Topkunst: wat is daar eigenlijk tegen? brieven IIE PMITTELPOT Tobkunst Spiegelziek Totaalweigeraar Fanoy Boeken I HIEUW ZEELAND Met het hoofdartikel over Tobkunst' in het augustus-nummer van Nieuw- Zeeland ben ik niet zo gelukkig. Er staat een stevige onjuistheid in, sociaal beleid en kunstbeleid worden door elkaar gehaald -wat de helderheid niet bevordert- en er wordt nogal uitge haald naar 'topkunst' en 'topkunste- naars'. Het laatste is weliswaar in de mode, maar is niet in het belang van een serieuze diskussie over kunstbe leid. Het doet ook geen recht aan de kwaliteit van een kritisch blad, dat Nieuw Zeeland -naar ik mag aanne men- wil zijn. Voor zover de auteur forse kritiek heeft op de afbraak van de Beeldende Kunstenaars Regeling en de slordige en onzorgvuldige manier, waarop die regeling wordt toegepast, ben ik het helemaal met hem eens. Beeldende kunstenaars hebben, net als andere burgers, recht op een behoorlijke sociale regeling en op een korrekte toepassing daarvan. Dat de gemeenten vrij zijn om de BKR al of niet toe te passen, schept al jarenlang rechtsonge lijkheid. De botte bezuinigingen van de huidige regering doen aan die toch al niet beste situatie geen goed. Alle gemeenten zouden -volgens het artikel- als gevolg van de bezuinigin gen op de BKR een uitkering krijgen, waarmee zij kunst kunnen kopen. Dat is niet waar. Een deel van het geld, dat vrij komt door die bezuinigingen, wordt via het ministerie van WVC overgeheveld naar de provincies en de grote steden. Dat geld is bedoeld voor kunstaankopen, -opdrachten en ander beleid, dat beeldende kunstenaars aan een stukje inkomen kan helpen. De gemeenten in Zeeland profiteren er niet van; in ieder geval niet direkt. Wat de provincie Zeeland met de ongeveer 175.000,- gaat doen, die dit jaar beschikbaar komt, is nog niet bekend. Gedeputeerde Staten van Zeeland wachten nogal lang met het nemen van besluiten daarover. Nu mijn hoofdbezwaar tegen het artikel. Ook bij kunst is er verschil in kwaliteit. Er zijn kunstenaars die prachtige dingen maken; er zijn er ook die middelmatige of ronduit slechte produkten afleveren. Dat is niets bijzonders. Dat is ook zo bij voetbal lers, politici, journalisten en loodgie ters, om maar een paar beroepsgroe pen te noemen. Dat kunstenaars, die het meest in de gunst van het publiek staan, niet altijd de beste zijn, is bekend. Het is ook de vraag of de corifeeën, die het in de media hebben gemaakt, altijd 'topkunst' maken. Soms wordt een kunstenaar terecht al jong ontdekt en als belangrijk ervaren. Soms krijgt een belangrijke kunste naar die erkenning pas na zijn dood. Allemaal jammer en vaak frusterend, maar wel inherent aan het kunste naarsvak. Een oordeel over de kwali teit van voetbal of loodgieterswerk is nu eenmaal gemakkelijker, dan een oordeel over de kwaliteit van een kunstwerk. Het laatste oordeel is bovendien subjektiever. Wie de kwali teit van kunst het beste kunnen Bijdragen voor deze rubriek inzenden voor 20 september beoordelen, laat ik nu maar in het midden. Dat voert te ver. Het rijk en sommige provincies en gemeenten hebben geld beschikbaar om kunst aan te kopen of kunstop drachten te geven. Ik kan me niet voorstellen, dat er iets op tegen is wanneer de overheid probeert, daar mee de beste kunst in handen te krijgen. Het is toch ook vanzelfspre kend, dat de overheid erop toeziet dat een weg zo goed mogelijk wordt aangelegd? Natuurlijk betekenen die budgetten ook kans op een stukje inkomen voor beeldende kunstenaars en hebben zij ook een sociaal- economisch aspekt. Maar het artikel pleit er bijna voor om het gemeentelijk kunstbeleid geheel in de sociale sfeer te trekken en alleen af en toe -wanneer er wat extra geld is- iets echt goeds aan te kopen. Kunnen we binnenkort een pleidooi verwachten om alle aanne mers in Zeeland een gebouwtje - desnoods van matige kwaliteit- te laten neerzetten, want dat is goed voor de werkgelegenheid, en af en toe een uitzondering te maken voor een gebouw dat echt deugt. Het probleem is natuurlijk dat de Nederlandse overheid te weinig geld over heeft voor de beeldende kunst. Zoals het ook een probleem is, dat een beeldend kunstenaar in dit beschaafde land -ook als hij verschrikkelijk zijn best doet- nauwelijks kans ziet om 76.000,- op de vrije markt te verdienen. Als de overheid kunst niet ernstig neemt, waarom zou de gewone burger dat dan doen? Inderdaad, een kwestie van beschaving. Er wordt wel eens gefilosofeerd over een kollektie van hedendaagse beel dende kunst in Zeeland. Zo 'n verzameling zou een internationale allure moeten hebben en dan valt wel de vergelijking met de befaamde Gentse kollektie, waarvan een deel deze zomer in Middelburg te zien is geweest. Een verheven streven, maar zolang er in Zeeland geen behoorlijk budget is om beeldende kunst aan te kopen is het natuurlijk onzin om daar over te denken. Zeeland (en eventueel Middelburg) kunnen -met het nu beschikbare geld- maar beter denken aan een kollektie van hedendaagse kunst, die zich tot Zeeland beperkt. Een verzameling dus van werk -van goede kwaliteit (anders is het geen kunst)- van de kunstenaars, die hier wonen en werken. En af en toe een uitzondering voor een belangrijk werk, dat op een andere manier met Zeeland te maken heeft. Als zo' n beleid open wordt uitgevoerd en dezelfde deskundigen niet jarenlang de dienst uitmaken, wordt ook recht gedaan aan het sociale aspekt. HENK KOCH, Direkteur van de Zeeuwse Culturele Raad. Naschrift redactie: Als een bonds coach voor de samenstelling van een Nederlands elftal over een groot arsenaal aan spelers kan beschikken, zal hij aanmerkelijk meer kans hebben een succesvol elftal samen te stellen dan wanneer hij over een beperkt aantal spelers beschikt. Als je het klimaat zodanig kan houden dat er een flinke groep kunstenaars aan het werk kan blijven, zal ook de kans groter zijn dat er topkunst, om dat inflatoire woord maar weer te gebruiken, wordt gemaakt. De kern van het artikel is dat een sociaal beleid een grotere garantie vormt voor goeie kunstenaars dan een opd rachtenbeleid Want, zoals Henk Koch zelf schrijft, een oordeel over de kwaliteit van een kunstwerk is altijd subjectief. Als kunstenaars voor een groot deel van hun inkomen afhankelijk worden van opdrachten en de commissies die inzendingen beoordelen, valt te vrezen dat er een flink aantal zal afvallen. En erger: niet alleen rommelaars. De zaak zou anders liggen als er extra geld voor opdrachten was. De minder scherpe selectie via de BKR is dan altijd nog beter. Overigens heeft de gemeente Middel burg de beschikking over een fonds van 150.000 gulden dat ter kunstzinni ge verfraaiing van nieuwbouwwijken kan worden aangewend. Middelburg grijpt inderdaad naast het geld dat het ministerie van WVC aan andere steden wel geeft en een meerderheid van B. en W. heeft Schoenmakers' voorstel om een percentage van het bedrag voor stadsvernieuwing aan kunst te beste den van de hand gewezen. Als de 150.000 gulden op zijn, heeft Middel burg dus niets meer, het deze zomer ingestelde kunstfonds ten spijt. De kunstenaars die niet aan de inkomens eis van de BKR voldoen, zijn nu dus afhankelijk van de provincie. Als het ministerie van WVC een uitkering aan de provincie geeft, heeft dat alles te maken met het geld dat aan de BKR wordt onttrokken. Is het terecht dat slechts een paar kunste naars profiteren van opdrachten, of dat nu van de gemeente of de provincie is, terwijl de anderen door de BKR- bezuinigingen in de bijstand terecht komen? Bij deze wilde ik het oneigenlijke woord bij de daad voegen, en eens informeren naar de gezondheid van Dhr. Besselink. Na eerst een ingezon den slijk van zijn hand te hebben gelezen in de P.Z.C. (wat zal Van der Doef daar blij mee zijn), vind ik dan nu een gelijksoortig epistel in Nieuw Zeeland. Daar Besselink in z 'n bijdrage aan Nieuw Zeeland zijn woorden zodanig schikt, dat er nauwelijks nog 'verstaanbare taal' uit valt te distilleren vermoed ik een symptomatisch geval van Spiegelziek- te. Oftewel een hijgerige hang naar egopubliciteit, die zwaar verzandt in taaiblindheid. Hoewel ik eerst dacht dat Besselink een soort 'crypto- anarcho-moralist' was, lees ik nu in Nieuw Zeeland, dat hij Afdelings bestuurder van de PvdA is; natuurlijk heeft het ziektebeeld van deze socialist ook mijn onverdeelde aandacht. Uit andere persberichten had ik reeds de diagnose kunnen stellen, dat het uitslaan van wartaal een structurele, haast genetisch bepaalde begaafdheid is bij woordvoerders, c.q. bestuurders van deze Arbeiderspartij; op dit gebied blijken de rijen dus goed gesloten. Mij rest nog slechts Besselink het beste toe te wensen, hoewel het hem waarschijn lijk zwaar zal vallen, immers als de bomen hun bladeren verliezen is het met de zinnen der zwakken vaak niet anders. ROB VAN HESE Nassaulaan 125 4332 XR Middelburg Ik ben u er heel erkentelijk voor, dat u forse gedeelten uit mijn getuige- verklaring ten behoeve van mijn zoon Eelco (totaalweigeraar) hebt afge drukt in uw augustusnummer. Hoe meer bekendheid aan dergelijke zaken wordt gegeven, hoe beter; wil er ooit iets veranderen. Dit zet mensen aan het denken en heroverwegen. In Zeeland bestaat er zeker, naast de PZC behoefte aan een dergelijk informatie kanaal. Tegerlijkertijd schroom ik niet enige kritiek te oefenen. Natuurlijk heb ik er oog voor dat u kiest en selekteert (dat is zelfs de taak van een redaktie); zelfs heb ik begrip voor de keuze die u toepaste (gezien het veronderstelde lezerspubliek). Dat neemt niet weg, dat ik meen dat u door die keuze de diepgang in levensbeschouwelijke zin uit mijn pleidooi hebt gehaald. Dat lijkt mij, ook louter journalistiek gezien, niet geheel 'comme il faut'; zo ouwerwets ben ik nog wel Ik pleit geenszins voor integrale weergave in zo'n geval, maar er had m.i. mogen en behoren te blijken dat de vader van Eelco zich verweerde op basis van het Evangelie van Jezus Christus. (Bovendien is hij 'toevallig ook nog de directeur van de christelij ke pedagogische akademie' ter plaatse; en u weet best hoe nauw het luistert in onze samenleving!). Dit had gekund door een samenvatting te geven van het achterliggende fundament. Bijv.: 'De heer H. stelt vervolgens in zijn pleidooi zich als belijdend christen te baseren op tal van evangelie-uitspra ken, met name uit de Bergrede. Dit leidt er toe dat hij duidelijk en zeer kritisch afstand neemt van het tradi tionele patroon dat de officieel- erkende kerken al eeuwenlang verto nen m.b.t. het gezag van de overheid, de verhouding kerk-staat, het 'vraag stuk' van oorlog en vrede. Hij schroomt dan ook niet te spreken over 'de zondeval van het christendom' sedert het moment dat kerk en staat een verbond aangingen onder Con- stantijn de Grote (4e eeuw). Naar zijn mening zullen de kerken zich van die weg moeten bekeren wil er sprake zijn van een praktische navolging van Christus. Ik hoef u uiteraard niet uit te leggen dat een dergelijke aanvulling in het septembernummer door mij erg op prijs gesteld zou worden. Ik schrijf u het bovenstaande ook in een ander, algemeen kader. Mét het present- bewijsnummer van Nieuw Zeeland vraagt u mij in een afzonder lijk stencil mij te abonneren op uw periodiek. Eigenlijk zou ik dat graag doen, maar toch aarzel ikOveri gens, elk door u uitgebracht nummer zit inmiddels in mijn archief (soms schafte ik zelfs meer exemplaren aan; om door te geven; mijn 'kommerciële' steun via de boekhandel hebt u dus!) Vanwaar dan de aarzeling abonnee te worden? Ik vind de benadering van een aantal zaken te eenzijdig. En in verband daarmee waarschijnlijk de toon soms te 'drammerig'. Het is een voordeel wanneer een blad duidelijk positie kiest. Maar het heeft pas echt betekenis als altijd weer 'hoor en wederhoor' wordt toegepast. De infor matie-kant hoort eerst objektief'rond' te zijn, de argumenten van de 'tegenpartij' (waartoe ook een brok levensatmosfeer kan behoren) helder weergegeven. Pas dan kan een scherpe, eventueel sarkastische afwijzing vol gen. M.i. is dat een kenmerk van open- kritische journalistiek. Ik weet bijna wel zeker dat u veel meer mensen in Zeeland zou bereiken wanneer u pluriformer zou opereren. Om alle misverstand uit te sluiten: daarmee bedoel ik allesbehalve minder kritisch, minder 'hard', minder links of progressief of alternatief of hoe je dat vandaag een naam zou kunnen geven. Ik ben ervan overtuigd dat er behoefte bestaat aan een duidelijke (zij het nog kleine) tegenhanger van de PZC.... Enkele voorbeelden: -De berichten uit Zwarte-kousen-land (u neemt dat begrip trouwens wel heel erg ruim; een hervormde gemeente hoort daar bijv. in doorsnee zeker niet toe) kiest u wel heel negatief-selektief. Dat kan best een funktie hebben, maar laat dan ook uit 'dezelfde' kring eens wat anders horen. De Middelburgse predikant Brummelkamp schreef on langs een aardig-sarkastische 'cate chismus' over de leer der dankbaar heid jegens Amerika, die zeker in uw optiek zou passen. -U begrijpt dat in dit verband ook vragen passen t.a.v. de keuze die u uit mijn pleidooi haalde -In het augustusnummer komen te leurgestelde RPA-studenten aan het woord. Een goede zaak dat u mijn kollega De Graaf liet reageren. Nog beter: er zijn tevens evenzo vele CPA- afgestudeerden: zouden die dezelfde ervaringen hebben? Of liggen de zaken in die kring wat anders? -Het geschil tussen beide PvdA- wethouders in Middelburg pakt u in principe goed aan. Houen zo! En dat zou best nog wel eens niet zo eenvoudig kunnen worden Tenslotte: ik wens u een goede koers, sterkte en succes! Als het verdere jaar een positieve ontwikkeling te zien geeft, word ik abonnee- waarbij ik u tevens toezeg dat de CPA dan een abonnement neemt. M.P.F. Haak Spanjaardstraat 9-11 4331 EN Middelburg WEGGOOIEN KAN MAAR EEN KEER! Breng uw oude kleding, speelgoed, meubels, servies, koelkasten, enz. liever naar ons! En heeft u iets nieuws nodig? Loop eerst even bij ons langs voor dat u naar de Hema gaat! KRINGLOOPKOÖPERATIE PUDDING EN GISTEREN J.A. v.d. Goeskade 65 Goes, tel.: 01100-13634 Nieuwe Burg 26-28/ Walplein Middelburg KOFFIE- EN THEESCHENKERIJ Ook voor belegde broodjes en voor andere tussendoortjes. ALTIJD VERS GEBAK!! LANGE NOORDSTRAAT 52 MIDDELBURG

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1984 | | pagina 2