DE ZEEUWSE BELOFTE 2004 KOMT ER WEER AAN! QOE Ook in 2004 organiseert de Stichting Pop muziek Zeeland weer De Zeeuwse Belofte. Voor wie het niet weet Dit is DE wedstrijd voor alle popmuzikanten in de Provincie Zeeland. Hoewel steeds meer organisa ties een beroep doen op Zeeuwse bands om maar mee te doen aan allerlei com petities IHooiKoorts, KiekVirus, Arsenaal Pop] wordt het misschien minder aan trekkelijk deel te nemen aan de oudste competitie van Zeeland, maar de prijs die in het vooruitzicht wordt gesteld liegt er niet om: De winnaar gaat door naar een Regiofinale en eventueel naar De Grote Prijs van Nederland in Amsterdam. io m Aflevering 5 fslot) IAC Sound Studio Aeimerswaal 28 september, Odette Sorber tijdens de Regiofinaie in zaal Paradox in Tilburg 26 september, lil Productionz in de Regiofiale in zaai Mezz in Breda noot In deze serie artikelen in NOOT gaan we per aflevering op bezoek in een geluidsstudio in Zeeland. Veel muzikanten willen hun demo zo goed mogelijk opnemen, maar weten eigenlijk niet goed waar ze op moeten letten. Zo is niet alleen de hoeveelheid knopjes belangrijk, maar ook de man die er achter zit en natuurlijk de ruimte waarin je zelf moet zitten spelen, om maar eens wat te noemen. noot 11 M|Er! SCHRIJF Jt IN Dat Zeeland geen onbelangrijke deelnemer is aan dit concours blijkt wel uit het feit dat we het in het verleden flink ver geschopt hebben: Zeeuwse Belofte-winnaars Pillars en ook Singer-songwriter Marien Dorleijn uit Middelburg (nu Nimbus en Caesar) speelden niet zonder succes in Amsterdam. Hoewel de Zeeuwse winnaars van afgelopen jaar sterk presteerden schopte geen van onze Beloftes het verder dan een regio-finale. Jammer, maar lekker gespeeld is er wel! En daar gaat het natuurlijk om. 2003 was trouwens het eerste jaar waarin de Zeeland meedeed in alle vier de categorieën: 1. Pop/Rock (deze categorie is de belangrijkste voor De Grote Prijs van Nederland) 2. Singer/Songwriter 3. Dance 4. HipHop RnB De Stichting Popmuziek Zeeland wil graag ook in 2004 uitkomen met een deelnemer in alle vier deze categorieën. Dat houdt in dat er voor Singer/Songwriter, Dance en HipHop RnB minimaal drie deelnemers uit Zeeland zich aan moeten melden Omdat we weten dat er meer dan genoeg Zeeuwse Bands aktief zijn in een van deze categorieën moet dat te doen zijn natuurlijk. Leeftijd is niet belangrijk, als je ziet hoe de 17-jarige Odette Sorber uit Goes presteerde dan weet je dat het om de kwaliteit gaat. Zo win je de Kunstbende, zo vertegenwoordig je Zeeland voor De Grote Prijs van Nederland! Hoewel het woord Belofte wijst op jong, beginnend talent vindt het bestuur van de SPZ dat zeker ook de oude garde veel-belovende prestaties kan leveren. Schrijf je dus gerust in!!!! Hieronder al vast even wat spelregels: 1Inschrijven kan tot en met vrijdag 5 maart 2004 Wat moet je daarvoor doen? - Vul het inschrijf-formulier in, het wordt je op verzoek toegezonden, je kunt het ook kopiëren vanaf de website (Invullen en sturen aan de Stichting Popmuziek Zeeland, Postbus 108, 4330 AC Middelburg) - Dit aanvraag-formulier moet vergezeld gaan van: a. een recente demo cd of andere geluidsdrager waarop werk van de band te beluisteren is b. een Biografie (dus even duidelijk alle informatie over de band op een rijtje) 2. De Jury beslist in principe voor maandag 22 maart wie er aan de voorronden deelnemen. 3. De geselecteerde bands krijgen begin april bericht. Op onze site www.popmuziekzeeland staat meer informatie over de komende Zeeuwse Belofte.. OIHHia Door Sjors Kuyt Voor het eerst in deze serie rijd ik hopeloos verloren door het dorpje Kruiningen, maar een eenzame wandelaar die de regen trotseert wijst me de weg. Twee maal krijg ik het voor elkaar dat ik langs de duidelijk zichtbare verlichte witte muren van Studio Reimerswaa! rij, voor aleer ik mijn auto recht voor de deur kan parkeren. Het is zoeken naar de bel. Die ontbreekt dus. Als ik de deurklink voorzichtig uitprobeer stappen we meteen binnen in de kantine, die eigenlijk meer weg heeft van een gezellige bar. Lex Amrein en Walter Calbo hebben geduldig op mij gewacht, en word meteen getrakteerd op een kop koffie en thee. Een mooi startpunt voor het interview. 'Wat voor mengtafel gebruiken jullie?' Walter neemt het woord:' We zitten net in een grote verandering in de studio. We hebben een Tascam M2600 32-8-2 mengtafel in de controle kamer staan, maar we gebruiken hem eigenlijk alleen nog maar voor de afluistermix op de koptelefoons van de muzikanten. We hebben ook nog een TAC mengtafel, die we gebruiken voor de P.A. en live opnamen. Waar we eigenlijk naar toe willen is het gebruik van hoog kwalitatieve voorversterkers. Vooral die van Focusrite zijn erg goed. Je moet het schema als volgt zien: Bron -> microfoon -> voorversterker -> recorder Hier vormt de combinatie van type microfoon en voorversterker de maat voor de basisklank. Ook de afstand van bron tot de microfoon speelt een belangrijke rol' Lex vult aan: 'Je moet die voorversterkers eigenlijk vergelijken met de gain knop op een mengtafel. Er zit een knop op om het ingangsvolume te regelen.' Walter: 'De mix maken we in Pro-Tools op een Mac G-4. We gebruiken voor de sound Genelec S30C monitors en voor de balans de inmiddels klassieke Yamaha NS-10 monitors.' Lex:' Ja, die Genelec's hebben eigenlijk een te mooie klank. Iets klinkt al gauw heel goed op die monitors. Als je het op de NS-10 afluistert hoor je snel fouten in de balans. Ze klinken eigenlijk als de gemiddelde geluidsboxen thuis. Dingen als de zang te hard en dergelijke hoor je dan meteen en dat kan je dan direkt goed corrigeren..' Als ik de jongens tijdens een afluister sessie vraag om het verschil tussen de monitors aan te tonen schakelt Lex de Quad versterker in. Nog net niet al het licht springt meteen uit, maar de versterker trekt zoveel spanning, dat de aardlek-schakelaar de geest geeft. Jammer, ik had het verschil graag eens willen horen, maar voor dat de G4 is opgestart. 'Waarom geb ui ken jullie dat systeem van voorversterkers?' Lex: 'De ingangen van mengtafels hebben altijd een voorversterker, waarbij je met de gain het volume van de versterking kan bepalen. De kwaliteit van de voorversterkers van zo'n tafel hangt onder andere af van de prijs van zo'n tafel. Stel je koopt een tafel met hoogwaardige voorversterkers, dan praat j@ al snel over bedragen rond een ton. Dan heb je 40 kanalen, dus ook veertig voorversterkers, waarvan je bij en bepaald project er maar bijvoorbeeld 16 gebruikt. Dat is zonde, de overige 24 gebruik je dan niet. Ook de EQ is overbodig, dat zit gewoon in pro-tools.' 'Welke randapparatuur gebruiken jullie?' Walter: 'We geruiken vrijwel alleen Pro-Tools. Alleen de M2000 multiffector van TC Electronic wordt nog wel eens gebruikt. Compressie en limiting gebeurt alleen nog maar softwarematig.' 'En die lijst effectors op de website dan?' Lex: 'Die gebruiken we nu eigenlijk alleen nog maar voor de P.A.' 'Hoeveel kanalen kunnen jullie tegelijk opnemen en hoe?' Walter: 'We kunnen 24 sporen op onze Alesis HD24 tegelijk opnemen. Dit is een harddisk-recorder, de opvolger van de gewone ADAT. Als we daar niet genoeg aan hebben huren we gewoon een tweede. Dan kan je dus 48 sporen tegelijk opnemen. Als de opname klaar is haal je de harddisk er gewoon uit en sluit je die aan op de Firewire poort van de G4.' 'Dus met HD24 recorders kan je veelvouden van 24 sporen opnemen, zoals vroeger met een ADAT veelvouden van 8 sporen?' Walter: 'Zo kun je dat inderdaad zien.'

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2003 | | pagina 6