VAN
POLDERPLEIN
'B,
PARADISO
TOT
noot
noot
'ert, kun jij niet eens wat tips op papier zet
ten, tips waarmee wij als Zeeuwse popmuzikanten
airplay kunnen krijgen?'. De vraag is logisch, want
je werkt nou eenmaal bij een Radiostation, maar
veel hoop kan ik de overwegend stevige Zeeuwse
muzikanten niet geven. p'Oplawaai bleek ook maar
één seizoen mogelijk bij Omroep Zeeland.. Toch
zijn er wel wat zaken die kunnen helpen. Niet
alleen bij de (op ouderen gerichte) Regionale Om
roep, maar ook bij andere zenders.
I. Luister
Verplaats je in de schoenen van de muziekredactie
van een radiostation. Oftewel, als je naar de gemid
delde muziekkeuze luistert, vraag je dan af of jouw
muziek er dan tussen past. Argumenten als 'Wij
betalen in Zeeland belasting, dus wij hebben recht
op een stukje zendtijd' worden geïrriteerd afge
wimpeld. Zelfs de door de belasting betaalde ra
dio's moeten commercieel zijn. Het kost tegen
woordig toch al zoveel moeite om een eigen smoel
te krijgen. Door zo'n eigen smoel is een zender
aantrekkelijk voor een doelgroep en daar zijn de
adverteerders weer in geïnteresseerd. Muziek be
paalt voor een groot deel dat smoel, dus een zen
der die over het algemeen fossielen-muziek draait
zal niet echt belangstelling hebben voor Fatboy-Slim
kopietjes. Wat kun je daaraan doen? Goede raad is
goedkoop: Vraag je af hoe graag je eigenlijk wel op
die radio wilt, tot welke prijs? Je kunt een voor
beeld nemen aan een groep als The Extreme, de
toch meer op de Red Hot Chilipeppers lijkende
muzikanten likten zich prachtig een weg de Hit
lijsten in met 'More than words'. We hebben in de
platenwinkels wat oma's terug zien komen!. Maar
zo kom je wel op de radio!
Even in concreto: Een top 40 station wil geen blues
en/of ander 'oudbakken' spul horen. Een Blues
zender heeft minder belangstelling voor house,
moet ik nog doorgaan? Op zenders waarop veel
gesproken tekst te horen is willen ze graag korte
nummers, van 3 minuten ongeveer. Dan kunnen de
luistervriendjes even op adem komen tussen al dat
gelul en kunnen de programmamakers even een
slok water nemen of een correspondent aan de telefoon versie
ren, zo werkt dat. Dus een super hitgevoelig werkje van 12
minuten valt dan, hoe briljant ook, buiten de boot. Je moet er
eens op letten hoe vaak ze zelfs een kort nummer al na 2 minuten
wegdraaien..
2. Kwaliteit
Luister ook eens naar de kwaliteit van de gemiddelde plaat op de
radio. Als ze alleen voor supergoede opnamen kiezen (Toto, Yes,
Ilse de Lange, Blof), kortom producten van gerenommeerde stu
dio's, dan maakt een opgestuurd cassettebandje relatief minder
kans. Alleen de ruis van dat ding is al een reden om het niet op de
zender te zetten. Bovendien zijn de opnamen van 'grote' bands zo
goed gemixed dat de gemiddelde mix van een 'goedkopere' studio
al zo verschillend klinkt, dat de opname niet geprogrammeerd zal
worden. Jouw kostbare demootje (relatief goed opgenomen en
gemixed) klinkt dan toch nog 'klote' tussen de 'prachtige' opna
men. En de luisteraars zullen dat opmerken en zeggen: 'Da's zeker
wee n Zeeuws bandje, dat kan je toch zo oore 't bluuft toch
altied uut de provinsie...'. In deze tijden waarin steeds meer bands
met super de luxe producten komen is de weg naar de radio dus
moeizamer en vergt het nogal wat investeringen om sowieso
tussen de 'groten' (lees: rijken) terecht te komen..
Denk niet: we hebben een (recordable) CD, dus we horen erbij.
Iedere band (en dat zijn er duizenden in Nederland) heeft een
(recordable) CD! De tip: zorg in ieder geval dat jouw demo past
in het kwaliteitsbeeld. Ik moet het even kwijt en het zal velen ver
bazen, maar nog regelmatig duiken (demo) cd's op met onzuiver
gestemde instrumenten! En dat kan dus echt niet meer.
Toch zijn er op de zenders, en ik denk nu meer aan Studio Brus
sel, Kink FM en de lokale radio's, die programma's hebben voor
demo's. Je hebt er geen idee van hoeveel tapes en recordable
CD's, MD's etc etc bij de grote radiozenders binnen komen. In ie
der geval meer dan ze in een Uurtje kwijt kunnen (en dan moéten
ze er zelf ook nog tussendoor ouwehoeren).
Het helpt als je zorgt dat:
a. Jouw product er (visueel) uitspringt.
b. Het eerste nummer gelijk het beste is.
c. Het klinkt als een klok (a.u.b. geen space intro van 35 secon
den, zet dat maar achteraan in de extended version).
d. De informatie op de geluidsdrager in orde is: bandnaam, titels
pagina 10
van de nummers, componisten,
adressen, eventueel Buma, om
maar eens enkele dwarsstraten te
noemen. Kijk eens met andere
ogen naar CD's van bands die wel
gedraaid worden, in plaats van
jouw band die net zo goed is.
Wie weet flikkeren ze hem wel
weg omdat er geen touw aan de
hoes is vast te knopen, Het ge
beurt!!! Zij hebben de tijd niet
om de detektief naar jou creatieve
'onzin' te gaan spelen.
4. Tot slot
Ik denk dat er nog wel meer za
ken te bedenken zijn om je mu
ziek op de radio te krijgen, maar
bovenstaande zaken zijn primair.
Mocht je nou echt niet snappen
waarom ze het toch maar niet
draaien, dan is een afspraak met
de muziekredacteur van het ra
diostation een heel logische zet.
Vergeet niet dat zo iemand in feite
niets liever doet dan schitteren
met jouw product (Blof werd het
eerst bij Omroep Zeeland ge
draaid! ...of was het toch Maxi
maal Zeker bij regionale en
lokale radiostations is er een
grote behoefte aan kwalitatief
goeie streekmuziek, en ook al is
de opname dan soms wel eens
wat minder, ze draaien het graag
als het past. Sterker nog: Als jij
een hit maakt moeten ze 'em
draaien, daar zit geen kift of nijd
bij.
Muziekredakteuren zijn over het
algemeen mensen die hele dagen
naar muziek luisteren. Het is
meestal niet alleen hun werk,
maar ook hun hobby. Ze lullen
het liefst hele dagen over muziek,
en dus ook met jou! Maak eens
een afspraak en vraag eens
waarom zij of hij jouw muziek
niet draait en wat er eventueel,
naar zijn deskundige smaak, aan
zou moeten veranderen. Hoor
hem aan en kijk of je naar zijn pij
pen wilt dansen, 't Is kiezen of
delen.
A
Zomer in Zeeland: een mededeling
aan de popmuziekliefhebber en de
bestuurders van de provincie.
Zomer in Zeeland. Een tijd om te genieten, terug te blikken,
maar vooral vooruit te kijken naar weer een nieuw seizoen
popmuziek in ZeelanÜ.
Er staat weer veel op stapel. De Stichting Popmuziek Zeeland
is met nog meer pit aan de slag gegaan, om het seizoen 1999/
2000 als een revolutiejaar te kunnen presenteren. Zomer in
Zeeland dus, voor de leden van het bestuur uwer belangen-
verdediger.
Geeft dat? Nee. Want juist de zomer van 1999 zal over jaren
worden teruggezien als de zomer van de liefde voor de
Zeeuwse muziek (duurde het bij Woodstock 1969 ook niet
jaren voor men ging inzien dat het de revolutie was, die ver
oorzaakte waar nu een miljardenbusiness omheen is ge
bouwd?).
Ik denk dat de Zomer in Zeeland van '99 over 10 jaar wordt
gezien als revolutiejaar, als aanstichter van een popklimaat in
het Zeeuwse land, waar nu menigeen over droomt en waar in
het verleden alleen maar van werd gezegd: 'mwa, da's te hoog
gegrepen en zal tocht wel nooit lukken'. Echt wel!!
Waarom denk ik dit? Wel, ik heb gelezen dat de provincie
Zeeland tientallen miljoenen guldens op de bank heeft staan
(er blijkt hier niet te zijn gebankierd met burgergeld zoals in
Zuid-Holland). Van al dat geld moet het mogelijk zijn een su
per-injectie aan de Zeeuwse muziekscene te geven. Het pro
vinciaal bestuur kan tocht niet ontkennen dat er geen goede
Zeeuwse bands zijn. Ook niet, dat juist die bands, een enorme
positieve uitstraling hebben op het imago van onze provincie.
Hoppa, daarom denk ik dat. Nu worden de plannen gesmeed
om dat geld los te weken.
Hoe dan ervoor zorgen dat bestuurders dat inzien, dat dat
geld wordt aangewend? Ik wil niet onze pijlen verschieten,
maar alleen maar zeggen: vertrouw op de SPZ, leef mee, be
zoek de Zeeuwse podia en pop-evenementen, en we zullen
pagina II
0
Q
if
door Bert van Leerdam
3. Hoop
Z
55