WÊÊÊÊÊÊm Oosterscheldedagen: tienduizenden bezoekers daar elk jaar een zwemwedstrijd. Frank Puylaert, die er als gemeentelijke genees heer optrad, moest het water keuren voor de zwemronde. 'Zo kreeg ik natuurlijk prachtig materiaal in handen. Eindelijk had ik zwart op wit dat het kanaal flink verontreinigd was. Gent loosde alle riool water zo in het kanaal, voor een deel nog steeds trouwens. Maar 'n kanaal kun je niet dempen. Dus hebben we 'n rioolpijp, die vuil water van Zelzathe in de Canisvliet loosde, gedempt op een zaterdagavond. Met hondervijftig zandzakken. Dat was een vrolijke toestand toen. Met een hele stoet kinderen, spandoeken en muziek gingen we naar de Canisvliet om die pijp dicht te gooien, 't Heeft de Canisvliet in elk geval van de ondergang gered.' Akties voor verbetering van het kanaalwa ter leverden minder op. 'We namen monsters uit het kanaal en brachten die naar het laboratorium met de boodschap: 't is urine die op onrechtmatigheden moet worden gekontroleerd. Nou, daar kwam wat uit! Het aantal bacteriën beljep tien tot de zesde. Het water was levensgevaarlijk voor de gezondheid. De t.v. besteedde er aandacht aan, gedeputeerde staten kwam kijken, Belgi sche bestuurders. Er werden allerlei belof ten gedaan en op ministerieel niveau werd overeen gekomen dat er rioolzuiveringen moesten komen. Er werd niet alleen afgesproken wanneer, ha ha! 't Is nu twaalf, dertien jaar later en de Belgen lozen nog steeds even hard. Het water is weinig verbeterd, alleen stinkt 't niet meer zo. Aan de Nederlandse kant is veel meer aan de waterkwaliteit gedaan.' De band met de milieubeweging heeft Puylaert inmiddels afgekapt, "t Is nu een zure FNV-club. Misschien van de zure regen, 't Is allemaal één kant opgegaan, ze eindigen steevast in een ofandere bananem republiek in Zuid-Amerika. Dat akties zoveel weerklank bij de bevolking onder vonden, had een duidelijke oorzaak. De industrieën mochten van de overheid vrijwel ongelimiteerd lucht, bodem en water verontreinigen. Iedereen met een klein beetje reukvermogen en een klein beetje licht in z'n ogen kon dat konstateren. De natuur kwam in een brede belangstelling te staan. 'Tien, vijftien jaar geleden gebeurde er op milieugebied niets, toen was 't voldoende om het probleem aan de orde te stellen', merkt Jan de Vries terecht op. Tweeënhalf jaar geleden begon hij als beroepskracht bij het Zeeuws Coördinatie orgaan en vanaf 1985 is hij de baas bij de Zeeuwse Milieufederatie. Jan de Vries is bioloog, zoals ook een aantal bestuursleden van wat straks milieufederatie heet bioloog is. De milieustrijd is een strijd voor deskundigen geworden. Niet zo gek overi gens. Sinds de eerste spontane akties is er veel veranderd. Er is een serie milieuwetten tot stand gekomen, gemeenten en provin cies werken met milieudeskundigen en zelfs milieu-afdelingen, Rijkswaterstaat laat zijn plannen de Deltadienst in Middelburg passeren voor een milieudeskundig advies en zelfs bedrijven als Hoechst en Péchiney hebben een milieu-expert in dienst geno men. Dit is allemaal onder druk van aktiegroepen tot stand gekomen. Maar, naarmate er meer wetten kwamen werd de milieustrijd ingewikkelder en verminderden de spontane akties. De milieu-afdelingen van gemeenten, provincie en rijk begonnen dikke rapporten af te leveren, waarin alle gevaren voor de natuurlijke omgeving van een of ander voornemen worden gewogen. Je moet over aardig wat vrije tijd beschikken om dat allemaal te kunnen blijven volgen. Hans Bannink is een van de heel weinige vrijwilligers die dat zijn blijven doen. Het meeste werk wordt nu echter gedaan door beroepsmensen. 'Je moet wel op de hoogte zijn, wil je een rol spelen', verklaart Jan de Vries. 'Een voorbeeld. De LPG. Na jaren van onderzoeken en beweringen over het al of niet veilige vervoer van LPG over de Westerschelde doet de overheid een onderzoek. Het resuktaat is een rapport van zo'n twintig centimeter dik dat meldt dat transport van LPG over de Westerschelde gewoon kan. 't Heeft dan geen zin meer te blijven beweren dat 't niet kan. Of die konklusie nu juist of onjuist is, in zo'n geval blijft de milieubewe ging het antwoord gewoon schuldig.' Het verklaart de betrekkelijke stilte die er op het milieufront is ontstaan. De mensen hebben ook zoveel milieu te verstouwen gekregen dat ze er murw door werden. Zelfs VMZ, bepaald geen aktiegroep en meereen papieren strijder, had in de beginjaren felle discussies met bestuurders in volle zalen. Nu zouden dat soort dingen niet meer gebeuren', meent Bannink. 'De overheid is de milieubeweging veel serieuzer gaan nemen.' Het hangt er dan toch maar van af om welke club het gaat. Het Rijn Schelde Instituut in Middelburg, dat toch vooral met argumen ten en wetenschappelijke onderbouwde rapporten komt om veranderingen ten gunste van het milieu af te dwingen, krijgt bij de overheid weinig gehoor. En als het om blokkade-akties gaat, zoals die van BAN (Breek Atoomketen Nederland) en Stop Borssele bij de kerncentrale, laat de overheid zijn grote tanden zien. Gedepu teerde Wim Don, officier van Justitie Hage en burgemeester van den Heuvel wisten dat de demonstranten allemaal geweldloos wilden opereren, en hadden de M.E. gewoon opdracht kunnen geven ze weg te slepen. Niettemin kwamen er gummiknup pels en honden aan te pas. De Zeeuwse Milieufederatie zal dit soort akties nooit kunnen opzetten, want dan is het onmiddel lijk gedaan met de subsidie. 'Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten', zou Don zeggen, zoals hij ook tegen de demonstran ten had gezegd. In hoeverre belemmert de afhankelijkheid van de subsidiegever, de provincie, nou het handelen van de federatie? 'Nou.bij akties wel. Maar manifestaties en demonstraties kunnen we zeker organiseren', vindt Jan de Vries. 'Maar zakelijk. Niet, zoals De Gouden Delta deed, op de man spelen. En je moet binnen de marges van de wet blijven, dat is logisch. Je loopt daardoor ook het risico van zelfcensuur, datje ruim vervolg op pag. 16) 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1984 | | pagina 67