Aflevering 3. Studio Ron Konings in Vrouwenpolder In deze serie artikelen in NOOT gaan we per aflevering op bezoek in een geluidsstudio in Zeeland. Veel muzikanten willen hun demo zo goed mogelijk opnemen, maar weten eigenlijk niet goed waar ze op moeten letten. Zo is niet alleen de hoeveelheid knopjes belangrijk, maar ook de man die er achter zit en natuurlijk de ruimte waarin je zelf moet zitten spelen, om maar eens wat te noemen. noot 10 1 noot 11 Door Sjors Kuyt Tegenover de camping 'Oranjezon', zo'n kleine 3 kilometer ten westen van Vrouwenpolder, vind je de oudste opnamestudio van Zeeland. Een bordje langs de dijk geeft aan waar je moet afslaan, probleemloos zet ik mijn auto achter het dijkhuis op een ruime parkeerplaats. We kunnen momenteel alleen in de afluisterruimte, het opnamegedeelte is door middel van het verplaatsen van een paar handige panelen en het plaatsen van wat bedden omgetoverd tot een appartement voor toeristen. Volgens Ron geldt, 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Volgende week zijn er weer gewoon opnamen, het ombouwen is slechts 5 minuten werk'. De afluisterruimte is opvallend ruim van opzet en is eigenlijk opgedeeld in twee gedeeltes. In het voorste gedeelte, met uitzicht op de tuin, staat de mengtafel en de opname apparatuur. Aan de achterzijde, de grens wordt eigenlijk getrokken door een werktafel met twee enorme beeldschermen, is het regiegedeelte en een enorm geluidsarchief, dat Ron onlangs opnieuw aan het organiseren is. Trots vertelt hij: 'Ik heb zojuist nog een zeldzame opname van Blof gevonden', wat overigens niet zo gek is, Chris Götte assisteerde in het verleden regelmatig bij opnames. In het regie-gedeelte staan ook drie grote luxe bureaustoelen, de ideale plek om te beginnen met een het interview. Wat voor een mengpaneel en welke randapparatuur gebruik je voor je opnames? 'Ik gebruik een D&R 36 kanaals mengtafel met geautomatiseerde faders. Hij is helemaal naar mijn wensen gecustomized. Ik was, toen ik hem in 1987 kocht, de eerste studio met geautomatiseerde faders. Mijn galmen haal ik uit de gebruikelijke Lexicon's. Ik heb twee hele mooie compressors. De UREI is heel muzikaal, maar wat lastiger in te stellen, de Symetrix is heel precies, die doet precies wat je wilt'. Ron toont de beide apparaten die opvallend ver uit elkaar in 19"racks zijn ingebouwd. Vooral de Symetrix ziet er niet echt bijzonder attractief uit, gewoon een grijs kastje met grote draaiknoppen. 'Ik ben geen spulletjesman', licht Ron toe: 'Ik hoef geen rack vol met knipperende lampjes. Ook zal je hier geen budget apparatuur als bijvoorbeeld Alesis of Boss tegenkomen. Ik wil alleen goede en degelijk professionele apparatuur, en dat ziet er meestal niet zo spectaculair uit aan de buitenkant, maar je hoort het wel en dat is toch het belangrijkste'. Wat voor monitors gebruik je? 'Ik gebruik voor het afmixen voornamelijk mijn Yamaha NS-10 speakers. Ik heb er vier in de afluisterruimte staan. Ik heb begrepen dat de NS-10 vaak als slechte monitors te boek staan, dit is ook de eerste studio die ik bezoek waar ik deze kenmerkende witte conussen aantref. Wat is jouw mening? De NS-10 wordt vaak niet goed gebruikt. Veel mensen denken dat een nearfield monitor zoiets is als een gewone speaker. Als nearfield monitoren functioneren ze perfect'. 'Voor het beluisteren van een opname met de band erbij gebruik ik trouwens mij JBL 5-weg monitors'. Het is onmogelijk om in de afluisterruimte de JBL's te missen, ze zijn minstens 20x groter dan de NS-10's. Ron: 'Die JBL monitors zijn erg efficiënt. Als ik een band vertel dat ze slechts 60 watt zijn, kijken ze me vaak vreemd aan. Mensen laten zich vaak misleiden door getallen'. Hoeveel kanalen kan je tegelijk opnemen en hoe? 'Ik kan als ik wil 36 sporen tegelijk opnemen met mijn digitale multitracks'. Achter zijn mengtafel staat een indrukwekkende kolom met drie multitrack recorders. Terwijl hij het systeem demonstreert legt hij uit: 'Het zijn gewoon Hi-8 tapes. Op één tape kan je 12 sporen wegschrijven. Het aantal sporen dat je kunt opnemen is eigenlijk niet zo belangrijk. Vroeger was het een soort status, dan adverteerde je met 'Kom hier opnemen, want wij nemen met zoveel sporen op', maar eigenlijk is het bijzaak. De multitrack werkt lekker snel en is direct aangesloten op het afluistersysteem in de opnameruimte, zodat de muzikanten direct iets terug kunnen horen als iets is ingespeeld. Elke muzikant heeft trouwens een eigen monitorsysteem voor zijn koptelefoon, die hij/zij naar eigen wens kan instellen met een mengpaneeltje'. Het afmixen gebeurt hier met 'Pro Tools' op een 12 jaar oude Mac en de bijbehorende Hardware van Digidesign. Die oude Mac doet het overigens nog prima hoor. Heb je het wel eens gezien?' Ron demonstreert Pro Tools, de Apple is in een mum van tijd gebruiksklaar. Twee monitoren laten het sobere, maar op studiogebied kwalitatief waarschijnlijk het meest professionele, programma zien. Heb je eert Backline als muzikanten dat willen of nodig hebben? 'Ik raad muzikanten altijd aan om hun eigen instrumenten mee te nemen, maar als ze het nodig hebben, heb ik nog wel ergens een gitaar op zolder liggen. Ook heb ik nog een DX-7 staan. Dit was de eerste van Nederland. De importeur had net het eerste exemplaar uit Japan gekregen. Toen hij hem hier demonstreerde, mocht hij hem meteen hier laten staan. Ik ben ook trots op mijn Fender Rhodes. Verder heb ik nog een vleugel staan, want die sjouw je moeilijk mee van thuis'. Is het mogelijk om met MIDI-producties te werken? 'Ja, maar dat gebeurt niet zoveel meer. Ik gebruikte het vaak om dingen te synchroniseren. In het verleden heb ik ook veel hindoestaanse bandjes gedaan. Die lui zetten heel hun computer vol met MIDI, nemen dan hun computer en modules mee, en maken hier dan de opnames'. Heb je een specialiteit? 'Ik vind het erg leuk om een beginnend bandje op te nemen. Ze hebben vaak totaal geen weet van wat er bij een goede opname komt kijken. Ze komen dan zenuwachtig binnen. Ik voel het als mijn taak om ze op hun gemak te stellen. Met een kop koffie erbij kunnen ze dan op adem komen, waarna ik ze vertel wat de mogelijkheden zijn. Sommige beginnende bands denken dat je in één dag makkelijk 15 nummers kan opnemen'. 'Ook doe ik multimedia producties en studiowerk voor televisie. Heb je wel eens zo'n mannetje gezien op tv met zo'n hengel met een microfoon. Dat soort werk dus. Het is erg leuk om zo'n productie dan op televisie terug te zien'. Waneer ben je begonnen? 'Ik heb op de grote vaart gezeten en ben in 1974 aan wal gekomen. Ik kocht een taperecorder en een mengpaneel en ben bandjes gaan opnemen. Op een gegeven moment werd dat zoveel werk dat ik de knoop heb doorgehakt, en in 1980 ben ik professioneel gaan opnemen'. Heb je een speciale opleiding gevolgd? 'Mijn vader was studiotechnicus en mijn oom ook. Dus van jongs af aan heb ik daar de kneepjes van het vak geleerd. Mijn vader zei wel altijd dat ik niet voor dit vak moest kiezen. Ik kan nu best begrijpen wat hij toen bedoelde, maar ik ben blij dat ik het toch gedaan heb. Weet je wat in een studio echt belangrijk is? Communicatie. Ik heb wel eens van die stagiaires gehad, die dan alleen maar naar de knoppen van het mengpaneel keken. Dan konden de muzikanten als er iets was zwaaien wat ze wilden achter het raam'. Met een glimlach doet Ron zo'n muzikant na. Wat zijn de kosten? Ik heb in het verleden met allerlei variaties en arrangementen gewerkt, maar een uurtarief blijkt toch altijd het meest duidelijke. Ik reken 30 euro per uur. Daarbij moet ik vermelden dat die tijd pas ingaat als alles daadwerkelijk is aangesloten en opname gereed is. Ook reken ik niets voor gebruik van een synthesizer of drumcomputer of een ander instrument. Ik hanteer dit bedrag eigenlijk al sinds 1974, waarbij ik voor een opname ook f 65,- per uur vroeg. Dat was toen een normaal bedrag, tegenwoordig is 30 Euro eigenlijk erg weinig. Heb je nog bijzondere ervaringen met bands gehad? 'Ik ben op dit moment bezig al mijn opnamen te archiveren. Ik vond pas een tape terug van voor 1990. Er kwam toen een junk uit Rotterdam opnemen. Dat was een onderdeel van een project. Die man had eerst 2 uur op de parkeerplaats zich zelf moed in staan drinken voordat hij aanbelde. De opnames verliepen alles behalve makkelijk en eerlijk gezegd had ik er toen ook niet zo'n zin in. Toen ik dat bandje onlangs terug vond, wist ik niet wat het was. Ik was erg nieuwsgierig, het was erg rauw en intens. Pas later kwam ik er achter dat het die opname van die junk was, waar ik indertijd eigenlijk geen zin in had. Na meer dan 10 jaar beluister je het dan onbevooroordeeld en vind je het geweldig. Zo zie je maar hoe vooroordelen je kunnen beïnvloeden'. 'Ook de opname van de cd van de Charming Children uit Hulst was erg bijzonder. Ze hadden een single opgenomen die goed gevallen was bij de platenmaatschappij Virgin en mochten toen een cd opnemen. Toen ze hier aankwamen, hadden ze op die single na geen materiaal. Die hele cd is dus hier tot stand gekomen, waarbij ik ook als een bandlid fungeerde. Het is erg bijzonder om opgenomen te worden in een band als studiotechnicus'. Wat zijn je recente producties? 'Ik ben nu opnames aan het maken met Jan Blok. Dat is authentieke Rock Roll, zoals dat in het begin van de jaren zestig werd gemaakt. Die man is een echte autoriteit op dat gebied'. Heb je nog handige tips voor bands die binnenkort de studio ingaan? 'Geniet vooral van de opnames. Je betaalt er niet alleen voor, maar het is vooral leuk, creatief en leerzaam tegelijk'. Onder het genot van een biertje en wat fris filosoferen we nog enige tijd verder over muziek, vooraleer ik een hoop wetenswaardigheden rijker weer huiswaarts keer. Info: Ron Konings Kon. Emmaweg 16 4354KD Vrouwenpolder www.studioronkonings.nl studio.ron@worldonline.nl 0118-592818

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2003 | | pagina 6