Abdijpop 2001 NOOT tO NOOT DEMO 2002 1 1 dat betekent ambitie en terecht. Omdat ik persoonlijk graag wat variatie hoor vind ik vijf aaneen gegrunte songs wel een beetje veel, dus op repeat zal ik 'em niet zetten. Maar het blijft een sterke demo-CD. Ik had graag een telefoonnummer of adres op de CD-hoes gezien waar ik de band kan boeken.. (BvL) Band: The Kings of Cool CD: 4 below zero Opname: IJlandStudio, Amsterdam Info: Karina de Waal, 0111 413433, 06-125241191, info@tkoc.nl www.tkoc.nl 4 below zero, met inderdaad 4 songs d'rop. Vooral bedoeld als promo voor de band en hopelijk flink uitgedeeld onder zaalei genaren, kroegbazen en ander volk dat wel een 'coole' oppep per kan gebruiken. Als deze CD typerend is voor de rest van hun repertoire krijgen ze zonder meer hun publiek plat,.of beter gezegd: in de benen. Recht toe, recht aan blues met hier en daar een scheutje jazz, soul, strak ge-speeld en met een lekkere Hammond eronder. Eigen num mers en covers, shufflles, bal lads; 't klopt allemaal en staat als een huis. Pretentieloze mu ziek zoals de blues eigenlijk bedoeld is, hoewel enige arti stieke inbreng geen kwaad zou kunnen. De muziek staat, is goed, maar van een eigen stijl is niks te merken, en dat zou 't misschien nog net iets span nender maken. (SN) Roaster'45 ^-REWIND Band: Roaster'45 CD: «Rewind Opname: Ivo 'Dj Evol' Guerand, Studio: De Triangel, Terneuzen Info: wes.lar@hetnet.nl Even voorstellen: Roaster'45 bestaat uit Serajah Endenburg (drums), Mark Harding (bas), Milan (ooit Oblivious) Kondich (zang), Menno (idem) de Fouw (gitaar) en Wesley (voormalig murf) van Hoeijen (gitaar). De band bestaat sluimerend al zo'n vijf jaar. Door verschillende bezettingswisselingen (kinderen; en zo...) heeft het een tijd geduurd voordat de band de tijd rijp vond om naar buiten te treden en toen heeft het uitein delijk nog zo'n zes maanden geduurd voor het zijn huidige stabiele vorm had. Maar er was toen in ieder geval genoeg materiaal geschreven om een demo CD op te nemen. Roaster'45 maakt 'Nu-Metal', een op dit ogenblik zeer popu laire metal stroming waartoe ook top acts als Linkin Park, Nickleback, Slip Knot, Korn en de Deftones mogen worden gerekend. De CD is in het najaar van 2001 semi-live in het cultu reel buurtcentrum 'De Triangel', waar ook Kalashnikov deel van uitmaakt, opgenomen. De vijf tracks die het schijfje telt zijn afgemixt door Ivo Guerand (aliasDj Evol), een naam die in bijna elke Zeeuws Vlaamse band van dit moment lijkt op te duiken. Het totaalgeluid is lekker vol en klinkt alsof ze live zijn opgenomen. Ze hebben onlangs ook hun eerste try-out gedaan. Helaas kon ik daar niet bij zijn, maar de eerste reacties die ik er over heb gehoord waren lovend. Vooral de openingstrack 'Photographs' springt er boven uit, maar ook de tracks 'All in the game' en 'Get a life' klinken goed en aanstekelijk. Ondanks dat het geluid van deze demo best; aardig is ('gewoon de bassen: omhoog en het volume op hard!'), hoop ik dat Roaster'45 nog eens een professionele studio in duikt, liefst met produ cer en platencontract, want als |deze band een keer goed gepro duceerd wordt opgenomen, zouden zij het wel eens heel ver in de 'Nu-Metal wereld' kunnen schoppen. (SK) Band: Diverse Zeeuwse bands CD: Abdijpop 2001 Studio: Live opgenomen door Mike vd Beemt (Omroep Zeeland) Info: cdjonge@scoopzid.nl Op 8 september 2001 organi seerden de Stichting Popmuziek Zeeland, de Zeeland Nazomer Festivals en Scoop, 'Abdijpop' in Middelburg. Omroep Zeeland was erbij en Scoop heeft van deze gelegen heid gebruik gemaakt om van de opnamen een CD van te maken. Tijdens het Popfeest van de SPZ, eind december, was er voor de eerste 250 bezoekers een exemplaar en Scoop ge bruikt de CD als relatiege schenk. Zeker voor de bezoe kers van het festival is deze CD een feest om naar te luisteren en de mensen die er niet waren zullen wel balen dat ze dat feest gemist hebben. Deze CD is in ieder geval een mooie staalkaart van wat Zeeland te bieden heeft. Van jong tot oud. De liedjes van Ibis, Scwar, Taphareelj, de jonge honden op het festival, openen de CD. Ondanks het jeugdige is de kwaliteit in de kiem ruim schoots te horen. En dat ook de ouwe rotten (Dreams die first?, het Electrisch Combo, Draften blues en Zapata) met plezier optraden hoor je aan de CD af. Met de nummerkeuze ben ik blij, 'Ela' was bijvoorbeeld altijd ai mijn favoriete Zapata-nummer. Omdat Till Dawn, sinds het festival genaamd 'Danny Vera DélaVegaz, en ook hekkesluiter Soulvation contractuele ver plichtingen hebben staan die er niet op, maar UC wel: met het mooi gedragen nummer 'Blindfold'. Dat de CD besluit met 5 nummers van Dragonflyis logisch: Het al bijna legen darisch concert staat er lekker op, sfeervol en niet alleen het publiek genoot met volle teugen, voor de band was het net zo'n feest. Binnenkort komen ze met een splinternieuwe CD uit de studio.; Waar een SPZ-feest al niet toe kan leiden.... (BvL) Band: Wannabee CD-R: Wannabee Opname: Studio Ron Konings Info: 0118-591163/0118 594894 Het is altijd lastig een CD te recenseren van een band die covers speelt en deze voor het nageslacht vastlegt. Want wat moet je zeggen over de compo-1 sities die worden gespeeld? Meestal wordt gekozen voor nummers die door de originele artiesten al gloedvol zijn opge nomen. Wat kan een (lokaal) bandje daar nu nog aan toe voegen? Hoogstens proberen het zo goed mogelijk na te spe len öf er een heel eigen draai aan geven. Wannabee heeft het eerste gedaan. Liedjes als 'Do you know', 'Body Brain' en 'Open your eyes' komen voorbij en dat zijn gedurfde keuzes. Met name 'Do you know' van Dilana Smith klinkt erg goed en ook de Guano Apes ('Open your eyes') hebben er concurrentie bij gekregen. De band klinkt lekker hecht en met Yvonne Joziasse heeft men een klasse-zangeres in huis. De wat meer voor de hand liggende titels als 'I Alone' en 'Zombie' overtuigen iets minder en de enige eigen com positie 'Wannabe' wordt waar schijnlijk geen wereldhit maar dat neemt niet weg dat j Wannabee denk ik een erg leuke band kan zijn om eens live: bezig te zien. (BH) Band: El Nino Productions CD: 'Demo 2002' Opname:EI Nino's thuisstudio door DJ El Nino Info:Dj Evol, Val 8, 4543PB Zaamslag De Oorspronkelijke El Nino heeft zo'n jaar of vijf geleden een titelloze demo uitgebracht Deze titelloze demo met vier nummers bevatte toen een mix van death- metal, funk en hip hop. Niet gek, want Friso van Wijck van Polluted Inheritance maakte toen nog deel uit van Ei Nifio, en Dj El Nino noemde zichzelf toen nog Peter en speelde toen gitaar. Hij was toen ook nog de gitarist van de death-metalband Burial. Die band schijnt trou wens ook weer actief te zijn, maar nu met Peter op drums. De band nu bestaat uit Dj El Nifio (Peter Dees) - gear; Dj Evol (Ivo Guerand) - noise en scratcheen Mc Juul - zang. 'Demo 2002' is de opvolger van 'The First' uit 2000 en bevat vijf tracks. Het grote verschil met de oude El Nino is dat het hier om een dance-actgaat, en niet, zoals je zou denken, een metal band. Het eerste nummer, Terminate', begint met wat zenuwachtige koorstemmetjes en een drum bass loopje, waar nogal ruw, vrij snel de 4 kwart kick en de onvermijdelijke open hi-hat ertussen overheen walsen, waarna het geheel er in snel treinvaart (160 bpm) als een losgebroken stier mee vandoor gaai. De CD begint pas echt goed met de tweede track The Ride'. Met een aangenamer tempo van 140 bpm rolt een spannend tapijt van bas en strings voor je uit. Filters en een extra breakbeat maken het geheel af. De twee volgende tracks zijn steviger. 'O Yeah (we get down)' heeft een enorm overstuurde 808 basskick en is vervolgens volgestopt met sam ples (Get Down!, O Yea hl), in 'DraaieDraaie' heeft Peter een van zijn kinderen zo gek gekre gen de titel op te zeggen, wat vervolgens op verschillende toonhoogtes door een Fat Boy Slim-achtige acid-track wordt afgespeeld. Jammer dat er geen plop-filter over de microfoon is gebruikt. In de breaks zonder drums is een hinderlijke basplop in het schriele kinderstemmetje te horen. Het laatste nummer 'Dansation' is een prachtige combinatie van filters, basloopjes en akkoor den. Breaks worden schitterend gevuld met breakbeats. Na enkele minuten zorgt een laag- doorlaatfilter er voor dat bijna alle hoge en middenfrequenties weg worden gehaald, zodat de hoge stringlijn ineens wordt geaccentueerd. Een hele veras send spannende break en daar mee het hoogtepunt van dit nummer. Al met al is 'Demo 2002' een beetje een CD met ups en downs. Persoonlijk zou ik de CD zijn begonnen met 'The Ride' en 'Dansation' en had ik de eerste track gewoon weg gelaten, maar het feit dat deze twee tracks op deze CD staan maakt alles weer goed. (SK) El Nino Productions Racoon Band: Racoon CD: Here we go, Stereo Opname: Wisseloord Studios Holland Info: www.racoon.nl Lopen kankeren over geluids kwaliteit zou belachelijk zijn. Racoon heeft hier een stuk goud in handen. Ik blijf erbij dat Racoon internationale potentie heeft. Ik snap nog steeds niet waarom Sony het voorlopig alleen maar in Nederland pro beert.. Studio Brussel draait 'em gelukkig al regelmatig en met grote trots zie ik de single-clip 'Erics Bar' met grote regelmaat op MTV. Voor mij is de hoop gevestigd op het (helaas wat aan de vroege kant, maar alia..) optreden op het aanstaande PinkPop festival. Te gek dat de band daar nou eens mag laten zien wat-ie waard is. Misschien is dat wel het wonder waarop de band nog zat te wachten, want er moest gewoon iets gebeuren. Wederom belachelijk misschien, maar toch lukt het tot op heden niet met de doorbraak van Racoon. Waarom komt Slof wèl moeiteloos op nummer 1 binnen in een 'hitlijst' en waarom moet een kwaliteitsproduct als 'Here we go, Stereo' het met de onder ste regionen van diezelfde lijst blijven doen? Een raadsel! Een extra duwtje vanuit Zeeland mis schien? Koop allemaal twee exemplaren van die CD en doe die kadö aan een muziek liefhebber: Je maakt er gega randeerd een vriend(in) mee. Ik ga proberen een kaart te be machtigen voor Pinkster.. (BvL) Band: Polluted Inheritance CD: Into Darkness Opname: Z-Sound Studio, Overslag (NL) P roducerBr tan vanZwietering en Polluted Inherritance Info: www.rocking.to/polluted Zo'n 9 jaar geleden trok ik op een druilerige winterzaterdag- avond richting Terneuzen om er de Zeeuws Vlaamse Metal acts 'Burial' en 'Polluted Inheritance' in levende lijve te kunnen aan schouwen want dat was een hele belevenis! Onlangs hebben ze, na een lange tijd van stilte (hun tweede CD 'Betrayed' dateert alweer van april 1996) hun derde CD 'Into Darkness' uitgebracht. Bassist Menno de Fouw heeft de band tussentijds verruild voor Roaster'45 en Steven Vrieswijk heeft zijn plaats ingenomen. De band heeft sinds juli 2001 een con tract bij het Belgische 'Rokarola' label, die deze CD zal uit brengen. De CD begint met een prachtig rustig akoestisch intro, dat, hoe kan het in dit genre ook anders, abrupt overgaat in het steviger werk dat zich laat omschrijven ais Agressive and Technical Death Metal. De akoestische bas in het intro wordt gespeeld door gastbassist Jean-Paul Harreman. Elf num mers telt 'Into Darkness'. De nummers zijn feller en strakker dan ooit. Zelfs in de rustige stukken roffelt de basskick van Friso vrolijk met een dubbel tot vierdubbel tempo (je zou haast denken dat ze het stiekem op halve snelheid hebben opgeno men), en net als je denkt dat je het kunt volgen, wordt er een messcherpe tempowisseling en/ of wordt er een maatwisseling ingezet.De mannen van Polluted Inheritance zijn duidelijk zowel muzikaal als technisch zeer goed op elkaar ingespeeld. Verbazingwekkend is dat de grunts (zingen alsof je keelpijn hebt) goed verstaanbaar zijn. Gelukkig maar, want ik heb alleen maar een kopietje gehad waarop alleen de band en titel prijkt, dus het was wel even een gepuzzel op de website welke tekst nu bij welk nummer hoort (natuurlijk stonden die titels niet op volgorde op de website). De teksten, vast ook geen verras sing, gaan over nachtmerries, vernietiging van dierbaren en andere minder leuke dingen van het bestaan. Erg apart is de tekst van 'Final Fantasy', dat is geïnspireerd op ware feiten. De buurvrouw van Ronald vond op een dag haar 30-jarige man bij thuiskomst naakt met een touw rond zijn nek en tie-raps rond zijn penis. Hij was gestikt nadat hij zijn bizarre seksfantasie in werkelijkheid bracht. De CD is lekker rauw opgenomen, maar toch helder, waardoor het totaal geluid ergens tussen live en studio klinkt. Dat is naar mijn mening een goede keuze, want live komt deze band toch nog altijd het best uit de verf. Kun je ze niet komen bekijken, dan is deze CD altijd nog een heel goede tweede optie. (SK) Polluted Inheritance (ROittrreo iNHeniiANCe)

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2002 | | pagina 6