30 Aksen aai. noot noot En op 15 oktober is het dan zover. In het Arsenaaltheater in Vlissingen zullen Trippin', Nimbus, Fiction Defenc/se en Orange Bud strijden om de titel. Nou, niet alleen om de titel, ook om een toegangsbewijs tot de finale van de Grote Prijs van Nederland natuurlijk. De avond begint om negen uur (zaal open om half negen) en er is wel een entreeprijs(je) van zeventien gulden vijftig. Maar, dan krijg je wel (naast de enorme span ning van de strijd) een speciaal optreden te zien van de Juke Joints samen met de Projekt 1 Big Band. Zij hebben voor deze avond een show van dirty boogie gemaakt, dus dat zal wel smullen worden. En als jij je NOOTrantsoen niet vergeet, kun je ook van een gratis consumptie smullen.-^ pagina 4 pagina 5 een brandende gitaar. Geloof ik ook de eerste keer dat ik een playbackact echt weet te waarderen Afsluiters van de voorrondes waren de mannen van No Shame. Naar mijn mening moet deze band nog maar eens nadenken wat ze nu willen. De band speelt (niet slecht) recht-toe-en-heel-recht-aan blues, Nederlandstalige songs (met akoestische gitaar) en ze brachten ook nog iets wat (voor mij) nog vlees, nog vis was. Als ze het houden op de Nederlandstalige songs, kan er iets bijzonders groeien. Dan moet er wel een nieuwe drummer komen. Niet dat deze drummer slecht was, maar als zanger is hij gewoon veel en veel beter. Ook nu zochten de juryleden een klein zaaltje op voor het overleg. En ook nu was het weer een flinke kluif, want ik vond ook nu de verschillen klein en het niveau hoog. Alhoewel niet zo hoog als tij dens de eerste voorronde. Uiteindelijk was er overeenstemming en werden Fiction Defenc/se en Orange Bud uitverkoren om op 15 oktober in de finale te spelen. Nog even wat drinken en weer terug het water over. Over?? Uiter aard de laatste boot gemist, dus omrijden over Antwerpen. Hoe lang duurt het nog voordat die tunnel klaar is? Twee voorrondes, elf bands. In geen jaren hebben we zulke sterke voor rondes beleefd. Wat hebben we toch een boel goede bands in Zeeland. Dat is voor mij pas de echte Belofte for°.' Firm. Hopeloos opnanie: NOOT Band: The Opus CDr: Phonofobia Opname: Z-Sound stu dio's, Brian van Zwietering Info: Mare Altena 043 3210445 of 0118-463791 Koen van Soelen 0118 466729 The Opus heeft recentelijk een demo opgenomen met 6 num mers. Deze demo is bedoelt voor promotie en voor de ver koop; hopelijk zit daar dan een echt hoesje bij: bij mijn demo was-ie beetje slordig in elkaar geplakt, leuke vormgeving, dat wel. De mix werd verricht door Brian van Zwietering en door de band zelf. En zodanig gedaan dat 't af en toe bijna live klinkt: alles goed in evenwicht en toch lekker rauw. Dat is leuk omdat de muziek dan fris blijft. Hoewel de titel anders doet vermoeden lijdt de band beslist niet aan 'Phonofobia' (=geluids- angst). Bij vlagen knallen de gi taren mooi synchroon uit de boxen, met op de achtergrond een tevreden knorrende, vette bas die het zaakje lekker over eind houdt. De gitaren worden ook op al hun gebruiksmoge lijkheden uitgeprobeerd: van gewonè akkoorden tot ernstige vervormingen en van alles daar tussen. Qua zang zitten die jon gens naar mijn mening af en toe erg tegen de grens van hun Kunnen aan. Niet dat 't dan opeens vals is of zo, maar het zou toch zonde zijn als ze met het zingen hun stem ver knallen. De keuze van de nummers is goed gedaan. De demo ver veelt geen moment: af en toe erg hard, maar dat kun je ver wachten. Gelukkig is het niet alleen maar hard. Ook in de nummers zelf is voldoende af wisseling om het voor de luiste raar interessant te houden. SN Band: G-gap CDr: The clock is ticking Opname: huisstudio Info: Maxim Schipper; tel.: 0118-466538, e-mail: ecs@zeelandnet.nl G-gap is de eenmansformatie van Maxim Schipper. De naam staat voor generatiekloof; generation-gap in 't Engels. Waar dit verder op slaat weet ik niet: de muziek is op zich heel toegankelijk en beslist niet alleen interessant voor 20-jari- gen. Bovendien bedankt hij in het begeleidend schrijven ook nog zijn ouders voor alle aan moediging, medewerking en betoonde steun. Als we zo met onze ouders omgaan, waar blij ven we dan met die generatie kloof De muziek is helemaal alleen door Maxim verzonnen, gezon gen, gespeeld, opgenomen en gemixt. Voorwaar geen geringe prestatie: de vier composities op deze CDr zijn afwisselend, melodieus en toch strak. Ook de productie staat als een huis, weinig op aan te merken. Hij maakt een mooi gebruik van zang, en mengt deze door de muziek over een keur aan dance-beats; zang als instru ment eigenlijk. Het geheel is een mix van ambient, mellow en industrial, en zelfs een beetje metal en gothic. G-gap noemt zichzelf 'creator and dealer of emotions'. Voor een deel klopt dit wel: hij weet mooie sfeerbeelden op te roe pen die af en toe zelfs een filmisch karakter krijgen. De emoties gaan echter niet diep, daarvoor is de productie te gladjes, te perfect, waardoor een bepaalde diepte ontbreekt. Een wat vetter geluid, wat rau wer, zou de levendigheid zeer ten goede komen. Misschien is dit een gevolg van de beperkte middelen in zijn huisstudio en zou G-gap met meer ruimte en andere spullen wel dieper kun nen gaan. Wij zijn benieuwd naar zijn volgende productie. SN m oo

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1999 | | pagina 3