Contemporary Art 1 io W Aflevering 2. Wolfert Jumelet van Studio 2 In Ouwerkerk. 11 9 Had u ook graag uw advertentie in de Noot geplaatst willen zienP -informeer voor tarieven tevt. ontwerp ook mogelijk) bij: SGnobbe@ieelandnet.nl!- (advertenties Noot). tentoonstellingen Gravenstraat 63 •4331 KN Middelburg tel. 0118-651247 651218 noot In deze serie artikelen in NOOT gaan we per aflevering op bezoek in een geluidsstudio in Zeeland. Veel muzikanten willen hun demo zo goed mogelijk opnemen, maar weten eigenlijk niet goed waar ze op moeten letten. Zo is niet alleen de hoeveelheid knopjes belangrijk, maar ook de man die er achter zit en natuurlijk de ruimte waarin je zelf moet zitten spelen, om maar eens wat te noemen. noot Gaan we Anchor ook bij optreden veel akoestisch horen spelen? Bram: 'Bij de 'unplugged'-serie in Panta Rhei in Vlissingen, dan komen we er voor de eerste keer mee naar buiten. Tot die tijd gaan we heel goed oefenen. We hopen dat we daarna misschien in gezellige café's kunnen gaan spelen. Daar is het volume van onze muziek nu vaak te hard voor, dat mag allemaal weer niet volgens de regels. Maar akoestisch zou het natuurlijk wel kunnen. Ik was er eerst bang voor dat onze muziek akoestisch zwakker zou worden, omdat je het volume kwijt bent. Maar we zijn er nu achter gekomen dat dat helemaal niet hoeft.' Jullie hebben sinds vorig jaar ook een manager. Waarom? Bram: 'Marloes Helms is dat ja. We zochten iemand die gek was van internet en die makkelijk kon praten. Een voordeel is, dat zij ook nog eens een goeie vriendin van me is. Er gaat zoveel tijd zitten in het regelen van optredens. Je moet er heel veel achteraan zitten. Mensen over één concert veertig keer terugbellen en dan nog eens bereikbaar zijn als ze jou terugbellen. Ook actief zoeken op internet naar mogelijke optredens. Je kan wel lukraak demo's op gaan sturen, maar van de 50 die je er opstuurt hoor je er misschien van drie wat terug. Het hebben van Marloes als manager heeft op dit moment als resultaat dat we meer optredens hebben. En we hoeven ons ook niet bezig te houden met de financiële contracten. Bovendien merk je dat mensen Marloes ook gaan herkennen bij optredens, omdat ze haar bijvoorbeeld al eens aan de telefoon hebben gehad.' Van de zomer dus de derde demo van Anchor opnemen. Zijn er nog meer toekomstplannen? Bram: 'De demo kunnen we grotendeels betalen van onze optredens. En die demo is ook echt weer een stok achter de deur. We gaan de nummers wel heel zorgvuldig uitkiezen, omdat je met drie nummers moet laten horen wat de muziek van Anchor is. Dat is met een volledige CD natuurlijk makkelijker, maar dat kost ontzettend veel geld. Het is wel een droom, het maken van een volledige CD bij een platenlabeltje. Bij de vorige demo's moesten we alles zelf doen. De boekjes zelf snijden, labels op de CD's plakken. Alles met de hand in elkaar steken. Stiekem zit je toch wel te hopen dat ze dat later allemaal voor je doen.' J Meer weten over de popmuziek in ZeelandPP kijk op GITAARBOUW Bouw, ombouw en reparole van snaarinstrumenten- c 0 TJ CC J/f-ffen :yei^bpberiMê$ting taxaties tc'Advies Verkoop van gitaren, losse onderdelen en accessoires Nieuwendijk 75 - 4381 BW Vlissingen Telefoon+31 (0)118 416 668 - Telefax+31 (0)118 414 068 advertentie 9 h I//d*E*G-E«D*A-C»H«T*E»N*G*A N*G 0*N*VO*N*3*l*HO*V*a*l*9*3*a//| L| 0 (door Sjors Kuyt) De tot studio omgebouwde boerderij van Wolfert Jumelet bevindt zich op zo'n 6 kilometer ten oosten van Zierikzee, net even buiten Nieuwerkerk. Wolfert geeft een nauwkeurige routebeschrijving en die is wel nodig, want de studio is gelegen aan het eind van een doodlopende weg, ergens in de polder. In één keer reed ik in de duisternis op de boerderij aan, alwaar Wolfert met een kop koffie en wat fris mij op stond te wachten. De schuur achter het woongedeelte van de boerderij is recentelijk geheel verbouwd tot studioruimte. Alles is erg ruim in opzet. De opnameruimte alleen al meet 8 bij 9,5 meter. De afluisterruimte heeft de grootte van een ruime woonkamer. Verder is er nog een relax-ruimte en een soort kleine kantine, behangen met cd hoesjes, kaartjes en posters van de vele bands die Studio 2 hebben bezocht. Een ideale ruimte voor een interview. Wat voor mengtafel en randapparatuur gebruik je voor je opnames? 'Ik heb een Tascam M3700 32-8-2 analoog mengpaneel met geautomatiseerde faders. Ik heb een aantal mengtafeis beluisterd voordat ik deze gekocht heb. Zo'n aanschaf blijft natuurlijk altijd een gok, want je beluistert zo'rt tafel altijd op een andere plaats dan in je eigen studio, op andere monitoren in een andere ruimte met andere akoestiek. Ik had hiervoor al een kleiner Tascam mengpaneel, dus ik was al bekend met het merk, uiteindelijk ben ik erg blij met deze tafel. De geautomatiseerde faders maken de tafel erg duur, maar bij het afmixen van grote producties, zoals bij The New Orpheans, is het wel erg handig en het bespaart bovendien veel tijd.' 'Voor de Monitoring gebruik ik Tannoy DTM-8 monitors met een Yamaha P2500 versterker en actieve R&R monitors. Deze laatste i-s niet zo bekend, maar ze klinken minstens net zo goed als Genelec monitors.' 'Verder gebruik ik voornamelijk een Lexicon en een Yamaha effectprocessor en een Digitech StudioGuad. Als ik ergens veel reverb nodig heb, heb ik ook nog een Alesis Midiverb III.' De Alesis blijkt dan ook bij nadere beschouwing op mijn favoriete preset 199 te staan. Ik spreek uit ervaring dat bij de juiste instellingen dit een monster reverb kan opleveren. Woffert: 'Ik gebruik voor de dynamics een Yamaha GC-2020 en een aantal Behringer Compressors.' Trots toont hij mij zijn nieuwe aanwinst: een 4-bands Behringer Tube-Composer. Na inschakelen van deze buizencompressor in het rek lichten de vier bulzen langzaam zo fel op, dat je haast de neiging krijgt om een zonnebril op te zetten! Voor opnames gebruik ik verschillende microfoons, voor de zang heb ik een Groove Tube MD-2 buizen microfoon, verder gebruik ik de Shure's SM57, SM58 en Beta58 en heb ik nog Sennheiser en AKG microfoons'. Hoeveel kanalen kun je tegelijk opnemen en hoe? 'Ik gebruik een analoge 24-sporen TascamMSR-24s recorder, maar als het gewenst is kan ik ook 16 sporen digitaal opnemen. Hiervoor heb ik een snelle PC met een Digidesign geluidskaart waarop ik Pro Tools heb draaien. Voor rockbands gaat mijn voorkeur uit voor de analoge recorder. Die heb ik bewust aangeschaft, omdat ik een geluidsopname op band veel warmer vind klinken dan een digitale opname. Dat klinkt voor rockbands gewoon veel lekkerder. Voor klassieke muziek kies ik de digitale opname, die klinkt helderder en dat past juist bij die muziek'. Heb je een backline voor muzikanten die dit willen of nodig hebben? 'Meestal nemen de bands toch wel hun eigen versterkers en instrumenten mee, maar als ze het nodig hebben kunnen ze het altijd wel van één van de jongens lenen.' Wolfert doelt hiermee op de leden van Crosshead en Catfish, waarin hij zelf toetsen speelt. 'Verder heb ik, als ze dat willen, nog wat keyboards die gebruikt mogen worden zoals een Rhodes electrische Piano en een Hammond X-5 met bijbehorende Lesliebox'. Is het mogelijk om met MIDI producties te werken? 'Het is mogelijk, maar het komt gewoon weinig voor. Veelal worden MIDI-producties gewoon fouis met eigen apparatuur opgenomen. Wel heb ik voor musicals in Zierikzee MIDI bewericingen gedaan. Ze komen dan hier met de MIDI arrangementen, die eerst met synthesizers en keyboards worden opgenomen. Later worden er enkele partijen door 'echte' instrumenten vervangen, zodat het niet zo klinisch en machinaal klinkt.' Heb je een specialiteit? 'Ik ben allround, maar ik heb hier, door de grote ruimte, de mogelijkheid om met grote gezelschappen opnames te maken. Het liefst werk ik met goede muzikanten, die hun instrumenten goed onderhouden en beheersen. Als ze dat kunnen maakt het niet meer uit wat voor muziek ze maken. Wanneer ben je begonnen? Dat is een beetje een moeilijke vraag. Het is eigenlijk voortgekomen uit een uit de hand gelopen hobby. Ik ben zelfs nog begonnen mei zo'n Tascam-4 sporen recordertje. Je zou kunnen zeggen dat ik voor de hobby zo'n 20 jaar geleden begonnen ben en dat ik nu ongeveer 10 jaar professioneel bezig ben. Eigenlijk ben ik nooit van de ene op de andere dag professioneel geworden, maar is he( gewoon zo gegroeid'.

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2003 | | pagina 5