Is IV ii II Is 1.7 23 x H 3. s-S re re A" g a 3 o n 5' o p C 3 S; o cr3*> ft - 2H? 00 D. ft ft 5 o ft "a 1 3 W '-r, ?r TO t/5 p 2> p N a' J* frl 3 e O !*r c c -• 3 - c c D. C 6> 7* E 3 SO a. or ?- tt 2* ►T 3 ^3 mË 3* z 3 Hoo •-► Pi a. ~l t» H 65 a- -i w 2 ft m 3 ft 3 3 ft" C x 3 a* 3 o m ft 3 7T .3 N ft o 3 i p o <t' a <t 3 - ft X 5 O t—X ft - o z ft 03 5« PI ■a Z 70 2 M 5 c/i z O PI r z O 3. 2. Ft'oo ft 65 3- 3 65 00 w i CL 3 65 7T ft ft C 7 o -> n p r- a. M ft X "2. M ft if) ft 3° a-a PI -J •O «C 33 iC -• 3 s so Lfi TJ X X c_ r V. *5r a. o o X 3 3 rr fï' 3 ft r. sr n 65 65 El 5' era 3 rr O 65 a 3 o 3 00 VI ft 3 3 f. ft O 3 ft 2. n 5' <3 00 rr fD X o* o O 3" o X c v> 5' 0= ft 3 ft O 3 O rr 3 fï' T3 05 H TO ft —t 3 cyi ft C N ft "O X o ara 3* H c_ ■a rr 5" x 00 Cl ft CL ft •3 o_ 3" ft' 65 P 3 O 00 ft 3 v> O" -i c c O ■o -1 ft CL ft 3 X ft rr Z X 3 3" ftt 3 o ■a 3 3 X 1-5 3" ft T1 3 X 7- 2sr X 2 PI ft 3 E 03 O 65 ft ?r v) •ft'^ ft ft C I: PI ft 2* h r 2 3 ft >1 h| C" 3* p p 65 3 3 £L O p zijds zijn ideeën uit de 'hoogmode'. Dat laatste verbloemt hij niet). Ik reiserveel voor. Je moet bij de bronnen thuis zijn. Het Mostel Royal vrijetijdsidee bijvoorbeeld dat hier in het veld staat (trekt shirt uit lederen koffer, showt dit type duidelijk zichtbaar) vond ik op de herenafdeling bij Vroom en Dreesman. Prick: Dat idee is nou precies wat de psycho-analyticus Elliot Jacques heeft geïnterpreteerd als een klassiek voorbeeld van de midlife-crisis. Castelli (instemmend): De toekomst is aan de kleuren. Namen moeten zo klein mogelijk. Kleuren spreken. Mensen moeten een motief herkennen. Prick: Maar waarom deze fasen: blauw-zandgeel-marineblauw? Dit uitgangspunt zagen we ook weerspiegeld in het werk van Ferry (zich rekkend en strekkend voor een eventuele wissel, tot Prick): Je hebt een gigantische kracht nodig om een dribbel te creëren. Ik sjouw 's morgens vroeg ontzettend veel met Dennis, die is zondagmorgen eeuwig van de grond. Dat is alleen maar ademen, dat is mekaar Dennis: Jij bent daarin ongelooflijk, pa. Niet vanuit een verkramping, maar vanuit een pfff Ferry (op zijn tenen staand): Je moet een rustige adem hebben; ook als je een snelle solo doet, moet je langzaam blijven ademen. Castelli: Lucht is blauw, geel is zand-er-over en marineblauw is van de stewardessen van de vliegmaatschappij. Alitalia. Schitterend. Waardoor verandert de smaak? De mens is nooit tevreden, nooit bevredigd. Jeugd zet zich af tegen ouders. De wereld verandert de mens en andersom. Twintig jaar geleden leefden we nog slechts op aarde, nu zeilen we naar de maan. Herenkoor Orchidee: Ben je op twintig jaar niet rap, Ben je op dertig jaar niet krachtig, Ben je op veertig jaar niet knap, Ben je op vijftig rijk nog machtig.... 'k Vrees dat ge èl uw levenstijd Wel zult blijven, wat ge zijt! Derde bedrijf Toneelbeeld: de doucheruimte. Onder de douche spelers en_kinderen, Psycho-Analytiker Prick, modeontwerper Maurizio Castelli. In een belendende douchecabine is juist zichtbaar de scheids. Alwin: (wijzend): Papa, heb je een enkel verzwikt? Rinus (voelend): Wel verdraaid Alwin: Als-ie maar niet opzet Rinus: Verdikke Dennis: As, as de hemel naar beneden komt, dragen we allemaal een blauw-gele pet. Castelli: Daarom speelt de brandweer in vuurrood, de sigarenwinkelier in asgrauw. Ferry: Tadatokketokketjoem, pakke takketa. Dennis onderschept juist op tijd vaders doppeldouche. Dennis: (hardop lezend): Doucheschuim en schampo inéén. Ideaal voor na het sporten door de dubbele werking. De natuurlijke frisheid en de milde reiniging van huid én haar maken douchen met Doppeldouche tot een waar avontuur. Carelli: De artiestenelf in evergreen. Het huis van Bewaring pikzwart. Prick (Castelli aanvullend): Niet voor niets. Haarwassen heeft een dubbele functie, namelijk zichzelf afsluiten en zichzelf troosten. De plaats van handen verhindert de man iets tezien en schermtzijn ogen af van de verschrikking voor hem. Dennis: Papa, zoals jij voor open doel? Castelli: Na vier of vijf maanden moet je nog horen: wat mooi! Dan is het ook voor de sponsor raak geweest. Zoiets lukt op z'n hoogst bij twee op de tien ontwerpen. Dit terwijl Ferry zijn gereinigde schoenen in zijn boodschappentas stopt en de danser (Rinus) ineens door de kleedkamer wervelt. Zingend, snuivend, en zijn ademhaling nog eens met gebaren accentuerend. Rinus: Zo gaat dat met ademhaling bij het dansen: in bij de opmaat en uit bij de draai, dan gaat alles vanzelf en zonder hijgen. Castelli: (creërend) Een man op schoenen en sokken en in een blauw-geel- marineblauwe onderbroek, die romantisch ballet terugbrengt tot zijn komische essentie: Ballerinus.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1984 | | pagina 78