rJjEiT JS MJHT BTJ] BINNENKORT STICHTING POPMUZIEK ZEEUWS VLAANDEREN? 3 m WORKSHOPWEEKEND 'WORLD GROOVES EN IMPROVISATIE' NOOT NOOT Het is echt leuk dat we deze popprijs gekregen hebben, het zet je band weer even in de spotlights. Toch zijn we wel nuchter over deze prijs. We hebben ooit al eens met Scalemodels de Zeeuwse Belofte gewonnen, in De Melkweg kregen we toen met De Grote Prijs onder andere het predikaat 'Beste live act', maar daar hebben we uiteindelijk weinig aan gehad. Je moet het echt meer hebben van je publiek dat naar je optredens komt en ook je CD's koopt. Dit is gewoon een leuke opsteker, maar we staren ons er niet blind op. Meedoen aan prijzen is leuk, maar het blijft een raar verhaal. Popmuziek kun je niet met elkaar vergelijken. Hoe kan een jury nou bepalen wat de beste band is?? De Popprijs voor Individuele Grote Verdienste voor de Zeeuwse Popmuziek In het jaar van de vrijwilliger heeft het bestuur van Stichting Popmuziek Zeeland gemeend om een bijzondere popprijs beschikbaar te stellen aan een persoon. We hebben links en rechts onze oren open gezet en geluisterd naar allerlei organisaties die werken met vrijwilligers en één naam kwam erg vaak naar voren: die van Kees van der Heijden uit Vlissingen. Waarom? Een paar gehoorde argumenten: Hij staat vooraan op ieder popfestival. Hij kent alle bands in Zeeland wel zo'n beetje. Als er affiches geplakt moeten worden dan doe je nooit tevergeefs een beroep op hem. Hij zit vol met opbouwende kritiek naar bands en organisaties. Als hij eenmaal fan van je band is dan volgt hij je eventueel tot in Brabant! Hij levert trouw de 'Kleinootjes' voor het Zeeuwse popblad NOOT. Vindt nog tijd om te helpen als roadie bij Surrender en speelt zelf, sinds kort, bas in Big Chief Sugar. Kees kon de prijs helaas niet op de avond zelf in ontvangst nemen want hij moest optreden in 'De Gravin' in Westdorpe. 'Voor de eerste keer op het Europese vaste land!', zo glunderde hij. Kees reageerde zeer vereerd. 'Tja.. Ik ben nu negenendertig en loop al twintig jaar mee in de muziek, waarvan elf jaar in De Piek. Waarom doe ik het? Muziek is zeer belangrijk voor me. Ik doe het gewoon erg graag. Ik ging als ventje al graag naar bands kijken, dat was stap één, dan luisteren naar muziek en daarna kwam het zelf spelen, eerst alleen voor mezelf en later ook in bands. Op een gegeven moment vond ik het werken in De Piek zo leuk dat ik stopte met de band en toen kwam NOOT er bij. Nu heb ik weer een stapje terug gedaan in De Piek en ben weer roadie bij Surrender en, speel weer in mijn eigen band..': Oevreprijs Zo af en toe grijpt Stichting Popmuziek Zeeland naar een Popprijs om een bijzondere waardering uit te spreken voor een band die er op één of andere manier echt uitspringt, die het eigenlijk gewoon verdient. Dit jaar viel die eer te beurt aan Surrender. Na een kortstondig avontuur onder de naam 'n8werk is de band met nieuwe muzikanten en een prachtige nieuwe CD ('Zeeuwse Klei') zeer sterk teruggekomen. Tot groot genoegen van het publiek. In het juryrapport stond te lezen: 'Deze band maakt al ruim twintig jaar zeer originele, eigenwijze popmuziek. Heeft zichzelf een plek verwerven in de Zeeuwse samenleving (bij jong en oud). Heeft al jaren lang een uiterst trouwe aanhang en weet vriend en vijand steeds weer te verrassen.' Niet voor niets is hun recente CD Zeeuwse klei ook genomineerd als Beste CD van 2001 Mosselrock Beste Popfestival Nieuw was de prijs voor 'Beste Popfestival'. Met de hulp van talloze vrijwilligers komen er in Zeeland steeds betere popfestivals en dat is absoluut een popprijs waard. Naast nieuwkomers (het zeer geslaagde Sunburn-festival bij Panta Rhei in Vlissingen haalde het helaas net niet), blijken ook de 'oud-gedienden' het kwalitatief zeer goed vol te houden. Genomineerd waren: Anywave (Zierikzee), Bluesfestival (Kwadendamme). Klomppop (Ovezande), Rock around the bridge (Sas van Gent) en Mosselrock (Yerseke). Die laatste, Mosselrock dus, mocht met De Popprijs naar huis. De jury liet weten: 'Het festival programmeert al jarenlang een goede kwaliteit muziek: Goeie bandkeuzes en een gedurfde programmering met veel ruimte voor Zeeuwse bands. Een goeie entourage (fraai podium). Leuke kraampjes met zaken die festivalgangers interesseren. Gevarieerd aanbod aan eetgelegenheden. Bovendien leuk voor Zeeuwse bands omdat er voor het grote popfestival kleine Zeeuwse selektie- festivalletjes worden georganiseerd, waardoor de Zeeuwse bands weer een optreed-gelegenheid krijgen. Verder weet het festival een geweldige groep vrijwilligers te motiveren. Naast het hoofd evenement in het dorp, de jaarlijkse Mosseldag, neemt het een eigenwijze plaats in en Mosselrock is nog steeds, al meer dan tien jaar, gratis voor bezoekers.' Organisator Paul Goedegebuure reageerde blij verrast over het feit dat er een Popprijs in deze categorie was: '...en het was al helemaal een verrassing dat wij genomineerd werden! Wij hebben echt wel éven met z'n allen zitten Speculeren over wat de criteria waren. Hoe win je De Popprijs?? Maken we een kans tegen Klomppop en Anywave? Want dat zijn toch wel de dinosaurussen in de Zeeuwse popfestivalwereld. Moet je nagaan dat Klomppop altijd mijn favoriete festival was! Wij keken daar tegen op! Nee, het feit dat wij deze prijs kregen was echt een grote verrassing'. Als je mee wilt maken hoe verdiend Mosselrock de prijs heeft gekregen, ga dan op zaterdag 17 augustus 2002 naar Yerseke. Rebba the Loon Beste Live Band Op een Popfeest hoort live muziek. Het liefst gebracht door de beste live bands uit de provincie. Er zijn heel veel goede Zeeuwse bands en een belronde langs Zeeuwse podia en bandspotters leverde uiteindelijk de vier nominaties op: Formica, Rebba the Loon, Bruno en MindLink. En wie kon beter bepalen wie er met de bokaal 'Beste Live band' naar huis mocht dan het publiek? De strijd ging om de eer want de prijzenpot van 2000 gulden werd, zo was van te voren afgesproken, over alle vier de bands gelijkelijk verdeeld. Dat leek ons aardiger. Boze geesten fluisteren dat Rebba the Loon het gewonnen heeft omdat zij als laatste speelden, maar niets is minder waar. Zodra de tweede band speelde zijn er namelijk geen stemmuntjes meer afgegeven bij de entree. Winnaar Rebba the Loon komt op een andere plaats in deze NOOT uitgebreid aan het woord. Hier nog wel even de boekings-telefoonnummers van de bands: Rebba the Loon (Walcheren, info: Patricia de Meulmeester 0118-625538) Formica (uit Goes/Middelburg. Info: Eric de Vries 0118 617293 of 0118-640968) Bruno (helaas ter ziele) MindLink (Zeeuws-Vlaanderen, info: Jan Verdoorn, 0115 617431) <G> In het weekend van 18 en 19 mei 2002 zijn er in de Kapel van Sint Maarten, centraal gelegen op Walcheren, twee muzikale workshops. De bekende gitarist Jan Kuiper gaat met een groep gitaristen 'improviseren' en de Senagalese groep 'Mousse PatheM'Bay' gaat flink aan de slag met West-Afrikaanse ritmes. In feite draait het bij allebei de workshops om improvisatie, een manier om dichter bij de bron van de muziek te komen en dat is dan ook het uitgangspunt. Zowel beginnende als gevorderde muzikanten kunnen mee doen want de workshops zijn laagdrempelig van opzet. Iedere deelnemer krijgt in ieder geval de kans te woekeren met zijn of haar talent. Het gaat overigens niet alleen om percussionisten en gitaristen, ook andere muzikanten (zangers en zangeressen bijvoorbeeld) worden met klem verzocht zich ook aan te melden. Ter meerdere glorie van de feestvreugde.. Wil je meedoen?? Bel dan even met Juliet Costen in Veere: 0118-502090 of er nog plaats is. De kosten bedragen 41 Euro (inclusief lunch etc.) en dienen overgemaakt te worden op giro 2172791 ten name van L.M.L. Costen te Veere. c Door Sjors Kuyt Zeeuws Vlaanderen heeft, misschien wel door zijn ietwat afgeschermde ligging, een heel gezonde popcultuur. Het aantal bands, gezien het lage inwonertal, is hoog en originaliteit staat hoog in het vaandel. Bands als Mindlink, Trippin en Polluted Inheritance hebben nationaal en internationaal succes. Veel andere bands in allerlei genres volgen in hun voetsporen. De titel van de bekende voetbal hymne (Het is stil aan de overkant.is hier dus duidelijk niet van toepassing. Onlangs is Stichting Popmuziek Zeeland ter ore gekomen dat er onvrede was ontstaan over de activiteiten van SPZ in Zeeuws Vlaanderen. Een aantal mensen, waaronder Geert van den Eynde, zou op eigen initiatief bezig zijn een Stichting Popmuziek Zeeuws Vlaanderen op te richten. Hoog tijd om poolshoogte te nemen. Na een korte speurtocht tref ik Geert thuis, op zijn vrije middag. Het blijkt dat er inderdaad iets gaande is in Midden Zeeuws Vlaanderen, beter bekend als de Kanaalzone. Tot mijn grote verrassing blijkt niet Geert van den Eynde achter het initiatief te zitten, maar de gemeente Terneuzen! Die vindt dat er te weinig gebeurt voor popmuzikanten op haar grondgebied. Er zijn maar enkele podia en alleen Kalashnikov heeft een oefenruimte. Om de mogelijkheden voor popmuzikanten in de Kanaalzone te inventariseren en te verbeteren heeft de gemeente een budget vrijgemaakt en de afdeling 'Jeugd en Jongeren Beleid' gevraagd mensen hiervoor aan te stellen. Dat zijn Geert van Eynde en Cees van Dorst. Op mijn vraag of de stichting 'Kanaalpop', zoals de stichting in oprichting heet, onvrede heeft jegens, of wil concurreren met SPZ krijg ik een openhartig antwoord: 'Nee, integendeel zelfs, Stichting Popmuziek Zeeland doet goed werk'. Geert spreekt bewondering uit over de organisatie van de Zeeuwse Popprijzen, de Zeeuwse Belofte en Abdijpop. Het liefst zouden we een goede samenwerking willen. Het initiatief heeft de gemeente Terneuzen eigenlijk een beetje afgekeken van de Stichting Popmuziek West Zeeuws Vlaanderen, dat onder andere Ledelpop organiseert'. Kanaalpop De nieuw op te richten Stichting Kanaalpop {'we hebben alvast de domeinnaam www.kanaafpop.nl geregistreerd, maar zijn nog niet online') heeft tot hoofdtaak de kansen van de muzikanten in de Kanaalzone te vergroten. Om dit te bereiken zijn twee zaken van belang: het podium-aanbod moet worden vergroot en er moeten veel meer mogelijkheden komen voor muzikanten om hun hobby uit te kunnen oefenen. Hiertoe zijn oefenruimtes nodig. De bedoeling is dat nieuwe culturele wijk- en buurtcentra niet alleen maar plaats bieden aan de plaatselijke bridge- of biljartclub, maar dat in de bestemming van zo'n centrum ook een oefenruimte wordt opgenomen, natuurlijk voorzien van de noodzakelijke inventaris. Deze centra moeten ook de mogelijkheden stimuleren dat muzikanten ervaringen kunnen uitwisselen. Gedacht wordt aan lokaties in woonkernen van gemeenten zoals Terneuzen, Axel en Sas van Gent, maar ook aan kleinere plaatsen als Philippine, Sluiskil en Zaamslag. Én hoe zit het met een poppodium in Hulst? Geert: 'Daar zijn ze mee bezig. Want in navolging van de Stichting Popmuziek West-Zeeuws Vlaanderen is er ook een stichting voor Oost-Zeeuws Vlaanderen in oprichting. Petje af Meer gemeenten zouden dit initiatief van de gemeente Terneuzen moeten ondersteunen en navolgen. Petje af! Kijk bijvoorbeeld eens naar de hoofdstad van Zeeland, Middelburg. Het enige echte poppodium annex oefenruimte (Midgard) dat de stad heeft, is met een gedwongen verhuizing in een buurtcentrum terecht gekomen en heeft al zijn functies verloren. Het is sindsdien alleen maar een speelbal en zorgenkindje van de gemeente. <3 In 20 minuten ben je in Zeeuws-Vlaanderen.. (foto Sjors Kuyt)

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2002 | | pagina 2