Hoe kom ik in de kunst? Adviezen voor jongedames die creatieve kunstartiest willen worden Door: Ma Samarpan Joke Kies bij wie je in de smaak wilt vallen, bv: Cultureel-Café IN DE VERKEERDE WERELD" vfasmorkt 41 middelburg Schat, ik ben bij meneer Jansen 10 HIEUW ZEELAND 1. Je familie, buren, de drogist en de burgemeestersvrouw. Noem jezelf 'kunstenares' maar ga nooit naar een academie. Kleed je netjes maar net iets buiten het gangbare, altijd heb je iets orineels: oorhangers van brooddeeg, een met de kont geschilderde jurk en lang haar, waar je steeds een ander vogelnest van bouwt. Zorg dat je verpleegster geweest bent, zodat je weet wat 'apart', 'artistiek' en 'burgerlijk' betekent en gebruik deze woorden te pas en te onpas. In de grote stad val je niet op, ga dus in een provincieplaats of dorp wonen, maar nooit in een nieuwbouwwijk, dat, bijvoorbeeld, is burgerlijk. Je huis is keurig nonchalant ingericht, overal hangt je eigen werk kunstzinnig ingelijst tussen de droogbloemen en je leuke semi-antieke spulletjes in. In je opkamer of toilet hou je een galerie ter grootte van een postzegel; zet bij de voordeur een geit waarin je je naam hebt geëpileerd. Gebruik geen vieze, stoffige of revolutionaire technieken, maar schilder of aquarelleer (en natuurlijk alleen met de duurste en beste materialen), zo kun je in de kamer ensuite werken, waar de visite je regelmatig bezig ziet. Met je onderwerpen is het voorzichtig aan geblazen, de mensen mogen niet schrikken. Heel geschikt is: ouwe porseleinen namaakmensjes, tamme huistijgertjes openluchtverblijven voor koeien, ongeschoren schapen en, heel belangrijk, je eigen kinderen (die het natuurlijk héérlijk vinden dat je altijd iets leuks te doen hebt en daardoor zo' n vrolijke moeder bent en die ook altijd met precies zulke wijd opengesperde ogen kijken als waarmee jij ze afbeeldt). En vanzelfsprekend is je 'gevoel' een onderwerp dat het goed doet, vooral als het gggggevoelich is. Een lichte melancholiemag, ietwat na'ief is prachtig, maar wrang of cynisch is helemaal fout. Trouw met een onderwijzer of vormingsleider zodat je geen geldzorgen hebt; jij voert het woord, hij hangt aan je lip, dankbaar dat hij zomaar met zo n bijzondere vrouw mag leven. Hij gedraagt zich in huis als een gast, nergens liggen spullen van hem, hoewel een hoekje voor een onbenullige hobby nét kan. Exposeren doe je soms in je eigen postzegel, maar ook landelijk, in kleikleurige bistrootjes of verantwoorde meubelpaleizen, bij middenstanders die een HP (harde plasser) van Kunst krijgen als het maar bij het interieur past. Je openingen zijn gewilde evenementen waar je bv. een bekende maar scheef opgedroogde acteur-een russische gek laat nadoen, of waar je het geklok en gekners der consumpties laat begeleiden door een amateurfluitiste die er uit ziet of ze net uit een sapcentrifuge is gestapt. Een hele goeie is, een dichter die zijn werk zelf stencilt en verspreidt, een eigen gemaakt versje doen zeggen, opgedragen en gemakelt voor jou, zijn geheime liefde. Ondertussen meng jij je tussen de gasten. 'Dat je dat zomaar kan!!!',zeggen ze dan. 'Zie je wel',zeg jij, 'dat een kunstacademie helemaal niet nodig is, al dat bijzondere gedoe is nergens goed voor, zó kan het ook!!!!' 'En hoe kun je er zomaar tijd voor vinden naast je huishouding!!!?' Je glimlachtstil voor je heen, maar vertelt niet dat de vormingsleider of onderwijzer in die zelfde stilte een heleboel klusjes opknapt. Hij weet hoe aantrekkelijk je bent. Voor de finesses van deze aanpak is het raadzaam om eens bij iemand thuis te gaan kijken, in jouw buurt leeft ook wel zo iemand. Dit is de eerste methode om in de kunst te komen en het aantrekkelijke hiervan is dat je nooit kunt mislukken, talent is makkelijk maar geen vereiste want er zijn altijd wel een paar mensen te vinden, die je willen bewonderen in ruil voor wat aandacht. 2. Als je in de smaak wilt vallen bij collegaartiesten, tekenleraren, progressieve kunstkopers, de directeur van de culturele raad, commissie's van de overheid die het geld verdelen, galerieën en musea, kortom 'het circuit', wordt het allemaal wat lastiger; een mislukking is denkbaar. Wij adviseren in dat geval de volgende verklaringen: Kinderbedjes versieren is al eeuwenlang een miskende kunstvorm van vrouwen. Het circuit is nog niet toe aan jouw werk, je bent je tijd ver vooruit. Iedereen kan wel een kuil graven, daar een drol inleggen met een veijaarstaartkaarsje erop en dat land-art noemen, of een vliegtuig huren dat een dagje met je naam rondvliegt, maar jij maakt werk voor de gewone mens. Galeriehouders gaan niet met jouw specifiek vrouwelijk werk in zee, bovendien hebben ze liever mannen die tenminste gewoon doorwerken als ze ongesteld zijn, trouwen of kinderen krijgen. Maar zover is het gelukkig nog niet, er valt nog veel te proberen, zoals de magie van het woord gebruiken. Noem jezelf nooit 'kunstenares' maar 'beeldend kunstenaar' en watje maakt is 'werk', zo laat je zien hoe serieus je wel bent. Met titels en statements kun je veel doen, mensen moeten weten wat ze zien, vertel het ze, trek een rookgordijn van woorden op dan wordt op kwaliteit niet meer gelet. Hou het vaag en suggereer diepte, alsof je zelf weet wat je bedoelt. Werkzame voorbeelden uit de praktijk: Ik doe research naar de emotionele waarde van kleur, soms met gebruik van spectrumkleuren, soms met gebruik van de primaire kleuren met groen, over het thema vrouw-kleur-beweging met textielattributen. Ik vind in mijn schilderijen mijn eigen rustpunt, tegenstrijdigheden gaan in elkaar op en worden tot de stilte waar alles kan, gekeerd, bekeerd en omgekeerd, ik streef naar helderheid, in deze combinatie ligt nu mijn thuisgevoel, het binnen, dat niet verstoord kan worden. Vanuit deze binnenstilte komt beweging los en ik stap weer naar buiten waar ik de beweging van anderen volg. Ik maak mijn ongenoegen kenbaar over de frustrerende en overstelpende hoeveelheid reclame. Een hele storende vind ik, als je als vrouw hersens onder je haar hebt dan heb je dat merk shampoo in gebruik. Dit roept mijn agressie op daarom gebruik ik deze beelden als basis voor mijn zeefdrukken. Het proces van afbraak wat per slot het hele leven is, zie ik als mijn taak als kunstenaar. Met dit project wil ik mijn diepe verbondenheid uitdrukken met I. de oppas van mevrouw Smit- Kroes; 2. de hongersnood in de mierenhoop; 3. de slachtoffers van de Zierikzeesche burgemeester; al naar gelang je politieke opstelling. Nu de daden, woorden alleen zijn niet altijd voldoende. Met textiel is het voorzichtig aan geblazen, je hebt er een groot talent voor nodig, want je zult op moeten boksen tegen het vooroordeel dat textiele werkvormen geen kunst zijn. Kunst is grensverleggend naar men zegt, hang daarom eens een hunebed in handweefkaasdoek. Het gebruik van plastic doet ook vooruitstrevend aan, vooral als je ermee onder een file van forensen gaat liggen, dat heet processen zichtbaar maken. Feministische kunst is ook een ijzersterke, je kunt de ijtems zo opvissen uit een vrouwenblad, illustreer ze door middel van een performance, dat staat meteen heel professioneel. Zo kun je een betonnen paal nemen waar je steeds hard tegen aanloopt en die jou ten laatste in een hoek drukt. Je knijpt heel beeldend een ballon met rode inkt leeg en blijft tot koffietijd voor pampus onder die paal liggen. Je moet er wat voor over hebben. Zoek het altijd in voor de hand liggende symboliek. Een gietijzeren corset op een verguld voetstuk kun je in vrijwel ieder vrouwenhuis geplaatst krijgen. Gebruikt maandverband doet het in dit kader uitstekend, vooral in een koekepan of met een schort voor. Een ding is heel belangrijk, lever nooit kritiek op je mede-vrouwen, dat is onsolidair. Gedraag je ten opzichte van hen als een moeder die een knutseltje van haar kleuter in ontvangst neemt. Wat knap voor zo'n kind, prijsje vertederd en bemoedigend, maar na een tijdje zet mama het werkje toch maar even wat uit het zicht. Een rijk geestelijk leven is onontbeerlijk voor een kunstenaar. Je kunt dat aankweken door het steeds heel moeilijk te hebben. Een keuze uit de moderne methodieken: Neem een ongeneselijke ziekte waarmee je extramuraal kunt blijven zoals migraine, krentenbaard of diabetes (waar je heel lollig mee kunt doen: wilt u suiker? nee dank u ik heb al). Loop strijkers en gebedsgenezers af en laatje accu prikken door een bronstige, voor zijn bul gezakte natuurarts met vlechtjes. Pronk met je gebrekje. Een andere mogelijkheid is je gewoon onmogelijk maken in gezelschap, door bv. op een links fuifje te beweren dat nationale lobotomie de Je openingen zijn gewilde evenementen: 'Dat je dat zomaar kan!!!' 'Hoe kun je er zomaar tijd voor vinden naast je huishouding!!!?' enige logische konsekwentie van het socialisme is. Sukkels zijn niet slim te krijgen al schud je ze dag en nacht heen en weer, gelijkheid voor iedereen, toch? Een ongelukkige jeugd is een goudmijn waar je levenslang een rijk geestelijk leven mee kunt finan cieren; psychiaters en therapeuten pikken graag een graantje mee van je rijkdom. Geef je ouders de schuld van je misère, zo kun je blijven genieten van je depressies, want daar kun je niks aan doen. Een altijd weer aan te boren bron van ellende is het fenomeen relaties. Tot voor kort was een relatie iemand aan wie je met kerstmis een callgirl of een gekartonificeerd boekenleggertje met kalenderopdruk cadeau deed. In deze tijd is het een persoon die je gebruikt voor sex en conversatie over je diepste wezen, maar aan wie je nooit het achterste van je tong laat zien, al doe je voorkomen van wel. Met wat organisatie kun je bij al deze beslommeringen nog werken ook, want het is geen flauwekul om met zoveel regels rekening te houden. Toch adviseren wij het ernstig op te vatten; waar regels zijn is spel. Zelfs zo'n flauw spelletje als ganzenbord wordt onmogelijk als je zegt: neem jij de pot maar, ik speel alleen maar voor de lol. Die lol is dan meteen over, en wat moet je dan? Speel het serieus, belust op winst en succes. Veel plezier meisjes, geniet ervan. 3Feb.; Defense Dêpecher Swinqende Muziek. 10 Feb.; Geya.... Latin-Jazz-Rock. De 'Verkeerde Wereld' wenst Jansen en Jansen veel plezier met de kleine Jansen Openingstijden Dinsdag t/m woensdag v.16.00 tot 24.00 uur donderdag t/m zaterdag v.1600 tot 01.00 uur zondags v. 16.00 tot 21.00 uur M. OTWO-31M2 Voor een onbespoten en kleinschaliger Zeeland. De Tuin, Lange Noordstraat 58 4331 CE Middelburg Tel: 01180-26011 De Schepel, scheldestraat 18 Vlissingen 01184-10050 Reigerstraat 2 Middelburg

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1984 | | pagina 10