Om dood-moe van te worden! Zeeland kent een flink aantal popfestivals, geliefd bij bands en publiek. Maar de overheid en belastingdienst maken het de organisaties echter niet makkelijk Hoe houden de festivals het hoofd boven waterP We maken een rondje en praten met Ad Boonman [Klomppop), Paul Goedegebuure [Mosselrock], lilies Appeldoorn [Anywavel en Peter Hendrikse (Peerock). noot noot InisemttihilesM Micha Beckers Help, de belastingaanslag! Klomppop ontving dit jaar een aanslag (naheffing) over artiestenbeta lingen voor de festivals Klomppop en het Straatfestival Ovezande. De belastingdienst controleerde de betalingen vanaf 1999. Ad Boonman: 'Het bleek dat wij onze administratie niet voerden zoals de belastingdienst dat sinds de wijziging in de artiestenregeling in 2002 verwacht. Met name ontbraken diverse gage-verklaringen en tal van goede kopietjes van geldige paspoorten of identiteitskaarten van bandleden en artiesten. Bij veel contracten ontbrak iets of waren er vragen te stellen. Soms dachten wij bijvoorbeeld uitkoopsommen (bruto en inclusief BTW) betaald te hebben aan met name buitenlandse artiesten. Achteraf bleken dat netto-betalingen te zijn. In andere gevallen beschikten artiesten niet overeen geldige inhoudingplichtinge verklaring'. Boonman belde en mailde vervolgens naar talloze bands, bureaus en artiesten. Hij kreeg zo'n 75% van het ontbrekende materiaal alsnog los en dat scheelt de organisatie vele duizenden euro's. De definitieve naheffing volgt later want ook 2003 moet nog berekend worden. 'Duidelijk is wel dat vanaf begin dit jaar geen enkele euro meer uitbetaald wordt als het door bands/acts aan te leveren papierwerk niet geldig of onvolledig is. Gelukkig hadden alle artiesten in 2004 daar alle begrip voor', aldus Boonman. Mosselrock kent dit probleem ook. Men kon de belastingaanslag wel betalen maar moest, door de dalende omzet, daar de financiële reserve flink voor aanspreken. Peerock kreeg, in Peter Hendrikse's woorden, zo'n enorme draai om de oren van de belastingdienst dat het een wonder is dat het festival nog bestaat. Onervarenheid zorgde ook hier voor een fikse naheffing. Onder het credo 'dan maar met de billen bloot' ging men aan de slag. Gelukkig draaide Peerock vorig jaar erg goed. Met die omzet en een goede penningmeester kwam het festival er net bovenop. Dat de belastingdienst medogenloos is blijkt wel: Een, achteraf, veel te dure act uit het verleden, ooit met privé geld gehaald, wordt nu stukje bij beetje afbetaald door de Stichting Peerock. De regels die de belastingdienst opstelt zijn ingewikkeld en veranderen nogal eens. Anywave, met haar jarenlange ervaring, zet daarom speciaal iemand in die zich puur met de loonbelasting bezighoudt. Daarnaast worden alle contractuele zaken ook door een gespecialiseerde medewerker afgehandeld. Van naheffing heeft dit festival daarom geen last. Hoe zit het nou? ledereen die geld ontvangt als beloning voor arbeid moet over dat inkomen belasting en premies betalen. Dat geldt ook voor bands er voor artiesten. Meestal houdt het podium als 'inhoudingsplichtigr werkgever' de belasting en premies in op het brutoloon en draagt dezs vervolgens af aan de belastingdienst en de bedrijfsvereniging. Alt alternatief kan een andere rechtspersoon optreden als werkgever er ontvangt de band geen gage maar een uitkoopsom plus BTW. Voo? het regelen van de afdrachten is een hele papierwinkel noodzakelijk Met hoge boetes en naheffingen als daarbij door de band of door he podium fouten worden gemaakt. De betaalde premies geven de arties1 recht op bijvoorbeeld WW, WAO of Ziekenfondsverzekering. Kom je er onder uit? Bekend is dat veel bands allerlei trucjes bedachten om ondei belastingzaken uit te komen. Dat werkt niet meer sinds 2002 en de controles. Ad Boonman van Klomppop hierover: 'Het opvoeren var een stichting, VOF, of vereniging zegt helemaal niets meer zonder geldige VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) inhoudingspichtige verklaring. En de kleine artiestenregeling (tot 135 euro belastingvrij per bandlid per optreden) geldt alleen maar als je dit 'aanvraagt' via een volledige ingevulde gage-verklaring en een leesbaar kopie van een geldig identiteitsbewijs. Hier valt dus niet mee te sjoemelen. Als je wil optreden tegen betaling dan zul je de bureaucratie voor lief moeten nemen. Da; gaat ook op voor vrijwilligersorganisaties, het is niet anders.' Vergunningen, ook dat nog! Belasting is één ding. Qua bureaucratie ben je er dan nog niet Breek Peter Hendrikse de bek niet open. 'Voor Peerock had ik eer dansvergunning nodig. Niemand kon mij uitleggen waarvoor en ik kor hem ook niet krijgen. Moet ik dan bordjes ophangen met verboden te dansen? Een goedkeuring voor brandveiligheid beslaat 20 a 3C pagina's. Gelukkig ken ik een brandweercommandant dus ik kom er wel uit. Zo'n document is gebaseerd op een zaal maar Peerock vindt plaats in een tent! Wij maakten gebruik van een ronde muziektent van de gemeente. Vanwege Arbo-wetgeving mogen gemeente-medewerkers die niet meer opzetten. Graag had ik die tent gekocht om hem zelf te laten opzetten maar hij was al verkocht.' Peter denkt dat de gemeentes, ook niet goed weten wat ze met de festivals aanmoeten en dat daardoor zulke onduidelijkheden bestaan. Hierdoor zijn de vereist® vergunningen vaak pas een maand voor het festival gereed. Dat levert een hoop stress op want de contracten met de bands zijn dan immers al getekend. De kosten. Ad Boonman somt op. Grofweg bestaan de kosten uit artiestengage, geluid, licht, tenten en terrein inrichting, faciliteiten, publiciteitskosten, catering en barinkopen. De bedragen aan gage en artiesten budget zjjn aardig gestegen. Daarnaast is er de groei in professionele faciliteiten. Duidelijk is dat er meer geld, tijd en energie gaan in zaken als Buma/Stemra (voor Klomppop nu al zo'n 1200 euro per jaar), verzekeringen, belastingen, drank- en horecawetgeving, Keu ringsdienst van Waren, brandweervoorschriften, terreinbeschermende maatregelen, sponsorwerving, PR acties, etc. Er zijn geen of nauwelijks betaalde krachten. Er komen gelukkig steeds meer (hondstrouwe) vrijwilligers en meer vaste organisatoren die ieder hun taken hebben. Die nemen vaak zelfs vakantiedagen op voor de op- en afbouw. Zo'n vrijwilligersclub werkt, in eigen beheer, bijvoorbeeld aan zaken als catering, barexploitatie, beveiliging, logistieke ondersteuning, sponsorwerving en administratie. Daardoor blijven de organisatiekosten beperkt. Paul Goedegebuure zag de afgelopen jaren het percentage sponsoring voor het gratis popfestilval Mosselrock teruglopen van zo'n 50% van de begroting naar zo'n 15%. Ofwel: 'Het deel wat we dus zelf op moeten brengen met de verkoop van vloeibare versnaperingen is dus omgekeerd evenredig gegroeid.' En dan de inkomsten Hier zijn alle organisatoren op het over eens: belangrijk zijn de sponsors, eventueel subsidie en vooral: de bar-omzet. Sommige festival heffen daarnaast natuurlijk ook entree. Lobbyen bij sponsors en lange-termijn relaties met diverse leveranciers zijn belangrijke factoren. Immers, met een handige of creatieve actie (bijvoorbeeld speciale vrijkaarten) is toch die zo belangrijke (verhoging in de) bijdrage los te peuteren. De bands Net als de andere organisaties wordt Klomppop het hele jaar door bestookt met e-mails, demo's en CD's uit het hele land. Ad Boonman: 'Wat echter zorgen baart is het Zeeuwse aanbod! Er zijn veel bands in Zeeland maar die zijn (in vergelijking) weinig actief in hun PR. Althans, regelmatig moeten wij zelf vragen om informatie en demo CD's van nieuwe bands. Terwijl wij vooral nieuwe en bij voorkeur jonge bands programmeren met een beetje ambitie en kwaliteit.' Saillant detail hierbij is dat Klomppop juist die jonge bands vaak moet informeren over het 'papierwerk' dat aan zo'n optreden vast zit. Boonman vindt dat eigenlijk een taak voor een popconsulent of de Stichting Popmuziek Zeeland. Het publiek Alle festivals zagen hun bezoekersaantallen gelukkig stijgen en dat is een gezonde ontwikkeling voor het popklimaat in de regio. Eén en ander wordt ook versterkt door de opkomst van de jonge-talenten- broeibakken als Hooikoorts en 2nd Influenz (voorheen KiekVirus). Paul Goedegebuure nog: 'De mensen zouden alleen wat eerder mogen komen want 's middags mag het terrein nog wel wat voller'. Dus De belastingdienst maakt het niet leuker maar ook niet makkelijker. Goed opletten is het devies. Daarnaast zou het vergunningenbeleid van de gemeentes best eens wat mogen versoepelen want ook dit is een bijna overkombare hindernis. Gelukkig tot slot: Alle organisatoren zijn het er over eens dat de kick van de festivaldagen, na een jaar van intensieve voorbereiding, het veruit wint van alle ergernis die voortvloeit u<t bureaucratische heisa. Sfeer impressies Klomppop 2004

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 2004 | | pagina 5