POLDERPLEIN VAN E, PARADISO TOT n s 2 %/ffOOt oCsfffOOt/ V noot E noot pagina 10 ]pt*o€ euwe bands in Zeelanl pagina II door Peter Scheefhals .r is één bepaald product waar geen enkele artiest of band zon der kan. De geluidsdragerlEen demo, zoals, deze ook wel in het vakjargon genoemd wordt, is de visitekaart van de artiest of band. Personen die de demo beluisteren moeten een zo compleet moge lijk beeld krijgen van je muziek. In wat voor stijl je jezelf presenteert moet je uiteindelijk zelf bepa len, want er is niemand die dat beter weet dan de artiest(en) zelf! Er kunnen echter wel nuttige tips en aanwijzingen gegeven worden om je een zet in de goede richting te geven. Vooral als het gaat om je eerste demo, en je wilt er zoveel mogelijk optredens aan over houden. I. Het te beluisteren materiaal Er moet een zo goed mogelijke keuze van je nummers uit het re pertoire gemaakt worden. Bespreek zo mogelijk al een bepaalde volgorde van beluistering, en repeteer deze nummers net zolang totdat je ze kunt dromen. Gebruik je de demo om aan optredens te komen, dan is het aan te raden om de totale lengte rond de 15 minuten te houden. Er wordt door de programmeur die jouw demo in handen krijgt vaak toch niet langer naar geluisterd; voor jouw product heeft hij er al een 80-tal beluisterd en liggen er nog zo'n 60 voor zijn neus! Een bijkomend voordeel waar je zeker van moet profiteren is, dat je bij een korte demo je aller, allerbeste materiaal kunt gebruiken! 2 Cassette of CDr Tegenwoordig kost het vrij weinig moeite en geld om een CDr op te sturen. Cassettes kunnen nog wel, maar de voordelen van de CDr gaan steeds meer die van een cassette inhalen. Een programmeur kan sneller voor en achteruit spoelen, en kan dus in een kort tijdsbestek jouw demo beluisteren. Veel program meurs luisteren maar 30 tot 50 seconden naar ieder nummer en houden daarom niet zo van cassettes. Je vergroot dus de kans dat er naar jouw demo geluisterd wordt. Bovendien heeft een CDr een veel betere geluidsweergave. Om een CDr op te sturen ben je, als je het slim aanpakt, minder aan porto en aanschafkosten kwijt. Stuur je demo bijvoorbeeld op in een plastic mapje in plaats van de jewel box. Dit maakt het pak ketje lichter van gewicht en is dus goedkoper in de portokosten. Maak desnoods je eigen kartonnen mapje, dan bespaar je ook nog de kosten van de aanschaf van de plastic mapjes, (ong. fl 1,- per stuk.) Een kale CDr kost een gulden of drie. Dit is te vergelijken met de kosten van een cassette. 3. De studio Voor een demo die live-optredens moet gaan opleveren kun je ook een redelijk opgenomen live-registratie gebruiken. Er zijn pro grammeurs die dit prefereren boven een in de studio opgenomen product! Het heeft niet zoveel zin om honderden (of zelfs duizenden) gul dens uit te geven aan studio-opnames, voordat je met je muziek een zeker niveau hebt bereikt. Het is slimmer om ervoor te zor gen dat je met dezelfde kosten méér dan één demo kunt opne men, zodat je vaker met een nieuw product kunt werken en je in het begin niet gedwongen wordt om enkele jaren met dezelfde demo te doen. Naarmate je meer inzicht gaat krijgen in het we reldje van boekingen, kun je ook de opnamekosten mee laten groeien. Als je er labels mee wilt gaan benaderen, kan het een stuk belang rijker worden om voor een goede opname-kwaliteit te zorgen. (Lees de vorige NOOT.)Zelfs bij dit soort activiteit is een optimale geluidskwaliteit niet altijd nodig, en moet je er eigenlijk alleen maar voor zorgen dat de belangstelling van een label voor jouw muziek aangewakkerd wordt. De platenbonzen snappen heus wel dat jouw demo nog niet een echte geproduceerde CD is. Zij hebben hier toch altijd hun eigen ideeën over, en zij vinden wel een ge schikte producer voor jouw product. Natuurlijk moet de geluids kwaliteit wel een goed beeld kunnen geven, dus een opname uit de repetitieruimte kun je wel vergeten! 4. Vormgeving en informatie De vormgeving van de verpakking is altijd belangrijk. Hiermee wek je namelijk de nieuwsgierigheid van de programmeur. Met een opvallend hoesje heb je meer kans dat jouw demo uitsteekt in de berg die hij voor zijn neus heeft liggen. Pas de vormgeving aan aan de stijl van de muziek en je 'image'. Schakel zo nodig een professioneel iemand in die dit voor een zacht prijsje voor je wilt doen. De informatie die op de verpakking komt te staan moet zo volle dig mogelijk zijn. Eerst, naam van de artiest(en) en de naam en adres van de contactpersoon. Verder, de titels van de nummers en de namen van de componisten. Natuurlijk de titel van je demo. Eventuele achtergrondinformatie, zoals een korte biografie, is ook aan te raden. Je kunt het nog uitbreiden met foto's van de artiest(en). Dan heeft de luisteraar ook nog wat te doen tijdens het luisteren. Een laatste kort advies; bel eerst op naar de persoon waar je jouw demo naar opstuurt, zodat je zeker weet of hij in je muziek geïn teresseerd is, en hij alvast je naam kent. Dan heb je kans dat hij zich het telefoongesprek nog kan herinneren en dus jouw demo gelijk beluistert als hij deze in zijn brievenbus vindt. Na het opsturen moet je regelmatig contact blijven houden, tot dat je een mening krijgt te horen. We hopen dat jullie met deze tips de juiste weg naar succes kun nen inslaan. Veel succes!^ 0 m 0 m r C 5 0 m L 2gaat voorlopig een jaar verder als trio. Sologitarist Edwin Moleveld gaat namelijk voor een jaar naar India. Eemo en CD nieu Daar er in de vorige Noot veel info stond in de kleinnnootjes, is er waarschijnlijk deze keer niet zoveel te melden. Daarom maar eens een oproep geplaatst om te vragen aan bands om hun info op te sturen naar de Noot. Het adres vindt u in de colofon. Qis een nieuwe Walchers Zuid-Bevelandse rockband. Ze zijn in 1998 opgericht, maar de nieuwste bezetting dateert van juni 1999. De band bestaat uit: Roel Visser - gitaar en zang, Piet Kirchner- bas, Niels Ossewaarde - drums. De band is nog op zoek naar een zangeres. Het repertoire bestaat uit eigen nummers en covers van onder andere Amanda Marshall, Melissa Etheridge, Br/an Adams (advertentie) GITAARBOUW Bouw, ombouw en reparatie van snaarinstrumenten In- en verkqopbemiddeling 'Taxaties Advies Verkoop van gitaren, i'osse onderdelen en accessoires Nieuwendijk 75 - 4381 BW Vlissingen Telefoon+31 (0)118 416 668 - Telefax+31 (0)118 414 068 en dergelijken. Voor meer info en boekingen kan je bellen met Roet Visser op 0118-465085. annabee is een Walcherse band, opgericht begin 1999. De bezetting: Yvonne Joziasse-zang, Diana Joziasse-gitaar achtergrondzang, Michel Vermeulen-bas, Karei Konings slagwerk en Davy Vreeken-gitaar; speelt covers. Voor meer info: zie de rubriek NOOTverband. De besproken demo is te bestellen bij Michel Vemeulen: 0118-591163 of 06-25486169 QezettingswisselirigeQ Henry de Bruin is nieuwe drum mer vanf" Mamilla Paradise. Eric van Doorn is de nieuwe gitarist vanM Hij volgt Marco Rentier op, die naar de U.S.A. is vertrokken. leeft opnamen ge- een nieuwe CD. Ze namen 12 eigen nummers op in de DDL studio te Amsterdam. De leden van de band produ ceerden de opnamen, samen met Theo Pernette. Uppercut is aan het leuren bij platen maatschappijen om de opnamen op CD uit te brengen. Is er geen interesse dan brengt de band hem in eigen beheer uit. Wie meer info wil kan bellen met Patrick Zanders op 0113-251235. Jieeft in de Singelstudio te Vlissingen op 21 augustus de nummers 'Forget the scheme' en 'Blood, honour, trust' opgenomen. De num mers werden geproduceerd door Frits van Woudenberg en Francois v.d. Bussche. De num mers komen op een verzamel- CD, die bijgevoegd is aan het decembernummer van het Hardcoremagazine 'Core'. Donnie Mulder van Counter part liet weten dat ze samen met Ruthless en Backfire op 5 no vember in Bar American spelen. oe/noot

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1999 | | pagina 6