POLDERPLEIN
VAN
E,
PARADISO
TOT
n
s
2
%/ffOOt
oCsfffOOt/
V
noot
E
noot
pagina 10
]pt*o€
euwe bands in Zeelanl
pagina II
door Peter Scheefhals
.r is één bepaald product waar geen enkele artiest of band zon
der kan. De geluidsdragerlEen demo, zoals, deze ook wel in het
vakjargon genoemd wordt, is de visitekaart van de artiest of band.
Personen die de demo beluisteren moeten een zo compleet moge
lijk beeld krijgen van je muziek.
In wat voor stijl je jezelf presenteert moet je uiteindelijk zelf bepa
len, want er is niemand die dat beter weet dan de artiest(en) zelf!
Er kunnen echter wel nuttige tips en aanwijzingen gegeven worden
om je een zet in de goede richting te geven. Vooral als het gaat om
je eerste demo, en je wilt er zoveel mogelijk optredens aan over
houden.
I. Het te beluisteren materiaal
Er moet een zo goed mogelijke keuze van je nummers uit het re
pertoire gemaakt worden. Bespreek zo mogelijk al een bepaalde
volgorde van beluistering, en repeteer deze nummers net zolang
totdat je ze kunt dromen.
Gebruik je de demo om aan optredens te komen, dan is het aan te
raden om de totale lengte rond de 15 minuten te houden. Er
wordt door de programmeur die jouw demo in handen krijgt vaak
toch niet langer naar geluisterd; voor jouw product heeft hij er al
een 80-tal beluisterd en liggen er nog zo'n 60 voor zijn neus! Een
bijkomend voordeel waar je zeker van moet profiteren is, dat je bij
een korte demo je aller, allerbeste materiaal kunt gebruiken!
2 Cassette of CDr
Tegenwoordig kost het vrij weinig moeite en geld om een CDr op
te sturen. Cassettes kunnen nog wel, maar de voordelen van de
CDr gaan steeds meer die van een cassette inhalen.
Een programmeur kan sneller voor en achteruit spoelen, en kan
dus in een kort tijdsbestek jouw demo beluisteren. Veel program
meurs luisteren maar 30 tot 50 seconden naar ieder nummer en
houden daarom niet zo van cassettes. Je vergroot dus de kans dat
er naar jouw demo geluisterd wordt. Bovendien heeft een CDr
een veel betere geluidsweergave.
Om een CDr op te sturen ben je, als je het slim aanpakt, minder
aan porto en aanschafkosten kwijt. Stuur je demo bijvoorbeeld op
in een plastic mapje in plaats van de jewel box. Dit maakt het pak
ketje lichter van gewicht en is dus goedkoper in de portokosten.
Maak desnoods je eigen kartonnen mapje, dan bespaar je ook nog
de kosten van de aanschaf van de plastic mapjes, (ong. fl 1,- per
stuk.)
Een kale CDr kost een gulden of drie. Dit is te vergelijken met de
kosten van een cassette.
3. De studio
Voor een demo die live-optredens moet gaan opleveren kun je
ook een redelijk opgenomen live-registratie gebruiken. Er zijn pro
grammeurs die dit prefereren boven een in de studio opgenomen
product!
Het heeft niet zoveel zin om honderden (of zelfs duizenden) gul
dens uit te geven aan studio-opnames, voordat je met je muziek
een zeker niveau hebt bereikt. Het is slimmer om ervoor te zor
gen dat je met dezelfde kosten méér dan één demo kunt opne
men, zodat je vaker met een nieuw product kunt werken en je in
het begin niet gedwongen wordt om enkele jaren met dezelfde
demo te doen. Naarmate je meer inzicht gaat krijgen in het we
reldje van boekingen, kun je ook de opnamekosten mee laten
groeien.
Als je er labels mee wilt gaan benaderen, kan het een stuk belang
rijker worden om voor een goede opname-kwaliteit te zorgen.
(Lees de vorige NOOT.)Zelfs bij dit soort activiteit is een optimale
geluidskwaliteit niet altijd nodig, en moet je er eigenlijk alleen maar
voor zorgen dat de belangstelling van een label voor jouw muziek
aangewakkerd wordt. De platenbonzen snappen heus wel dat
jouw demo nog niet een echte geproduceerde CD is. Zij hebben
hier toch altijd hun eigen ideeën over, en zij vinden wel een ge
schikte producer voor jouw product. Natuurlijk moet de geluids
kwaliteit wel een goed beeld kunnen geven, dus een opname uit
de repetitieruimte kun je wel vergeten!
4. Vormgeving en informatie
De vormgeving van de verpakking is altijd belangrijk. Hiermee
wek je namelijk de nieuwsgierigheid van de programmeur. Met
een opvallend hoesje heb je meer kans dat jouw demo uitsteekt in
de berg die hij voor zijn neus heeft liggen.
Pas de vormgeving aan aan de stijl van de muziek en je 'image'.
Schakel zo nodig een professioneel iemand in die dit voor een
zacht prijsje voor je wilt doen.
De informatie die op de verpakking komt te staan moet zo volle
dig mogelijk zijn. Eerst, naam van de artiest(en) en de naam en
adres van de contactpersoon. Verder, de titels van de nummers
en de namen van de componisten. Natuurlijk de titel van je demo.
Eventuele achtergrondinformatie, zoals een korte biografie, is ook
aan te raden.
Je kunt het nog uitbreiden met foto's van de artiest(en). Dan
heeft de luisteraar ook nog wat te doen tijdens het luisteren.
Een laatste kort advies; bel eerst op naar de persoon waar je jouw
demo naar opstuurt, zodat je zeker weet of hij in je muziek geïn
teresseerd is, en hij alvast je naam kent. Dan heb je kans dat hij
zich het telefoongesprek nog kan herinneren en dus jouw demo
gelijk beluistert als hij deze in zijn brievenbus vindt.
Na het opsturen moet je regelmatig contact blijven houden, tot
dat je een mening krijgt te horen.
We hopen dat jullie met deze tips de juiste weg naar succes kun
nen inslaan. Veel succes!^
0
m
0
m
r
C
5
0
m
L
2gaat voorlopig een
jaar verder als trio. Sologitarist
Edwin Moleveld gaat namelijk
voor een jaar naar India.
Eemo en CD nieu
Daar er in de vorige Noot veel
info stond in de kleinnnootjes, is
er waarschijnlijk deze keer niet
zoveel te melden. Daarom maar
eens een oproep geplaatst om te
vragen aan bands om hun info
op te sturen naar de Noot. Het
adres vindt u in de colofon.
Qis een nieuwe Walchers
Zuid-Bevelandse rockband. Ze
zijn in 1998 opgericht, maar de
nieuwste bezetting dateert van
juni 1999. De band bestaat uit:
Roel Visser - gitaar en zang, Piet
Kirchner- bas, Niels Ossewaarde
- drums.
De band is nog op zoek naar een
zangeres. Het repertoire bestaat
uit eigen nummers en covers van
onder andere Amanda Marshall,
Melissa Etheridge, Br/an Adams
(advertentie)
GITAARBOUW
Bouw, ombouw en reparatie
van snaarinstrumenten
In- en verkqopbemiddeling
'Taxaties Advies
Verkoop van gitaren,
i'osse onderdelen
en accessoires
Nieuwendijk 75 - 4381 BW Vlissingen
Telefoon+31 (0)118 416 668 - Telefax+31 (0)118 414 068
en dergelijken.
Voor meer info en boekingen
kan je bellen met Roet Visser op
0118-465085.
annabee
is een Walcherse
band, opgericht begin 1999. De
bezetting: Yvonne Joziasse-zang,
Diana Joziasse-gitaar
achtergrondzang, Michel
Vermeulen-bas, Karei Konings
slagwerk en Davy Vreeken-gitaar;
speelt covers. Voor meer info: zie
de rubriek NOOTverband. De
besproken demo is te bestellen
bij Michel Vemeulen: 0118-591163
of 06-25486169
QezettingswisselirigeQ
Henry de Bruin is nieuwe drum
mer vanf"
Mamilla Paradise.
Eric van Doorn is de nieuwe
gitarist vanM
Hij volgt Marco Rentier op, die
naar de U.S.A. is vertrokken.
leeft opnamen ge-
een nieuwe CD. Ze
namen 12 eigen nummers op in
de DDL studio te Amsterdam.
De leden van de band produ
ceerden de opnamen, samen
met Theo Pernette. Uppercut is
aan het leuren bij platen
maatschappijen om de opnamen
op CD uit te brengen. Is er geen
interesse dan brengt de band
hem in eigen beheer uit. Wie
meer info wil kan bellen met
Patrick Zanders op 0113-251235.
Jieeft in de
Singelstudio te Vlissingen op 21
augustus de nummers 'Forget
the scheme' en 'Blood, honour,
trust' opgenomen. De num
mers werden geproduceerd
door Frits van Woudenberg en
Francois v.d. Bussche. De num
mers komen op een verzamel-
CD, die bijgevoegd is aan het
decembernummer van het
Hardcoremagazine 'Core'.
Donnie Mulder van Counter
part liet weten dat ze samen met
Ruthless en Backfire op 5 no
vember in Bar American spelen.
oe/noot