Colofon
Zeeland is niet groot maar kent een levendige muziekscene.
Dit is ook te zien aan het relatief groot aantal popfestivals. Het
festi aiselzoen is weer net begonnen. Hoe is het om op zo'n
festival te gaan spelenP Mischa Beckers stelde als bandlid van
de [virtuele] Zeeuwse band de lamsoren de volgende vragen
aan Ad Boonman (Klomppop], Peter Hendrikse (Peerocki, Jan
Uinke (Bock- en Dance around the Bridge] en Frank de Kort
(Kloosterpopl.
BEW. EX
J^odelbo^S
Mischa Beckers
Wat moet ik doen om op het festival te kunnen spelen?
Het antwoord is eenduidig: een demo en een bio sturen. Zie voor informatie de websites van
de festivals die opgenomen zijn in de festivalagenda van dit blad. Sommige festivals hebben
programmeurs in het bestuur die een selectie maken, eventueel toetsen bij verschillende
mensen en dan voorleggen aan het bestuur. Anderen beoordelen in speciale sessies de
demo's en maken dan een keuze. Eén ding is zeker, de organisaties worden overladen met
demo's en zeker niet alleen uit Zeeland.
Daarnaast vullen veel festivals hun programmering aan met winnaars van lokale competities.
Voorbeelden zijn '2nd Influenz', dat maandelijks in de Klomp plaatsvindt en waarvan de
winnaar op Klomppop speelt. Ook Mosselrock houdt voorronden, waarbij bands het bestuur
moeten overtuigen van hun kunnen.
Frank de Kort wil van te voren goed inschatten wat voor soort muziek een band speelt: 'We
proberen altijd een samenstelling te vinden die voor een groot publiek aantrekkelijk moet zijn,
dus geen metalbands etc.'
Staat er op het podium een back-line voor ons klaar?
De meeste festivals doen het zonder backline. Een uitzondering is overigens Kloosterpop.
Soms gebruiken bands wel eens eenzelfde versterker of drumkit. Een festival als Klomppop
werkt met twee podia. Daardoor is er altijd voldoende tijd voor opbouw en een korte line-
check.
Zo nee, helpt iemand ons om onze apparatuur op te stellen en hoe lang krijgen we om
het geluid goed te krijgen?
Er blijkt altijd hulp genoeg voorhanden. Dat moet ook wel om de doorloop tussen bands te
garanderen. Peter Hendrikse benadrukt nogmaals de inzet van goede vrijwilligers.
Jan Vinke: 'Er zijn een aantal helpende handen. Je krijgt ongeveer 15 minuten om alles op
z'n plek te krijgen. Van het PA bedrijf dat we inhuren ven/vachten we dat ze de bands terzijde
staan.'
Bij Klomppop geldt hetzelfde verhaal: 'De PA-crew en onze eigen stagecoördinatoren helpen
een handje. De PA's worden al een dag eerder uitgetest. Vooraf stuurt iedere band zijn
stagerider en priklijst in en die zijn bekend bij de geluidsmensen.'
Soundchecken op een festival is altijd een lastig verhaal. Gebruikelijk is dan ook om het eerste
nummer van de set te misbruiken als een soort soundcheck, om het bestaande basisgeluid
te fine-tunen.
NOOT
Nieuwsblad voor de
Zeeuwse Popmuziek
Jaargang 16, nummer 2,
april 2005
redaktie:
Bert van Leerdam (eindred)
Kees van der Heijden
Mark de Smit
Mercedes Walrave
Micha Beckers
Peter Scheefhals
Sander Nobbe
Sjors Kuyt
fotografie:
Bert van Leerdam
Sander Nobbe
Sjors Kuyt
en anderen, onder dank!
Opmaak en vormgeving:
Warpfactor 11
pixel@zeelandnet.nl
Druk:
Multicopy
Bergen op Zoom
Advertenties:
Sander Nobbe
scnobbe@wanadoo.nl
Voor alle contacten met de
redactie van de Noot een
nieuw email adres:
Noot.Zeeiand@gmail.com
Kijk ook op:
www.popmuziekzeeland.nl
issn: 1568 - 9522
noot
Ha, heikel punt! We blijven muzikanten, niet waar. Geestver
ruimende middelen zullen wel nooit uitgebannen worden uit
deze scene. Het is alleen een kwestie van hoe hier verstandig
mee om te gaan en anderen niet tot last te zijn, zoals blijkt uit
de reacties van de organisaties.
Jan Vinke: 'We willen niks aanbevelen als wij er maar geen
last van hebben en als er iets strafbaars gebruikt wordt is het
voor de persoon zelf.
noot
Hebben jullie een eigen PA en licht? We willen graag onze
eigen geluidsman en geluidsvrouw ons optreden laten
regelen. Mag dat?
Weer is Kloosterpop een uitzondering. Men beschikt daar over
1 een eigen PA en licht! In het algemeen huurt de festivalorgani
satie zowel licht als geluid (niet verbazingwekkend dat dit vaak
hetzelfde bedrijf is, we maken geen reclame). Daarbij horen
natuurlijk de specialisten voor licht en geluid. De basis wordt
door deze mensen ingericht. Echter, bands die beschikken
over een eigen geluidsman/vrouw mogen licht en geluid zelf
finetunen. Ze krijgen daarbij ondersteuning van de PA- en
1 licht-crew.
Overigens checkt onze security wel op het festivalterrein.
Dus mocht deze een rondje lopen op het terrein en het wordt
geconstateerd dan is er de mogelijkheid dat verboden middelen
in beslag worden genomen.' Of, 'Moet je zelf weten. Het is je
eigen gezondheid. Wij proberen de regels uit de wetgeving te
volgen!', zoals Ad Boonman het stelt.
Peter Hendrikse ziet niet zoveel gebruik door artiesten en hij
gaat zeker geen grote verbodsborden plaatsen: 'we willen
de artiesten zo vrij mogelijk laten maar wel binnen bepaalde
grenzen. Een lekker sigaretje is geen probleem. Zouden er
spuiten of zo aan te pas komen dan zal ik er iets van zeggen
of in ieder geval vragen dat 'ergens uit het zicht' te gaan
doen'.
Is het erg dat we jointje roken voor het optreden en oh
ja, onze drummer neemt graag een lijntje coke om in de
goeie sfeer te komen?
Krijgen we een maaitijd en drankbonnen?
Ben ons Zeeuwen zunig of oe zit da?
Jan Vinke: 'Drankbonnen zijn bij ons tevens maaltijdbonnen dus
i de keuze is aan de band. Het is wel altijd een vastgesteld aantal
1 immers, goede afspraken voorkomt gezeur'.
Ook bij Klomppop krijgen bands voldoende consumptiebonnen
1 maar: 'maaltijden worden alleen aan de professionele bands
I geserveerd, als dat een contract voorwaarde is. De Zeeuwse
bands krijgen redelijke gage's zodat ze zelf broodjes en frietjes
kunnen kopen op de festivalmarkt.' aldus Ad Boonman.
De houding van Peter Hendrikse is: 'wij nodigen de bands uit
1 dus wij verwennen ze ook. Daarbij maken we geen onderscheid
tussen lokale, beginnende en professionele bands'.
Kloosterpop voorziet alleen in drankbonnen, immers, 'het
i festival begint pas 's avonds'.
Hebben we een eigen kleedkamer en kunnen we
na het optreden douchen?
Laatst lazen we de PZC het artikel 'Kleine popfestivals
boeken grote bands'. Hebben jullie ook zo'n grote band? Is
dat wel te betalen of hadden jullie nog grotere bands willen
hebben en lukte dat financieel niet?
Het blijkt een kwestie van scherp zoeken en boeken binnen
het (vaak) beperkte budget. Maar hoe doe je dat?
Ad Boonman: 'Wij proberen bands te boeken vóórdat ze
topgroep (en onbetaalbaar) worden. Als je eens naar de namen
in de 'festivalhistorie' kijkt is dat toch regelmatig gelukt. Ook
dit jaar hebben we grote namen als Intwine, Jake Brennan
(USA) en White Cowbell Oklahoma (CAN) nog net betaalbaar
kunnen boeken. Wij proberen juist niet te werken met één
dure topgroep en de rest als een soort voorprogramma te
beschouwen. Op Klomppop proberen we in verschillende stijlen
op meerdere momenten van de dag hoogtepunten te bieden.
Er is altijd wel iets aantrekkelijks te vinden in het aanbod.
Kwaliteit in overvloed!' Sunburn
Stromend water blijkt een probleem op veel festivals.
Rock around the Bridge heeft een gemeenschappelijke
Vipruimte. Jan Vinke: 'Een douche is er helaas niet want dan
hadden wij daar ook profijt van. We zitten op een terrein waar
de konijnen het nog voor het vertellen hebben dus er is niet in
stromend water voorzien.' Bij Klomppop kan iedere band een
r kleedruimte gebruiken. Voor de Zeeuwse bands zijn dat tenten
die ze delen met anderen. Er is een toilet. Douches zijn alleen
op afspraak te regelen omdat die alleen in de kleedkamers
van de V.V. Volharding te vinden zijn. En daar verblijven de
'grotere' acts en crews. Ook bij Kloosterpop is er een te delen
kleedruimte.
Peerock heeft een aparte artiestentent naast de festivaltent
beschikbaar. Hier kunnen de artiesten zich voorbereiden of
terugtrekken. Ook daar is geen stromend water. Maar, wie
douchen wil kan gerust bij één van de organisatoren thuis
terecht.
Klomppop
Zeeland
Festiualland