DREAMS DIE FIRST? Swlngtime! Een bekroonde popgroep Old Folks Boogie... Haas (toetsen), Martin Koster (drums) en Peter Wessel (gitaren) kenden elkaar al uit de jaren dat ze samen speelden in The Serial: een ambitieuze, toonaangevende groep die van 1978 tot 1984 bestond. Dat The Serial op doorbreken stond blijkt wel uit optre dens op de nationale podia en op Radio 3 (bij Henk Westbroek/Vara). Maar helaas, door persoonlijke perikelen vond die band in 1984 zijn Waterloo. Daarop volgt een ingewikkelde geschiedenis van wisselende gezelschappen. Van belang is dat voornoemd gezelschap uitein delijk in 1987 toch weer bij elkaar kwam. Aangevuld met de toen nog piepjonge Han Dasselaar op basgitaar en de naam werd ver anderd in: Dreams Die First? Wat we niet uit dit sympathieke briefje kunnen lezen is, dat het de eerst keer was dat deze prijs aan een popgroep werd uitgereikt. Tot dan toe waren alleen andersoortige muziek-gezelschappen in aan merking gekomen. De Provincie Zeeland stelde hier een daad. Pas vele vele jaren later ontving een andere Zeeuwse band die prijs: BL0F. Voor hen pakte de prijs inderdaad uit zoals zij bedoeld was: als een stimuleringsmaatregel. Na Zeeland veroverden zij heel Nederland. Het moet worden gezegd, de groepsleden van Dreams Die First? speelden niet in hun eerste bandje. Karin de Koek (zang), Herman Op 4 augustus 1987 ontving de Walcherse groep Dreams Die First? een brief van Gedeputeerde Staten van Zeeland. Daarin schreef de waarnemend Commissaris der Koningin, W. Don: Hierbij wens ik u van harte geluk met de Aanmoedigingsprijs Jong Zeeuws Talent 1987. Ik hoop dat de prijs, met het daar aan verbonden bedrag, een stimulans zal zijn voor de verdere muzikale ontwikkeling van Dreams Die First? en voor een ver dere doorbraak in de popwereld. Misschien kan uw motto daarbij zijn: Hit'm ter voorkoming van lose, of, zoals wij in Zeeland doorgaans zeggen: Luctor et Emergo. In korte tijd bereikte Dreams de top in Zeeland. Tijdens het debuut optreden in 1987 presenteerden ze tevens de eerste LP: dat was nog eens wat anders dan een 'demootje'! Daaraan had een bont gezelschap van collega- muzikanten aan meegewerkt. Onder andere Cor de Jonge (sax), Hans Notebaart (trompet), Rudy Lockefeer (zang), Peter Pruyssers (bassist en in feite de oprichter van de band), Wim Reynierse (eerste drummer) en André Siegers (percussie). Zowat elk podium in Nederland ontving een pakketje met daarin die LP. Peter Wessel: 'Stomverbaasd waren we toen de eerste verzoeken uit het land kwamen of we toch niet een cassettetje wilden sturen met wat fragmenten van een live-optreden. Dan kon men zich een beter beeld vormen van wat we werkelijk presteerden. Ze geloof den niet dat we het geluid ook live konden waarmaken!'. De groep evolueerde snel: het repertoire werd aardser en basaler. Allerlei versierselen werden weggelaten ten gunste van een een voudiger geluid. Dat geluid sloeg aan bij het Zeeuwse publiek en resulteerde in de Aanmoedigingsprijs voor Jong Zeeuws Talent. Peter: 'Paradoxaal genoeg konden we er geen aanmoediging meer in vinden. Te veel personeelswisselingen lieten hun sporen na in de hechtheid van de band. Na enkele maanden viel de band uiteen. Met een enorm schuldgevoel tegenover iedereen die zijn nek voor ons had uitgestoken: eindelijk erkenning, een vette geld prijs en wij? Wij lieten het erbij zitten.... Gelukkig heeft BL0F deze schande alsnog volledig goedgemaakt. Dank je mannen!'. BvL ZAPATA Zapata, een begrip voor veel mensen uit het tijdperk van voor de uitvinding van de CD en de MP3, werd opgericht in 1977 als achtmansformatie. Het latin-rock gezelschap speelde onder jazz-, funk- en salsainvloeden en bestond uit zes Molukkers en twee Nederlanders. Door deze overwegend Molukse samen stelling van de band is een vergelijking met Massada gemak kelijk gemaakt. Niet alleen het muziekgenre op zich, maar ook de swingende uitvoering van de nummers door het getalen teerde gezelschap bracht met zich mee dat stilstaan of stilzit ten tijdens een optreden niet tot de mogelijkheden behoorde. De groep, die in hoofdzaak eigen nummers speelde, bracht het eigen repertoire begin jaren tachtig niet alleen op diverse podia in Zeeland, maar ook ver daarbuiten: Paradiso, Het Popfestival in Deurne, in de Bijlmerbajes en was de uitschieter van het Klomppop festival (toen nog) in Heinkenszand. Van dit spektakel verscheen een elpee waarover het dagblad De Stem ooit schreef: 'De achtmansformatie Zapata springt eruit met zeer zonnige latinklanken, waaruit duidelijk blijkt dat de wieg van de meeste bandleden ver buiten Zeeland heeft gestaan'. De formatie die op Abdijpop speelt heeft nagenoeg dezelfde bezet ting als in 1981 en bestaat uit: Richard Leiwakabessy (gitaar/zang); Vanny Patty (basgitaar/zang); Ojo Picasouw (gitaar); Henk Tahitu (zang/percussie); Marcel Leiwakabessy (percussie); Jan Dirk van Scheijen (drums) en Cor de Jonge (saxofoon). Toenmalig drummer van Zapata, Jan Dirk, natuurlijk ook van de partij bij het reünieoptreden, heeft de afgelopen maanden druk geoefend op de 'two-hand hi-hatstijl', die frequent werd toegepast in de muziek van Zapata. 'Daarnaast ben ik onlangs ook vader geworden van een blakende zoon, Bing, dus ik ben dubbel geïn spireerd', aldus Jan Dirk. Hij herinnert zich Zapata als een exoti sche band met de voeten in de Zeeuwse klei. 'De meeste leden hadden Molukse roots, maar ze woonden wel in het koude en zilti ge Zeeland. De muziek van Zapata had een bepaalde warmte.' Wat was er zo speciaal aan Zapata? Jan Dirk: 'Voor mij persoon lijk was het spannend en verrijkend om wat mee te pikken van de Molukse cultuur en de Molukse manier van leven. Maak je niet te druk, voor alles is een tijd, dat is ongeveer de mentaliteit. Daardoor kon het ook gebeuren dat jongens veel later op een repetitie ver schenen dan afgesproken. Maar waarom zou je je daar druk om maken? Het is een kwestie van instelling. Ons hoogtepunt was, en dat zal je misschien verbazen, NIET ons optreden in de Amsterdamse poptempel Paradiso, in het kader van muziekproject Moluccan Moods, maar een optreden in de Molukse wijk van Moordrecht. Ik was toen super geïnspireerd, herinner ik me nog. In Paradiso gingen de zenuwen met me op de loop. Het enige wat ik me kan herinneren is dat een van de jongens uit de Middelburgse Molukse wijk, die bij het concert waren, na afloop vertelde dat Herman Brood in het publiek stond en mij als drummer wilde inhuren: Nooit iets van gekomen natuurlijk, ha ha'. Jan Dirk heeft sinds twee jaar weer drumles. 'Ik oefen als een gek en ik vind dat er op dit moment overal waanzinnig goeie muziek wordt gemaakt. Alle stijlen lopen zo'n beetje door elkaar. Het drum men is nog altijd in ontwikkeling. Het is een instrument met einde loze mogelijkheden.' Hij kan nog niet zeggen welke nummers Zapata gaat spelen op ABDIJPOP. "Waiting' was een van mijn favorieten, een mambo- achtig nummertje. We zien het wel. Djam karet, de tijd is elastisch.' PD

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2001 | | pagina 4