Aflevering 4. DataSound Midi Productions, laamslag In deze serie artikelen in NOOT gaan we per aflevering op bezoek in een geluidsstudio in Zeeland. Veel muzikanten willen hun demo zo goed mogelijk opnemen, maar weten eigenlijk niet goed waar ze op moeten letten. Zo is niet alleen de hoeveelheid knopjes belangrijk, maar ook de nian die er achter zit en natuurlijk de ruimte waarin je zelf moet zitten spelen, om maar eens wat te noemen. Door Sjors Kuyt Ondanks dat ikZaamslag, 5 kilometer ten oosten vanTerneuzen, via de verkeerde kant benader, rijd ik in één keer naar het kleinste studiootje van Zeeland. Mark Verschelden ontvangt ons hartelijk en leidt ons naar zijn, tot studio omgebouwde, schuurtje achter in zijn tuin. Het is een klein studiootje, maar het aantal LCD-schermen met diverse audioprogramma's en plug-ins en een Apple G4 verraden dat Hi-Tech de klok slaat. Er hangen diverse demo's als trofeeën aan de wand. Op een tafeltje ligt een pen, die ik pak, daar ik er zelf één vergeten was. Onder het genot van een koel pilsje begin ik het interview. Welk mengpaneel gebruik je en met welke randapparatuur neem je op? 'Ik heb een digitale Yamaha Q2R mengtafel. Omdat zo'n digitale tafel nogal clean en kil klinkt gebruik ik Presonus pre-amps om de tafel weer een analoge sound te geven. Hierdoor krijg je eigenlijk het beste van 2 werelden. Verder gebruik ik een Focusrite Platinum Compresor en een DBX Silver Tube compressor. Ook gebruik ik wel eens de virtuele compressor van Logic. De eerste twee gebruik ik wanneer ik de sound extra body wil geven. De virtuele compressor doet gewoon wat ie moet doen, zonder klankkleur. Dit komt van pas als iets heel zuiver moet klinken'. 'Voor de effecten gebruik ik voornamelijk de Lexicon MPX-1 en de Lexicon Reflex. Verder heb ik ook nog een Yamaha Rev 7 in mijn rack hangen en helemaal van onderen zit nog een oude Boss SE-50, die komt wel eens van pas om vieze gitaar-effecten te maken'. 'Ook test ik hier een Beta plug-in van Peter Bakker op mijn G4. Er zijn enkele apparaten in de handel die vele tienduizenden Euro's kosten, die perfect in staat zijn om de galm en akoestiek van een heleboel bekende ruimten (bijvoorbeeld stadions als AHOY en concerthallen als de Carnegie Hall) in een studio na te bootsen. Met deze Beta Plug-in kan je de akoestiek en galm in iedere ruimte vastleggen en virtueel mee naar huis nemen. In tests is dit programma beter gebleken dan de peperdure hardware apparaten, terwijl het maar een fractie van de prijs zal gaan kosten'. Welke Monitors gebruik je? 'Ik gebruik voornamelijk mijn Dynaudio BM-15. Ik had altijd al Dynaudio speakers op mijn stereo installatie aangesloten staan en was altijd erg tevreden over het geluid. Toen ik een studio wilde bouwen heb ik gezocht of er ook studiomonitoren waren van Dynaudio en zodoende ben ik bij deze speakers uitgekomen'. Ik zie dat je ook nog een schitterend paarTannoy's (Tannoy Super Red SRM-10B) hebt staan, gebruik je die ook? 'Ik switch regelmatig van monitors. Deze Tannoy set kon ik voor een leuk bedrag overnemen. Ze zijn al 30 jaar oud, maar klinken nog steeds verschrikkelijk goed. Verder heb ik ook nog een setje Tannoy nearfield monitors staan'. Hoeveel kanalen kun je tegelijkertijd opnemen en hoe? 'Ik kan 24 sporen tegelijk opnemen als het moet, maar met een band van 5 man kom je meestal met een kanaal of 16 tot 20 toe. Virtueel kan ik praktisch tot een oneindig aantal sporen opnemen. Meestal neem ik het op met de G4, maar op locatie heb ik twee Tascam DA-38's, waar ik op een Hi-8 tape 16 kanalen tegelijk kan opnemen. In de Studio rs de routing als volgt: Het signaal komt via de Presonus pre-amps binnen op de tafel. Via SP-TDIF gaat het naar de MOTU-2408 interface. Dit is zowel een externe als interne 'geluidskaart' voor de G4. De verwerking gaat in Logic Audio. Voor het masteren gaat het signaal vanuit Logic naar de DBX-Quantum digitale master prossesor waar onder andere vierbands compressie en stereo verbreding plaats vindt. Dit signaal gaat digitaal 2-sporen door naar Wavelab op de PC (helaas is er nog geen dergelijk goed t programma voor Apple). De masters brandde ik tot voor kort met mijn SCSI-Plextor brander, maar tegenwoordig heb ik een Firewïre brander'. Laat je ook wel eens iets buiten je studio masteren? 'Nee, dat heeft nog nooit iemand gevraagd. De kosten voor het professioneel masteren zijn zo hoog, dat de meeste bands daar geen geld voor hebben'. Heb je ook en backiine als muzikanten daar om vragen? 'Muzikanten moeten eigenlijk hun eigen spullen meenemen, en dat doen ze meestal ook. Ik ben zelf toetsenist, en heb hier nog wel een Yamaha digitale piano en een SY-99 staan. Ik heb ook nog een Roland JV-1080 en een Roland MKS-20 piano module 1 staan, maar steeds meer gaat virtueel'. noot 10 www. info@dsmp.nl 0115-432294 Mark laat mij zijn enorme sample library zien. Trots toont hij me bijvoorbeeld zijn Bösendorfer 290 Piano Sample Library. Het geluid klinkt inderdaad of het werkelijk uit een echte piano komt. Een Plug-in module van een Hammond B4 haalt het echter nog niet bij het orgineel, maar Mark verzekert mij dat als je het gebruikt in de achtergrond van een productie, het bijna niet van echt te onderscheiden is. Heb je een opleiding gevolgd? 'Ik heb Conservatorium gedaan, met Toetsen als afstudeer richting, maar dat kan je beter vertalen naar: alles waar een stekker aan hangt'. Wat zijn de kosten? '30,- euro per uur exclusief'. ts het mogelijk met MIDI-Producties te werken? Dit is natuurlijk een overbodige vraag met zo'n studionaam. Mark geeft nog eens een kleine demonstratie hoe hij met MIDI muziek maakt in Logic Audio met behulp van zijn sample library. Je verzorgt ook audiovisuele producties. Hoe komen die tot stand? 'Ze komen in opdracht van grote bedrijven als Dow Chemicals, BSAF en Neckermann. Ik maak zelf de muziek voor deze producties. Voor de voice-over wordt er een professionele stem ingehuurd, die de tekst inspreekt. Die mensen lezen dan vaak een A-4tje tekst foutloos op en zijn binnen een half uur klaar. Ze krijgen daar een heel aardig bedrag voor'. 'Ik heb ook eens een stuk muziek moeten maken voor een hele grote klant. Het moest jong, snel en MTV zijn. Nou, ik heb iets proberen te maken wat volgens mij in die richting kwam, maar het werd afgekeurd. Luister maar eens naar MTV was hun oordeel, waaruit eigenlijk ook wel bleek dat ze zelf niet helemaal wisten wat ze wilden. Ik heb toen een cd-tje gebrand met 30 loops uit mijn sample-library waarvan ik dacht, als ze er daar nou eens ééntje uit kozen, dan kan ik daarop mijn compositie schrijven. Ik kreeg al snel een telefoontje. Gebruik maar track 4, zei de klant, waar op ik zei, dank je wel, dan ga ik daarmee aan het werk. Nee, zei de klant, niets meer aan doen! Dat was dus uiteindelijk een simpele klus, de klant kreeg de loop 8 keer achter elkaar geplakt en was tevreden, en ik was snel klaar'. Heb je een specialiteit? 'Het werken met MIDI, elektronica en computers'. Wanneer ben je begonnen? 'Ik heb deze studio in 1994 opgezet'. Heb je wel eens bijzondere bands gehad of bijzondere opdrachten gekregen? 'Ik heb een keer een Yoga CD gemaakt. Op deze CD staat een complete Yoga les, maar ik heb de muziek daarbij gemaakt. Je moet dan denken aan New Age muziek'. 'Bijzondere bands om te doen waren bijvoorbeeld de Persua ders, een blues-band uit Belgie. Fluvopi was ook erg apart om te doen, omdat ze akoestische instrumenten bespeelden. Trippin' was ook bijzonder omdat ze een scratcher hadden. Ook de CD Slik van Desolation was erg apart tot stand gekomen. Ze zouden eerst 4 nummers voor een Demo opnemen, maar het was zo leuk, dat het uiteindelijk een hele CD werd'. Heb je nog wat handige tips voor beginnende bands die binnenkort de studio in gaan? 'Zorg dat je basis (de bas en de drums) goed is. Dit wordt bij beginnende bandjes nogal eens over het hoofd gezien. Stel je drumstel goed af en zorg dat je pedalen niet piepen. Zorg ervoor dat je arrangementen kloppen. Soms duren nummers nodeloos te lang'. Mark laat nog even zijn grote microfoon-verzameling in zijn opname ruimte zien. Trots meldt hij bij elke microfoon waar ze het meest geschikt voor zijn. 'Als ik op locatie moet opnemen, doe ik dat altijd samen met Ronald Platjouw (Draften Blues). Dat is een echte microfoon fetisjist. Hij heeft zelf nog enkele Russische Oktava microfoons'. Ik geef Mark zijn pen terug. Dan wordt het langzaam weer tijd met de auto door de Westerscheldetunnel terug naar huis te rijden. DataSound Midi Productions G vd Nissestraat 614543 AH Zaamslag dsmp.nl

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2003 | | pagina 6