Michiel Verschueren, aka
Dit jaar viert de website www.musketeerofdeath.nl zijn vijfjarig
bestaan. De man achter deze website is Michiel Verschueren aka
Emillio, 30 jaar woonachtig te St Jansteen. Musketeer of Death komt
van de optredens die Emillio vroeger eerst met een hele groep en
later met zijn drieën bezochten. Ze waren het nooit eens met de
recensies zoals ze die in bladen als Aardschok lazen. Een van hen
schreef toen voor het blad Hardside en die verzon de regel 'Op
deze regenachtige zondagmiddag, reden wij, de drie musketeers of
death J Die naam is EmMio altijd bijgebleven.
I
8
Emiliia als derda van rechts. Da fata Is gemaakt In Klave, Duitsland, met Slaehthandt en aan da rechterkant Ten-13.
Mark de Smit
Hij is nu zo'n anderhalf jaar actief bezig om Zeeuwse bands in
binnen- en buitenland te boeken en te promoten. Hoewel hij
wel eens een optreden als bassist heeft gedaan, hoeft hij zelf
geen instrument te bespelen. Hij vindt de randverschijnselen
leuker om te doen. Emillio: 'Er zijn genoeg muzikanten, maar
te weinig mensen die iets regelen.'
Het is eigenlijk begonnen met een Engelse band die hij
gerecenseerd had. Die band vroeg of hij geen optreden in
Nederland kon organiseren. Emillio vond het niet de moeite
om de band voor één optreden over te laten komen en regelde
daarom 4 optredens, twee in Duitsland, een in Gent en een in
Amsterdam. Als supportact wilde hij persé een Zeeuwse band,
in dit geval Badly Preserved, die hier geen gebruik van konden
maken en toen Emillio Smalltown Cynics (SC) op Pleinvrees
bij Kalashnikov zag, wist hij dat dit de support act was waar
hij naar zocht.. Omdat de samenwerking zowel de band
als Emillio beviel, werd de aloude Zeeuwse afspraak 'Agge
wat laot 'et maor weten' gemaakt. Zodoende speelde SC
in het voorprogramma van Cheesy Victims (NL) in Kleve,
Duitsland.
noot
Daardoor word je eerder opgemerkt door bands die jou dan
als voorprogramma willen voor een aantal optredens. Hij hoopt
dat dit een aantal Zeeuws-Vlaamse bands gaat lukken. Hij
heeft het idee dat bands als Ten-13 en Badly Preserved deze
motivatie hebben. Voorop gesteld dat de bands dit willen
natuurlijk en het al voldoende vinden dat ze een paar keer
per jaar kunnen optreden.
Vanuit zijn positie vindt hij het dan ook leuk Zeeuws-Vlaamse
bands in het buitenland te laten spelen. Zo vaak krijgen ze
toch de kans niet buiten Zeeland te spelen. De enige vereiste
die Emillio stelt aan het spelen in het buitenland is dat hij zelf
meegaat. Met Smalltown Cynics in Engeland is er een busje
gehuurd. Je maakt dan van alles mee natuurlijk onderweg.
(Zie interview SC in vorige Noot.) Ook met Ten-13 zal er met
een busje gereden worden en het nodige beleefd worden.
Het gaat er hem maar om dat zowel de band als hij een leuke
dag hebben.
Niet elk band kan zomaar bij hem aankloppen en vragen of hij
iets kan regelen. Een criterium om een band te helpen is dat
hij het zelf wel een leuke band moet vinden. Komend vanuit
de Death Metal hoeft hij in eerste instantie niet altijd de band
qua muziek leuk te vinden. Als voorbeeld noemt hij Smalltown
Cynics. Toen hij de band eerst hoorde had hij niks met de
muziek, maar hij leerde er naar luisteren en het klikte met
de band zelf.
Op het moment dat deze Noot verschijnt zit het Musketeer of
Death lustrumfestival en een minitour, door hem georganiseerd,
van de Engelse band the Prophecy en het Australische The
Eternal er op. En hoewel hij toch stiekem de ambitie heeft
programmeur te kunnen zijn, vindt hij het leuk het een hobby
te laten blijven.
Het organiseren vergt veel tijd en is niet het enige wat hij
doet.
Omdat hij vaak bij (regionale) concerten aanwezig is, kreeg
hij ook bands die hun cd's wilden laten recenseren. Er schuilt
natuurlijk wel een gevaar in. Je kan een Zeeuwse band
recenseren en kritisch zijn, maar ook weer de volgende dag die
band tegenkomen. Emillio vindt dat geen probleem. Hij bewaart
zijn objectiviteit door simpelweg zijn waarheid op te schrijven.
Dat wordt uiteraard niet door elke band in dank afgenomen,
maar er zijn ook bands die er hun voordeel mee doen. Hij heeft
wel gezegd dat als er ooit een cd mocht binnenkomen waar
geld bijzit, hij direct zal stoppen.
Op de website was ooit een stuk ingericht voor 'the depths
of Zeeuwsch Vlaanderen' met links naar de Zeeuwse bands,
podia, nieuws en concertagenda. Daar is hij na een tijdje
mee gestopt, omdat het ten eerste allemaal dubbel werk is en
je zo Zeeuws-Vlaanderen en Zeeland weer van de rest van
Nederland afsluit, of liever gezegd van de wereld. Een beetje
hetzelfde als... weg van onder die kerktoren.
Het vijfjarig bestaan van de Musketeer of Death website werd
18 september gevierd met een festival in de Frontline. Daar
het motto van de website 'Undergroundsupport.... from the
depths of Zeeuwsch Vlaanderen' is, had Emillio graag drie
Zeeuws-Vlaamse bands laten spelen. Polluted Inheritance was
helaas verhinderd, maar Emillio droomt al van het volgend
lustrum. Wat zou het mooi zijn als Gorefest over vijf jaar zou
kunnen headlinen in navolging van de originele bezetting van
Altar, die onder de naam Altar-Native op dit lustrum speelde.
Het schijnt dat Gorefest regelmatig terug in de oefenruimte te
vinden is, dus wie weet.
Ook boekte hij ze samen met een aantal Engelse bands, zowe
hier in de regio als in Engeland. Met Ten-13 uit Terneuzer
doet hij nu hetzelfde. Zij speelden samen met Slachthonrf
eveneens in Kleve en gaan eind oktober voor minimaal drie
optredens naar Engeland.
Emillio organiseert ook regelmatig optredens in de Frontline
in Gent. Zo heeft hij daar o.a. Polluted Inheritance, Burial
Smalltown Cynics en Ten-13 geboekt.
Doordat hij regelmatig met buitenlandse bands werkt, valt henr*
een niveauverschil op tussen hen en Zeeuwse bands in
het algemeen. 'Je merkt dat er Zeeuwse bands zijn die,
ondanks dat ze alleen maar een paar keer voor vrienden er
bekenden gespeeld hebben, kapsones krijgen.' Helaas voor
het roddelcircuit, maar hij noemde geen namen. Hij denkt dan
ook dat als Zeeuwse bands veel meer zouden optreden en me'
name ook in het buitenland, België en Duitsland liggen echt nie"
zover weg, de bands een stuk professioneler zullen worden
Als bands het willen maken, moeten ze meer de drive hebben
over vijf jaar ergens te staan, koste wat kost, en daardoor vaat
tegen deurgeld willen spelen.
noot
WEG VAN DE KERKTOREN