d EP Audiovisuele producties Digitale editing mastering CD producties Midi producties Video opnamen Geluidsopnamen Digitaal analoog CDR's dupliceren D.m.v. robot o.a. videoclips Voor meer info bel: 0118-651315 fax 651314 mobiel 06-52532981 pagina 14 burn pagina 15 ooit is begonnen met het bouwen van een gitaar voor een collega amateurgitarist die op zoek was naar... inderdaad de ideale gitaar. White Falcon Stereo Een inmiddels bekend gezicht op de gitaarshow is Bob Verschoor uit het Limburgse Roggel. Al zeven jaar lang neemt hij elke keer weer trouw zijn Gretsch White Falcon Stereo mee. Voor de ver koop wel te verstaan. Zijn exemplaar betreft een in 'mint condition' verkerende multi-regelbare stereo White Falcon uit '71, precies zo een als Dave Stewart van de vroegere Eurythmics ge bruikte in zijn videoclips. Dus compleet met een achterblad voor zien van een ronde, met plastic gecapitonneerde en met druk knoopjes bevestigde beschermkap. Een vernuftige vinding van de legendarische Jimmy Webster en door Gretsch gepatenteerd in 1963. Deze kap beschermt de laklaag tegen beschadiging en ver bergt de plaat waarmee de elektronica is afgedekt. Niet zonder trots vertelt Bob Verschoor dat van zijn twin-cutaway stereo, die hij overigens al twaalf jaar in zijn bezit heeft, een foto is opgenomen in het grote Amerikaanse Gretsch Book. Bij de be spreking van zijn gitaar wordt in het boek gesproken over 'mixed emotions', dit vanwege de belangrijke veranderingen die in die pe riode in de White Falcon werden doorgevoerd. En over emoties gesproken: voor 10.000 gulden is Bob bereid afstand te doen van zijn White Falcon Stereo. Diversen Om enigszins een beeld te krijgen van de actuele vraagprijzen voor vintage gitaren kunnen we het beste een paar courante mo dellen met hun vraagprijzen de revue laten passeren. Voor een Gibson Hummingbird Custom uit '73 werd door de Engelse eige naar de lieve som van 7500 gulden gevraagd, maar deze akoesti sche steel string verkeerde dan ook in staat van nieuw en was ook nog eens eigendom geweest van de beroemde Steve Howe van Yes. Een akoestische archtop Epiphone Triumph uit 1937 van de zelfde aanbieder kon voor 2995 gulden weg en een Epihone Broadway uit '34 voor slechts 1995 gulden. Een Duitse standhouder had veel bekijks met een authentieke pre CBS Fender Stratocaster uit '64. De two-tone sunburst was voor zien van een maple neck met rosewood toets. De verweerde drielaags slagplaat was groen uitgeslagen en zowel elementen kapjes als volume en toneknoppen waren helemaal vergeeld. Uiter aard toonde deze vintage allerlei slijtagesporen van veelvuldig ge bruik. Het moet echter gezegd worden dat deze gebruiks- beschadigingen het instrument bepaald niet ontsierden. De vraag prijs? Precies 8000 Duitse marken. En dat valt eigenlijk best wel mee, want voor de prijs van een 'moderne' Relic heb je de kans om jezelf eens een echte Vintage Strat aan te schaffen. Nog een blikvanger op de beurs was een in prima staat verkerende Gibson Les Paul Custom 25/50 Anniversary. Dit vrij zeldzame mo del van eind zeventiger jaren werd te koop aangeboden door een Engelse aanbieder. Het enthousiasme van menig potentiële koper werd echter flink getemperd zodra de Engelsman driftig op zijn calculator de wisselkoers begon in te tikken. En, dat moet gezegd (advertentie) NOOT Nieuwsblad voor de Zeeuwse popmuziek Jaargang 10, nummer 2 Juni I999 Redactie: Paul Frank Kees van der Heijden Bert van Leerdam Sander Nobbe (eindred.) Martijn Oosterling Peter Scheefhals Peter Toussaint Dennis Vinkoert Opmaak: Frank Husslage Druk: Drij. Verhage Zn, Middelburg Advertenties: Sander Nobbe, 0II8-642680 worden, deed hij wel heel consequent, want hij kwam elke keer uit op precies 7000 gulden. Wat betreft vintage versterkers voerden de Vox ver sterkers natuurlijk de boventoon en dan vooral de AC 30 modellen. In prijs varieerden deze buizen- kasten van 2250 tot zo'n kleine 4000 gulden, afhan kelijk van de staat waarin ze verkeerden. De goed koopste modellen ruilden al vroeg op de dag van ei genaar. Tot slot Nogmaals gezegd, de ware liefhebber van 'oldies' komt op de Veenendaalse vintagebeurs ruim aan zijn trekken. Als gitaarliefhebber krijg je op deze beurs een gratis rondreis in de tijd. Al speurend van stand naar stand op zoek naar je eigen favoriete merk, zie je als het ware de evolutie van de gitaar aan je voorbij trekken. Helaas zal vanwege de hoge vraagprijzen voor de meeste amateurgitaristen de aanschaf van een echte vintage gitaar wel altijd een droom blijven. Het marktmechanisme van vraag en aanbod is, net als bij alle andere verzamelhobbies, ook voor vintage gitaren hetzelfde: gewoon wat de gek er voor geeft. En dat is voorlopig nog heel veel. Soms wel eens te veel. Ach, ben je gewoon een fervente gitarist/gitaar liefhebber als ik en kun je nog steeds simpelweg ge nieten als je een mooi stukje vakmanschap ziet en vooral hoort, dan moet je beslist deze gitaarshow eens bezoeken. Want mocht je denken dat sommige zeldzaam geachte gitaren niet meer te zien zijn... je komt ze gegarandeerd tegen in Veenendaal. Foto boven: Behalve deze vier exemplaren moeten er nog 14.996 Burns gitaren op de wereld rondzwerven Foto links: Nederlands enige Burns expert Alfons Lahay bezig met een taxatie foto's: Dennis Vinkoert (advertentie) T A A R O U W Bouw, ombouw en reparatie van snaarinstrumenten In- en verkoopbemiddeling 'Taxaties Advies Verkoop van gitaren, losse onderdelen en accessoires Nieuwendjjk 75 4381 BW Vlissingen Telefoon +31 (0)118 416 668 Telefax +31 (0)118 414 068 NOOT is een uitgave van: Stichting Popmuziek Zeeland postbus 108 4330 AC Middelburg tijdens kantooruren tel.: 0118-682525 buiten kantooruren tel.: 0118-642680 fax: 0118-635311 e-mail: spz@freemail.nl internetadres: http:// www.webgoed.com/zeeland- rock Bel voor gratis abonnement: 0118-682525

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1999 | | pagina 8