VAN
POLDERPLEIN
T OT
PARADISO
DE NOMINATIES
Jong&Wild:
Orange Bud
Wolfshead
Buckle Trunk
Beste CD:
Nimbus
Koel Bewaren
'n8werk
Beste CDr:
Orange Bud
No Shame
De Niro
Beste Band:
Dr. Reverb
Nimbus
Juke Joints
Trippin'
noot
V
pagina 10
pagina I I
I I
Edoor Sander Nobbe
Ike band of artiest droomt er weleens van, als hij of zij een prach
tige clip van hun favoriete band voorbij ziet komen opTMF of MTV:
je eigen clip! En in gedachten zie je jezelf,al optreden op tv.
Maar zoals gewoonlijk staan er nogal wat hindernissen tussen de
droom en de werkelijkheid.Vooral de kosten van een beetje clip zijn
voor de doorsnee huis-, tuin- en keukenband een behoorlijk bezwaar.
Een eenvoudig filmpje dat zonder al te veel problemen gemaakt kon
gorden kost al gauw een halve ton of meer. De meeste clips die je
op tv ziet zijn dan ook vaak gemaakt met een budget van enkele ton
nen.
Beeld, en dan zeker bewegend beeld, spreekt echter veel sterker dan
welke CD, cassette of wat dan ook. Een clip is een heel goede manier
om je als band te presenteren bij alle mogelijke belangstellenden, je
laat niet alleen horen wat je kan maar kan je hele act laten zien zodat
mensen zien wat ze in huis halen.
Hoewel het maken van een clip een verschrikkelijk dure aange-
|jpgenheid is, zijn er manieren om het, als minder vermogende band,
wel te kunnen realiseren. Eén manier staat beschreven in de SPZ-co-
lumn elders in dit blad (insturen die ideeën!!!), een andere manier is
om te kijken of er mogelijkheden zijn voor sponsoring. Je kan ook ie
dereen in de band, je familie in de wijde omtrek, fans, vrienden, buren,
en wie je nog meer kan vinden, om een bijdrage vragen. Met je idee
en je beste nummer ga je vervolgens op zoek naar een produc
tiebedrijf dat een beginnende band wel voor een schappelijke prijs op
weg wil helpen. Er zijn bedrijven die hiervoor openstaan en boven
dien kun je vaak, afhankelijk van je idee, van te voren een prijs afspre
ken. Een schappelijke prijs is in dit geval voor bijvoorbeeld twee ca
mera's en drie man crew rond de duizend gulden per dag. Montage-
#0 tijd komt daar nog bij, maar zeg dat je voor rond de vijfduizend gul
den een eenvoudige maar goed vertoonbare videoclip in handen
hebt.
^én en ander ligt natuurlijk wel aan het scenario. Oftewel, wat moet
er in het clipje te zien zijn. Hoewel met de huidige stand van de tech
niek alles mogelijk lijkt te zijn moet je toch wel een aantal zaken in
de gaten houden bij het verzinnen van je eigen scenario. Kijk goed
naar wat je wil en naar wat kan. Denk bijvoorbeeld alleen al aan
weersinvloeden, zomerscènes zijn zonder dure studio het grootste
deel van het jaar moeilijk te realiseren in ons klimaat. Hetzelfde geldt
®Voor ingewikkelde belichting. Special-effects zijn natuurlijk prachtig
maar gebruik ze met mate, ze kosten veel tijd, en dus geld, en ze lei
den de toeschouwer snel af van waar het echt om gaat: jullie muziek!
Als je een clip maakt beperk je dan ook tot één versie van het num
mer waar je de clip mee maakt.Voor je gevoel speel je dat nummer
iedere keer hetzelfde, in werkelijkheid zitten er vaak grote verschillen
in bijvoorbeeld tempo tussen. Om dus toch een lipsynchroon filmpje
te krijgen moet je je gewoon bij één versie houden.
Videoclips heb je in alle soorten en maten, van eenvoudige rechttoe
rechtaan live-registratie tot minispeelfilm compleet met effecten en
animatie. Elke clip echter is ooit begonnen met een idee. Dit idee kan
beginnen met het beste nummer dat je hebt en waar je vervolgens
overgaat brainstormen met alle betrokken personen. Alle mogelijke
dingen kunnen langskomen en de gekste ideeën kunnen bespreek
baar zijn.Toch mag er uiteindelijk maar één plan overblijven waar je
mee aan de slag gaat. Het idee vat je vervolgens samen in enkele
regels: de synopsis.
De synopsis is weer de basis voor het scenario. Het scenario is de
uitwerking van het idee naar een verhaal met al zijn onderdelen
zoals teksten, en tevens een uitsplitsing naar scènes.Van dit scenario
wordt vervolgens een filmdraaiboek gemaakt. Hierin worden alle
scènes verdeelt in shots: kaders, standpunten, plaats, tijd, geluid en
licht worden bepaald en vastgelegd.
De in het filmdraaiboek vastgelegde gegevens worden vervolgens
opgenomen.Tijdens het filmen wordt alles genoteerd op een
opnameformulier. Hierop vindt je gegevens als tijd, scènes, takes en
opmerkingen.
Van de ruwe opnames wordt eerst bepaald welke gebruikt gaan
worden en wat hun volgorde is in de eindmontage. Deze selectie 4
wordt vastgelegd in een montagedraaiboek, waarin ook staat welke
titels gemaakt moeten worden. Bij gewone videoproducties wordt
op dit moment ook bepaald welke muziek erbij komt, maar we
hebben het nu over videoclips dus we nemen aan dat de muziek al
ruimschoots bekend is.
De montage vindt plaats volgens het eerder vastgelegde monta
gedraaiboek, eerst de beelden, dan de muziek. Alle te voren bepaalde
shots worden uiteindelijk lipsynchroon met de muziek gemonteerd.
En dan... ja, dan kun je eindelijk je eigen videoclip bekijken.
Waarop dan vanzelf de vraag komt:'Hoe krijg ik mijn prachtige film
pje op de TV?'Tenslotte wil je hem aan de hele wereld laten zien.
Wel, eigenlijk is dat heel simpel: gewoon opsturen. De muzieksta
tions kunnen met een gewone VHS-kopie heel goed uit de voeten en
als ze jouw clip goed genoeg vinden dan draaien ze hem wel.
Hoewel een goede plugger natuurlijk wel helpt kan het ook heel
goed zonder: nieuw talent op de buis is tenslotte ook in hun belang.
Zorg wel dat je een goede kopie opstuurt en dat al je gegevens
(adres, contactpersoon etc.) er goed leesbaar op staan.Verwacht je
bandje overigens niet terug, als het goed is gaat-ie in het archief, dus
zorg dat je zelf een paar goede kopieën houdt.
Als demo om zaaloptredens te regelen werkt een video alleen maar
goed als het een mooie live-registratie is, van zo'n tape kan een pro
grammeur of zaaleigenaar een goede indruk krijgen van de live-act
van de band en dat kan dus heel positief werken. Een flitsend
gemonteerd filmpje op een prachtige buitenlocatie met allerlei figu
ranten en cabrio's, of wat dan ook, zegt niets over hoe een band live
presteert en heeft voor een programmeur alleen curiositeitswaarde.
De beste kansen heb je dus door je video op te sturen naar alle
denkbare tv-stations (vergeet ook de regionale omroep niet!) en
naar platenmaatschappijen die misschien niet meteen de muziek zien
zitten, maar wel een heel fotogenieke band waar ze misschien wat
mee kunnen
Met dank aan Pim van Kampen, Van Kampen Videoprodukties, Middelburg
r.
Glimmende bolides rijden voor en de genomineer
den stappen op de rode loper. Bodyguards houden
het publiek op afstand. Dit zullen waarschijnlijk de
eerste beelden zijn die men te zien krijgt van de
rechtstreekse uitzending van de Zeeuwse Pop
prijzen 1999.
Op 15 januari vindt het plaats: de uitreiking van de
Zeeuwse Popprijzen. Gedurende drie avonden heeft
een uitgebreide selectiecommissie zich door stapels
CD's en bandjes geworsteld en het hoofd gepijnigd
wie nu te nomineren als beste band of best talent.
Uiteindelijk kwam daar een lijstje nominaties uit
waar het bestuur van de Stichting Popmuziek
Zeeland weer mee aan de slag gaat. Want uitein
delijk kan er maar I winnaar zijn per categorie.
Het feest wordt gehouden in de grote Delta Tv-stu
dio in Kamperland. Een mooie zaal, vanwaar ook
meteen kan worden uitgezonden. En uiteraard
wordt het een avond met een boel live-muziek.Want
dit jaar vragen we de winnaar van elke popprijs meteen
om een kort optreden te verzorgen, spelen er uiteraard
tussendoor ook nog bands en wordt de avond knallend
afgesloten door de Royal Dutch Disco Philharmonic.
Tussen de bedrijven door kun je meedoen aan een
forumdiscussie en het schijnt dat we zelfs hemels
bezoek krijgen van één van de grootste rockhelden van
deze eeuw.
Omdat Kamperland wat uit de route ligt voor velen,
laat de SPZ bussen rijden volgens de routes Zierikzee-
Burgh Haamstede-Kamperland, Vlissingen-Souburg-
Middelburg-Serooskerke-Vrouwenpolder-Kamperland
en Terneuzen-Kruiningen/Yerseke-Kapelle-Goes-
Kamperland en terug natuurlijk. Een buskaartje kost vijf
gulden, maar dan ben je uit en thuis.
Blijft nog over de entree-prijs van de avond. Die
bedraagt vijftien piek.
Op 15 januari 2000 zullen in de studio van Delta-TV te Kamperland de Zeeuwse Popprijzen weer
uitgereikt worden. Een commissie van wijze personen uit het Zeeuwse popiand heeft zich gebo
gen over een veelvoud aan CD's, CDr's, bio's en andere informatie over de oogst van het afgelo
pen popjaar. Daaruit zijn, in vier categorieën, de volgende nominaties te voorschijn gekomen: