JBS recordings
s
£Z stichting
T popmuziek
ZBBianü
De CD Specialist
noot
noot
npjw in
o n d EP
Audiovisuele producties
Digitale editing mastering
CD producties
Midi producties
Video opnamen
Geluidsopnamen
Digitaal analoog
CDR's dupliceren
D.m.v. robot
o.a. videoclips
Voor meer info bel: 0118-651315 fax 651314 mobiel 06-52532981
pagina 14
burn
pagina 15
ooit is begonnen met het bouwen van een gitaar voor een collega
amateurgitarist die op zoek was naar... inderdaad de ideale gitaar.
White Falcon Stereo
Een inmiddels bekend gezicht op de gitaarshow is Bob Verschoor
uit het Limburgse Roggel. Al zeven jaar lang neemt hij elke keer
weer trouw zijn Gretsch White Falcon Stereo mee. Voor de ver
koop wel te verstaan. Zijn exemplaar betreft een in 'mint
condition' verkerende multi-regelbare stereo White Falcon uit '71,
precies zo een als Dave Stewart van de vroegere Eurythmics ge
bruikte in zijn videoclips. Dus compleet met een achterblad voor
zien van een ronde, met plastic gecapitonneerde en met druk
knoopjes bevestigde beschermkap. Een vernuftige vinding van de
legendarische Jimmy Webster en door Gretsch gepatenteerd in
1963. Deze kap beschermt de laklaag tegen beschadiging en ver
bergt de plaat waarmee de elektronica is afgedekt.
Niet zonder trots vertelt Bob Verschoor dat van zijn twin-cutaway
stereo, die hij overigens al twaalf jaar in zijn bezit heeft, een foto is
opgenomen in het grote Amerikaanse Gretsch Book. Bij de be
spreking van zijn gitaar wordt in het boek gesproken over 'mixed
emotions', dit vanwege de belangrijke veranderingen die in die pe
riode in de White Falcon werden doorgevoerd. En over emoties
gesproken: voor 10.000 gulden is Bob bereid afstand te doen van
zijn White Falcon Stereo.
Diversen
Om enigszins een beeld te krijgen van de actuele vraagprijzen
voor vintage gitaren kunnen we het beste een paar courante mo
dellen met hun vraagprijzen de revue laten passeren. Voor een
Gibson Hummingbird Custom uit '73 werd door de Engelse eige
naar de lieve som van 7500 gulden gevraagd, maar deze akoesti
sche steel string verkeerde dan ook in staat van nieuw en was ook
nog eens eigendom geweest van de beroemde Steve Howe van
Yes. Een akoestische archtop Epiphone Triumph uit 1937 van de
zelfde aanbieder kon voor 2995 gulden weg en een Epihone
Broadway uit '34 voor slechts 1995 gulden.
Een Duitse standhouder had veel bekijks met een authentieke pre
CBS Fender Stratocaster uit '64. De two-tone sunburst was voor
zien van een maple neck met rosewood toets. De verweerde
drielaags slagplaat was groen uitgeslagen en zowel elementen
kapjes als volume en toneknoppen waren helemaal vergeeld. Uiter
aard toonde deze vintage allerlei slijtagesporen van veelvuldig ge
bruik. Het moet echter gezegd worden dat deze gebruiks-
beschadigingen het instrument bepaald niet ontsierden. De vraag
prijs? Precies 8000 Duitse marken. En dat valt eigenlijk best wel
mee, want voor de prijs van een 'moderne' Relic heb je de kans
om jezelf eens een echte Vintage Strat aan te schaffen.
Nog een blikvanger op de beurs was een in prima staat verkerende
Gibson Les Paul Custom 25/50 Anniversary. Dit vrij zeldzame mo
del van eind zeventiger jaren werd te koop aangeboden door een
Engelse aanbieder. Het enthousiasme van menig potentiële koper
werd echter flink getemperd zodra de Engelsman driftig op zijn
calculator de wisselkoers begon in te tikken. En, dat moet gezegd
(advertentie)
NOOT
Nieuwsblad voor de Zeeuwse
popmuziek
Jaargang 10, nummer 2
Juni I999
Redactie:
Paul Frank
Kees van der Heijden
Bert van Leerdam
Sander Nobbe (eindred.)
Martijn Oosterling
Peter Scheefhals
Peter Toussaint
Dennis Vinkoert
Opmaak:
Frank Husslage
Druk: Drij. Verhage Zn,
Middelburg
Advertenties:
Sander Nobbe, 0II8-642680
worden, deed hij wel heel consequent, want hij
kwam elke keer uit op precies 7000 gulden.
Wat betreft vintage versterkers voerden de Vox ver
sterkers natuurlijk de boventoon en dan vooral de
AC 30 modellen. In prijs varieerden deze buizen-
kasten van 2250 tot zo'n kleine 4000 gulden, afhan
kelijk van de staat waarin ze verkeerden. De goed
koopste modellen ruilden al vroeg op de dag van ei
genaar.
Tot slot
Nogmaals gezegd, de ware liefhebber van 'oldies'
komt op de Veenendaalse vintagebeurs ruim aan zijn
trekken. Als gitaarliefhebber krijg je op deze beurs
een gratis rondreis in de tijd. Al speurend van stand
naar stand op zoek naar je eigen favoriete merk, zie
je als het ware de evolutie van de gitaar aan je voorbij
trekken. Helaas zal vanwege de hoge vraagprijzen
voor de meeste amateurgitaristen de aanschaf van
een echte vintage gitaar wel altijd een droom blijven.
Het marktmechanisme van vraag en aanbod is, net
als bij alle andere verzamelhobbies, ook voor vintage
gitaren hetzelfde: gewoon wat de gek er voor geeft.
En dat is voorlopig nog heel veel. Soms wel eens te
veel.
Ach, ben je gewoon een fervente gitarist/gitaar
liefhebber als ik en kun je nog steeds simpelweg ge
nieten als je een mooi stukje vakmanschap ziet en
vooral hoort, dan moet je beslist deze gitaarshow
eens bezoeken. Want mocht je denken dat sommige
zeldzaam geachte gitaren niet meer te zien zijn... je
komt ze gegarandeerd tegen in Veenendaal.
Foto boven: Behalve deze vier exemplaren
moeten er nog 14.996 Burns gitaren op de
wereld rondzwerven
Foto links: Nederlands enige Burns expert
Alfons Lahay bezig met een taxatie
foto's: Dennis Vinkoert
(advertentie)
T A A R
O U W
Bouw, ombouw en reparatie
van snaarinstrumenten
In- en verkoopbemiddeling
'Taxaties Advies
Verkoop van gitaren,
losse onderdelen
en accessoires
Nieuwendjjk 75 4381 BW Vlissingen
Telefoon +31 (0)118 416 668 Telefax +31 (0)118 414 068
NOOT is een uitgave van:
Stichting Popmuziek Zeeland
postbus 108
4330 AC Middelburg
tijdens kantooruren
tel.: 0118-682525
buiten kantooruren
tel.: 0118-642680
fax: 0118-635311
e-mail: spz@freemail.nl
internetadres: http://
www.webgoed.com/zeeland-
rock
Bel voor gratis abonnement:
0118-682525