TILL DAWN: GEEN MOEILIJK GEDOE noot noot pagina 10 Till Dawn bestaat i j it: Danny Polfliet gitaar Sc zang Remy Lissenburg leadgitaar Almer Kaasschieter basgitaar Marcel Mi net drums Fred van Morden trompet "Theo van den Elshout trombone pagina II Door Bert Hoogerheijde A Is een beginnende band 'de Zeeuwse Belofte' wordt genoemd, de zanger-gitarist van dit gezelschap een Rolling Stones nummer schrijft, hij er niets van bakt bij het' toelatingsexamen van de Rock Academie maar daar tóch terechtkomt, en het publiek luid keels meezingt met zijn compositie 'Sick of it all', terwijl dat over de verkeersproblematiek van Middelburg gaat, kijk, dan is het tijd voor een interview... Zeeuwse Belofte Zaterdag 26 augustus is ongemerkt overgegaan in zondag de 27e. De winnaar van de Zeeuwse Belofte is bekend en de band Till Dawn heeft de nodige aandacht te verwerken gehad. We zitten backstage waar zanger/gitarist/componist Danny Polfliet het allemaal laconiek over zich laat komen. Hoe ziet hij de vol gende voorronde? Danny: 'Het maakt mij niet zoveel uit, ge woon lekker spelen is het belangrijkste, als het publiek het leuk vindt en wij het leuk vinden, dan is er niks aan de hand'. Ja, dit hebben we vaker gehoord, maar hij wil toch verder met zijn band en met zijn muziek? Danny legt uit: 'Oh jawel, maar dat komt vanzelf wel. Ik ben van mening als je voor 150 achter iets staat en je iets graag wilt, je het ook voor elkaar krijgt.' hij moeiteloos de aandacht vast van het publiek dat al na een paar tonen de voeten niet meer aan de grond kan houden. Ter wijl de muziek niet echt heftig of vernieuwend genoemd kan worden. Een muziekkeuze die een mix is van de sound van oude rockers zoals Roy Orbison en recentere 'good old days' roek muzikanten waarvan Chris Isaak nog wel het meest doorklinkt. Danny beaamt deze invloeden en voegt er namen aan toe zoals die van Elvis, Willy Deville en The Mavericks. Maar ook moder nere muziek van Radiohead kan hij waarderen. Opgegroeid in een gezin waar veel muziek werd gedraaid waaronder country (hoe kan het ook anders, zijn pa was de beroemde Louis Polfliet, zie de vorige Noot) vatte Danny het plan op om te gaan zingen. Op smeuïge manier vertelt hij hierover: 'Ja, ik wilde altijd zingen maar ik had het idee dat ik er het goede gehoor niet voor had. Ik kreeg ook wel te horen van mijn pa en ma 'nou ja, dat is wel leuk maarre, it needs some practise'. Gelukkig kreeg ik via mijn tante zo'n soundmixapparaat, die je vroeger bij de Soundmix- show kon winnen. Je weet wel, zo'n prehistorisch ding waar twee cassettebandjes ingingen. Op die ene kant had ik dan Elvis op staan en op de andere kant mijn eigen nummer. Ik ben toen dus gewoon net zo lang blijven zingen totdat het enigszins in de buurt kwam van Elvis. De invloeden Performen lijkt Danny op het lijf te zijn geschreven. Met bra voure maar ook de nodige humor en zelfspot houdt Covers Eerder speelde Danny in een aantal andere bandjes maar dat was toch niet echt wat hij wilde. Er moesten namelijk, vermeldt hij met enigszins vies gezicht, covers gespeeld worden. Is daar iets mis mee dan? Danny: 'Nou, er is niks mis met een cover, maar ik had altijd in mijn gedachten van, ik kan nu gitaar spelen en zingen dus waarom zou ik het zelf niet pro beren? Dus dat heb ik gedaan. Ik schreef lijn eerste liedje en liet het enthousiast aan een vriend horen. Ik zei nog, kijk eens mooi hé, maar mijn vriend rea geerde meteen dat de Rolling Stones het al gemaakt hadden.' En vervolgens met sta len gezicht: 'Dus ja, da's dan jammer maar (ironisch nu) ik heb dus wel kwaliteit in huis. Dat eerste liedje spelen we trouwens nu nog met de band. Het is niet echt heel goed, maar ook niet heel slecht.' Na de cd een platendeal? Eerder dit jaar kwam dan de eerste cd van Till Dawn uit, simpel weg getiteld 'Till Dawn'. Het schijfje telt vier composities, alle geschreven door Danny. Komt hij met een kant-en-klaar num mer de oefenruimte in? 'Ik kom met de akoestische versie en die werken we dan uit, vaak met de drummer en de bassist. Verder wordt er door de band nog aan gesleuteld. Er volgen dan tips van, hé dit moet je anders doen en zo, maar ja, dan ben ik ook weer zo eigenwijs dat ik dat dan weer niet doe. Maarre (lachend) het is best een democratische band, ik regeer niet met ijzeren hand'. De cd is inmiddels naar tal van zalen gestuurd en ook naar een aantal platenmaatschappijen. Naar verluidt zou één la bel al belangstelling hebben getoond voor Till Dawn. Bescheiden reageert Danny echter op onze sensatiezucht: 'Nou, er is héél misschien kans op een platendeal'. Rock-Academie De Zeeuwen zijn momenteel erg goed vertegenwoordigd op de Tilburgse Rock Academie. Naast Danny zit ook Till Dawn gitarist Remy Lissenburg in deze muzikale schoolbanken. Hoe kom je daar nu terecht? Danny's antwoord: 'Ik zou het niet weten'. Jaja, daar worden we echt wijzer van... 'Oké.', vervolgt hij, 'ik had erover gehoord en wilde proberen of ik er werd toegelaten maar de open dagen waren al geweest. Toch werd ik nog uitgenodigd. Je moet je dan voorstellen dat je in je eentje in een kamertje wordt gestopt en dan komen er op een gegeven moment zes man voor je neus staan en dan moet je je liedje spelen. Dus ik ging spelen maar bakte er geen hout van, het was gewoon bag ger. Ik wist op een gegeven moment de tekst niet meer, het akkoordenschema niet meer, het zweet brak me uit en de rest van dat 'optreden' heb ik lopen verprutsen. Het verbaasde me dus wel dat ik later toch ben uitgenodigd, misschien zagen ze wat in me, ik weet het niet.' Sick of it all Het publiek dat Till Dawn heeft zien spelen herinnert zich dit nummer vast en zeker. Danny vraagt het publiek tegen het einde van het liedje mee te zingen, iets wat driekwart van de zaal dan prompt doet, en dan gaat het ongeveer als volgt: Because I'm sick of it ahhohhhoooollllll (met een beetje een Isaak-snik erin). Waar gaat de compositie eigenlijk over? Danny vervolgt nuchter zijn relaas: 'Ik had een hele dag in de auto gezeten en was eigenlijk die hele dag bezig om van de ene kant van de stad (Middelburg) naar de andere te komen en dat is echt niet te trekken. De ene keer pleuren ze de bfug voor je neus open, de andere keer gooien ze een trein voor'je gezicht en dan staat er weer één of andere eikel die niet staat op te letten als het groen wordt en sta je weer een uur voor het stop licht te wachten en dat is erg vervelend. En toen was ik een beetje opgefokt. Maar ik dacht, ach, ik schrijf een vrolijk liedje over hoe het in de auto is en hoe je jezelf irriteert. Want dan zie je mensen naast je zittenje ziet bijvoorbeeld een meisje met een snor en dat is erg afzichtelijk. Ja, dat vind ik jammer. Kerels met een snor, o.k., maar vrouwen, nee, daar heb ik echt mijn bedenkingen bij. ledereen in zijn waarde hoor maar voor mij hoeft dat dus niet.' Dus het liedje gaat eigenlijk over de verkeersproblematiek van Middelburg? Danny: 'Ja, inderdaad'. Dat had ik er zo niet uitge haald. Danny, verklarend: 'Nee, het is ook in het Engels'. Maar het moet dus wel vrolijk gezongen worden? Danny, met pret oogjes nu: 'Ja, tuurlijk want het is toch lachwekkend die hele situatie? Dus, aan de ene kant vreet ik me op en aan de andere kant lach ik me dood.' Geen moeilijk gedoe Is het showaspect belangrijk voor Till Dawn? Danny knikt. 'Ja, da's het belangrijkste wat er is. Bij een live-band kom je voor 75 om te kijken. Luisteren is natuurlijk ook fijn maar heel veel mensen willen ook iets leuks zien. Dat vind ik zelf ook belang rijk, als ik voor een band zou betalen en ze doen niks leuks dan denk ik, ik zet je cd wel op. Verder hebben we gewoon pop liedjes met een hoog meezinggehalte. Gewoon omdat ik van muziek hou die lekker in het gehoor ligt. Voor mij hoeft het allemaal niet zo moeilijk. Al dat moeilijke gedoe eromheen. We willen gewoon lekker met z'n allen muziek maken en dan komt het allemaal wel goed'.

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2000 | | pagina 6