ErikvaidenBerge X-Proof Colofon 1^odelb^?§ noot X-Proof speelde op zaterdag 2 oktober op de regiofinale Zuid (pop/rock) in W2 in 's Hertogen bosch en Erik van den Berge op zondag 3 oktober op de regiofinale Zuid (singer/songwriter) in zaal Paradox in Tilburg. Meer info: www.groteprijs.nl noot u ^bEW. EX^ Mischa Beckers Op 23 mei en 29 mei vonden de finales plaats van de Zeeuwse Belofte. Erik van den Berge en X-Proof gingen met de eerste prijs aan de haal in categorieën singer/songwriter en pop/rock, respectievelijk. Tijd voor een introductie van deze winnaars die Zeeland vertegenwoordigen in de regiofinales van de Grote Prijs van Nederland. Eerst ontmoette ik Erik van den Berge in café 't Hof in Middelburg vlak voor een optreden met enkele vrienden en vervolgens toog ik naar Goes voor een ontmoeting met Luc Oggel en Menno Nagelhout van X-Proof. Stel je wint de Grote Prijs van Nederland Erik: 'Natuurlijk ben ik heel blij dat ik naar de regiofinale mag, maar voor mij is die Grote Prijs niet zo heel belangrijk. Ik blijf toch mijn muziek maken, hoe dan ook. Lukt het in de Grote Prijs niet dan lukt het wel op een andere manier. Het belang van voorbeeld de Zeeuwse Belofte is dat het mij een schop onder mijn kont geeft, me op scherp zet. In 20 minuten moet je toch even het beste van jezelf laten zien en horen. Overigens ga ik bij de Grote Prijs iets anders doen dan bij de Zeeuwse Belofte. Ik neem drummer Peter van Liere mee en probeer ook Phons Bakx (mondharp) mee te krijgen. Dat maakt het misschien iets spannender dan het geijkte concept van 'jongen/meisje met gitaar of piano'. Ik speel dan overigens geen nummers van mijn CD maar zet met Peter (en Phons) gewoon iets nieuws neer.' 'Voor mij was het al een droom om de finale van de Zeeuwse Belofte te winnen. Het is toch een teken dat instrumentale rockmuziek helemaal 'niet uit' is en dat gitaarsolo's echt nog wel mogen. Dat is immers het vooroordeel waar wij zo vaak tegen aan moeten boksen', vertelt Menno. Luc vult aan: 'Precies, zo horen we ook vaak dat in onze muziek geen emotie zit. Dat is natuurlijk raar. We hechten namelijk heel veel belang aan een herkenbare melodie. Er is immers geen zanger!' Zo, dat moesten de heren even kwijt. Vervolgens zijn ze het er roerend over eens dat de voorrondes en finale een enorme drive waren om de boel bij elkaar te smeden. Nog eens kritisch naar de nummers en het concept X-Proof kijken. Inderdaad, concept. Immers, er is geen zanger dus naast de kwaliteit van het spel en de nummers besteedt de band ook aandacht aan de algehele podiumpresentatie (kleding, poses etc.). Luc: 'Het winnen van die finale is overigens heel goed voor de promotie van de band. We stonden inmiddels twee maal in de PZC en waren bij Omroep Zeeland. De regiofinale benutten we ook weer om de band naar een hoger plan te tillen. We leggen de lat gewoon weer een stuk hoger. Het doel is niet per se om de top 40 te halen of prof te worden. Als prof moet je immers ook een hoop. We zien dus wel waar we uitkomen. Het kan een keer per week optreden zijn, een keer per maand.' 'Inderdaad, de passie moet blijven, het moet niet als werk of een verplichting gaan voelen', zegt Menno. Waar komt je muziek het best tot zijn recht? Erik voelt zich het beste thuis in het kroegcircuit. 'Mijn muziek is afhankelijk van de sfeer. Die creëer ik voor een deel ook zelf met wat attributen op het podium. Toen ik enkele jaren geleden in Rotterdam speelde op de Grote Prijs van Zuid-Holland was die sfeer er totaal niet. Tijdens de finale pop/rock van de Zeeuwse Belofte in het Arsenaal theater speelde ik ook wat nummers. Zo'n zaal is voor mij toch net iets te groot. Een kroeg is intiemer. Toch ga ik ook straks naar de regiofinale in Brabant met goede hoop.' X-Proof kan en wil geen avondvullend programma zijn. Luc: 'Een wereldster als Steve Vai speelt een set van drie uur. Dat is zelfs voor mij als grote fan en gitarist te veel. Het merendeel van het publiek is geen gitarist. Daarom spelen wij een relatief korte set en zijn daardoor een goede festival band. Natuurlijk staan we ook open om met een andere band op een willekeurig podium te staan.' Ruimte voor improvisatie? Wie Erik van den Berge al eens zag optreden weet dat improvisatie een belangrijk aspect van zijn muziek is. Sterker nog: 'Op mijn CD is meer dan de helft geïmproviseerd. Er staan zelfs een paar nummers op die echt from scratch uit improvisatie bestaan. Ik speel puur op gevoel en natuurlijk kan dat geleid worden door iets wat je al eens hoorde. Authentiek zijn zonder iets al te nadrukkelijk na te spelen is belangrijk voor me. Ik ga dus bijvoorbeeld niet proberen om een nummer met een Tom Waits-feel te maken. Teksten heb ik klaar voor gebruik liggen. Die zijn allemaal heel direct. Ze ontstaan bijvoorbeeld als ik aan het eind van de dag eens overpeins wat ik zoal heb meegemaakt. Maar het kan net zo goed gaan over hoe prachtig alles is als je lekker met wat vrienden muziek maakt. Ik geef toe dat ik in mijn blues georiënteerde nummers wel eens een zinnetje 'leen' van de grote jongens zoals Robert Johnson', aldus Erik. jaargang 15 nummer 4 oktober 2004 NOOT Nieuwsblad voor de Zeeuwse Popmuziek Jaargang 15 nummer 4 2004 redaktie: Bert van Leerdam (eindred) Kees van der Heijden Mark de Smit Mercedes Walrave Micha Beckers Peter Scheefhals Sander Nobbe Sjors Kuyt Maria Kranendonk fotografie: Bert van Leerdam Mercedes Walrave Sander Nobbe Sjors Kuyt en anderen, onder dank! Opmaak en vormgeving: warpfactor 11 (pixel@zeelandnet.nl) Druk: Multicopy Bergen op Zoom Advertenties: Sander Nobbe scnobbe@zeelandnet.nl NOOT is een uitgave van: POPMUZIEK Stichting Popmuziek Zeeland Postbus 108 4330 AC MIDDELBURG Kijk ook op: www.popmuziekzeeland.nl issn: 1568 - 9522 Pq muziek van X-Proof, doorgaans geschreven door Luc, inclusief solo's, ligt van begin tot eind vast. Luc: 'Een gitaar omhangen en een nummer uit mijn mouw schudden werkt niet. Ideeën komen gewoon jneens en als er eenmaal een begin is dan schrijft het nummer zichzelf wel. Ik gebruik veelal alleen majeur en mineur toonsoorten en r geen septiemen of exotische toonladders. Harmonisch is dus ook te I verklaren waarom een bepaald akkoord op een bepaalde plaats zit, maar het belangrijkste is dat het nummer daardoor goed klinkt. De muziek moet een herkenbare melodie hebben die het nummer draagt. Het mooiste compliment dat we kunnen krijgen is dat men 'de zang niet mist'.' Menno: 'Bij ons is er niet zo zeer sprake van improvisatie maar de nummers evolueren wel in de loop der tijd. Nummers van onze CD spelen we nog steeds. Door steeds te leren en naar elkaar te blijven luisteren veranderen we ze en worden ze in onze optiek beter en krachtiger'. Hoeveel belang hecht je aan je instrumenten? f Erik van den Berge heeft meestal een aantal gitaren om zich heen staan bij een optreden: 'Ik hang erg aan mijn gitaren. Ik hou ze alleen als ik er echt iets mee heb. Met zomaar een gitaar van een collega of l vreemde gaat spelen niet zo lekker. Het gaat om de klank. Daar speel f ik ook naar. Direct uit de winkel is het meestal niet veel. Van de acht gitaren die ik heb kocht ik er slechts twee. De overige kreeg ik van vrienden of komen zelfs van het grof vuil.' Luc speelde tijdens de finale van de Zeeuws Belofte op een geleende opvallende Ibanez gitaar. Deze had felle kleuren en een sierlijk motief op de hals. Luc: 'Die hals speelde me wel een beetje parten. Door y het motief waren de posities op de hals niet altijd goed te vinden. Maar goed, ik dacht, we hebben geen zanger die de aandacht trekt, dus neem ik gewoon een opvallende gitaar mee. Ik ben natuurlijk gehecht aan mijn eigen gitaren maar ik kan een optreden op iedere willekeurige gitaar spelen.' Menno vertelt dat een lekkere versterker belangrijk is voor de sound. Bij X-Proof gaan de gitaren door geen enkele effect unit, met uitzondering van een digitale delay. Bijna gelijktijdig venwoorden de gitaristen dat de instrumenten en de apparatuur in feite van minder belang zijn. Bij de goede gitarist zit het hem namelijk 'in de vingers'. 'Een slechte gitarist wordt niet beter door een dure gitaar of versterker'. Wat vind je van de muzikantenscene in Zeeland? Erik: 'Het leuke aan Zeeland is dat het hier niet allemaal zo mega moet. Natuurlijk zijn er een paar grote festivals maar over het algemeen is het lekker overzichtelijk. Ik vind dat hier veel en goede muzikanten zijn. Het is zelfs makkelijk daarmee contact te leggen. Toen ik naar Zeeland kwam heb ik veel gehad aan sessies bij Desafinado in Middelburg. Daar ontmoette ik onder andere leden van Champagne Charly die me heel goed op weg geholpen hebben en ook meespelen op mijn CD. In de randstad is de muziek heel erg georiënteerd op (nieuwe) Amerikaanse stromingen. In Brabant is heel erg Bluesrock. Zeeland is sowieso rock- georiënteerd maar hier neemt men dan weer meer over uit bijvoorbeeld België en Frankrijk.' De gitaristen van X-proof zijn het er roerend over eens dat er in Zeeland heel wat gebeurt. 'Dat zagen we zeker toen wij net kwamen kijken. Er was altijd wel een festivalletje of er waren genoeg muzikanten waar je iets van kon opsteken. Al lijkt het dat wij de hoogtijdagen van de Zeeuwse muziekscene wat gemist hebben. Nu zijn wij weer wat ouder en is het wat moeilijker om voeling te houden met die jonge gastjes maar dat die er aan komen is zeker. Kijk maar eens naar zo'n bandje als Meltdown. Ze zijn 15 maar geef ze een paar jaar en dat staat als een huis.'

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2004 | | pagina 2