VAN POLDERPLEIN 'B, PARADISO TOT noot noot 'ert, kun jij niet eens wat tips op papier zet ten, tips waarmee wij als Zeeuwse popmuzikanten airplay kunnen krijgen?'. De vraag is logisch, want je werkt nou eenmaal bij een Radiostation, maar veel hoop kan ik de overwegend stevige Zeeuwse muzikanten niet geven. p'Oplawaai bleek ook maar één seizoen mogelijk bij Omroep Zeeland.. Toch zijn er wel wat zaken die kunnen helpen. Niet alleen bij de (op ouderen gerichte) Regionale Om roep, maar ook bij andere zenders. I. Luister Verplaats je in de schoenen van de muziekredactie van een radiostation. Oftewel, als je naar de gemid delde muziekkeuze luistert, vraag je dan af of jouw muziek er dan tussen past. Argumenten als 'Wij betalen in Zeeland belasting, dus wij hebben recht op een stukje zendtijd' worden geïrriteerd afge wimpeld. Zelfs de door de belasting betaalde ra dio's moeten commercieel zijn. Het kost tegen woordig toch al zoveel moeite om een eigen smoel te krijgen. Door zo'n eigen smoel is een zender aantrekkelijk voor een doelgroep en daar zijn de adverteerders weer in geïnteresseerd. Muziek be paalt voor een groot deel dat smoel, dus een zen der die over het algemeen fossielen-muziek draait zal niet echt belangstelling hebben voor Fatboy-Slim kopietjes. Wat kun je daaraan doen? Goede raad is goedkoop: Vraag je af hoe graag je eigenlijk wel op die radio wilt, tot welke prijs? Je kunt een voor beeld nemen aan een groep als The Extreme, de toch meer op de Red Hot Chilipeppers lijkende muzikanten likten zich prachtig een weg de Hit lijsten in met 'More than words'. We hebben in de platenwinkels wat oma's terug zien komen!. Maar zo kom je wel op de radio! Even in concreto: Een top 40 station wil geen blues en/of ander 'oudbakken' spul horen. Een Blues zender heeft minder belangstelling voor house, moet ik nog doorgaan? Op zenders waarop veel gesproken tekst te horen is willen ze graag korte nummers, van 3 minuten ongeveer. Dan kunnen de luistervriendjes even op adem komen tussen al dat gelul en kunnen de programmamakers even een slok water nemen of een correspondent aan de telefoon versie ren, zo werkt dat. Dus een super hitgevoelig werkje van 12 minuten valt dan, hoe briljant ook, buiten de boot. Je moet er eens op letten hoe vaak ze zelfs een kort nummer al na 2 minuten wegdraaien.. 2. Kwaliteit Luister ook eens naar de kwaliteit van de gemiddelde plaat op de radio. Als ze alleen voor supergoede opnamen kiezen (Toto, Yes, Ilse de Lange, Blof), kortom producten van gerenommeerde stu dio's, dan maakt een opgestuurd cassettebandje relatief minder kans. Alleen de ruis van dat ding is al een reden om het niet op de zender te zetten. Bovendien zijn de opnamen van 'grote' bands zo goed gemixed dat de gemiddelde mix van een 'goedkopere' studio al zo verschillend klinkt, dat de opname niet geprogrammeerd zal worden. Jouw kostbare demootje (relatief goed opgenomen en gemixed) klinkt dan toch nog 'klote' tussen de 'prachtige' opna men. En de luisteraars zullen dat opmerken en zeggen: 'Da's zeker wee n Zeeuws bandje, dat kan je toch zo oore 't bluuft toch altied uut de provinsie...'. In deze tijden waarin steeds meer bands met super de luxe producten komen is de weg naar de radio dus moeizamer en vergt het nogal wat investeringen om sowieso tussen de 'groten' (lees: rijken) terecht te komen.. Denk niet: we hebben een (recordable) CD, dus we horen erbij. Iedere band (en dat zijn er duizenden in Nederland) heeft een (recordable) CD! De tip: zorg in ieder geval dat jouw demo past in het kwaliteitsbeeld. Ik moet het even kwijt en het zal velen ver bazen, maar nog regelmatig duiken (demo) cd's op met onzuiver gestemde instrumenten! En dat kan dus echt niet meer. Toch zijn er op de zenders, en ik denk nu meer aan Studio Brus sel, Kink FM en de lokale radio's, die programma's hebben voor demo's. Je hebt er geen idee van hoeveel tapes en recordable CD's, MD's etc etc bij de grote radiozenders binnen komen. In ie der geval meer dan ze in een Uurtje kwijt kunnen (en dan moéten ze er zelf ook nog tussendoor ouwehoeren). Het helpt als je zorgt dat: a. Jouw product er (visueel) uitspringt. b. Het eerste nummer gelijk het beste is. c. Het klinkt als een klok (a.u.b. geen space intro van 35 secon den, zet dat maar achteraan in de extended version). d. De informatie op de geluidsdrager in orde is: bandnaam, titels pagina 10 van de nummers, componisten, adressen, eventueel Buma, om maar eens enkele dwarsstraten te noemen. Kijk eens met andere ogen naar CD's van bands die wel gedraaid worden, in plaats van jouw band die net zo goed is. Wie weet flikkeren ze hem wel weg omdat er geen touw aan de hoes is vast te knopen, Het ge beurt!!! Zij hebben de tijd niet om de detektief naar jou creatieve 'onzin' te gaan spelen. 4. Tot slot Ik denk dat er nog wel meer za ken te bedenken zijn om je mu ziek op de radio te krijgen, maar bovenstaande zaken zijn primair. Mocht je nou echt niet snappen waarom ze het toch maar niet draaien, dan is een afspraak met de muziekredacteur van het ra diostation een heel logische zet. Vergeet niet dat zo iemand in feite niets liever doet dan schitteren met jouw product (Blof werd het eerst bij Omroep Zeeland ge draaid! ...of was het toch Maxi maal Zeker bij regionale en lokale radiostations is er een grote behoefte aan kwalitatief goeie streekmuziek, en ook al is de opname dan soms wel eens wat minder, ze draaien het graag als het past. Sterker nog: Als jij een hit maakt moeten ze 'em draaien, daar zit geen kift of nijd bij. Muziekredakteuren zijn over het algemeen mensen die hele dagen naar muziek luisteren. Het is meestal niet alleen hun werk, maar ook hun hobby. Ze lullen het liefst hele dagen over muziek, en dus ook met jou! Maak eens een afspraak en vraag eens waarom zij of hij jouw muziek niet draait en wat er eventueel, naar zijn deskundige smaak, aan zou moeten veranderen. Hoor hem aan en kijk of je naar zijn pij pen wilt dansen, 't Is kiezen of delen. A Zomer in Zeeland: een mededeling aan de popmuziekliefhebber en de bestuurders van de provincie. Zomer in Zeeland. Een tijd om te genieten, terug te blikken, maar vooral vooruit te kijken naar weer een nieuw seizoen popmuziek in ZeelanÜ. Er staat weer veel op stapel. De Stichting Popmuziek Zeeland is met nog meer pit aan de slag gegaan, om het seizoen 1999/ 2000 als een revolutiejaar te kunnen presenteren. Zomer in Zeeland dus, voor de leden van het bestuur uwer belangen- verdediger. Geeft dat? Nee. Want juist de zomer van 1999 zal over jaren worden teruggezien als de zomer van de liefde voor de Zeeuwse muziek (duurde het bij Woodstock 1969 ook niet jaren voor men ging inzien dat het de revolutie was, die ver oorzaakte waar nu een miljardenbusiness omheen is ge bouwd?). Ik denk dat de Zomer in Zeeland van '99 over 10 jaar wordt gezien als revolutiejaar, als aanstichter van een popklimaat in het Zeeuwse land, waar nu menigeen over droomt en waar in het verleden alleen maar van werd gezegd: 'mwa, da's te hoog gegrepen en zal tocht wel nooit lukken'. Echt wel!! Waarom denk ik dit? Wel, ik heb gelezen dat de provincie Zeeland tientallen miljoenen guldens op de bank heeft staan (er blijkt hier niet te zijn gebankierd met burgergeld zoals in Zuid-Holland). Van al dat geld moet het mogelijk zijn een su per-injectie aan de Zeeuwse muziekscene te geven. Het pro vinciaal bestuur kan tocht niet ontkennen dat er geen goede Zeeuwse bands zijn. Ook niet, dat juist die bands, een enorme positieve uitstraling hebben op het imago van onze provincie. Hoppa, daarom denk ik dat. Nu worden de plannen gesmeed om dat geld los te weken. Hoe dan ervoor zorgen dat bestuurders dat inzien, dat dat geld wordt aangewend? Ik wil niet onze pijlen verschieten, maar alleen maar zeggen: vertrouw op de SPZ, leef mee, be zoek de Zeeuwse podia en pop-evenementen, en we zullen pagina II 0 Q if door Bert van Leerdam 3. Hoop Z 55

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1999 | | pagina 6