Aflevering 1. Mark Nilssen Geluidstechniek In Oudelande. 4 M In deze nieuwe serie artikelen in NOOT gaan we per aflevering op bezoek in een geluidsstudio in Zeeland. Veel muzikanten willen hun demo zo goed mogelijk opnemen, maar weten eigenlijk niet goed waar ze op moeten letten. Zo is niet alleen de hoeveelheid knopjes belangrijk, maar ook de man die er achter zit en natuurlijk de ruimte waarin je zelf moet zitten spelen, om maar eens wat te noemen. noot noot «#™naai7B (door Sjors Kuyt) Na een avontuurlijke rit over de onverlichte smalle wegen van de Zak van Zuid Beveland, arriveer ik bij de studio van Mark Nijssen, aan de rand van Oudelande. De voordeur blijkt slechts decoratie, want ik word onthaald via de achterkant van de woning door Mark (25) en zijn moeder. Er heerst een uiterst vriendelijke huiselijke sfeer, met thee en koffie, en binnen de kortste keren is het net of je er al jaren over de vloer komt. De studio van Mark blijkt van een bijzonder type. De opname-ruimte bevindt zich in de garage achter het huis, terwijl de controlekamer in zijn voormalige slaapkamer is ingericht. De computer en de harddisc-recorder bevinden zich in de naastgelegen ruimte, zodat er vrijwel geen storende geluiden in de controlekamer te horen zijn (Mark wijst nog even op het haast onhoorbare geluid van een ventilatortje in de CD-Recorder achter in een 19-inch rack wat eigenlijk al storend is). Als effecten gebruik ik onder andere de Lexicon PCM-90 en de Lexicon MPX-1. De reverbs van Lexicon zijn zo mooi en helder dat ze in een mix niet opvallen, totdat je ze uit zet. Verder gebruik ik een Bellari dual-buizencompressor en Focusrite Compressors. De microfoons die ik gebruik zijn van AKG, Shure, Sennheisser, Neuman en Beyerdynamic. Als er speciale wensen zijn dan huur ik gewoon in wat ze willen, maar het meeste heb ik zelf in huis.' Hoeveel kanalen kun je tegelijk opnemen en hoe? 'Ik werk met een Fostex 24-sporen Harddisk-recorder, die via een ADAT-link verbonden is met mijn PC. Dus 24 Kanalen tegelijk en daarna kun je het aanvullen tot je tel kwijt bent, maar normaal gezien heb je voor een band met normale bezetting aan 24 sporen genoeg'. Heb je eventueel een backline voor muzikanten die dat willen? 'Jazeker. Ik heb een hele goede Custom-made buizenversterker, 2 Marshall versterkers en een Trace Elliot Basversterker. Als het nodig is kan ik ook voor een Tama Rockstar drumstel zorgen'. Wat voor mengtafel en randapparatuur gebruik je voor je Kan je ook met MIDI producties werken? opname? 'Ja, ik werk met Nuendo en Wavelab en er ligt een lijntje MIDI-kabel 'Ik heb hier een 48-8-2 D&R mengtafel, waarvan ik de eerste 24 naar de opnameruimte. Ik gebruik het eigenlijk niet zo vaak, maar ik kanalen gebruik voor de opnameruimte en over de andere 24 kanalen heb onlangs nog opnames gemaakt met Jan Chris de Koeijer, waarbij staat de harddisc-recorder. Bijzonder aan de mengtafel is dat de een drummachine met MIDI werd gesynchroniseerd'. 8 subgroepen naar een willekeurig ander kanaal kunnen worden doorgestuurd. Het is een analoge tafel en de klankkleur valt gewoon Wat is je specialiteit? niet te evenaren met een computer plugin of een digitale-tafef. 'Dat zijn toch wel de live-opnamen en opnamen op locatie. Ik Daarnaast heb ik de mogelijkheid om alle tracks van de sporen- werk graag in 't Beest in Goes omdat daar de akoestiek voor het recorder in één keer over te zetten in de computer voor het knip- en opnemen van drums perfect is. Ook kan ik opnames maken in een plakwerk. Daarna komen alle sporen weer gewoon terug op de tafel kerk in Ellewoutsdijk'. zodat de randapparatuur en de klankkleur van de tafel behouden blijft. Als hoofdmonitors gebruik ik voornamelijk Genelic 1029 met Waneer ben je begonnen? sub woofer. Deze set is uitgebreid naar een 5.1 set zodat ik ook 'Ik ben begonnen in 1998'. surround producties voor DVD's kan aanbieden. Het is bijvoorbeeld te gek om een live optreden met video te registreren, in surround af Wat heb je voor een opleiding gedaan? te mixen en het als DVD uit te brengen'. 'Ik heb de opleiding Sound Engineer gedaan aan de Sound Academy Hilversum. Ik leerde hier naast het omgaan met studioapparatuur 'Ik doe ook veel registraties op locatie. Daarvoor gebruik ik de D&R of ook hoe de platenwereld in elkaar stak, maar dat is door de massale Mackie mengtafel en een digitale Yamaha voor de afluistering. opkomst van het kopiëren van CD's helaas sterk veranderd'. Wat zijn de kosten? Mark vindt dat een moeilijk te beantwoorden vraag: 'Het ligt er in eerste instantie aan wat voor product en wat voor kwaliteit je wilt. Vergelijk het maar met de vraag, wat kost een auto? Er komt heel wat bij kijken. Vaak wordt ook het masteren vergeten. Als de klant een professioneel product wil, dan rij ik met mijn eindmix naar Electric City in Brussel. Weet je dat ze daar speciaal een aparte ruimte hebben gebouwd met een akoestiek alleen maar voor het masteren? Hun eindproduct vind ik zelfs nog beter dan dat van Wisseloord. De CD van Francis Levoy is daar bijvoorbeeld gemasterd. Als je bijvoorbeeld live opneemt dan kun je bij wijze van spreken 15 nummers op een dag opnemen. Maar als je een studio-album gaat maken, dan neem je een nummer per dag op'. Wat is je uurtarief? 'In principe is dat 25 Euro, exclusief BTW en kosten van opslag media per uur. Dat is eigenlijk te weinig voor het gebodene maar het moet ook leuk blijven. Als er langere tijd wordt geboekt, wordt er bijvoorbeeld een dagprijs afgesproken of ik neem een klus aan voor een afgesproken bedrag. Maar het hangt natuurlijk ook af of het in de studio is of op locatie'. Wat vond je een leuke band om te doen? 'Ik heb niet echt een voorkeur want eigenlijk heeft iedere band wel zijn eigen charme. Ik heb een brede muzieksmaak, van laten we zeggen Lounge tot snoeiharde Metal en alles wat daar tussen zit. Een belangrijk aspect vind ik dat je met een hoop verschillende Mark Nijssen muzikanten omgaat en datje van iedereen kunt leren. Het leukst zijn toch wel live-opnamen en registraties op locatie. Je komt daar zowel als geluidstechnicus als band op een vreemde plaats samen. De samenwerking is dan vaak meer spontaan en hechter. Ook zijn veel bands beter wanneer ze samen, live, spelen, er is dan meer interactie met elkaar waardoor ze een beter samenspel krijgen. Daar komt bij dat meeste bands hobbybands zijn, waarbij de lol van het spelen veel belangrijker is dan een juiste techniek, terwijl dat laatste juist erg belangrijk is voor een goede studio-opname. Wel is het voor de opnamen fijn als een band lekker strak speelt. Dit wordt verreweg altijd bepaald door de drummer. Een band is eigenlijk zo goed en zo strak als zijn drummer. Dit drukt de opnametijd aanzienlijk, waardoor er meer tijd overblijft voor het afmixen. Als je een goede drum-sound hebt is het ook veel makkelijker er een goede mix omheen te bouwen'. Tot slot nog enkele tips? 'Zorg er als band voor dat je goed voorbereid de studio in gaat. Dat instrumenten in goede conditie zijn, laat bijvoorbeeld je gitaar even goed afstellen bij een gitaarbouwer, zorg dat er nieuwe vellen op je drumkit zitten. Koop even een paar goede kabels etc. En neem reserve materiaal mee, je weet immers nooit. Zorg gewoon dat je er klaar voor bent, beter een maand langer repeteren dan een week te vroeg opnemen'. Voor meer Info: Mark Nijssen Geluidstechniek 0113-548388

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2003 | | pagina 3