f/G i mv O S'1-W& B/¥-KLA5H InDe JpvWWvV- 'De Deurdouwers' noot noot r- f ^KCduty [jctrtLvcd n,?,$m/es v*t: Forcefeed Band: Forcefeed Cd: Choke on a mouthful Studio: Avalange te Oost-Sou burg Info: Mark Maquelin 06-18054394 en www.forcefeed.nl Zeeland kan tevreden zijn over het aanbod van harde muziek en Backlash en Badly Preserved kunnen blij zijn, zij hebben er een broertje bij. Zijn naam is: Forcefeed. De band trad op 28 maart op in Bar American te Middelburg, samen met Badly Preserved er* Faked Grove. Uw correspondent kreeg daar de CD mee om in NOOT te recenseren. Wat in eerste instantie opvalt was de goede productie. De muziek is zwaar en toch blijft alles lekker helder klinken. Forcefeed maakt, volgens hun eigen website, pro gressieve nu-metal. Voorbeelden zijn bands als Mudvayne, Slipknot en American Head Charge. Na een tiental luisterbeurten hoor ik ook nog wel wat terug van Sepultura in Taking back my mind' en Motörhead en Black Sabbath in 'Thislife'. In de meeste liedjes in dit genre wordt de zang afwisselend schreeuwend of har monieus gedaan. Zo ook bij For cefeed. Zanger Lennard vind ik duidelijk een betere schreeuwer dan een harmonieus zanger. De liedjes 'Forcefeed' en 'This life' zou ik zelf wat korter gemaakt hebben. Bij 'This life' zou ik geen fade-out gebruikt hebben, maar de song beëindigen in een break voorafgaand aan de fade-out. In het intro van 'This life' is een didgeridoo gebruikt. Dit past goed in de muziek omdat die didg zwaar klinkt en een repeterend geluid voortbrengt. Dit doen de gitaren in de rest van de song namelijk ook. Met dit CDtje heeft zowel Force feed als Willy Berrevoets een goed visitekaartje afgegeven. Met hun goede optreden in Bar American nog in mijn geheugen hoop ik dat de mannen van For cefeed het ver schoppen. Eerst in de Wraak van Brabant en daarna Ga ze zien als je kan. Je zult er geen spijt van hebben als je van stevige muziek houdt. (KvdH) Artiest: The Druids CD-R: The Druids Opname: HenkTjoonk Info: 0113-231081 www.druids.ni Ik weet niet eens of de muziek van dit gezelschap onder popmu ziek valt want in het CD-boekje staat dat The Druids 'Backbone' maken, dat is een soort folk muziek die feestelijk aandoet (met een hoog jüiiii-ha! gehalte za'k ma zegge). Instrumenten die domineren zijn accordeon, mandoline, whistle en dat soort Engelse instrumenten. Het gaat om Ierse pub-muziek zoals ook The Old Firm in Zeeland en groe pen als The Levellers in Ierland brengen. Het grote verschil is wel dat The Druids veel traditioneler The Druids blijven en daarom makkelijker te boeken zijn voor kleine intieme optredens. Hoewel ze zich onge twijfeld ook graag op grotere podia zullen zien.. Op de CD staan 10 covers van bestaande nummers en die varieren van 'Beer beer beer tot 'The green and red of Mayo'. De één een traditional, die waarschijnljk op het repertoire is gezet om de waard te waarschuwen voor lege glazen, en de ander een groeps- favoriet van The Saw Doctors. De CD klink er live-ig, daar hebben ze bewust voor gekozen, zo melden ze zelf, en Henk Tjoonk heeft de sfeer goed weten te vangen. Je moet er van houden want na een hele CD lang 'Backbone-muziek' heb ik er echt genoeg van. Mis schien moeten ze in de toekomst niet alle registers bij alle num mers open trekken. Soms moet je kleine juweeltjes, met sobere begeleiding, maken om de andere tracks ook in alle glorie te laten vlammen. Voor folk-liefhebbers een leuke aanschaf. (BvL) Band: Airsculptors CD-R: Stranger than Fiction Opname: Eigen Beheer Info: www.airsculptors.tk Op 29 maart jongstleden 'lanceer den de Airsculptors uit Vlissingen hun nieuwe CD met een Drum 'n Bassparty in 't Beest in Goes. Het schijnt een gezellig feestje te zijn geweest, maar helaas moest ik mij die dag tevreden stellen met een griep. De CD telt 17 tracks en een aar dige videoclip. Stranger than Fiction' opent met The Day After', lekker laidback met ambient. De rust wordt resoluut doorbroken door'A 1000 Maniacs' met rapper KD, die als een bezetene drietalig over de Drum 'n Bass track rijmt. Gedurende de CD nemen de Airsculptors Je mee op een trip met Drum 'n Bass, Breakbeats en Techno. Soms heeft het iets weg van Aphex Twin en Future Airsculptors Sound of London. Regelmatig speelt Peter Elve een aardig partijtje mee op zijn gitaar. De Sterkste tracks zijn 'House?' en 'Sick'. Op 'House?' wordt een simpel maar gestoord baslijntje losgelaten, dat op hoog tempo de luisteraar alle hoeken van het spectrum laat zien. Het heeft me twee dagen gekost dat riedel tje uit mijn hoofd te krijgen. De scheepstoeters op 'Sick' doen vermoeden dat ze de stoomboot van Sinterklaas hebben willen voorzien van een nucleaire motor. Een minpunt aan de CD is toch wel de mindere geluidskwa liteit, alhoewel die wel beter is dan de vorige twee releases. De Dynamiek is soms wel erg ver te zoeken, en dat is jammer, want anders zouden sommige tracks rijp voor vinyl zijn geweest. (SK) 11 JAER FEEST1 m m De Deurdouwers Artiest: De Deurdouwers CD: 11 jaer feest Opname: Mark Nijssen Info: In de meeste cafees in 's Heerenhoek kunnen ze je wel heipen.. Hé hae jie nae de wc? neem dan een pilsje mee!' De eerste regels op '11 jaer feest!' van De Deur douwers. Een echte carnavals-cd afkomstig uit Het Paerehat, ofte wel 's-Heerenhoek. Ruben de Jonge en z'n mannen laten op deze CD de luisteraar een fees telijk poepje ruiken met een uit stekend 'haak-maar-es-lekker-in' gehalte, 't Is momenteel mosterd na de maaltijd, carnaval is al weer lang voorbij, maar als je kans (rijgt koop hem dan toch maar want volgend jaar februari kun je er mee voor de dag komen. Het is dan ook handig als je wat van 't Paerehat afweet want het leuke is wel dat door deze CD mooie monumentjes worden opgericht voor lokale dorps-grootheden als Kapper Ko en Kee Pas. Op deze manier worden zij terecht vereeuwigd. De meeste liedjes zijn ontleend aan andere num mers (van oa Rowwen Heze, Pater Moeskroen en Normaal), maar die worden ruimhartig be dankt en vermeld op deze CD dus alles is netjes. Mark Nijssen heeft het trouwens goed opgenomen, enerzijds rommelig genoeg voor dronkelappen om niet onderuit te gaan en anderzijds prima ver staanbaar voor de mensen die de tekst nog even niet vast hebben. 'Kukeleku Nondeju zei de haan wat heeft ie met mijn kipjes ge daan' offeh.. 'Tok tok tok kwek kwek kwek: Hou nou toch je bek!' (BvL) Band: InDeClinch CD: Demo Opname: Studio Mark Nijssen, Oudelande Info: www.indeclinch.com, tel. 0113-330065 Een demo-cd van een coverband, 6 nummers en een videoclip. De songs zijn in 1 dag opgenomen, de video is een live opname van Arsenaalpop 2002. De cd is dui delijk bedoelt als promotie voor de band om optredens te werven. Als zodanig afdoende, hij geeft een goed beeld van wat de band kan neerzetten. Omdat de songs waarschijnlijk in 1 take zijn gere gistreerd hebben ze behoorlijke live sfeer. Het echte live werk is dan ook nog te zien, in de clip. Het geluid hiervan is daarentegen knap beroerd; er moest kennelijk worden gekozen tussen goed beeld of goed geluid. De band doet nummers van Alanis Moris- sette, K's Choice en Anouk, om er een paar te noemen. Om te zeggen dat ze het precies zo doen als het origineel is teveel eer, ze proberen het echter wel. En dat is jammer, nummers coveren is prima, maar probeer er dan wel een eigen geluid aan te geven. Als je een cover op je eigen wijze interpreteert wordt het er alleen maar spannender van, voor de band, maar ook voor het publiek. (SN) InDeClinch Artiesten: Suzan Steketee en John Smies CD's: Sue's other side en Tick ling the Music Opname: (beide cd's) John Smies, Koudekerke Ja, twee cd's in één recensie. Het geval wil namelijk dat ze beide door John Smies zijn geprodu ceerd. Beide cd's bevatten covers van bekende songs. 'Sue's Other Side' laat voornamelijk jaren '80 ballads en rustiger shuffles horen. 'Tickling the Music' brengt soortgelijke muziek, maar dan meer 70's. Het verschil zit 'm vooral in uitvoering en interpreta tie. Te horen is wel dat beide schijfjes in dezelfde keuken gebakken zijn en toch zijn ze allebei heel verschillend van sfeer. Dit komt vooral omdat er niet wordt gepro beerd iets letterlijk na te maken maar om iets op eigen wijze op te pakken en weer te geven. Naar mijn mening de enig juiste wijze van 'coveren'. Met deze schijfjes hebben Sue en John allebei hun eigen visitekaartje afgegeven, en ik moet toegeven dat ik 't weieens slechter heb gehoord. (SN) John Smies Artiest: Backlash CD: Reality Betrayed Opname: Mark Nijssen Info: www.backlash.nl p.a. Batenburg 46 4385HC Vlissingen Thuis draai ik zelden death-metal of aanverwanten. Ten eerste natuurlijk om mijn huisgenoten te sparen, mijn zoontje van bijna drie stuitert zelfs rustig nog een paar uur lang door het huis na het horen van de eerste gitaarsolo's, maar vooral ook omdat ik vind dat metal in het algemeen live beter tot zijn recht komt. Aan de andere kant zie ik Dennis zodra ik de CD opzet weer over het podium springen en rustend met een been op een monitor zijn grunts over het publiek uitspuwen. Op deze CD staan 4 tracks. De eerste is 'Rotten Disease'. Het intro is loeizacht opgenomen, om vervolgens, als je net je versterker een paar puntjes op gedraaid hebt, in alle hevigheid los te barsten. Persoonlijk vind ik het eigenlijk een wat minder nummer op de CD. Het instrumentale gedeelte van het nummer loopt Backlash allemaal wel aardig, maar als het vocale gedeelte aanbreekt worden de grunts over een wat voorspelbaar akkoordscnema afgewerkt. En dit is me een lap tekst (alle teksten staan aan de binnenkant van het, overi gens prachtig vormgegeven, cd- hoesje). Eigenlijk geldt hetzelfde voor het tweede nummer op de CD: 'Captured'. Het venijn zit dus waarschijnlijk in de staart en inderdaad, 'The Cause', track 3 op de CD staat in tegenstelling tot de eerste twee nummers bol van afwisselingen en qua compositie zit het erg goed in elkaar. Het hele nummer klinkt als een trein met zelfs een aardig stukje tweede 'grunt' op het eind. Je krijgt gewoon zin om die haar dos eens even lekker uit te schud den. Ook het titelnummer zit goed en afwisselend in elkaar. Al met al is het best een aardige CD, maar ik zou persoonlijk track 3 en 4 als eerste twee tracks hebben gekozen omdat die dui delijk technisch beter in elkaar steken dan de eerste twee. Ook zou ik de grunts in de eerste tracks iets minder boven op de muziek hebben gelegd, zeker in de eerste track komt het een beetje onnatuurlijk over. Bovenal zou ik er nog aan willen toe voegen dat je deze band vooral eens live moet aanschouwen, ze hebben natuurlijk niet voor niets de Zeeuwse Belofte gewonnen. (SK) Artiest: Odette Sorber CD-R: Essentials Opname: Mark Nijssen trrfo: www.odette.tk Hoe oud was Kate Bush toen ze de wereld verbaasde met haar Wuthering Heights? En zij had daarbij toen de hulp van een echte Pink Floyd-boy! Odette Sorber is bijna 17 en met haar liedjes weet ze Tori Amos-achtige sfeertjes te scheppen. Eigen teksten en eigen muziek, wat een talent! Vooral in het titelstuk van de CD komt ze heel dicht (ook qua sfeer) bij Kate Bush. Met 'Essentials' geeft Odette een mooi visite-kaartje af, het is een demo die om aandacht vraagt, liefst ook van andere geïnspireerde muzikanten. Ze laat horen dat ze niet alleen mooie liedjes kan maken, goed kan spelen, maar na 6 stukken kom je ook tot de konklusie dat je moe bent van het luisteren. Het is redelijk zware kost van zo'n meid en ik denk dat ze het voor een luisteraar lichter kan maken door het werk open te gooien en af en toe andere bege- leidings-muzikanten te gebrui ken, een strijkers-ensemble, een accoustische of misschien wel subtiel bespeelde electrisch gitaar ofik denk dat ze dat zelf beter kan beslissen. Zij laat op deze demo horen wat ze kan! Een prachtig produkt, een uitnodiging voor andere creatievelingen, in ieder geval een basis onder een mooie muzikale carrière. (BvL) Odette Sorber

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2003 | | pagina 3