Wie wil er nou niet naar de grote finaleP Colofon De voorrondes van de Zeeuwse Belofte 2004 Mischa Beckers Sinds de oprichting In 1995 organiseert Stichting Popmuziek Zeeland ism leder laar de Zeeuwse Belofte. In dit systeem van voorrondes presenteren Zeeuwse bands zich aan publiek en iury. De ambitie is ecbter niet slechts lokale bekendheid maar een ticket naar die ultieme nnale: de Grote Prils van Nederland. toegangsbewijs 'De Zeeuwse Belofte evolueerde in de loop der jaren van een 'talentenjacht voor Zeeuwse bandjes' naar een heus 'toegangsbewijs voor de Grote Prijs van Nederland'. Daarom is ook het bestuur van organisator Stichting Popmuziek Zeeland er veel aan gelegen om bands te motiveren zich in te schrijven'. 'Stel, er zijn weinig inschrijvingen voor een bepaalde categorie en je besluit daarom een voorronde niet door te laten gaan. Dan ontneem je die weinige inschrijvers de unieke mogelijkheid om via de regiofinales door te dringen tot die ultieme finale', aldus Kees van Dorst, voorzitter van de SPZ. 'Vorig jaar hadden we geen moeite om voor alle categorieën, te weten pop/rock, singer/wongwriter, hip-hop en RnB/dance, voldoende deelnemers in de voorrondes te plaatsen. Dit jaar zijn er minder inschrijvingen. De leden van de SPZ maakten daarom driftig gebruik van hun netwerk in een poging het aantal inschrijvingen op te krikken. Van Dorst: 'Ook hier is sprake van een golfbeweging. Het ene jaar loopt beter dan het andere. Bands mogen maximaal drie keer inschrijven. De tendens is dat veel bands dat toch maar één keer doen. Gelukkig waren er nooit jaren dat het totaal aantal inschrijvingen dramatisch laag was. Natuurlijk wonen er in Zeeland relatief weinig mensen. Daarnaast trekken veel jongeren al vroeg weg voor hun studie of gewoon om hun geluk in de grote stad te beproeven. Dat alles heeft zijn weerslag op het aantal potentiële bands dat gaat inschrijven'. 'Laatst sprak ik de organisatie van de Wraak van Brabant. Dan is meteen duidelijk, ais er in Zeeland 10 bands inschrijven, spreek je in Brabant al makkelijk over 100 bands', zo zegt van Dorst. In het algemeen zijn er voor de Zeeuwse Belofte altijd voldoende deelnemers voorde categorie Pop/Rock. Ook dit jaar zijn daarmee twee voorrondes te vullen. De voorronde voor singer/ songwriters is ook gegarandeerd. De RnB/dance scene staat kennelijk niet te springen zich in te schrijven. Daar is dit jaar geen enkele inschrijving voor. Ook de hip-hoppers bleven dit jaar achter. Uiteindelijk bleven er maar twee deelnemers vooreen voorronde over. Deze voorronde vervalt daardoor helaas. Claudia Roodenburg, secretaris van SPZ: Toch zijn ook in Zeeland de nodige groepen in die genres te vinden. We spreken die mensen wel aan om er achter te komen waarom ze niet inschrijven, maar een duidelijke motivatie krijgen we vaak niet'. organisatie Ruimschoots voor de eerste voorronde is SPZ al in de weer met de organisatie van de Zeeuwse Belofte, leder jaar is een ander lid verantwoordelijk voor de opzet. Terwijl Kees van Dorst voor subsidie rond de tafel zat met het Provincie bestuur startten andere medewerkers de hele administratieve en PR-campagne. Formulieren, advertenties en posters werden ontworpen en verspreid en de administratieve trein werd in gang gezet. Vervolgens meldden deelnemers zich aan. SPZ selecteert bands die mee mogen doen aan de voorrondes op basis van hun ingestuurde demo's/CDs en biografieën. 'Dit jaar hebben we met zes afgevaardigden een hele dag besteed aan beluisteren van het ingestuurde materiaal. Aan bands die we afwijzen vermelden we een heldere reden. Soms is de zang erg mager of klinkt de band niet strak als geheel. We moeten dan concluderen dat men er nog niet aan toe is om in zo'n voorronde mee te spelen', zegt Roodenburg. Van Dorst: 'De laatst jaren is de kwaliteit van de inzendingen in de breedte wel verbeterd. Immers, de technische mogelijkheden gaan met rasse schreden vooruit. Vroeger zat men moeilijk te doen om alles gebalanceerd op een cassette te krijgen. Tegenwoordig is een CD met een uitgebalanceerd geluid zo gemaakt. Ofwel, de presentatie is makkelijker voor elkaar te krijgen waardoor er meer aandacht naar de compositie en uitvoering kan gaan.' NOOT Nieuwsblad voor de Zeeuwse Popmuziek Jaargang 15, nummer 2 april/mei 2004 redaktie: Bert van Leerdam (eindred) Kees van der Heijden Mark de Smit Mercedes Walrave Micha Beckers Peter Scheefhals Sander Nobbe Sjors Kuyt fotografie: Bert van Leerdam Manon Koopman Ramon Mangold Sander Nobbe Sjors Kuyt Wendy Vanleeuw en anderen, onder dank! Opmaak en vormgeving: Warpfactor 11 pixel@zeelandnet.nl Druk: Multicopy Bergen op Zoom Advertenties: Sander Nobbe scnobbe@zeelandnet.nl NOOT is een uitgave van: G ^p«pmuz,ek Stichting Popmuziek Zeeland Postbus 108 4330 AC MIDDELBURG Kijk ook op: www.popmuziekzeeland.nl issn: 1568 - 9522 noot techniek Op het gebied van techniek werkt SPZ steeds meer samen met de Zeeuwse poppodia. In het verleden huurde SPZ zelf bedrijven in die PA, licht en een back-line verzorgden. Tegenwoordig beschikken de poppodia meestal zelf over deze middelen en de bijbehorende technische en logistieke know how. Het is daarom veel efficiënter hiervan gebruik te maken. Rufus van Vliet en Alex Kempkes van de stichting bespreken met de poppodia de technische invulling van de voorrondes. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de aansturing van de crew van vrijwilligers die zo'n voorronde technisch inricht en draait. 'Natuurlijk is er vaak gekibbel over de back-line. Een gitarist die verknocht is aan zijn Koch-versterker zal het, soms met tegenzin, in de voorronde wel eens moeten doen met een Fender Twin Reverb. Echter, de back-line bestaat altijd uit kwaliteitsversterkers en drumkits. Om het wisselen van bands snel en efficiënt te laten verlopen kunnen we niet toestaan dat iedere band op zijn eigen spullen speelt', zegt van Dorst. Voor de categorie Pop/Rock levert de back-line dus over het algemeen weinig problemen. Er worden doorgaans weinig exotische instrumenten gebruikt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals Evalation, die vorig jaar compleet met samplers en sequencers ten strijde trok. Een andere technische uitdaging zit hem in de grootte van het gezelschap. Wat te denken van bijvoorbeeld het 12-koppige TapHarHeeJL dat aantreedt inclusief een batterij blazers. Bij dance-optredens werkt het enigszins eenvoudiger. De artiest heeft hier meestal zijn eigen apparatuur geïntegreerd als één geheel en komt daarmee op het podium. Interessant hier is dat deze categorie voorop loopt met de visuele middelen. Met de hulp van veejay Bernard Vercouteren konden de deelnemers aan de Zeeuwse Belofte zich zeer professioneel presenteren met een live collage van bestaande beelden, gemixt met beelden van deelnemers en publiek. jury In de voorrondes beoordeelt een zorgvuldig samengestelde jury de verrichtingen van de deelnemers. De jury bestaat doorgaans uit (van oorsprong) Zeeuwse muzikanten die hun sporen in de (inter)nationale muziekscene ruimschoots verdiend hebben. Die jury let natuurlijk vooral op de compositie van de nummers en hoe die gebracht worden. Ook kijken ze naar de presentatie van een band of artiest: hoe is de onderlinge interactie en hoe is het contact met het publiek? We zien het niet vaak op de Zeeuwse podia, maar sommige bands gaan hier steeds verder in. Ooit Cosmic Slop gezien? Niet bepaald hun dagelijkse kloffie waar ze in optreden. Wie gaan er dit jaar naar de regiofinales en wellicht naai de Grote Prijs van Nederland en treden daarmee in dt voetsporen van bijvoorbeeld Nimbus? Zij stonden ooit als band in de finale van de Grote Prijs in de Pop/Rock categorie Een dag later won zanger Marien Dorlein (van Nimbus) De Grote Prijs van Nederland in een stampvol Paradiso! Zaterdag 17 april 2004,1' voorrende nop/rock In Kalashnlkov, Terneuzen Beach Blanket Yes Yen Did Beach Grysl Zaterdag 15 nel 2004,2* voorrende pop/reck In Brogun,Zierikzee Black Balloon X-Prooi RBettdimm Essence Deelnemer Black Balloon met vlnr: Rene van Westen, Ard Hensen, Linda Kik, Ramon Mangold, Christiaan Baaijens, speelt 15 mei in Brogum Zaterdag 29 mei 2004, finale in Arsenaaltheater, Vlissingen Zondag 23 mei, singer/songwriter In Heartbreak café, Goes Odette Sole! Erik van den Berge noot De Zeeuwse Belofte (foto: Ramon Mangold)

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2004 | | pagina 2