30
Aksen aai.
noot
noot
En op 15 oktober is het dan zover. In het Arsenaaltheater in Vlissingen zullen Trippin', Nimbus,
Fiction Defenc/se en Orange Bud strijden om de titel. Nou, niet alleen om de titel, ook om een
toegangsbewijs tot de finale van de Grote Prijs van Nederland natuurlijk. De avond begint om negen
uur (zaal open om half negen) en er is wel een
entreeprijs(je) van zeventien gulden vijftig.
Maar, dan krijg je wel (naast de enorme span
ning van de strijd) een speciaal optreden te
zien van de Juke Joints samen met de Projekt
1 Big Band. Zij hebben voor deze avond een
show van dirty boogie gemaakt, dus dat zal
wel smullen worden. En als jij je
NOOTrantsoen niet vergeet, kun je ook van
een gratis consumptie smullen.-^
pagina 4
pagina 5
een brandende gitaar. Geloof ik ook de eerste keer dat ik een
playbackact echt weet te waarderen
Afsluiters van de voorrondes waren de mannen van No Shame. Naar
mijn mening moet deze band nog maar eens nadenken wat ze nu
willen. De band speelt (niet slecht) recht-toe-en-heel-recht-aan blues,
Nederlandstalige songs (met akoestische gitaar) en ze brachten ook
nog iets wat (voor mij) nog vlees, nog vis was. Als ze het houden op
de Nederlandstalige songs, kan er iets bijzonders groeien. Dan moet
er wel een nieuwe drummer komen. Niet dat deze drummer slecht
was, maar als zanger is hij gewoon veel en veel beter.
Ook nu zochten de juryleden een klein zaaltje op voor het overleg.
En ook nu was het weer een flinke kluif, want ik vond ook nu de
verschillen klein en het niveau hoog. Alhoewel niet zo hoog als tij
dens de eerste voorronde. Uiteindelijk was er overeenstemming en
werden Fiction Defenc/se en Orange Bud uitverkoren om op 15
oktober in de finale te spelen.
Nog even wat drinken en weer terug het water over. Over?? Uiter
aard de laatste boot gemist, dus omrijden over Antwerpen. Hoe
lang duurt het nog voordat die tunnel klaar is?
Twee voorrondes, elf bands. In geen jaren hebben we zulke sterke voor
rondes beleefd. Wat hebben we toch een boel goede bands in Zeeland.
Dat is voor mij pas de echte Belofte
for°.' Firm. Hopeloos opnanie:
NOOT
Band: The Opus
CDr: Phonofobia
Opname: Z-Sound stu
dio's, Brian van Zwietering
Info: Mare Altena 043
3210445 of 0118-463791
Koen van Soelen 0118
466729
The Opus heeft recentelijk een
demo opgenomen met 6 num
mers. Deze demo is bedoelt
voor promotie en voor de ver
koop; hopelijk zit daar dan een
echt hoesje bij: bij mijn demo
was-ie beetje slordig in elkaar
geplakt, leuke vormgeving, dat
wel. De mix werd verricht
door Brian van Zwietering en
door de band zelf. En zodanig
gedaan dat 't af en toe bijna live
klinkt: alles goed in evenwicht
en toch lekker rauw. Dat is
leuk omdat de muziek dan fris
blijft.
Hoewel de titel anders doet
vermoeden lijdt de band beslist
niet aan 'Phonofobia' (=geluids-
angst). Bij vlagen knallen de gi
taren mooi synchroon uit de
boxen, met op de achtergrond
een tevreden knorrende, vette
bas die het zaakje lekker over
eind houdt. De gitaren worden
ook op al hun gebruiksmoge
lijkheden uitgeprobeerd: van
gewonè akkoorden tot ernstige
vervormingen en van alles daar
tussen. Qua zang zitten die jon
gens naar mijn mening af en
toe erg tegen de grens van hun
Kunnen aan. Niet dat 't dan
opeens vals is of zo, maar het
zou toch zonde zijn als ze met
het zingen hun stem ver
knallen.
De keuze van de nummers is
goed gedaan. De demo ver
veelt geen moment: af en toe
erg hard, maar dat kun je ver
wachten. Gelukkig is het niet
alleen maar hard. Ook in de
nummers zelf is voldoende af
wisseling om het voor de luiste
raar interessant te houden.
SN
Band: G-gap
CDr: The clock is ticking
Opname: huisstudio
Info: Maxim Schipper; tel.:
0118-466538, e-mail:
ecs@zeelandnet.nl
G-gap is de eenmansformatie
van Maxim Schipper. De naam
staat voor generatiekloof;
generation-gap in 't Engels.
Waar dit verder op slaat weet
ik niet: de muziek is op zich
heel toegankelijk en beslist niet
alleen interessant voor 20-jari-
gen. Bovendien bedankt hij in
het begeleidend schrijven ook
nog zijn ouders voor alle aan
moediging, medewerking en
betoonde steun. Als we zo met
onze ouders omgaan, waar blij
ven we dan met die generatie
kloof
De muziek is helemaal alleen
door Maxim verzonnen, gezon
gen, gespeeld, opgenomen en
gemixt. Voorwaar geen geringe
prestatie: de vier composities
op deze CDr zijn afwisselend,
melodieus en toch strak. Ook
de productie staat als een huis,
weinig op aan te merken. Hij
maakt een mooi gebruik van
zang, en mengt deze door de
muziek over een keur aan
dance-beats; zang als instru
ment eigenlijk. Het geheel is
een mix van ambient, mellow
en industrial, en zelfs een
beetje metal en gothic.
G-gap noemt zichzelf 'creator
and dealer of emotions'. Voor
een deel klopt dit wel: hij weet
mooie sfeerbeelden op te roe
pen die af en toe zelfs een
filmisch karakter krijgen. De
emoties gaan echter niet diep,
daarvoor is de productie te
gladjes, te perfect, waardoor
een bepaalde diepte ontbreekt.
Een wat vetter geluid, wat rau
wer, zou de levendigheid zeer
ten goede komen. Misschien is
dit een gevolg van de beperkte
middelen in zijn huisstudio en
zou G-gap met meer ruimte en
andere spullen wel dieper kun
nen gaan. Wij zijn benieuwd
naar zijn volgende productie.
SN
m
oo