iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Arjen van Wijk: Wij zijn ab-so-luut geen feestband! This Beautiful Mess m li dat kan! Adverteren kan ook: Stuur een mailtle aan Sander Nobbe [scnobbe@zeelandnet.nl) Wil je een gratis abonnement op NOOT? lnfo@popmuziekzeeland.nl De St popmuziek Zeeland Postbus 100 4330 AC MIDDELBURG Jullie zijn er klaar voor om wereldwijd door te breken? 'Ja. Maar dat is zo'n vaag gebied. We zijn bezig om, als het kar dit jaar weer op Lowlands te staan en in België op Pukkelpoi en daar is ook interesse voor'. 'Wij hebben de mazzel, dat w goed geholpen worden door ons label (Sally Forth Records) Die hebben ons direct uitgelicenseerd aan een Amerikaan: label en dan gaat het vrij vlot. We zijn gaan touren met Ozarl Henry en binnen een jaar stonden we met de Essent-Award o| Lowlands, daarna op Crossing Border. Eurosonic gedaan ei toen de nieuwe plaat gemaakt'. 'Die kreeg lovende kritieken ii alle bladen. Verder heeft ons optreden op Noorderslag 200- veel uitgemaakt. Sinds die tijd loopt het storm aan boekingei en zit het tot de zomer praktisch vol. In tegenstelling tot Blof, die toch een beetje aan he Nederlandse taalgebied vastzit, kunnen jullie het land uit. 'Ja Blof. Ik ben fan, maar ken ze niet persoonlijk. Een paa weken geleden met de Counting Crows in Ahoy! Dat vind i gewoon cool. Ik ben nog op de Markt in Koudekerke naar zi gaan kijken! Racoon kennen we beter. Abne woonde vroege naast Bart in Goes. Onze eerste keer in Het Beest was in he voorprogramma van Racoon. Kijk, dat Blof daar in Ahoy staa is gewoon een kwestie van goed regelen, door bijvoorbeel* een manager. Om een voorbeeld te noemen: Axel, onze gitaris speelt ook in een andere band (At the close of Everyday) ei met die band speelde hij ooit met 16 Horsepower. Die gastei vonden dat zo goed dat ze zeiden: Jullie kunnen wel mee me ons op Europese tournee en zo heeft hij op alle grote podii van Europa gestaan. Je bent er eigenlijk elke keer even ve vandaan als dicht bij. Dat is het nadeel van de muziekindustrie Je kunt een vet-goede plaat maken en dan gebeurt en niks maar er kan ook van alles wèl gebeuren!' 'Wij kiezen er bewust voor om niet een standaardband te zijr Daar hebben we het ook met elkaar over. Bert van Leerdam Op 17 januari ontving de Zeeuwse groep This Beautiful Mess de Popprijs 2003 voor mooiste CD-hoes. Deze siert hun meest recente CD Temper the wind to the shorn lamb'. Het is niet eenvoudig om de hele band bij elkaar te krijgen voor iets anders dan een optreden. Geen punt: Zanger Arjen van Wijk woont in het hartje van Middelburg en je kunt hem dus bijna dagelijks bij Albert Heijn tegenkomen. Zijn vrouw heeft een sieradenwinkel in de Lange Viele (naast de Kijkshop) en daar is het goed van gedachten wisselen over het fenomeen This Beautiful Mess... Arjen: 'We bestaan zo'n beetje vijf jaar. Aanvankelijk zat ook de Vlissingse gitarist Joop Flamman in de band, maar die is er mee gestopt. Axel ken ik van het VWO in Vlissingen, Abne was daar weer een vriend van (samen op school in Goes) en Lydia heb ik in Zeist ontmoet. Eigenlijk leer je elkaar ook kennen omdat je elkaar steeds bij bepaalde bands tegenkomt en dan vind je elkaar'. Ik ben een paar weken geleden in Het Beest naar jullie gaan kijken en dan is het zo serieus allemaal. 'Toch hebben we wel lol hoor. Ik ga er gewoon in op. Muziek is voor mij niet zozeer entertainment, maar meer Kunst. Ik streef naar iets moois. Een CD moet geen hap-slik-weg-produkt zijn'. Door de gevoeligheid van jullie optreden durf je bijna niet "we want more" te roepen. En als je dan toch terugkomen spelen je als toegift een super langzaam gedragen num mer... 'Wij zijn absoluut geen feestband!. Wij vinden het belangrijker om een sfeer neer te zetten. Maar als je op eerste rijen hebt gelet dan kennen ze de teksten allemaal. Sommigen kwamen zelfs nummers aanvragen. En dat valt niet mee met titels als 'Did you mean it to be a fight?' 'Toch zijn we wel een pop-band. We brengen melodieuze muziek. Kunst is misschien niet altijd swingen en uit je dak gaan tijdens een optreden. Ik vind bijvoorbeeld Björk erg tof. Is dat pop? Eigenlijk niet meer, maar haar muziek kan iedere muzikale sukkel toch ook plaatsen?' Hoe "Groot" is This Beautiful Mess? Arjen: 'Dat is eigenlijk moeilijk te zeggen. Kijk, we zitten bij een label. We hebben een goede manager, een geluids- en lichtman'. Hij grijnst: 'Nog net geen visagist. Onze eerste CD is uitgebracht tot in Engeland, Japan en Amerika om maar eens wat te noemen. Ik schat dat er tussen de 5000 en de 10.000 van zijn verkocht. Vorige maand hebben we 10 optredens gedaan in Engeland en dan kent bijna iedereen ons, echt geweldig vind ik dat. Alleen is de opkomst dan wisselend. In Londen stonden we in een zaal zoals Het Beest en dan was er een 100 man. Ruw geschat denk ik dat we bij ieder optreden gemiddeld 100 mensen hebben'. 'Deze CD (Temper the wind...) is nog niet wereldwijd uitgegeven, maar we zijn wel met labels in onderhandeling. Ik vind het belangrijk om bij kleinere, plaatselijke labels te zijn. Dus in Amerika bij een Amerikaans label. Het gaat momenteel slecht met de grote labels, maar de onafhankelijke labels gaan prima. Wij verkopen gemiddeld 10-20 cd's per optreden. MUI |e Daan, aires, postcade en weeanlaats aan: ef stuar Ie gegevens aan: 'Wij hebben op Lowlands gestaan. Voor ons speelde de band Zober, die de Grote prijs heeft gewonnen. Dat is echt 'van dik hout zaagt men planken!' Een groter kontrast met TBM kun je bijna niet hebben! Dat vonden wij zelf eigenlijk ook. Maar het werkte wel, de mensen doen een stapje terug, ogen dicht, en luisteren'. "Publiek wil niet alleen maar rockbands. Er is een markt voor mooie muziek. Kijk maar naar Travis of Coldplay. Als ik ergens optreed denk in niet in de eerste plaats aan entertainen, maar aan communiceren. Als je echt muziek maakt hoef je als frontman niet meteen te denken van: O, nou zal ik eens met mijn voet op de monitor-box gaan staan! Natuurlijk moet je wel een beetje kijken hoe je op een podium staat, maar je bent in de eerste plaats muziek aan het maken. Om een voorbeeld te noemen: Als je Nick Cave het podium ziet opkomen dan weet je: Daar komt een muzikant! En dan heeft-ie nog geen noot gespeeld.' De Prijswinnaars van de Zeeuwse Belofte 2003 op het podium van het Arsenaal in Vlissingen Arjen van Wijk (vocals), Abne Herrebout (bass), Axel Kabboord (guitars drums), René de Vries (drums), Lydia Wever (vocals, piano, Fender Rhodes synthesizers), noot noot This Beautiful Mess foto: Wendy Vanleeuw

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2004 | | pagina 3