ALBUM BLAST-OFF Peter speelde gitaar in de punkband Shit 4 Brains en Martijn speelde in de band 99%. Beiden hadden al lange tijd inte resse in dance. Trots toont Peter mij een nieuw verworven 2e hands platenverzameling, waarin zich zowel wat oude commerciële gabberplaten als enkele zeldzame acid klassiekers te vinden zijn. Het verbaast mij een beetje dat er geen drum 'n bass platen tussen zitten. 'Kijk', zegt Peter, 'ledereen wil natuurlijk overal een labeltje op plakken, maar wij halen eigelijk onze inspiratie uit allerlei soorten muziek. Het is niet zo dat als ik aan een nummer begin, dat het persé drum 'n bass moet zijn'. Inderdaad, Pe ter schrijft de basis van de nummers. 'Als een nummer voor zo'n 80% af is bel ik Martijn, en dan luisteren we ernaar, en daarna we kunnen er dan ook uren over praten, knippen en plakken, voordat we vinden dat een nummer af is'. Nadat Peter een half uurtje later nog eens belt, meldt Martijn dat hij op het punt staat te vertrekken. Enkele minuten later stormt hij dan ook de kamer binnen. 'Hoe zijn jullie op het idee gekomen om jullie cd met zo'n feest in de Walk-inn te lanceren?' 'We wilden eerst een groot feest geven in het Arsenaal The ater, maar toen ze hoorden dat het een Dance-feest betrof kon het niet door gaan. Dance wordt nog steeds negatief geassocieerd met pillen en drugs. Erg jammer, want er hadden grote buitenlandse namen op de flyer kunnen staan!', zegt Peter. Martijn vervolgt:We hebben ook nog de Zeeland hallen willen afhuren. Het was niet eens zo duur, maar het lag ten eerste wel erg ver van Vlissingen, en ten tweede moest je zelf ook achter Rode Kruis medewerkers aan, en er moest ook een ambulance stand-by staan. Dat was toch een beetje veel van het goede'. Het voordeel van de Walk-inn boven de De Piek is dat je tot later kan doorgaan. 'De Walk-inn is gewoon een bunker met betonnen muren van een meter dik. Dat moet ook wel, want het bevind zich in een appartemen tencomplex waarin nogal wat senioren wonen. Je kan er binnen flink hard blazen, maar als je door de luchtsluis komt is het gewoon stil'. 'Wat ging er verkeerd bij jullie optreden?' 'Wij willen bij zo'n feest zo veel mogelijk mensen betrekken. Zo hadden we de bassist en de drummer van Rusty Pawn gevraagd mee te spelen. Het klonk echt geweldig in de oefenruimte in Goes. Helaas hadden we een monitor te weinig en viel een andere monitor steeds uit, waardoor onze beats en die van de drummer steeds uit de maat liepen. Heel jam mer, maar van dit soort fouten leer je weer een hoop'. 'We willen eigenlijk meer van dit soort feesten geven. Veel lokale Dj's en bands promoten. We zagen pas iemand op Omroep Zeeland zeggen dat er geen Dance-scene is in Zeeland, terwijl die er wel degelijk is. Kijk maar eens op de Groovability-avonden in de Piek. Die worden steevast goed bezocht. Het probleem is dat er te weinig wordt samen gewerkt'. 'Hoe maken jullie eigenlijk jullie muziek? Ik heb weinig synthesizers gezien op het podium'. 'Wij zijn natuurlijk nog niet zo lang met elektronische muziek Saturday a. 23 th 2K2 ave aït lA IRSCULPTORS bezig. Ten opzichte van reguliere muziek is dit een erg dure hobby. Voor een leuke set-up ben je toch gauw zo'n 12.000 Euro kwijt'. Nadat ik ze vertelde dat het toch wel meeviel, vroegen ze eens na te gaan wat de waarde van de studio apparatuur van mijn band zou zijn. Inderdaad, het was toch een aardige gok in de goede richting. We willen het geld dat we verdienen in onze band steken, maar goede, nieuwe apparatuur is erg duur. We hebben net een 24 kanaals Soundcraft mengpaneel gekocht. We moeten ons voorlopig nog tevreden stellen met virtuele instrumenten (tegenwoordig zijn er heel wat programmaatjes te krijgen die oude analoge synthesizers redelijk overtuigend imiteren), maar in de toekomst willen we toch echte instrumenten, zoals analoge synthesizers en een goede drumcomputer en effectenappa raten'. In de studio, die zich op de zolderetage bevindt, geven ze een kleine demonstratie. Vliegensvlug raast Peter door allerlei programmaatjes, terwijl Martijn en ik toekijken. Ik vraag me dan ook af wat Martijn z'n taak is tijdens een optreden. 'Ik doe live heel veel met het mengpaneel. Bovendien neem ik ook een groot gedeelte van de zang voor mijn rekening en scratch ik wat met nieuwe draaitafels'. In de studio bevinden zich ook minder gangbare instrumen ten: een fanfare drumstel, een Didgeridoo, een oud keyboard, een omgebouwde telefoon. Peter reageert: 'Ja, we experi menteren veel met allerlei geluiden. Het lijkt me erg leuk om eens een nummer maken met alleen geluiden van speelgoed van mijn zoontje'. Wanneer ik even later mijn jas aantrek om weg te gaan komt net zijn zoontje van zo'n jaar of vijf binnen. 'Pap, mag de cd van K3 op?', waarop Martijn zucht: 'Zolang het maar geen Kabouter Plop is'. NOOT advertentie Bouw, ombouw en reparatie van snaarinstrumenten Irh en yerk6opberrü0ëlir}g *Taxaties Advies Verkoop van gitaren, losse onderdelen en accessoires GÊNANT Een kollega bestuurder van een Stichting Popmuziek van de andere kant van het land aan de telefoon: 'Het gaat goed met jullie en met de Zeeuwse popmuziek he?'. Aan de ondertoon van zijn stem hoorde ik dat hij het wat sarcastisch bedoelde.. 'Hoe kom je daarbij?' vroeg ik. 'Och, ik heb eens in jullie gastenboek op de website zitten lezen..'. Ik besloot gelijk maar eens te gaan kijken, tot mijn schande moet ik erkennen dat ik niet zoveel tijd heb voor dit soort dingen. Maar goed, het is de etalage van de Zeeuwse popmuziek, dus eens een blik op onze eigen www.popmuziekzeeland.nl site kan geen kwaad. Na een minuut of tien ben ik maar opgehouden. Ik begreep wat wat mijn kollega bedoelde.. Toch vind ik dat de Zeeuwse popmuziek zich op deze manier moet kunnen blijven tonen. Alleen moeten de mensen die in het gastenboek schrijven zich wel realiseren dat iedereen, dus ook zaaleigenaren en andere 'boekers', deze site kan lezen. Misschien komen bepaalde bands daarom niet aan de bak. Binnen enkele maanden ondergaat de site van de SPZ overigens een algehele opfrisbeurt en dan gaan we met een schone lei beginnen. Bert van Leerdam, voorzitter van de Stichting Popmuziek Zeeland foto onder: De 2-Tones tijdens één van hun optredens in Scandinavië. Van 28 februari tot 12 maart maakte de band een tour door Denemarken, Zweden en Finland. Het siotconcert in het Finse Lappeen Ranta was het mooiste: Een volle bak met allemaal echte kuiven en petticoats, een paar toegiften en hand tekeningen uitdelen! Het aanstekelijke Ritojo-virus heeft het hoge noorden te pakken. Onderweg werden in Zweden, in de fifties-Haiistahammer studio van Joe Alien, enkele nummers op vinyl vastgelegd, in mono, zoals het hoort, in die studio legden trouwens heel wat beroemde rockers, zoals Orvaii Nas, de basis voor hun succes. NOOT /(IÖ. LtVL ft AS. A DRUMS BY RUSTY POWM More tfYC OCXS OR AMCC ATTACK anti 99% Oaajny* MUSfC ADOSTLC. ARA STRATKCV. NiMMru ana D-AUl - M»t/oy> OOtT Store»r fff.OO tin 03.00...T Dnmrrtfc gvro irtci WRCt CD Location wvtw.9tBnt-4nn.not GITAARBOUW Nieuwendijk 75 - 4381 BW Vlissingen Telefoon+31 (0)118 416 668 - Telefax+31 (0)118414 068

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2002 | | pagina 2