>5
De StlcRitina
Popmuziek
Zeeland
stopt
VOOR SINGER/SONGWRITER
ERIK VANDENBERGE
DE ZEEUWSE BELOFTE 2004
Colofon
Amsterdam, Paradiso, zaterdagmiddag 4 decem
ber, I7.30uur. Erik Vandenberge kan ziln teleur
stelling toch niet helemaal vebergen: 'Eigenlijk
voelde ik vanaf het moment dat ik binnenkwam
onwil en tegenwerking.
Ze hadden natuurlijk gehoord hoe het in Tilburg
was gegaan bij de Regio-finale en ze hadden,
denk ik, van te voren besloten dat ze mij in Amster
dam kort gingen houden'.
Een voortvloeisel van do cnttnnraota 2105-2001 van de nrovincie Zeeland is dat de
SUchUno Popmuziek Zeeland ap zal paan la een nieuw te vennen platform voer de
popmuziek in Zeeland.
Oat is even schrikken, want wat oaat er oebenren met zaken als NOOT, de Zeeuwse
Oelone, de laarlljkse uitreiking van de Popprijzen en de site van de SPZ?
Een Interview met SPZ-vooniner Kees van florst.
- Wat is er aan de hand?
Kees: We zijn al een paar jaar met de provincie Zeeland in overleg omdat betere samenwerking tussen
de verschillende popbelangen-clubs gewenst is. Ook is er de onduidelijkheid over subsidie's: wie geeft
ze, wie moet ze hebben en dat soort zaken.
We zijn in Zeeland eigenlijk altijd jaloers geweest op de Brabantse constructie omdat alles daar in
één huis zit. Dat levert een betere bereikbaarheid op en ook kan het enthousiasme van vrijwilligers en
professionals gekoppeld worden. Zo zit iedereeen dicht op de materie en kan de achterban optimaal
worden gediend. In ProPop, het popadvies, is daar ook naartoe gewerkt. Maar helaas is uit verschillende
overleggen gebleken dat de Brabantse situatie niet haalbaar is in Zeeland.
Toen heeft de St. Popmuziek Zeeland een tussen-oplossing bedacht: Eén pop-platform. Met daarin
deskundigen op popgebied die bij elkaar zitten en de instanties en de achterban adviseren. Veel
overdagwerk kan dan uitgevoerd worden door Scoop.
Ik ben blij dat provincie dit idee van de SPZ heeft aangenomen. Want op deze manier kunnen de mensen
bij Scoop ook hun kennis weer vergroten. Wij, bij de Stichting Popmuziek Zeeland, hebben altijd onze best
gedaan om zo breed mogelijk de Zeeuwse popmuzikanten te dienen, daarnaast is er ook hard gewerkt
aan de samenwerking met de popconsulent en dat zien we nu verwezenlijkt in deze construktie.
- Wat gaat er nu eerst gebeuren?
In dat nieuwe platform gaan mensen zitten die een nauwe band hebben met de popmuziek in Zeeland.
Die mensen moeten worden geworven. Dat gaat op drie manieren:
- de SPZ draagt leden voor
- de klankbordgroep die Propop begeleid heeft kan deelnemen
- er komt een oproep in de media voor mensen die zich geroepen voelen.
Bovendien wordt er aan het platform een coördinator toegevoegd en daarvoor wordt een nieuwe functie
gecreëerd en het is aan Scoop om te kijken wie die functie gaat vervullen. Het is waarschijnlijk dat de
huidige popconsulent naar voren wordt geschoven. De relatie tussen de vrijwilligers van de SPZ en die
persoon getuigde de laatste jaren niet echt van de vereiste professionaliteit, maar deze nieuwe constructie
dwingt de partijen tot betere samenwerking. Dat is bitter noodzakelijk in het belang van de popmuziek
in Zeeland.
- Wat blijft er over van de oude SPZ?
In principe weinig. Je kunt dit verhaal vanuit verschillende kanten uitleggen. Wat ons betreft: de SPZ gaat
op in een platform. Dat krijgt dan precies dezelfde taken als de SPZ aleen het wordt wat breder gedragen.
We hadden het in de afgelopen jaren best moeilijk met het vinden van goede nieuwe vrijwilligers en da's
nu ook opgelost. Dus de Zeeuwse popmuzikant is hier in principe beter mee.
En de kerntaken van de SPZ? Hoe zit het met NOOT: Zijn er financiële garanties? Is de
onafhankelijkheid gewaarborgd, oftewel: mag er in Noot iets lelijks over het popplatform worden
geschreven?
Kees: We hebben hierover uitgebreid gesproken met gedeputeerde Harry van Waveren en die heeft
ons toegezegd dat Noot en de website onveranderd kunnen doorgaan. En onafhankelijk. Dat betekent
koncreet dat er geld geoormerkt in de subsidie aan het platform zal worden verstrekt. Dus het platform
krijgt 45.000 euro subsidie van de provincie en in dat bedrag zit een deel dat aan de NOOT besteed
moet worden.
En de Zeeuwse Belofte en de Popprijzen?
Kees: Via het nieuwe platform zullen werkgroepen gevormd worden die zich daarmee bezig gaan houden,
want deze belangrijke evenementen moeten er wel blijven.
- Tot slot een gewetensvraag:
ben je blij met deze ontwikkeling? Kees: 'Ja.'
noot
NOOT
Nieuwsblad voor de
Zeeuwse Popmuziek
Jaargang 15, nummer 5,
2004
^SEBIBÜO^
BEW. EX
^0delb\-^§
redakt
Bert van Leerdam (eindred)
Kees van der Heijden
Mark de Smit
Mercedes Walrave
Micha Beckers
Peter Scheefhals
Sander Nobbe
Sjors Kuyt
fotografie:
Bert van Leerdam
Sander Nobbe
Sjors Kuyt
en anderen, onder dank!
Opmaak en vormgeving:
Warpfactor 11
pixel zeelandnet.nl
Druk:
Multicopy
Bergen op Zoom
Advertenties:
Sander Nobbe
scnobbe@zeelandnet.nl
NOOT is een uitgave van:
Stichting Popmuziek Zeeland
Postbus 108
4330 AC MIDDELBURG
Kijk ook op:
www.popmuziekzeeland.nl
issn: 1568 - 9522
Bert van Leerdam
Op zondamiddag 3 oktober won Erik in zaal Paradox in Tilburg
de Regio Finale van De Grote Prijs van Nederland. Hij deed
dat op een bijzondere manier. Vlak voor het optreden bouwde
hij snel met een groot zeil een tent op het podium, hing er een
stormlamp aan en vervolgens bracht hij zijn eerste song vanuit
die tent. Daarna speelde hij een stuk buiten de tent en terwijl hij
zijn oogst-lied, een instrumentaal stuk (toch behoorlijk gewaagd
op een singer/songwriter-evenement) ten gehore bracht met
mond-harpist Phons Bakx ging drummer Peter van Liere in de
zaal met een kist mismaakte appeltjes rond: het meerendeel
zag er uit als een fraaie bil-partij, zakmazegge.
Daarna speelde hij met Peter nog 'Automobile' en de jury ging
overstag. Het zat goed in elkaar en Erik zag kans om de
volle zaal in tijdsbestek van 20 minuten mee te nemen op ZIJN
reisje.. Resultaat: Hij mocht Zeeland vertegenwoordigen in
Amsterdam. Presentator Ruud Hermans adviseerde hem
overigens toen al om weer niet dat hele circus in Paradiso te
herhalen. Maar hij vergat dat dat dit soort stunts wèl erg bij
Erik Vandenberge horen!
Op zaterdag 4 december, half 2, had Erik de ondankbare taak
als eerste op te moeten treden in Paradiso. In plaats van op
het grote podium van deze Amsterdamse poptempel moest
gespeeld worden vanaf een kleiner podium dat voor het grote
f podium was gebouwd. De helft van dat podiumpje was al
gevuld met een piano. Geheel in zijn stijl had Erik een aantal
suikerpeeën uitgehold en daar kaarsjes ingezet en in plaats van
de tent had hij een mega-grote zit-zak meegenomen waarvanaf
hij zijn optreden deed. Het feit dat er tussen dat ding en zijn
gitaar-effecten nauwelijks ruimte meer was voor zijn klompen
leidde tot ernstige kraakgeluiden uit het effecten-areaal en
dat verstoorde het optreden nogal. Verschillende vrienden
speelden wederom mee met Erik maar door al dat theater
kwam dat toch wat minder uit de verf. Na het optreden vertelde
r Erik me dat hij nog ruzie had gehad met de organisatie omdat
hij tijdens het instrumentale oogstlied een speciaal daarvoor
9emaakt filmpje niet mocht vertonen.
Maar, eerlijk is eerlijk, als hij eenmaal speelde klopte het verhaal
wèl en was het kwaliteit wat hij bracht. Goeie songs, goed
Qebracht en daar mankeerde eigenlijk niks aan. Het applaus
van de zaal was terecht.
noot
-
Erik vandenBerge en Peter van Liere in Paradiso op 4 december
Erik vandenBerge en Peter van Liere in zaal Paradox op 3 oktober
in Tilburg
Ven grote prijs
STICHTING
P# PM UZI EK