Contemporary Art
1
io W
Aflevering 2. Wolfert Jumelet van Studio 2 In Ouwerkerk.
11 9
Had u ook graag uw advertentie in de Noot geplaatst willen
zienP -informeer voor tarieven tevt. ontwerp ook mogelijk) bij:
SGnobbe@ieelandnet.nl!- (advertenties Noot).
tentoonstellingen
Gravenstraat 63
•4331 KN Middelburg
tel. 0118-651247 651218
noot
In deze serie artikelen in NOOT gaan we per aflevering op bezoek in een geluidsstudio in Zeeland. Veel
muzikanten willen hun demo zo goed mogelijk opnemen, maar weten eigenlijk niet goed waar ze op
moeten letten. Zo is niet alleen de hoeveelheid knopjes belangrijk, maar ook de man die er achter zit
en natuurlijk de ruimte waarin je zelf moet zitten spelen, om maar eens wat te noemen.
noot
Gaan we Anchor ook bij optreden veel akoestisch horen spelen?
Bram: 'Bij de 'unplugged'-serie in Panta Rhei in Vlissingen, dan komen
we er voor de eerste keer mee naar buiten. Tot die tijd gaan we heel
goed oefenen. We hopen dat we daarna misschien in gezellige café's
kunnen gaan spelen. Daar is het volume van onze muziek nu vaak
te hard voor, dat mag allemaal weer niet volgens de regels. Maar
akoestisch zou het natuurlijk wel kunnen. Ik was er eerst bang
voor dat onze muziek akoestisch zwakker zou worden, omdat je
het volume kwijt bent. Maar we zijn er nu achter gekomen dat dat
helemaal niet hoeft.'
Jullie hebben sinds vorig jaar ook een manager. Waarom?
Bram: 'Marloes Helms is dat ja. We zochten iemand die gek was van
internet en die makkelijk kon praten. Een voordeel is, dat zij ook nog
eens een goeie vriendin van me is. Er gaat zoveel tijd zitten in het
regelen van optredens. Je moet er heel veel achteraan zitten. Mensen
over één concert veertig keer terugbellen en dan nog eens bereikbaar
zijn als ze jou terugbellen. Ook actief zoeken op internet naar mogelijke
optredens. Je kan wel lukraak demo's op gaan sturen, maar van de 50
die je er opstuurt hoor je er misschien van drie wat terug. Het hebben
van Marloes als manager heeft op dit moment als resultaat dat we
meer optredens hebben. En we hoeven ons ook niet bezig te houden
met de financiële contracten. Bovendien merk je dat mensen Marloes
ook gaan herkennen bij optredens, omdat ze haar bijvoorbeeld al eens
aan de telefoon hebben gehad.'
Van de zomer dus de derde demo van Anchor opnemen. Zijn er
nog meer toekomstplannen?
Bram: 'De demo kunnen we grotendeels betalen van onze optredens.
En die demo is ook echt weer een stok achter de deur. We gaan de
nummers wel heel zorgvuldig uitkiezen, omdat je met drie nummers
moet laten horen wat de muziek van Anchor is. Dat is met een volledige
CD natuurlijk makkelijker, maar dat kost ontzettend veel geld. Het is
wel een droom, het maken van een volledige CD bij een platenlabeltje.
Bij de vorige demo's moesten we alles zelf doen. De boekjes zelf
snijden, labels op de CD's plakken. Alles met de hand in elkaar
steken. Stiekem zit je toch wel te hopen dat ze dat later allemaal
voor je doen.' J
Meer weten
over
de popmuziek
in ZeelandPP
kijk op
GITAARBOUW
Bouw, ombouw en reparole
van snaarinstrumenten-
c
0
TJ
CC
J/f-ffen :yei^bpberiMê$ting
taxaties tc'Advies
Verkoop van gitaren,
losse onderdelen
en accessoires
Nieuwendijk 75 - 4381 BW Vlissingen
Telefoon+31 (0)118 416 668 - Telefax+31 (0)118 414 068
advertentie
9 h I//d*E*G-E«D*A-C»H«T*E»N*G*A
N*G
0*N*VO*N*3*l*HO*V*a*l*9*3*a//| L| 0
(door Sjors Kuyt)
De tot studio omgebouwde boerderij van Wolfert Jumelet bevindt
zich op zo'n 6 kilometer ten oosten van Zierikzee, net even buiten
Nieuwerkerk. Wolfert geeft een nauwkeurige routebeschrijving
en die is wel nodig, want de studio is gelegen aan het eind van
een doodlopende weg, ergens in de polder. In één keer reed ik
in de duisternis op de boerderij aan, alwaar Wolfert met een kop
koffie en wat fris mij op stond te wachten.
De schuur achter het woongedeelte van de boerderij is recentelijk
geheel verbouwd tot studioruimte. Alles is erg ruim in opzet. De
opnameruimte alleen al meet 8 bij 9,5 meter. De afluisterruimte heeft
de grootte van een ruime woonkamer. Verder is er nog een relax-ruimte
en een soort kleine kantine, behangen met cd hoesjes, kaartjes en
posters van de vele bands die Studio 2 hebben bezocht. Een ideale
ruimte voor een interview.
Wat voor mengtafel en randapparatuur gebruik je voor je
opnames?
'Ik heb een Tascam M3700 32-8-2 analoog mengpaneel met
geautomatiseerde faders. Ik heb een aantal mengtafeis beluisterd
voordat ik deze gekocht heb. Zo'n aanschaf blijft natuurlijk altijd een
gok, want je beluistert zo'rt tafel altijd op een andere plaats dan in je
eigen studio, op andere monitoren in een andere ruimte met andere
akoestiek. Ik had hiervoor al een kleiner Tascam mengpaneel, dus ik
was al bekend met het merk, uiteindelijk ben ik erg blij met deze tafel.
De geautomatiseerde faders maken de tafel erg duur, maar bij het
afmixen van grote producties, zoals bij The New Orpheans, is het wel
erg handig en het bespaart bovendien veel tijd.'
'Voor de Monitoring gebruik ik Tannoy DTM-8 monitors met een
Yamaha P2500 versterker en actieve R&R monitors. Deze laatste i-s
niet zo bekend, maar ze klinken minstens net zo goed als Genelec
monitors.'
'Verder gebruik ik voornamelijk een Lexicon en een Yamaha
effectprocessor en een Digitech StudioGuad. Als ik ergens veel reverb
nodig heb, heb ik ook nog een Alesis Midiverb III.'
De Alesis blijkt dan ook bij nadere beschouwing op mijn favoriete
preset 199 te staan. Ik spreek uit ervaring dat bij de juiste instellingen
dit een monster reverb kan opleveren.
Woffert: 'Ik gebruik voor de dynamics een Yamaha GC-2020 en een
aantal Behringer Compressors.'
Trots toont hij mij zijn nieuwe aanwinst: een 4-bands Behringer
Tube-Composer. Na inschakelen van deze buizencompressor in het
rek lichten de vier bulzen langzaam zo fel op, dat je haast de neiging
krijgt om een zonnebril op te zetten!
Voor opnames gebruik ik verschillende microfoons, voor de zang heb
ik een Groove Tube MD-2 buizen microfoon,
verder gebruik ik de Shure's SM57, SM58 en Beta58 en heb ik nog
Sennheiser en AKG microfoons'.
Hoeveel kanalen kun je tegelijk opnemen en hoe?
'Ik gebruik een analoge 24-sporen TascamMSR-24s recorder, maar
als het gewenst is kan ik ook 16 sporen digitaal opnemen. Hiervoor
heb ik een snelle PC met een Digidesign geluidskaart waarop ik
Pro Tools heb draaien. Voor rockbands gaat mijn voorkeur uit voor
de analoge recorder. Die heb ik bewust aangeschaft, omdat ik een
geluidsopname op band veel warmer vind klinken dan een digitale
opname. Dat klinkt voor rockbands gewoon veel lekkerder. Voor
klassieke muziek kies ik de digitale opname, die klinkt helderder en
dat past juist bij die muziek'.
Heb je een backline voor muzikanten die dit willen of nodig
hebben?
'Meestal nemen de bands toch wel hun eigen versterkers en
instrumenten mee, maar als ze het nodig hebben kunnen ze het altijd
wel van één van de jongens lenen.' Wolfert doelt hiermee op de leden
van Crosshead en Catfish, waarin hij zelf toetsen speelt. 'Verder
heb ik, als ze dat willen, nog wat keyboards die gebruikt mogen
worden zoals een Rhodes electrische Piano en een Hammond X-5
met bijbehorende Lesliebox'.
Is het mogelijk om met MIDI producties te werken?
'Het is mogelijk, maar het komt gewoon weinig voor. Veelal worden
MIDI-producties gewoon fouis met eigen apparatuur opgenomen. Wel
heb ik voor musicals in Zierikzee MIDI bewericingen gedaan. Ze komen
dan hier met de MIDI arrangementen, die eerst met synthesizers
en keyboards worden opgenomen. Later worden er enkele partijen
door 'echte' instrumenten vervangen, zodat het niet zo klinisch en
machinaal klinkt.'
Heb je een specialiteit?
'Ik ben allround, maar ik heb hier, door de grote ruimte, de mogelijkheid
om met grote gezelschappen opnames te maken. Het liefst werk ik
met goede muzikanten, die hun instrumenten goed onderhouden
en beheersen. Als ze dat kunnen maakt het niet meer uit wat voor
muziek ze maken.
Wanneer ben je begonnen?
Dat is een beetje een moeilijke vraag. Het is eigenlijk voortgekomen
uit een uit de hand gelopen hobby. Ik ben zelfs nog begonnen mei
zo'n Tascam-4 sporen recordertje. Je zou kunnen zeggen dat ik
voor de hobby zo'n 20 jaar geleden begonnen ben en dat ik nu
ongeveer 10 jaar professioneel bezig ben. Eigenlijk ben ik nooit
van de ene op de andere dag professioneel geworden, maar is he(
gewoon zo gegroeid'.